welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 52 )
ليل / داخلى منزل حسن
حسن : أولاً رزق مش غريب . وبعدين دى بقى لهجتى طول عمرى آيه مابقتيش تستحمليها خلاص . ولا الكلمتين الإنجليزى اللى بتتعلميهم هايخلوكى تتقنزحى .
ميرفت : أنت عايزنى أفضل جاهلة طول عمرى . مش عاوز يبقى لى شخصية
حسن : عاوزك تتلفتى لبيتك ولأبنك
ميرفت : وأنت ناقصك آيه ؟
حسن : ناقصنى انتى اللى ناقصانى . ناقصنى ميرفت اللى كانت بترعانى وبتحبنى .
ميرفت : أنت بتغالطنى ولا بتغالط نفسك .هو أنت أمتى بتشوفى ولا بتشوف إبنك . أنت بتخرج وإحنا نايمين وبترجع وإحنا نايمين
لقطة متوسطة M . S  لحسن يدخل الكادر وتتابعه الكاميرا يميناً  Pan Right
قطع
Cut
400
حسن : وده كله عشان مين ؟ مش عشانكوا . لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لحسن .
قطع Cut
401
ميرفت : لا ياسى حسن عشان أهلك ده حتى التاكسى اللى جايبينوا عشان نحسن مستوانا مستعمله عشان أهلك مرة بورسعيد ومرة دمياط ومرة المطار . وكل يوم والتانى فى الورشة . لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لميرفت تلتفت وتنظر ناحية يسار كادر .
قطع Cut
402
صوت ميرفت : والله أعلم فيه آيه تانى .
حسن : طب نامى . أنا تعبان وعندى شغل من بدرى .
لقطة متوسطة كبيرة M. L .  لحسن وتتحرك الكاميرا Pan Left  حتى يصبح فى حجم لقطة متوسطة M. S .  . ويغلق مفتاح الأضاءة
قطع Cut
403
ميرفت : أوعى تكون فاكر اللى أنت بتعمله ده أسمه شغل . ده أى عيل صغير بيكسب اللى بتكسبه   عشر مرات  . تقدر تفهمنى إيراد التاكسى بيروح فين . لقطة متوسطة M . S .  لميرفت وهى تتحرك يمين كادر وهى تضىء المفتاح وتلتفت ناحية الكاميرا والكاميرا محمولة  Hand Camera
قطع Cut
404
حسن : أدينى هاأبيعه عشان تستريحى لقطة متوسطة كبيرة M . L. S  من زاوية مرتفعة High Angle  لحسن نائم على السرير ويغطى رأسه الغطاء
قطعCut
405

صوت مفتاح الإضاءة

ميرفت : آيه ودينى ماتقدر التاكسى ده بتاعى جه ؟أنا اللى دافعة لك فلوسه من الصيغة اللى جايباهالى ماما لقطة متوسطة M . S.  لميرفت ترفع الغطاء عن حسن

قطع Cut

406

 

 

 

 

 

صوت الصفعة

حسن : أوعى
ميرفت : لا ياسى حسن مافيش نوم إلا لما أعرف أنت ناوى على آيه
حسن : بقولك نامى وإلا أكسر لك راسك لو مانمتيش .
ميرفت : والله ماتقدر تمس شعرة من شعر راسى
حسن : ممكن تنامى بقى
ميرفت : لأ مش هاأنام إلا لما أعرف أنت ناوى على آيه !
حسن : لأ هاتنامى .

 
لقطة متوسطة M. S  لحسن وهو يغلق الإضاءة ثم تأتى ميرفت لتقف أمامه
ثم يتحرك حسن يميناً الى السرير وتأتى ميرفت ويمسكها حسن يصفعها على وجهها .
قطع Cut
407
مشهد ( 53 )
نهار / داخلى الورشة

صوت المكان والعمال

لقطة كبيرة L . S  لعونى يجلس داخل الورشة فى منتصف الكادر وتتحرك الكاميرا يميناً Pan Right  لتصل الى حسن الجالس وظهره للكاميرا
قطع Cut
408
لقطة متوسطة قريبةM . Close up  لعونى ينظر يمين كادر ثم يرفع رأسه لأعلى قليلاً
قطع Cut
409
رزق : أنت هنا وأنا قلبت عليك الدنيا . مارحتش الشغل ليه ؟
حسن : متضايق .
رزق : ماتيجى نخرج شوية ؟
حسن : ياريت
لقطة أمريكيةAmerican Shot  لحسن يمين كادر ويدخل رزق من الباب فى عمق الكادر ويقف بجوار حسن . ويهم حسن بالوقوف . ثم ينظر فى اتجاه الكاميرا و يخرج فى عكس اتجاه الكاميرا الى عمق الكادر ومعه رزق .
قطع Cut
410
لقطة متوسطة قريبةM . close up  لعونى ينظر بغيظ يمين كادر ويمسح ذقنه .
قطع Cut
411
مشهد ( 54 )
نهار / داخلى قاعة محكمة

 

 

 

 

صوت التصفيق

عبد الله  : والنيابة فى هذه القضية . إذ تضع يدها على المجرم الحقيقى . مقدمة الأدلة والبراهين على براءة ذلك المسكين . الماثل أمام عدالتكم والذى لم يكن سوى كبش فداء لمجرم خطير وأعتى خطورة . مازال حراً طليقاً . ولهذا فالنيابة تطالب عدالتكم بإعادة فتح ملف القضية وإعادة إستجواب شهود الإثبات والنفى على ضوء مذكرة النيابة المقدمة فى هذا الشأن , كما تطلب إطلاق سراح هذا المتهم بضمان محل وظيفته . وشكراً لقطة كبيرة  L . S عبدالله  يقف على المنصة وينظر يمين كادر وتتحرك الكاميرا للخلف فى حركة دائرية Tracking ويظهر القضاة والجمهور ويصبحوا فى حجم لقطة كبيرة ويظهر حسن ورزق وظهرهما للكاميرا ثم يصفقا وينظرا لبعضهما البعض وترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up  لتتابعهما وهما يقفا ويخرجا من يمين الكادر .

قطع Cut

412
مشهد ( 55 )
نهار / داخلى بهو المحكمة

صوت الشارع

حسن : فى الصف ياعسكرى منك له . لقطة متوسطة M . S  لعبد الله  يخرج من أحد الأبواب ويتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan Right   ثم يلتفت يساراً ويتحرك يساراً
قطع Cut
413
عبدالله  : مين شلة القروانة ؟ لقطة أمريكية American Shot  لحسن ورزق ويدخل عبدالله فى الكادر ويحضنهما
قطع Cut
414
مشهد ( 56 )
ليل / داخلى أحد المطاعم
رزق : لو سمحت يامتر
صموئيل : مين ! القراونة
لقطة كبيرة L . S  للثلاثة أمام إحدى الموائد فى المطعم وينظرا فى اتجاه الكاميرا .
قطع Cut
415
مشهد ( 57 )
ليل/ خارجى السيارة الأجرة
عبدالله  : هاتتعشوا فين ياطلبة
صمويل : أنا متعود أكل فى الشيراتون والهيلتون شبرد اليريدين . آيه رأيك ياأبو على .
حسن : ماأظنش هاناخد راحتنا فى الأماكن دى 
عبدالله : برافو عليك ياأبو على أنا كنت خايف لا توافق .
صمويل : أنت مش بقيت وكيل نيابة قد الدنيا ماتحل الكيس بقى ياأخى .
لقطة متوسطة M . S  للأربعة فى السيارة
قطع  Cut
416
رزق : أنا هاأقولكوا على أكلة كان نفسى فيها من زمان . آيه رأيكوا ناكل كوارع فى الحسين .
عبدالله  : ياسلام يارزق أصيل طول عمرك ياللا بينا عا الحسين ياأبوعلى .
لقطة متوسطة قريبة M . Close Up  لرزق ينظر يسار كادر
قطع Cut
417
حسن : لكن قولى أيه اللى جاب الفنون الجميلة والرسم لشغلانة الجرسون ياعم صمويل . لقطة متوسطة M . S  لحسن الكاميرا خارج السيارة وحسن فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
418
صموئيل : ياسلام أنت جاى تسأل دلوقت أهو كله رسم فى رسم ياأبوعلى . ماتسمعونا حاجة حلوة أمال ولاَ غاويين تغمونا عالمسا . لقطة متوسطة M . S  لرزق يسار كادر بروفيل وينظر يمين كادر وصموئيل فى العمق ينظر يمين كادر
قطع Cut
419
لقطة متوسطة قريبةM . Close up  ليد حسن تمتد لتدير الكاسيت
قطع Cut
420

صوت محرك السيارة وأغنية عبد الحليم ياقلبى خبى

لقطة كبيرة جداًExtremely L.   Sمن زاوية مرتفعة  High Angle  للسيارة تأتى من يسار الكادر ناحية اليمين
قطع Cut
421
مشهد ( 58 )
ليل / داخلى أحد مطاعم الحسين

صوت المكان

لقطة كبيرة L . S.  للمجموعة يتناولوا طعام العشاء ويأكلون يسار كادر ومجموعة من الأشخاص فى المطعم حول الموائد
قطع Cut
422
مشهد ( 59 )
ليل / داخلى محل حلويات فى الحسين
لقطة متوسطة كبيرة M . L. S  للحلوى داخل ثلاجة وتترتفع الكاميرا Tilt Up  ليظهر المجموعة وهم يتناولوا الحلوى
قطع Cut
423
مشهد ( 60 )
ليل / خارجى شارع الهرم
لقطة كبيرة L . S  للسيارة تأتى من يسار وتعبر الكاميرا ناحية اليمين
قطع Cut
424

صوت فتح الأبواب

لقطة كبيرة للشارع وتظهر الأهرامات يسار كادر وتتوقف السيارة وينزل المجموعة من السيارة
قطعCut
425
صوت  صموئيل : هى الليلة دى ليلة 14 ولاً آيه ؟ لقطة قريبة Close up  للقمر من زاوية منخفضة  Low Angle
قطع Cut
426

دخول موسيقى بلادى بلادى
( 7)

حسن : زمان لما كنا نشوفه كده كنا نقوله فى سرنا يجعل نورك فى عنينا وصمتك تحت رجلينا .
عبدالله  : كل حاجة كانت زمان
رزق : بيفكرنى بليالى الإنتظار الطويلة قبل 73 فاكرينها ؟
لقطة كبيرة L . S  للجميع يلتفون حول السيارة ويتحرك حسن حول السيارة ويجلس فوق المقدمة وينظر لأعلى يمين كادر
قطع Cut
427
لقطة قريبة Close up  من زاوية منخفضة Low Angle  للقمر
قطع Cut
428
لقطة أمريكية American Shot  لصموئيل يتحرك لليسار وتتابعه الكاميرا Tilt Down  وهو ينزل على الأرض ويجلس .يخط الأرض بحجر فى يده .
قطع
Cut
429
لقطة متوسطة M . S  لحسن
قطع Cut
430
لقطة متوسطة M . S  لصمويل يسار كادر  ورزق يمين كادر بروفيل
قطع Cut
431
لقطة متوسطة M . S  ليد صموئيل وهو يخط فى الأرض ويقف وتتابعه الكاميرا لأعلى Tilt up  ويصبح فى حجم لقطة متوسطة M . S  وينظر فى يمين الكادر
قطع Cut
432

حسن : والله سلامات .

لقطة متوسطة M .S.  لحسن من زاوية منخفضة Low Angle  ينظر يسار كادر ثم يلتفت يمين كادر .
قطع Cut
433
رزق : ماحدش سمع حاجة عن نعمان
حسن : لسه فى مركز التأهيل  عملوا له كرسى بعجل .
صموئيل : مش هانزوره!
حسن : مافيش داعى آخر مرة رحلته كانت حالته وحشة قوى . و مارضيش يقابلنى .
لقطة كبيرة L . S  للأربعة من زاوية منخفض Low Angle     وهم واقفين ويظهروا سلويت حسن يسار كادر فوق السيارة وصموئيل  فى عكس اتجاه الكاميرا ورزق يمين كادر
قطع Cut
434
صمويل : فاكرين النقيب صبحى . حازى ياعسكرى منك له أربعات تشكيل ياغجر .
حسن : بسَ كان راجل طيب والله
عبدالله  : تلاقيه طلع على المعاش .
صمويل : يووه من زمان . أنا سمعت أنه رجع بلدهم وفتح محل يمك . ( ضحك )
 
لقطة كبيرة L . S  للأربعة من الزاوية العكسية
قطع Cut
435
رزق : ولاَ صادق لقطة متوسطة لرزق  M .S
قطع Cut
436
حسن : الله يرحمه . أنا حضرت حرب اليمن و76 وقضيت تلات سنين راقد فى الخندق وعديت مع اللى عدوا فى حرب 73 فى المدة دى كلها قابلت كتير وعاشرت كتير . لكن عمرى ماقابلت راجل زى صادق ده  لقطة متوسطة قريبةM . Close Up  لحسن . ثم يتحرك وتتابعه الكاميرا يسارا pan Left  حتى يصل الى صمويل . ثم يتحرك ناحية عبد الله 
قطع Cut
437
عبدالله  : كان راجل من ضهر راجل . لقطة متوسطة قريبة’M . Close up    لعبدالله 
قطع Cut
438
رزق : كان وش موت مع إنه كان بيحب الحياة بجنون . لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لرزق
قطع Cut
439
صمويل : يوم ماإبتدت  الحرب كنا فى فايد وجت الأوامر قام  يومها رقص رقص وماكانش يعرف إنه هايستشهد بعد ساعة واحدة وينجينى أنا وياخد دفعة الرشاش بدالى عشان أعيش ويموت هو لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لصموئيل
قطع Cut
440

دخول موسيقى حزينة
( 8 )

صوت غلق أبواب السيارة

عبدالله  : هانشوف بعض تانى ؟.
صمويل : إمتى ؟
حسن : إن شاء الله قريب .
صمويل : إزاى ؟
حسن : نسيبها للظروف بقى .
 
لقطة كبيرة جداً Extremely L . S  من زاوية مرتفعة High Angle  وهم يتحركوا ليركبوا السيارة  ثم تتحرك السيارة لتختفى فى عمق الكادر
قطع Cut
441

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات