وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 61 )
نهار / داخلى سلالم منزل سلطان
|
|
|
صوت الطرق
على الباب |
الطفل : ياعم سلطان ... ياعم
سلطان
إفتح ياعم سلطان إفتح ياعم سلطان . |
لقطة كبيرةL.
S . لطفل يصعد سلالم
المنزل بسرعة من زاوية من منخفضة Low
Angle
قطع Cut |
442 |
|
|
|
مشهد ( 62 )
نهار / داخلى منزل سلطان الصالة
|
|
|
|
رئيفة
: فيه آيه ياواد فيه آيه ؟
الطفل : ياعم سلطان الحكومة بتحجز على الورشة . |
لقطة كبيرة
L. S. للصالة
الكاميرا محمولةHand Camera من وراء كتفهن وتدخل رئيفة من يسار الكادر
ووراءها وفاء وتفتح الباب
قطع Cut |
443 |
|
|
رئيفة
: يامصيبتى ! |
لقطة متوسطةM
. S للأم فى مقدمة
الكادر ومن خلفها وفاء وباقى العائلة وفى الخلفية سلطان ويدوخ
. ثم يسندوه ويخرجوا من يسار الكادر .
قطع Cut |
444 |
|
|
|
مشهد ( 63 )
نهار / خارجى أمام الورشة
|
|
|
صوت همهمة
وصوت الشارع |
|
لقطة كبيرةL
.S . للشارع ويجرى
مجموعة من الناس يسار كادر من زاوية مرتفعة
High Angle حتى باب الورشة
قطع Cut |
445 |
|
|
|
مشهد ( 64 )
نهار / داخلى الورشة
|
|
|
|
رجل الحجز
: علقه بره . |
لقطة كبيرة L
. S الكاميرا
محمولةHand Camera لرجل الحجز فى خلفية الكادر وتظهر ماكينة فى مقدمة الكادر
ويتحرك يميناً ويصل الى رجلان آخران ويعطيهما الإعلان
ويتحركوا فى عكس اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
446 |
|
|
|
مشهد ( 65 )
نهار / خارجى أمام باب الورشة
|
|
|
|
المحضر
: مين صاحب الورشة
عونى : أنا ياسعادة البيه .
المحضر : اسمك آيه ؟ |
لقطة كبيرة
L . S من زاوية منخفضة Low
Angle الكاميرا محمولة Hand
Camera وتدخل السيارة الأجرة من اليمين وينزل حسن
وتتابعه الكاميرا لأعلىTilt up ويساراًPan
Left حتى يصل ناحية عونى والمحضر
قطع Cut |
447 |
|
|
حسن
: انا صاحب الورشة .
المحضر : أنت صاحب الورشة ؟ أمال ده يطلع آيه !
حسن : ده عامل من الورشة
المحضر
: طب ياسيدى أسمك
آيه
حسن : حسن سلطان أبو العلا ,
المحضر : حسن سلطان أبو العلا إمضى هنا أنت الحارس والمسئول .
حسن
: طلع المفاتيح وإقفل الورشة .
أبو عميرة : ولا يهمك ماأنا قلت لك رقبتى سدادة . |
لقطة متوسطةM.
S. لحسن فى يمين
الكادر وعونى فى يسار الكادر و المحضر فى الخلفية وأهل الشارع
حولهم . ثم يتحرك حسن ناحية السيارة ووراءه أبو عميرة
قطع Cut |
448 |
|
|
|
مشهد ( 66 )
نهار / داخلى منزل سلطان
|
|
|
|
|
لقطة كبيرةL.
S لوفاء فى يمين
كادر جالسة
قطع Cut |
449 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
. close up لوجه وفاء
قطع Cut |
450 |
|
|
|
لقطة متوسطةM
. S . لوجه رزق
قطع Cut |
451 |
|
صوت الشارع
|
|
لقطة أمريكية
American Shot لحسن يقف أمام النافذة وينظر للخلف
قطع Cut |
452 |
|
|
وفاء
: إسمع ياحسن . أنت عارف إحنا جايين ناخد شقة بدل ماأحنا قاعدين
عند مامة رزق |
لقطة متوسطة لوفاء
M . S. جالسة
قطع Cut |
453 |
|
|
رزق
: وشقة ماما مالها واسعة وبرحة وماما قاعدة لوحدها . |
لقطة متوسطة لرزق
M . S.
قطع Cut |
454 |
|
|
وفاء
: إحنا مش ممكن نشوف اللى بيحصل ونقعد ساكتين . |
لقطة أمريكيةAmerican
Shot لحسن يتحرك
ناحية وفاء ورزق وتتابعه الكاميرا
ناحية اليسار Pan Left .
قطع Cut |
455 |
|
|
رزق
: إسمع ياحسن المبلغ اللى حوشناه حوالى أربعة تلاف جنيه خدهم يمكن
يساعدوا |
لقطة متوسطة لرزق
M . S
قطع Cut |
456 |
|
|
صوت رزق
: المهم نفكر فى المبلغ الباقى هاندبره إزاى ! |
لقطة متوسطة قريبة
M . close up لحسن
يبتسم
قطع Cut |
457 |
|
|
كوثر
: الباقى لازم أبلة سميحة وفوزية يدفعوه . هو مش أبوهم برضه .
حسن : أنتى كنتى بتتجسسى يابت .
كوثر : أعمل آيه ياآبيه ماهى حاجة تضايق .
حسن : إحنا مش هانشحت من حد . دلوقتى إحنا معانا أربعتلاف جنيه
والباقى لازم يتدبر . سلاموا عليكوا .
رزق : مع السلامة يا رزق .
كوثر : مش هاتشوف بابابا ياآبيه دى حالته وحشة قوى . |
لقطة كبيرة
L . S. للثلاثة وتدخل
كوثر الحجرة . ثم يقف حسن ويتجه ناحية الباب ويخرج .
قطع Cut |
458 |
|
|
|
مشهد ( 67 )
نهار / داخلى غرفة نوم سلطان
|
|
دخول موسيقى
حزينة |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. من زاوية
مرتفعةhigh Angle للغرفة تجلس رئيفة أمام سلطان النائم وتضع له كمادات على
جبهته ويدخل حسن من الباب
قطع Cut |
459 |
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
. close up لوجه
سلطان من زاوية مرتفعة High Angle وينظر يمين كادر
قطع Cut |
460 |
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up b لحسن ينظر
يسار كادر لأسفل ثم يخرج ويغلق الباب
قطع Cut |
461 |
|
|
|
مشهد ( 68 )
نهار / داخلى سلالم منزل سلطان
|
|
|
|
صوت طفلة
: حاسب ياحسن بابا يشوفك . وأنت بتتزحلق .
حسن : آيه يعنى لما يجيى العصافير معششة هنا
الطفلة : حاسب هاتوقعنى وهتوقعها . لا حرام عليك دى
لسه لحم .
|
لقطة كبيرةL
. S. الكاميرا محمولة
Hand Camera من زاوية مرتفعةHigh
Angle نظرة ذاتية لحسن وهو ينزل السلالم ويوجد فلتر
على العدسة . ثم يظهر حسن من ظهره وينزل السلم وتصبح اللقطة بدون
فلتر ويخرج حسن من الباب
قطع Cut
|
462 |
|
|
|
مشهد ( 69 )
نهار / خارجى
موقف سيارات الأجرة
|
|
|
|
رجل 1
: كل السواقين سافروا وسابوا البلد
رجل 2 : أصلهم بيدوا مرتبات مش معقولة .
رجل 1 : الواحد يسافر له سنة واحدة ويرجع يشترى له عربية بدل
الشغلة هنا عند العالم .
سيد : ده كلام بيقولوه فى الأول . عن إذنكوا ياجماعة .
مافكرتش تسافر بره ياأبو على ؟
حسن : قوللى ياسيد ماتعرفش حد يشترى عربيتى .
سيد : مش لما تسدد أقساطها الأول .
حسن : هاأبقى أسدد أسدد أقساطها من تمنها .
سيد : هى موديل كام ؟
حسن : 78 بس بحالتها .
سيد : تجيب لك اربعة أربعة ونص .
حسن : ليه أنا جايبها ب8
سيد : هاتبيع التاكسى هاتنقص كتير . بس أنا رأيى خسارة إنك تبيعها
. |
لقطة كبيرة
l. S. لمجموعة من
السائقين جالسين وتتحرك الكاميرا يساراً Pan
Left ثم ترتفع لأعلى tilt Up
لتصل إلى
حسن المستند على السيارة ويدخن ثم يتجه ناحيته سيد ويقف ويتحدث
معه .
ثم يلف سيد حول السيارة
وتتابعه الكاميرا يميناً Pan Right هو يعود ناحية حسن .
قطع
Cut |
463 |
|
|
|
مشهد ( 70 )
نهار / داخلى منزل أهل ميرفت الصالون
|
|
|
|
الأم
: هى حصلت لحد كده . بنتى أنا تنضرب ومن مين من سى حسن !
رزق : ياما بيحصل فى البيوت ياجماعة
وفاء : وماله ياطنط مش جوزها .
ماهر : لا لا لا مش ممكن ياوفاء .
الأم : لو رجعت له يبقى كل حاجة تنكتب بإسمها .
ماهر : أيوة دى أقل حاجة ممكن يثبت بيها حسن نيته .
وفاء : ممكن حضرتك تكون محضر خير
رزق : ياطنط مش ممكن الكلام ده بعد العشرة دى كلها .
الأم : ماتأخذنيش يابنى بعد مامد إيده عليها يبقى مالوش أمان .
وفاء : تسمحى لى أخش لها ياطنط .
الأم : إتفضلى .....تانى اوضة |
لقطة متوسطة كبيرة
M .L. S لوفاء
ورزق وأم ميرفت وماهر جالسين فى مواجهة الكاميرا
ثم تتحرك الكاميرا يميناً Pan Right للتابع كل من وفاء والأم .
قطع Cut
|
464 |
|
|
|
مشهد ( 71 )
نهار / داخلى غرفة النوم
|
|
|
|
وفاء
: آيه يابت ياأم مخ طاقق مخصمانى أنا كمان ؟
ميرفت : مش إنتى السبب فى الجوازة دى .
وفاء : آيه ليه ؟ ضربتك على إيدك ولاَ أنتى اللى كنتى واقعة لشوشتك
. |
لقطة متوسطةM
. S من زاوية منخفضة Low
Angle لميرفت وظهرها للكاميرا وتدخل وفاء من الباب وتتابعها الكاميرا
يميناً فى Tracking
قطع Cut |
465 |
|
|
ميرفت
: كنت بحبه . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لوجه
ميرفت
قطع Cut |
466 |
|
|
وفاء
: مش عارفة ياوفاء . لكن حاسة إن فيه حاجات كتير إتغيرت . أنا نفسى
مش قادرة أفهمها . زمان كنت بأحب حسن بجنون , ودلوقتى بأفكر فى
الموضوع بأحس إنه كله كان غلط .
وفاء : ياسلام كل ده عشان خناقة هايفة ! |
لقطة متوسطة قريبةM
. Close up لوجه وفاء
قطع Cut |
467 |
|
|
ميرفت
: هايفة ! لا ياوفاء ده ضربنى عشان بأحافظ على بيتى . |
لقطة متوسطةM
.S لميرفت ووفاء
أمورس
قطع Cut
|
468 |
|
|
ميرفت
: لا ياوفاء وضربنى ليه ؟ وعشان آيه بأحافظ على بيتى . هو التاكسى
جايبينه ليه ؟ مش عشان نحسن مستوانا . يبقى ده جزائى . |
لقطة متوسطة
M .S . لوفاء وميرفت
أمورس
قطع Cut
|
469 |
|
|
وفاء
: ماتنسيش ياميرفت إبنك . هو ده اهم حاجة فى حياتك . |
لقطة متوسطة
M . S لوفاء من فوق
كتف ميرفت
قطع Cut |
470 |
|
|
ميرفت
: وأنا ! |
لقطة قريبةClose
up لوجه ميرفت
قطع Cut
|
471 |
|
|
وفاء
: أنتى المفروض تقفى جنبه وتعيشى مشاكله ,أنتى أكتر واحدة عارفة
ظروفه ياميرفت . |
لقطة قريبة
Close up لوجه وفاء
قطع Cut
|
472 |
|
|
ميرفت
: ظروفه ظروفه هى كل حاجة ظروفه هو . أنا مش بنى أدمه وعندى إحساس
مايراعى ظروفى أنا كمان .
وفاء : معلش ياميرفت خليكى عاقلة وإفهمى الكلام . ياللا عشان تغيرى
هدومك وتيجى معايا ياللا بقى .
ميرفت : لا ياوفاء المرة دى لأ . |
لقطة أمريكية
American Shot لميرفت ووفاء
قطع Cut
|
473 |
|
|
|
|
|