وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 89 )
فجر / خارجى طريق صحراوى
|
|
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. S لسيارة
الشرطة تقطع الطريق وتتقترب من الكاميرا وتتوقف
قطع Cut
|
580 |
|
|
الضابط :
هى دى مش كدا !
حسن : هى |
لقطة متوسطة كبيرة
M . L. S لسيارة
حسن فى مقدمة الكادر ويتقدم الضابط وحسن ناحيتها ومعهما رزق .
ويصعد حسن الى السيارة ويجلس أمام عجلة القيادة
. ويقترب الضابط
منه .
قطع Cut |
581 |
|
|
|
مشهد ( 90 )
نهار / داخلى مكتب الضابط
|
|
|
|
الضابط :
هما دول ؟
حسن : أيوة .
الضابط : إحنا قبضنا عليهم بيسرقوا شقة فى الزمالك , وإتضح إنهم
طلبة فى الجامعة . |
لقطة متوسطة كبيرةM
. L. للصوص
يقتربون ناحية الكاميرا ويعبرونها وتتابعهم الكاميرا يساراً
Pan Left حتى
يدخلون حجرة الضابط ويقفوا وظهرهم للكاميرا ويقترب حسن منهم
ويبدأ فى ضرب أحدهم ويمسكه رزق .
قطع Cut |
582 |
|
|
|
مشهد ( 91 )
نهار / داخلى غرفة سلطان
|
|
|
|
كوثر : بابا أنا فكرت كويس . أبو
عميرة مش وحش يابابا , أنا سألت عليه وعرفت إنه بطل يبيع مخدرات من
زمان وبقى كويس , وهايعيشنى كويس وهايجيب لى عربية .
سلطان :
لأ روحى ذاكرى .
كوثر : صدقنى يابابا . أنا إقتنعت بيه من غيرؤ أى ضغط .
أنا رحت له وفرح قوى وكان عايز يجيب المأذون دلوقتى بس انا قلت له
بعد أسبوع على بال ما أجهز فستان الفرح .
( تبكى ) |
لقطة متوسطةM
. S لكوثر تدخل من
الباب وتتابعها الكاميرا يميناً Pan Right
حتى تصل الى سلطان الجالس وتصبح
بروفيل وهو كذلك .ثم تحضنه
قطع Cut |
584 |
|
|
|
مشهد ( 92 )
نهار / خارجى السيارة الأجرة
|
|
|
|
|
لقطة كبيرة
L. S. من زاوية مرتفعة High
Angle للسيارة الأجرة متوقفة فى طريق زراعى .
قطع Cut
|
585 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لحسن داخل
السيارة ورأسه على عجلة القيادة
قطع Cut
|
586 |
|
|
رزق :
ماخلاص بقى ياحسن ياللا
بينا نروَح . |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لرزق ينظر
يسار كادر وهو جالس بجوار حسن
قطع Cut
|
587 |
|
|
ضيف :
السكوت ده مش هايحل أنسى
الموضوع وفكر فى الورشة |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لضيف
الجالس على المقعد الخلفى
قطع Cut |
588 |
|
|
ضيف :
أنا أخوك الصغير ياسطى . |
لقطة متوسطة
M. S. لحسن من وجهة
نظر ضيف ويظهر جانب من ظهره فى يسار الكادر وهو منحنى فوق عجلة
القيادة
قطع Cut |
589 |
|
|
ضيف :
وإنت عارف معزتك عندى أد
آيه . أنا عرفت كل حاجة . |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لضيف يظهر
بروفيل
قطع Cut |
590
|
|
|
ضيف :
أرجوك ياسطى ماتكسفنيش . |
لقطة متوسطة
M. S. من وجهة نظر ضيف
لحسن يعتدل حسن وينظر فى المرآة
قطع Cut |
591 |
|
|
ضيف :
دول ألف جنيه كنت محوَشهم
علشان شبكة كوثر , خدهم ياسطى والشبكة نبقى نجيبها براحتنا . |
لقطة متوسطة
M. S. لضيف يرفع
النقود فى اتجاه الكاميرا .
قطع Cut
|
592 |
|
|
حسن :
شيل فلوسك ياضيف
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لحسن
الكاميرا خارج السيارة ويظهر حسن فى مقدمة الكادر
وضيف فى المقعد الخلفى فى خلفية الكادر
قطع Cut |
593 |
|
|
رزق :
الله جرى آيه ياحسن ...
الراجل بقى مننا خلاص . |
لقطة متوسطة
M. S. لرزق
قطع Cut
|
594 |
|
|
ضيف :
حتى من غير موضوع كوثر
ياأستاذ رزق , الأسطى حسن يبقى أخويا الكبير |
لقطة متوسطة
M . S. لضيف
قطع Cut |
595 |
|
|
رزق :
هات ياضيف , على الأربعة
اللى معايا يبقوا خمسة على حق العربية يبقوا تسعة والألف الباقية
هاأدبرها . |
لقطة متوسطة
M. S لرزق يأخذ
النقود من ضيف
قطع Cut |
596 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لحس ينظر
لضيف
قطع Cut |
597 |
|
|
|
مشهد ( 93 )
نهار / داخلى منزل حسن غرفة النوم
|
|
|
|
ميرفت :
عربية آيه اللى عايز
تبيعها ياحسن ؟ |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لميرفت
تجلس على السرير وتلتفت ناحية حسن
قطع Cut |
598 |
|
|
حسن :
عربيتى ! |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لحسن
قطع Cut |
599 |
|
|
ميرفت :
قصدك عربيتنا |
لقطة متوسطة
M. Close up قريبةM. Close up لميرفت
قطع Cut |
600 |
دخول موسيقى
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لحسن
قطع Cut |
601 |
|
|
ميرفت :
أنا قلت لك لو بعت العربية تطلقنى .
حسن :
ده رزق حط الأربع تلاف جنيه بتوع الشقة , حتى الواد ضيف
الغلبان حط كل اللى حيلته .
ميرفت : أنا ماليش دعوة بحد .
حسن : إتغيرتى كتير قوى ياميرفت
ميرفت :
مافيش حاجة بتفضل على حالها .
حسن : طب والولد .
ميرفت : هايعيش معايا عند ماما .
حسن :
الظاهر إنك موضبة كل حاجة .
ميرفت : أنت اللى دفعتنى لكل ده ياحسن .
حسن :
الست المرفوض تقف جنب جوزها .
ميرفت : لما جوزها يقف جنب بيته وأولاده الأول ........ لو
بعت العربية طلقنى .
حسن : حتى لو مابعتهاش أنتٍ طالق .. طالق . |
لقطة متوسطة كبيرة
M. L. S. من زاوية
منخفضة Low Angle لحسن وميرفت ويجلس حسن يمين وميرفت يسار
. ثم يقف
حسن ويخرج من يمين كادر
قطع Cut |
602 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لصورة
فوتوغرافية لميرفت وحسن وهانى من وجهة نظر ميرفت
قطع Cut
|
603 |
|
|
|
مشهد ( 94 )
نهار / داخلى سلالم منزل سلطان
|
|
|
صوت دق على الباب
|
تابعى
: الجكاية دى لازم ترسيلها على بر .أنا مش فاضى للعطلة دى .
البرنس : ولا أنا فاضى ياحاج . الله ماأنا سايب مصلحتى فى إيدين
العيال . ولا عارف عملوا فيها آيه !
عونى : يبقى لازم تلحقوا النهاردة والإ الموضوع يتقدم للنيابة .
أنا عارف حسن دماغه ناشفة ومش ناوى يجيبها لبر . |
لقطة كبيرة
l. S. من زاوية مرتفعة High
Angle لتابعى والبرنس وعونى يصعدون السلالم ويقتربون من الكاميرا
وتتابع عونى وهوPan Left يتحرك ناحية الباب ويصبح فى حجم لقطة متوسطة
M.S.
قطع Cut |
604 |
|
|
|
مشهد ( 95 )
نهار / داخلى معرض سيارات
|
|
|
صوت المكان
|
|
لقطة كبيرة للسيارة
L. S. الأجرة
تقف امام باب المعرض والكاميرا من الداخل وينزل شاب من السيارة
ويدخل المعرض وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يمين كادرPan
Right حتى يصل الى
مكيب يجلس أمامه حسن وصاحب المعرض ويعطيه المفاتيح ويخرج من يسار
الكادر ويدفع صاحب المعرض نقوداً لحسن ويبدأ حسن فى
عدها .
قطع Cut
|
605 |
|
|
|
مشهد ( 96 )
نهار / داخلى بهو المحكمة
|
|
|
صوت المكان
|
عبدالله : أهلاً يارزق . مالك فيه
حاجة !
رزق : أنا عاوز منك ألف جنيه سلف .
عبدالله : خير إنشاء الله !
رزق : محتاجاهم فى موضوع مهم جداً . معاك ولاَ مامعاكش ؟
عبدالله : دلوقتى .
رزق : هأبعتهملك أول ماأسافر .
عبدالله : طب ياللا بينا نلحق البنك .
|
لقطة متوسطة قريبةM.
Close up لعبد الله
وكيل النيابة وهو يخرج من أحد الأبواب ويتحرك يمين كادر وتتابعه
الكاميرا Pan Right حتى يصل الى رزق ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية
American Shot ويصافحا
بعضهما البعض . ثم يتحركا مبتعدين عن الكاميرا .
قطع Cut
|
606 |