welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 89 )
فجر / خارجى طريق صحراوى
لقطة متوسطة كبيرة M . L. S  لسيارة الشرطة تقطع الطريق وتتقترب من الكاميرا وتتوقف
قطع Cut
580
الضابط : هى دى مش كدا !
حسن : هى
لقطة متوسطة كبيرة M . L. S  لسيارة حسن فى مقدمة الكادر ويتقدم الضابط وحسن ناحيتها ومعهما رزق . ويصعد حسن الى السيارة ويجلس أمام عجلة القيادة . ويقترب الضابط منه .
قطع Cut
581
مشهد ( 90 )
نهار / داخلى مكتب الضابط
الضابط : هما دول ؟
حسن : أيوة .
الضابط : إحنا قبضنا عليهم بيسرقوا شقة فى الزمالك , وإتضح إنهم طلبة فى الجامعة .
لقطة متوسطة كبيرةM . L.  للصوص يقتربون ناحية الكاميرا ويعبرونها وتتابعهم الكاميرا يساراً Pan Left  حتى يدخلون حجرة الضابط ويقفوا وظهرهم للكاميرا ويقترب حسن منهم ويبدأ فى ضرب أحدهم ويمسكه رزق .
قطع Cut
582
مشهد ( 91 )
نهار / داخلى غرفة سلطان
كوثر : بابا أنا فكرت كويس . أبو عميرة مش وحش يابابا , أنا سألت عليه وعرفت إنه بطل يبيع مخدرات من زمان وبقى كويس , وهايعيشنى كويس وهايجيب لى عربية .
سلطان : لأ روحى ذاكرى .
كوثر : صدقنى يابابا . أنا إقتنعت بيه من غيرؤ أى ضغط .
أنا رحت له وفرح قوى وكان عايز يجيب المأذون دلوقتى بس انا قلت له بعد أسبوع على بال ما أجهز فستان الفرح .
( تبكى )
لقطة متوسطةM . S  لكوثر تدخل من الباب وتتابعها الكاميرا يميناً Pan Right  حتى تصل الى سلطان الجالس وتصبح بروفيل وهو كذلك .ثم تحضنه
قطع Cut
584
مشهد ( 92 )
نهار / خارجى السيارة الأجرة
لقطة كبيرة L. S.  من زاوية مرتفعة High Angle  للسيارة الأجرة متوقفة فى  طريق زراعى .
قطع Cut
585
لقطة متوسطة M . S.  لحسن داخل السيارة ورأسه على عجلة القيادة
قطع Cut
586
رزق : ماخلاص بقى ياحسن ياللا بينا نروَح . لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لرزق ينظر يسار كادر وهو جالس بجوار حسن
قطع Cut
587
ضيف : السكوت ده مش هايحل أنسى الموضوع وفكر فى الورشة لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لضيف الجالس على المقعد الخلفى
قطع Cut
588
ضيف : أنا أخوك الصغير ياسطى . لقطة متوسطة M. S.  لحسن من وجهة نظر ضيف ويظهر جانب من ظهره فى يسار الكادر وهو منحنى فوق عجلة القيادة 
قطع Cut
589
ضيف : وإنت عارف معزتك عندى أد آيه . أنا عرفت كل حاجة . لقطة متوسطة قريبة M. Close up لضيف يظهر بروفيل
قطع Cut
590
ضيف : أرجوك ياسطى ماتكسفنيش . لقطة متوسطة M. S.  من وجهة نظر ضيف لحسن يعتدل حسن وينظر فى المرآة
قطع  Cut
591
ضيف : دول ألف جنيه كنت محوَشهم علشان شبكة كوثر , خدهم ياسطى والشبكة نبقى نجيبها براحتنا . لقطة متوسطة M. S.  لضيف يرفع النقود فى اتجاه الكاميرا .
قطع Cut
592
حسن : شيل فلوسك ياضيف لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لحسن الكاميرا خارج السيارة ويظهر حسن فى مقدمة  الكادر  وضيف فى المقعد الخلفى  فى خلفية الكادر
قطع Cut
593
رزق : الله جرى آيه ياحسن ... الراجل بقى مننا خلاص . لقطة متوسطة M. S.  لرزق
قطع Cut
594
ضيف : حتى من غير موضوع كوثر ياأستاذ رزق , الأسطى حسن يبقى أخويا الكبير لقطة متوسطة M . S.  لضيف
قطع Cut
595
رزق : هات ياضيف , على الأربعة اللى معايا يبقوا خمسة على حق العربية يبقوا تسعة والألف الباقية هاأدبرها . لقطة متوسطة M. S لرزق يأخذ النقود من ضيف
قطع Cut
596
لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لحس ينظر لضيف
قطع Cut
597
مشهد ( 93 )
نهار / داخلى منزل حسن غرفة النوم
ميرفت : عربية آيه اللى عايز تبيعها ياحسن ؟ لقطة متوسطة قريبة M. Close up لميرفت تجلس على السرير وتلتفت ناحية حسن
قطع Cut
598
حسن : عربيتى ! لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لحسن
قطع Cut
599
ميرفت : قصدك عربيتنا لقطة متوسطة M. Close up قريبةM. Close up  لميرفت
قطع Cut
600

دخول موسيقى

لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لحسن
قطع Cut
601
ميرفت : أنا قلت لك لو بعت العربية تطلقنى .
حسن : ده رزق حط الأربع تلاف جنيه بتوع الشقة , حتى الواد ضيف الغلبان حط كل اللى حيلته .
ميرفت : أنا ماليش دعوة بحد .
حسن : إتغيرتى كتير قوى  ياميرفت
ميرفت : مافيش حاجة بتفضل على حالها .
حسن : طب والولد .
ميرفت : هايعيش معايا عند ماما .
حسن : الظاهر إنك موضبة  كل حاجة .
ميرفت : أنت اللى دفعتنى لكل ده ياحسن .
حسن : الست المرفوض تقف جنب جوزها .
ميرفت : لما جوزها يقف جنب بيته وأولاده  الأول ........ لو بعت العربية طلقنى .
حسن : حتى لو مابعتهاش أنتٍ طالق .. طالق .
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  من زاوية منخفضة Low Angle  لحسن وميرفت ويجلس حسن يمين وميرفت يسار . ثم يقف حسن ويخرج من يمين كادر
قطع Cut
602
لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لصورة فوتوغرافية لميرفت وحسن وهانى من وجهة نظر ميرفت
قطع Cut
603
مشهد ( 94 )
نهار / داخلى سلالم منزل سلطان

 

 

 

 

 

صوت دق على الباب

تابعى : الجكاية دى لازم ترسيلها على بر .أنا مش فاضى للعطلة دى .
البرنس : ولا أنا فاضى ياحاج . الله ماأنا سايب مصلحتى فى إيدين العيال  . ولا عارف عملوا فيها آيه !
عونى : يبقى لازم تلحقوا النهاردة والإ الموضوع يتقدم للنيابة . أنا عارف حسن دماغه ناشفة ومش ناوى يجيبها لبر .
لقطة كبيرة l. S.  من زاوية مرتفعة High Angle  لتابعى والبرنس وعونى يصعدون السلالم ويقتربون من الكاميرا وتتابع عونى وهوPan Left  يتحرك ناحية الباب ويصبح فى حجم لقطة متوسطة  M.S.
قطع Cut
604
مشهد ( 95 )
نهار / داخلى معرض سيارات

صوت المكان

لقطة كبيرة للسيارة L. S. الأجرة تقف امام باب المعرض والكاميرا من الداخل وينزل شاب من السيارة ويدخل المعرض وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يمين كادرPan Right  حتى يصل الى مكيب يجلس أمامه حسن وصاحب المعرض ويعطيه المفاتيح ويخرج من يسار الكادر ويدفع صاحب المعرض نقوداً  لحسن ويبدأ  حسن فى عدها .
قطع Cut
605
مشهد ( 96 )
نهار / داخلى بهو المحكمة

صوت المكان

عبدالله  : أهلاً يارزق . مالك فيه حاجة !
رزق : أنا عاوز منك ألف جنيه سلف .
عبدالله  : خير إنشاء الله !
رزق : محتاجاهم فى موضوع مهم جداً  . معاك ولاَ مامعاكش ؟
عبدالله  : دلوقتى .
رزق : هأبعتهملك أول ماأسافر .
عبدالله  : طب ياللا بينا نلحق البنك .

 
لقطة متوسطة قريبةM. Close up  لعبد الله  وكيل النيابة وهو يخرج من أحد الأبواب ويتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan Right   حتى يصل الى رزق ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية American Shot  ويصافحا بعضهما البعض  . ثم يتحركا مبتعدين عن الكاميرا .
قطع Cut
606

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات