وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 52 )
ليل / داخلى منزل حسن
|
|
|
|
حسن : أولاً رزق مش غريب .
وبعدين دى بقى لهجتى طول عمرى آيه مابقتيش تستحمليها خلاص . ولا
الكلمتين الإنجليزى اللى بتتعلميهم هايخلوكى تتقنزحى .
ميرفت : أنت عايزنى أفضل جاهلة طول عمرى . مش عاوز يبقى لى شخصية
حسن : عاوزك تتلفتى لبيتك ولأبنك
ميرفت : وأنت ناقصك آيه ؟
حسن : ناقصنى انتى اللى ناقصانى . ناقصنى ميرفت اللى كانت بترعانى
وبتحبنى .
ميرفت : أنت بتغالطنى ولا بتغالط نفسك .هو أنت أمتى بتشوفى ولا
بتشوف إبنك . أنت بتخرج وإحنا نايمين وبترجع وإحنا نايمين
|
لقطة متوسطة
M . S لحسن يدخل الكادر وتتابعه الكاميرا يميناً
Pan Right
قطع
Cut |
400 |
|
|
حسن
: وده كله عشان مين ؟ مش عشانكوا . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لحسن .
قطع Cut |
401 |
|
|
ميرفت
: لا ياسى حسن عشان أهلك ده حتى التاكسى اللى جايبينوا عشان نحسن
مستوانا مستعمله عشان أهلك مرة بورسعيد ومرة دمياط ومرة المطار .
وكل يوم والتانى فى الورشة . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لميرفت
تلتفت وتنظر ناحية يسار كادر .
قطع Cut |
402 |
|
|
صوت ميرفت
: والله أعلم فيه آيه تانى .
حسن : طب نامى . أنا تعبان وعندى شغل من بدرى . |
لقطة متوسطة كبيرة
M. L . لحسن
وتتحرك الكاميرا Pan Left حتى يصبح فى حجم لقطة متوسطة
M. S . . ويغلق مفتاح
الأضاءة
قطع Cut |
403 |
|
|
ميرفت
: أوعى تكون فاكر اللى أنت بتعمله ده أسمه شغل . ده أى عيل صغير
بيكسب اللى بتكسبه عشر مرات . تقدر تفهمنى إيراد
التاكسى بيروح فين . |
لقطة متوسطة
M . S . لميرفت وهى
تتحرك يمين كادر وهى تضىء المفتاح وتلتفت ناحية الكاميرا
والكاميرا محمولة Hand Camera
قطع Cut
|
404 |
|
|
حسن
: أدينى هاأبيعه عشان تستريحى |
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. S من زاوية
مرتفعة High Angle لحسن نائم على السرير ويغطى رأسه الغطاء
قطعCut |
405 |
|
صوت مفتاح
الإضاءة |
ميرفت
: آيه ودينى
ماتقدر التاكسى ده بتاعى جه ؟أنا اللى دافعة لك فلوسه من الصيغة
اللى جايباهالى ماما |
لقطة متوسطة
M . S. لميرفت ترفع
الغطاء عن حسن
قطع
Cut |
406 |
|
صوت الصفعة
|
حسن
: أوعى
ميرفت : لا ياسى حسن مافيش نوم إلا لما أعرف أنت ناوى على آيه
حسن : بقولك نامى وإلا أكسر لك راسك لو مانمتيش .
ميرفت : والله ماتقدر تمس شعرة من شعر راسى
حسن
: ممكن تنامى بقى
ميرفت : لأ مش هاأنام إلا لما أعرف أنت ناوى على آيه !
حسن : لأ هاتنامى .
|
لقطة متوسطة
M. S لحسن وهو يغلق
الإضاءة ثم تأتى ميرفت لتقف أمامه
ثم يتحرك حسن يميناً الى السرير وتأتى ميرفت ويمسكها حسن يصفعها
على وجهها .
قطع Cut |
407 |
|
|
|
مشهد ( 53 )
نهار / داخلى الورشة
|
|
|
صوت المكان
والعمال |
|
لقطة كبيرة
L . S لعونى يجلس داخل
الورشة فى منتصف الكادر وتتحرك الكاميرا يميناً
Pan Right لتصل الى حسن
الجالس وظهره للكاميرا
قطع Cut |
408 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لعونى
ينظر يمين كادر ثم يرفع رأسه لأعلى قليلاً
قطع Cut |
409 |
|
|
رزق
: أنت هنا وأنا قلبت عليك الدنيا . مارحتش الشغل ليه ؟
حسن : متضايق .
رزق : ماتيجى نخرج شوية ؟
حسن : ياريت |
لقطة أمريكيةAmerican
Shot لحسن يمين كادر
ويدخل رزق من الباب فى عمق الكادر ويقف بجوار حسن . ويهم حسن
بالوقوف . ثم ينظر فى اتجاه الكاميرا و يخرج فى عكس اتجاه
الكاميرا الى عمق الكادر ومعه رزق .
قطع Cut |
410 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
. close up لعونى
ينظر بغيظ يمين كادر ويمسح ذقنه .
قطع Cut |
411 |
|
|
|
مشهد ( 54 )
نهار / داخلى قاعة محكمة
|
|
|
صوت التصفيق
|
عبد الله
: والنيابة
فى هذه القضية . إذ تضع يدها على المجرم الحقيقى . مقدمة الأدلة
والبراهين على براءة ذلك المسكين . الماثل أمام عدالتكم والذى لم
يكن سوى كبش فداء لمجرم خطير وأعتى خطورة . مازال حراً طليقاً .
ولهذا فالنيابة تطالب عدالتكم بإعادة فتح ملف القضية وإعادة
إستجواب شهود الإثبات والنفى على ضوء مذكرة النيابة المقدمة فى هذا
الشأن , كما تطلب إطلاق سراح هذا المتهم بضمان محل وظيفته . وشكراً
|
لقطة كبيرة
L . S عبدالله يقف على
المنصة وينظر يمين كادر وتتحرك الكاميرا للخلف فى حركة دائرية
Tracking ويظهر القضاة والجمهور
ويصبحوا فى حجم لقطة كبيرة ويظهر حسن ورزق وظهرهما للكاميرا ثم
يصفقا وينظرا لبعضهما البعض وترتفع الكاميرا لأعلى
Tilt up لتتابعهما
وهما يقفا ويخرجا من يمين الكادر .
قطع
Cut |
412 |
|
|
|
مشهد ( 55 )
نهار / داخلى بهو المحكمة
|
|
|
صوت الشارع
|
حسن
: فى الصف ياعسكرى منك له . |
لقطة متوسطة
M . S لعبد الله يخرج من
أحد الأبواب ويتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا
Pan Right ثم يلتفت
يساراً ويتحرك يساراً
قطع Cut |
413
|
|
|
عبدالله
: مين شلة القروانة ؟ |
لقطة أمريكية
American Shot لحسن ورزق
ويدخل عبدالله فى الكادر ويحضنهما
قطع Cut |
414 |
|
|
|
مشهد ( 56 )
ليل / داخلى أحد المطاعم
|
|
|
|
رزق
: لو سمحت يامتر
صموئيل : مين
! القراونة |
لقطة كبيرة
L . S للثلاثة أمام
إحدى الموائد فى المطعم وينظرا فى اتجاه الكاميرا .
قطع Cut |
415
|
|
|
|
مشهد ( 57 )
ليل/ خارجى السيارة الأجرة
|
|
|
|
عبدالله : هاتتعشوا
فين ياطلبة
صمويل : أنا متعود أكل فى الشيراتون والهيلتون شبرد اليريدين . آيه
رأيك ياأبو على .
حسن : ماأظنش هاناخد راحتنا فى الأماكن دى
عبدالله : برافو عليك ياأبو على أنا كنت خايف لا توافق .
صمويل : أنت مش بقيت وكيل نيابة قد الدنيا ماتحل الكيس بقى ياأخى . |
لقطة متوسطة
M . S للأربعة فى
السيارة
قطع Cut |
416 |
|
|
رزق
: أنا هاأقولكوا على أكلة كان نفسى فيها من زمان . آيه رأيكوا ناكل
كوارع فى الحسين .
عبدالله : ياسلام يارزق أصيل طول عمرك ياللا بينا عا الحسين
ياأبوعلى . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close Up لرزق ينظر
يسار كادر
قطع Cut |
417 |
|
|
حسن
: لكن قولى أيه اللى جاب الفنون الجميلة والرسم لشغلانة الجرسون
ياعم صمويل . |
لقطة متوسطة
M . S لحسن الكاميرا
خارج السيارة وحسن فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut |
418 |
|
|
صموئيل
: ياسلام أنت جاى تسأل دلوقت أهو كله رسم فى رسم ياأبوعلى .
ماتسمعونا حاجة حلوة أمال ولاَ غاويين تغمونا عالمسا . |
لقطة متوسطة
M . S لرزق يسار كادر
بروفيل وينظر يمين كادر وصموئيل فى العمق ينظر يمين كادر
قطع Cut |
419 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up ليد حسن
تمتد لتدير الكاسيت
قطع Cut |
420 |
|
صوت محرك
السيارة وأغنية عبد الحليم ياقلبى خبى |
|
لقطة كبيرة جداًExtremely
L. Sمن زاوية
مرتفعة High
Angle للسيارة تأتى من يسار الكادر ناحية اليمين
قطع Cut |
421 |
|
|
|
مشهد ( 58 )
ليل / داخلى أحد مطاعم الحسين
|
|
|
صوت المكان
|
|
لقطة كبيرة
L . S. للمجموعة
يتناولوا طعام العشاء ويأكلون يسار كادر ومجموعة من الأشخاص فى
المطعم حول الموائد
قطع Cut |
422 |
|
|
|
مشهد ( 59 )
ليل / داخلى محل حلويات فى الحسين
|
|
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. S للحلوى
داخل ثلاجة وتترتفع الكاميرا Tilt Up ليظهر المجموعة وهم يتناولوا الحلوى
قطع Cut |
423 |
|
|
|
مشهد ( 60 )
ليل / خارجى شارع الهرم
|
|
|
|
|
لقطة كبيرة
L . S للسيارة تأتى من
يسار وتعبر الكاميرا ناحية اليمين
قطع Cut |
424 |
|
صوت فتح
الأبواب |
|
لقطة كبيرة للشارع وتظهر
الأهرامات يسار كادر وتتوقف السيارة وينزل المجموعة من السيارة
قطعCut |
425 |
|
|
صوت صموئيل :
هى الليلة دى ليلة 14 ولاً آيه ؟ |
لقطة قريبة
Close up للقمر من زاوية
منخفضة Low Angle
قطع Cut |
426 |
دخول موسيقى
بلادى بلادى
( 7) |
|
حسن
: زمان لما كنا نشوفه كده كنا نقوله فى سرنا يجعل نورك فى عنينا
وصمتك تحت رجلينا .
عبدالله : كل حاجة كانت زمان
رزق : بيفكرنى بليالى الإنتظار الطويلة قبل 73 فاكرينها ؟ |
لقطة كبيرة
L . S للجميع يلتفون
حول السيارة ويتحرك حسن حول السيارة ويجلس فوق المقدمة وينظر
لأعلى يمين كادر
قطع Cut
|
427 |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up من زاوية منخفضة Low
Angle للقمر
قطع Cut
|
428 |
|
|
|
لقطة أمريكية
American Shot لصموئيل يتحرك
لليسار وتتابعه الكاميرا Tilt Down وهو ينزل على الأرض ويجلس .يخط الأرض
بحجر فى يده .
قطع
Cut |
429 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S لحسن
قطع Cut |
430 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S لصمويل يسار
كادر ورزق يمين كادر بروفيل
قطع Cut |
431 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S ليد صموئيل وهو
يخط فى الأرض ويقف وتتابعه الكاميرا لأعلى
Tilt up ويصبح فى حجم لقطة
متوسطة M . S وينظر فى يمين الكادر
قطع Cut |
432 |
|
|
حسن
: والله سلامات . |
لقطة متوسطة
M .S. لحسن من زاوية
منخفضة Low Angle ينظر يسار كادر ثم يلتفت يمين كادر .
قطع Cut |
433 |
|
|
رزق
: ماحدش سمع حاجة عن نعمان
حسن : لسه فى مركز التأهيل عملوا له كرسى بعجل .
صموئيل : مش هانزوره!
حسن : مافيش داعى آخر مرة رحلته كانت حالته وحشة قوى . و مارضيش
يقابلنى . |
لقطة كبيرة
L . S للأربعة من زاوية منخفض
Low Angle وهم واقفين ويظهروا سلويت حسن يسار كادر فوق السيارة
وصموئيل فى عكس اتجاه الكاميرا ورزق يمين كادر
قطع Cut |
434 |
|
|
صمويل
: فاكرين النقيب صبحى . حازى ياعسكرى منك له أربعات تشكيل ياغجر .
حسن : بسَ كان راجل طيب والله
عبدالله : تلاقيه طلع على المعاش .
صمويل : يووه من زمان . أنا سمعت أنه رجع بلدهم وفتح محل يمك . (
ضحك )
|
لقطة كبيرة
L . S للأربعة من
الزاوية العكسية
قطع Cut |
435 |
|
|
رزق
: ولاَ صادق |
لقطة متوسطة لرزق
M .S
قطع Cut |
436 |
|
|
حسن
: الله يرحمه . أنا حضرت حرب اليمن و76 وقضيت تلات سنين راقد فى
الخندق وعديت مع اللى عدوا فى حرب 73 فى المدة دى كلها قابلت كتير
وعاشرت كتير . لكن عمرى ماقابلت راجل زى صادق ده |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close Up لحسن . ثم
يتحرك وتتابعه الكاميرا يسارا pan Left
حتى يصل الى صمويل . ثم يتحرك ناحية عبد الله
قطع Cut
|
437 |
|
|
عبدالله
: كان راجل من ضهر راجل . |
لقطة متوسطة قريبة’M
. Close up لعبدالله
قطع Cut |
438 |
|
|
رزق
: كان وش موت مع إنه كان بيحب الحياة بجنون . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لرزق
قطع Cut |
439 |
|
|
صمويل
: يوم ماإبتدت الحرب كنا فى فايد وجت الأوامر قام
يومها رقص رقص وماكانش يعرف إنه هايستشهد بعد ساعة واحدة وينجينى
أنا وياخد دفعة الرشاش بدالى عشان أعيش ويموت هو |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لصموئيل
قطع Cut |
440 |
دخول موسيقى
حزينة
( 8 ) |
صوت غلق
أبواب السيارة |
عبدالله : هانشوف بعض تانى ؟.
صمويل : إمتى ؟
حسن : إن شاء الله قريب .
صمويل : إزاى ؟
حسن : نسيبها للظروف بقى .
|
لقطة كبيرة جداً
Extremely L . S من زاوية
مرتفعة High Angle وهم يتحركوا ليركبوا السيارة ثم تتحرك السيارة
لتختفى فى عمق الكادر
قطع Cut |
441 |