New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
1

مشاهد ما قبل العناوين    

 


صوت صفارة القطار

 

نهار/ داخلي

fade in

 لقطه عامة( Very Long Shot (VLS لمحطة مصر من الداخل و نرى القطارات و حركة الناس داخلها على رصيف المحطة

             قطع Cut

 

2

  لقطة كبيرة( Long Shot ( LS  للمحطة من الداخل مع التركيز على وجود ثلاث قطارات الأول مغادر و الثاني منتظر و الثالث قادم

             قطع Cut

-صوت من خارج الكادر-

دى محطة مصر

 
3 لقطه عامة( Very Long Shot (VLS لمحطة مصر من الداخل

  قطع Cut

قلب المدينة    
4 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close لقطار مغادر يسير على القضبان و الدخان يتصاعد منه  

  قطع Cut

كل دقيقة بيطلع منها صوت القطار وهو يسير على القضبان  
5 لقطة قريبة  Close up  لساعة تشير عقاربها على الساعة السادسة إلا دقيقتين

  قطع Cut

قطر صوت القطار

 
6 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لقطار يسير على القضبان و الكاميرا Low angel

  قطع Cut

كل دقيقة بيوصل

 

 
7 لقطة قريبة جداً Big Close up   للساعة حيث يظهر حركة تحرك عقرب الدقائق وهو يتحرك دقيقة فتصبح الساعة السادسة إلا  دقيقة 

  قطع Cut

فيها قطر  
8 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقطاران يسيران و بينهم قضيب خالي

 قطع Cut

ألوف من الناس بيتقابلوا  
9 يبدأ المشهد  لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) .  للقطار وهو يتحرك من شمال الكادر إلى اليمين حتى نصل إلى  L .S للقطار مغادر

 قطع Cut

ويتفرقوا فيها بروي المحطة  
10 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) . لعدد من الناس و هم يسيرون بسرعة و يتقدمون من عمق الكادر ثم يخرجون متفرقين يمين و شمال الكادر

قطع Cut

اللي من بحري و اللي من قبلي

الخواجة و ابن البلد

   
11 لقطه عامة( Very Long Shot (VLS لمحطة مصر من  الداخل و قطار واقف وناس تسير بحركة عشوائية  

قطع Cut

الغنى و الفقير

 الشغال و العاطل

   
12

لعم  Medium .Close  .Shotلقطة قريبة متوسطة مدبولى (  رجل في الخمسينات يرتدى بالطو فوق  الجلباب وغطاء وطاقية نظيفة ويضع لاسة على رقبته وتظهر على ملامحه الطيبة  ) واقف في كشكه و يمسك بسبحة يسبح بها و بجانبه جرائد

Dissolve

أنا مدبولى متعهد الصحف في المحطة و ده الكشك اللي ببيع فيه    
13  لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للمحطة من الخارج و العربات تسير من شمال الكادر إلى يمين الكادر و نلاحظ التنوع في مستوى العربات

Dissolve

شغلتى خلتني أقراء في الجرائد كل يوم أحداث غريبة    
14 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )  لعم مدبولى وهو يسير من يمين الكادر إلى الشمال و الكاميرا تتحرك معه شاريوه ثم يقف و ينظر و يتحرك و معه الكاميرا  تتحرك شاريوه dolly back ليجلس بجانب شاب يجلس على الأرض متقوقع ويخفى وجهة بيديه وقدميه ثم يمد عم مدبولى يده على الشاب ويتحدث معه فينظر الشاب له

قطع Cut

لكن وجودي في المحطة خلاني أشوف حاجات اغرب و اغرب حاجة هي إنى في يوم بعد ما صليت الظهر شوفت جدع غلبان مرمى على الرصيف ذى غيرة من اللي باشوفهم كل يوم في المحطة سايبين بلادهم و أهاليهم و فاكرين أن السعادة و المال ها يلقوها في مصر    
15 لقطة قريبة جداً Big Close up   لوجه عم مدبولى وهو ينظر للشاب و يتفحصه جيدا ثم ينظر للأرض بألم 

  قطع Cut

سالت عن أسمة مردش عليا جيت أمشى اكتشفت انه أعرج فصعب عليا فاخدته اشغله مع العيال    
16 لقطة متوسطة لرجلين M.2   لعم مدبولى و الشاب وهما جالسين كما في أللقطة السابقة ثم يأخذه عم مدبولى ويقف و الكاميرا تتحرك Tilt upو يظهر قناوى  (  شاب في أواخر العشرينات ويبدو علية أثار الفقر الشديد له وتظهر في ارتدائه سديرى قصير يكشف عن منتصف ظهره و مشقوق من المنتصف وظهره محنى و أعرج ذو لحية نابتة ويرتدى طاقية مهترئه ) يسيرا ويخرجا خلف عمود نور في منتصف الكادر

 Dissolve

 

 

اللي بسرحهم بالجرائد في المحطة و عرفت أن أسمة قناوى    
17 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS  لعلب صفيح على دكة خشبية ثم تتحرك الكاميرا Pan Right على كشك صاج و به براميل و ألواح خشبية

Dissolve

بعد كده لقيت له كشك في المناورة يتاوى فيه لغاية ما ربنا يسهله صوت قطار  
18 على الكشك من الداخل و نرى صور فتيات مقصوصة من مجلات و معلقة على الحوائط ثم يدخل عم مدبولى من يمين الكادر و يكون لقطة متوسطة( Medium Shot (MS وينظر لجدران الكشك وتتحرك الكاميرا ناحية الشمال Pan Left  وتستعرض الصور المعلقة ثم تدخل الكاميراZoom  in على صورة معينة 

قطع Cut

اكتشفت انه إنسان محروم محروم لدرجة انه بقى مريض    
19  Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة. لعم مدبولى وهو ينظر في دهشة   

Dissolve

مسكين يا قناوى مين كان يصدق أن يحصل لك اللي حصل    
20 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لمبنى محطة مصر من الخارج و العربات تسير و تظهر لوحة

جبرائيل تلحمى 
يقدم

Dissolve لدخول اسم الأبطال على نفس الخلفية

 

     
21 فريد شوقي

Dissolve

     

موسيقى التترات

 

 

 

 

 

 

 

 

22 هند رستم

Dissolve

   
23 يوسف شاهين

Dissolve

   
24 بـــاب الحـــديـد

Dissolve

   
25 حسن البارودى
عبد العزيز خليل
نعيم وصفى
سعيد خليل
عبد الغنى النجدى

Dissolve

   
26  لطفى الحكيم            عبد الحميد بدوى
 فاروق الدمرداش        سيد العربى
 احمد اباظة              صبرى عبد العزيز
 هناء عبد الفتاح

Dissolve

   
27   سهير                 عصمت محمود
  نوال العربى           غريب معوض

Dissolve

   
28   محمد مظهر            جلال عيسى
محروس الجارحى        احمد طنطاوى

Dissolve

   
29

بالاشتراك مع
مايك رالكاى روكتس

Dissolve

   
30 القصة و السيناريو
عبد الحى اديب

Dissolve

   
31 الحوار
محمد أبو يوسف

Dissolve

   
32 المدير الفنى    جبرائيل كراز
مهندس الديكور  عباس حلمى
المكياج          سيد محمد
                 حمدى رافت

Dissolve

   
33 مهندس الصوت
عزيز فاضل

Dissolve

   
34 المصور
مسعود عيسى  

Dissolve

   
35 المونتاج
كمال أبو العلا

Dissolve

   
36

    النيجانتيف             مارسيل صالح
    تركيب الفيلم           شوشو 
    مساعد الصوت        على محمد

Dissolve

   
37 المخرج المساعد
محمد أبو يوسف

مساعد ثان
مصطفى جمال الدين

مراقب حوار
شفيق رزق

Dissolve

   
38 أنتج الفيلم و تم طبعه و تحميضه
بمعدات أستوديو الأهرام

مديـر المعامـل
توتو خورى

Dissolve

   
39 إدارة الإنتاج
هيج كيفوكيان
محمد حجاج
المساعد   هلال كيرلس

Dissolve

   
40 المـوسـيقى التصويرية
فـــؤاد الظــاهرى

Dissolve

   
41 مـديـــر التصـويـر
الفيــــزى

Dissolve

   
42 إنتاج
جبـرائيـل تـلحمـى

Dissolve

   
43 إخراج
يوســف شاهيـن

Fade out

   
44 مشهد (1)
نهار / خارجي
محطة مصر من الخارج

لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لساعة محطة مصر و تشير العقارب على الساعة السابعة و النصف

قطع Cut

  بروي محطة مصر  
45

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لسيدة تنزل من التاكسي بحيث يظهر منها رجلها فقط الكاميرا في زاوية منخفضة Low angle  وفى يديها كلب و بجوارها شنطة سفر وفى يمين الكادر يافطة مكتوب عليها دخول ويظهر رجل يقترب من السيدة ويحمل الشنطة و تخرج السيدة من يمين الكادر                    

قطع Cut

 

مذيع المحطة : ديذل إسكندرية يغادر رصيف 4 السـاعة 7.30

 

صوت باب التاكسي وهو يقفل

 
46 مشهد (2)
نهار / داخلي
محطة مصر من الخارج

لقطة كبيرة( Long Shot (LS  للسيدة وقد ظهرت كاملة وهى تسير و تسحب كلبها ويسير خلفها حامل الحقائب ويظهر في الخلفية مسافرين يحملون الحقائب و تتحرك السيدة من عمق الكادر و تخرج من يمين الكادر  

قطع Cut

     
47 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لأربعه أشخاص يقفون عند شباك التذاكر وأخر واحد في الصف ينظر إلى السيدة بإعجاب ويمسح رأسه بالمنديل و يتحدث 

 

ثم يلتفت للرجل الواقف أمامه و يتحدث له

فيتحدثون جميعا للفلاح الواقف في أول الصف

 

 

يلتفت الفلاح لهم

قطع Cut

 

 

الرجل الأول :يا ساتر الواحد هيولع

يالا يا أخينا

الرجل الثاني : يلا يا أخينا

لرجل الثالث : أعملك همه يلا القطار هيقوم


الفلاح : ما تصبر

 

 

مع استمرار صوت المذيع 

 
48 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لعامل التذاكر الذي يجلس خلف الشباك و الفلاح حيث يدق الرجل للفلاح على الزجاج ويتحدث له


 فيلتفت إليه الفلاح وينحني عند فتحه الزجاج ليسمعه

 

 

يرفع وجهه ويخرج من الصف

 

قطع Cut 



العامل التذاكر
: يا راجل افهم اللي بقوله لك


الفلاح
: يى ما تقول

العامل التذاكر : الزقازيق مش من هنا إسكندرية هنا
الفلاح
: عتقول إيه
العامل التذاكر :  بقلك هنا إسكندرية فهمت

الفلاح
دى حاجة تلخبط المخ  هملونى طلعونى

 

 

 

صوت دق على الزجاج

 

 

 

 

 
49 لقطه كبيرة Long Shot لصالة انتظار المحطة وبعض المسافرين واقفين وترى هنومة تدخل من يمين الكادر وتجرى من بينهم تتحرك الكاميرا (crane) وتتابع هنومه وهى تجرى حتى تصل إلى شمال الكادر وتقف عند قناوى الذي لا نرى إلا  قدمه و تترك له جردل كان بيدها وتخرج شمال الكادر و وتظهر يد قناوى وهى تسحب الجردل بجانبه ويدخل من يمين الكادر الانباشى حسنين ويقف بجوار قدم قناوى  

قطع Cut 

 صوت الانباشى حسنين : وقف يا بت
هنومة
: قناوى
 الانباشى حسنين:  وقف يا بت

 هنومة
قناوى خلى ده معاك و حياة أبوك

 

 

 

صوت جردل

 
50 مشهد (3)
نهار / خارجي
داخل المحطة

لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) لأربعة من بائعات المياه الغازية جالسون على براميل بجانب إحدى المخازن يتحدثون عن شئون الحر و تمسك كل واحدة منهم زجاجة مياه غازية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كادر فاضي تدخل فيه هنومة ( وهى شابة في العشرينات فائقة الجمال والأغراء  بيضاء وذات شعر فاتح ترتدي جلباب مقلم يظهر جمال قوامها )  من يمين الكادر في لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) وتتوجه إلى المجموعة وتجلس معهم

تشير إلى البنت الصغيرة

 

 

قطع Cut

 

 

 

عزيزة : الحر عامل عمايله النهارده يا بنات

حلاوتهم  : انشاله يا رب الدنيا تولع أكثر خلى الناس تشرب كازوزة
بائعة أخرى 
: ما تقريش يا أم رمش قصير لحسن يشربوا من البوفية و ما ينفعوناش بنكلة
البنت الصغيرة :  انبي يوريني فيك يوم يا منصور مضيقها علينا ومحلق على رزقنا

حلاوتهم
ياختى مش مكفيه اللي بيكسبه من البوفية
عزيزة
 : لا ياختى مش مكفية لازم يكسب و يحط في كرشة
البائعة الثانية
 : ما تفضونا من السيرة دى بقى لحسن ينط لنا هنا

عزيزة
: وماله يا اختى ما إحنا قاعدين في البوفية بتاعنا ولا بس هو اللي عنده بوفية
 



هنومة  : أوعى يا بت أف
حلاوتهم
مالك يا هنومه
هنومة
 : اللي ينشك في كرشة منصور
عزيزة : ماله هو أفشك
هنومة  : لا صلت عليا الانباشى حسنين فضل يجرى ورأيا لما قطع قلبي أن شاء الله ينقطع قلبه
البنت الصغيرة :  وجردلك فين

هنومة
 : مع قناوى 

   
51  Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة لحلاوتهم وهى تتحدث مع هنومه ونرى وجه عزيزة أسفل يمين الكادر

 

 

 

 

 

قطع Cut

حلاوتهم  : اعز الحبايب يا قناوى
هنومة  : اخرسي كاتك قطع لسانك أنا ابص لقناوى
حلاوتهم ياختى ده بيدوب في  دباديبك
عزيزة : ده بيحوشلك المهر يا هنومة
هنومة  : طب ما تتجوزيه أنت يا ست عزيزة دانتوا لايقين لبعض قوى
عزيزة  : ليه يا اختى هو أنا برمرم

 

   
52 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot لهم وهم يتحدثون عن قناوى

وهى تضحك

 



تشير بيدها علامة على قوه أبو سريع


تنظر البنت الصغيرة ليمين الكادر وتخبرهم بقدوم زقزوق صبى البوفية وتخرج حلاوتهم و البنت الصغيرة و البائعة من من شمال الكادر ويدخل زقزوق من يمين الكادر ويمسك عزيزة فتقف هنومه وتدفعه برجلها وتجرى عزيزة وتسحبه هنومة وتخرج به من شمال الكادر

قطع Cut 


عزيزة
: أنت اللي مدياله وش و معشماه
هنومة  : عشم إبليس في الجنة هو ناسى انى مخطوبة لأبوسريع ولا إيه
حلاوتهم   : عارف بس مخبوط في عقلة متهياله انك هتسيبى أبو سريع وتتجوزيه هو

البنت الصغيرة :  الفجافيجو

هنومة
 : مين يا بت
البنت الصغيرة: زقزوق جه

زقزوق
 : ياسى منصور يا امباشى حسنين العفاريت بتوعك جم اهم 
 

 

 

 


صوت جردل

 
53 لقطه كبيرة Long Shot للامباشى حسنين وهو يسير من يمين الكادر إلى شماله حتى يخرج و تتبعه الكاميرا وتتحرك ناحية الشمال Pan Left وتقف  لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot عند اثنين من الشيالين واقفين أمام إحدى قطارات البضائع حيث يمسك احدهم بحامل الصناديق ويحاول الأخر أخذه منه ويتحدثون

 

 

قطع Cut   

 

 

شيال (1)  : شيل إيدك بقولك
عباس
يا راجل راعى ربنا أنا بقالى عشرة أيام مرمى على الرصيف  الكحيان بتاع اشمون معملتش بتعريفة
 
شيال (1) : أما يبقى يجى دورك تبقى تشتغل على الرصيف ده 

 

 

 

 

بروي المحطة

 
54 لقطة وجهة نظرOver Shoulder Shot O S من الشيال الأول إلى عباس



قطع Cut   

عباس: دوري وأجيب منين فلوس أبرتم بيها الريس بتاعكم
الشيال الأول   : تبرتملى  ده ايه
 

   
55 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
من عباس إلى الشيال الأول

 

قطع Cut   

عباس: اة عشان يحن عليا و يشغلني على رصيف عدل
الشيال الأول   : أنت بتعيب في الشيخ بتاعنا
   

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات