وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد( 79 )
نهار / خارجى أمام الورشة
|
|
|
صوت الشارع والسيارة |
|
لقطة متوسطةM.
S. من داخل السيارة
الأجرة ويظهر باب الورشة مفتوح ثم يعود للخلف بالسيارة
قطع Cut
|
509 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M. S. للسيارة وهى
ترجع للخلف والكاميرا تتابعه لليمين Pan
Right
قطع Cut |
510 |
|
|
|
مشهد ( 80 )
نهار / داخلى الورشة
|
|
|
|
حسن : أبا آيه اللى مقعدك هنا
؟
سلطان : أنا ماليش مطرح غير ده ياحسن .
حسن : عارف يابا بس أنت تعبان .
سلطان : قفلتها ليه ياحسن دى طول عمرها مفتوحة .
حسن : حسيت إنها لحمى ولازم أخبيها عن عيون الناس . ولا يهمك
هاترجع تانى وتشتغل كمان .
سلطان : مع صاحب النصيب بقى .
حسن : معاك أنت . أنت اللى هاتقف فيها وتشتغل .
سلطان : أنا خلاص ياحسن .
حسن : ماتقلش كده أنت اللى هاتقف فيها وهاترجع زى الأول وأحسن .
سلطان : أنا هابيع الورشة ياحسن .
حسن : لا يابا الورشة مش هاتتباع .
سلطان : أحسن ماأبيع أختك . مش ده اللى جاى عشانه . أول مافتحتها
كانت أول ورشة فى المنطقة . كانوا بيقولوا فى حد يشق الخشب
بالكهربا .
حسن : لا الورشة هاتتباع ولا كوثر هاتتجوز أبو عميرة .
سلطان : لما إتخانقت مع الظابط الإنجليزى فى التل الكبير وشتمنى
ماأستحملتش ضربته بالشاكوش وهربت وجيت مصر على جوز خالتك وشرحت له
فكرة الماكنة اللى بالكهربا وفضلت معاه لحد ماعملناها سوا
حسن : لو كان لازم حاجة تتباع يبقى البيت مش الورشة .
سلطان : بيت آيه ؟
حسن : أنا عارف أنه صعب عليك لكن معلش الورشة هاتشتغل وهانعوضه .
سلطان : ونقعد فين انا وأمك وإخواتك .
حسن : إن شاء الله نبنى أوضة فوق الورشة . البيت دلوقتى يجيب سعر
حلو . ندفع الضرايب وبالباقى نبنى شقة . قلت آيه ؟ |
لقطة كبيرةL.
S. من زاوية مرتفعة
High Angle للورشة .الكاميرا محمولةHand
Camera ثم نرى حسن يدخل ناحية سلطان وهو جالس
على مقعد فى منتصف الكادر .
ثم يقف سلطان يتحرك يميناً قليلاً ويتحرك حسن ناحيته .
قطع Cut |
511 |
|
|
|
مشهد ( 81 )
نهار / داخلى غرفة نوم خديجة وعونى |
|
|
|
عونى : بيت آيه اللى هايبيعه ؟
خديجة : بيت أبويا .
عونى : هو إتجنن ده مايملكش يتصرف فيه لوحده .
خديجة : هاتعمل آيه ؟
عونى : هاأطربقها فوق دماغه .
|
لقطة متوسطةM.
S . لعونى يرتدى
الجلباب وتتابعه الكاميرا يمينا Pan Right
ً
قطع Cut
|
512 |
|
|
|
مشهد ( 82 )
نهار / خارجى أمام منزل سلطان
|
|
|
صوت السيارة
والشارع صوت فتح الباب وغلقه |
عونى : إتفضلى على مهلك ....
الله ده البرنس سبقنا أهو إتفضل ياحاج .
تابعى : كويس . خلينا نخلص بقى
عونى : إتفضل . |
لقطة كبيرة
L. S. للشارع وسيارة
مرسيدس تدخل الكادر وتتابعها الكاميرا يساراً
Pan Left وتقف وينزل عونى
وتابعى ومعهما فوزية
قطع Cut |
513 |
|
|
|
مشهد ( 83 )
ليل / داخلى منزل أسرة ميرفت
|
|
|
|
الأب
: أقوم أنام أنا بقى
.
ماهر : إتفضل أنت ياعمى خد راحتك .
الأم : إتفضل . وبعدين معاكى إنتى هاتفضلى معقداها ماتفرجيها بقى
|
لقطة امريكية
American shot من زاوية
منخفضة Low Angle للخادمة تحمل المشروبات وتتابعها الكاميرا حتى تصل الى
الأسرة وتضع الصينية وتخرج من يسار الكادر .
قطع Cut
|
514 |
|
|
ماهر
: هاتعملى آيه ياميرفت ؟ |
لقطة متوسطة لماهر
M. S.
قطع
Cut |
515 |
|
|
ماهر
: بتذاكرى ولاَ لأ ؟
الأم : لابتذاكر ولا حاجة |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لميرفت
قطع Cut |
516 |
|
|
الأم
: وأهو الإمتحان قرب خلاص . |
لقطة متوسطة
M. S. للأم تشرب الشاى
قطع Cut |
517 |
|
|
ماهر
: لا لا ياميرفت أنا كلمت الراجل وهو مستنيكى . آيه ها تكسفينى ولا
آيه .
الأم : مين ده .
ماهر : ده مدير البنك اللى أنا بأتعامل معاه . راجل صديقى ويتمنى
لى أى خدمة .
الأم : كده برضه تضيعى فرصة زى دى من إيدك .
ماهر : وتضيعيها ليه هى بس نشد حيلها وفوق ده أنا تحت أمرها رقبتى
سدادة .
ميرفت : متشكرة ياماهر . |
لقطة متوسطة كبيرةM
. L. s للثلاثة
الأم يمين كادر وماهر يسار كادر وميرفت فى المنتصف .
قطع Cut |
518 |
|
|
ميرفت
: أنا أصلى
ماهر : لا أصل ولا فصل . |
لقطة قريبة
Close up من وجهة نظر
ميرفت لفنجان القهوة
قطع Cut |
519 |
|
|
ماهر
: قومى هاتى الكتاب بتاعك وإبتدى من الوقتى . |
لقطة متوسطة
M . S لماهر يشرب
القهوة من وجهة نظر ميرفت وينظر يمين كادر
قطع Cut |
520 |
|
|
الأم
: قومى يابنتى . |
لقطة متوسطة
M. S لميرفت تنظر
أسفل الكادر .
قطع Cut |
521 |
|
|
الأم
: ماتضيعيش الفرصة دى من إيدك . |
لقطة قريبةClose
up لفنجان القهوة من
وجهة نظر ميرفت
قطع Cut |
522 |
|
|
|
مشهد ( 84 )
ليل / داخلى صالة منزل سلطان |
|
|
|
تابعى
: إذا كانت الحكاية بيع بيع نتكلم على البيت والورشة .
عونى : أنا مستعد أتكلم عن الورشة بما يرضى الله .
تابعى : وأنا مستعد اشيل الورشة والبيت سوا وأدفع سعر يشرف وكاش . |
لقطة كبيرةL.
S. من زاوية مرتقعة
high angle لأفراد الأسرة
قطع Cut |
523 |
|
|
سميحة
: لا أنا بيت أبويا مايتباعش أبداً .
خديجة : وأنا مع سميحة إفرضوا واحدة منا لا قدر الله زعلت مع جوزها
ولاَ ولادها , ماتلاقيش حته تتاوى فيها . |
لقطة متوسطة
M . S. لسميحة وخديجة
وتتحرك الكاميرا يميناً Pan right تمر على وجوه الجالسين وتنزل قليلاً
Tilt down حتى
تصل الى حسن وسلطان ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة
M . S
قطع Cut |
524 |
|
|
البرنس
: والله ياجماعة أنا ليا رأى . إحنا نجيب حد يتمن البيت و الورشة
واللى يقدر يتكل على الله هو يشيل .
حسن : يشيل آيه يابرنس إحنا هانبيع البيت بس َ . |
لقطة متوسطةM.
S. للبرنس يسار كاد
وتابعى يمين كادر . وتتحرك الكاميرا يساراً
Pan Left لتسعرض وجوه الأسرة
ثم تقف أمام وجه رئيفة
قطع Cut
|
525 |
|
|
حسن
: فكرك سهل علىَ أن بيت أبويا يتباع , ثم أنا مافكرتش فى كدا غير
لما ماحدش فيكم مد أيده . ماانا فوت عليكم واحد واحد حد سأل
....أسيب الورشة تروح ! |
لقطة أمريكية
American shot لسلطان يمين
كادر وحسن فى المنتصف ووفاء يسار كادر .
قطع Cut |
526 |
|
|
تابعى
: ورشة آيه دى دى بقت خردة . |
لقطة أمريكية
American shot لفوزية وتابعى
والبرنس
قطع Cut |
527 |
|
|
تابعى
: دى لازم تنهدم ويتبنى مكانها عمارة . |
لقطة أمريكية لسلطان
American shot
قطع Cut |
528 |
|
|
تابعى
: لا مؤاخذة يامعلم مادام سى حسن حط العقدة فى المنشار يبقى نعرض
الأمر على المحكمة واللى تقوله يمشى على الكل . |
لقطة متوسطة لتابعى
قطع Cut
|
529 |
|
|
حسن
: (
يصرخ
) هاترفع قضية على الحاج يامعلم تابعى ! |
لقطة متوسطة لحسن
M . S.
قطع Cut |
530 |
|
|
تابعى
: الحق مايزعلش حد . زى ماالبيت ده لك فيه أخواتك البنات لهم
فيه |
لقطة متوسطة
M. S للتابعى ثم
تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left لتدخل فوزية فى الكادر . وتتحرك الكاميرا
يميناً Pan Right لتصل الى سميحة وخديجة .
قطع Cut |
531 |
|
|
حسن
: بسَ الحاج سلطان لسه عايش ياحاج ماماتش . هتقسموا ورثه قدام
عينيه . |
لقطة متوسطة
M. S. لحسن وبجواره
سلطان ويظهر حسن فى مقدمة الكادر .
قطع Cut |
532 |
|
|
فوزية
: آه والنبى الحاج تابعى عنده حق هى لازماك فى آيه .
البرنس : أنا عند رأيى نبيع الورشة والبيت وكل واحد ياخد نصيبه . |
لقطة أمريكية
American shot لفوزية وتابعى
والبرنس
قطع Cut |
533 |
|
|
حسن
: الورشة مش هاتتهد يابرنس . |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لوجه حسن
قطع Cut |
534 |
|
|
عونى
: ماأنا قلت للمعلم من الأول عندى اللى يسدد الضرايب وياخد نص
الورشة ماسمعش كلامى |
لقطة متوسطة قريبةM.
Close up لوجه عونى
قطع Cut
|
535 |
|
|
حسن
: ومين اللى ها يسدد الضرايب اللى لهفها من الأول ! |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لحسن
ينحنى لأسفل قليلاً وينظر يمين كادر
قطع Cut |
536 |
|
|
عونى : لم نفسك ياحسن وإحترم
الرجالة اللى قاعدة
البرنس : أقعد بسَ ياعونى . صلوا على النبى ياجماعة أنا عندى رأى
تانى ... إحنا كلنا نسدد الضرايب والورشة تبقى بتاعتنا كلنا , كل
واحد على قد اللى دفعه .
تابعى : أنا مش موافق
عونى : وأنا مش موافق
حسن : على أى أساس توافقوا ولا ماتوافقوش . ده بيت أبويا وأنا اللى
هاأبيعه . |
لقطة كبيرة
L. S. لعونى يقف غاضباً
قطع Cut |
537 |
|
|
تابعى
: كده يبقى مافيش قدامنا غير المحكمة . |
لقطة متوسطة لتابعى
M. S.
قطع Cut |
538 |
|
|
سلطان
: محكمة ياتابعى ! |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لوجه
سلطان
قطع Cut |
539 |
|
|
تابعى
: الكلام ده كله يتقال قدام القاضى . ماحدش ضامن عمره ياسى حسن .
البنات لهم حق لازم يتحافظ عليه . دول ولايا . وده حق ربنا.
البرنس : ياجماعة الحكاية ماحصلتش . إهدوا بالله وخلونا نفكر
بالعقل .
حسن : بلا عقل بلا زفت ماحدش منكوا له حكم واللى مش عاجبه يتفضل
الباب يساع جمل . |
لقطة كبيرة
L. S. الكاميرا
محمولة Hand Camera
الأخوات يمين كادر وحسن يسار . ثم يقف حسن ويتحرك ناحية الباب
يمين كادر
قطع Cut
|
540 |
دخول موسيقى
|
|
|
لقطة كبيرة
L. S. من زاوية مرتفعة
High Angle من وجهة نظر حسن لسلطان وباقى أفراد الأسرة ويقف سلطان ورئيفة
تسنده ويخرجا من يسار الكادر وتتابعهما الكاميرا
Pan Left
( عدسة
واسعة Fish Eye )
قطع Cut |
541 |