م |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
|
|
الحوار |
المؤثرات
|
الموسيقى |
1 |
مشاهد ما قبل العناوين |
|
صوت صفارة القطار
|
|
نهار/ داخلي |
fade in |
لقطه عامة(
Very Long Shot (VLS لمحطة مصر من الداخل و نرى القطارات و حركة الناس داخلها
على رصيف المحطة
قطع
Cut
|
2 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
للمحطة من الداخل مع التركيز على
وجود ثلاث قطارات الأول مغادر و الثاني منتظر و الثالث قادم
قطع
Cut |
-صوت من خارج الكادر-
دى محطة مصر |
|
3 |
لقطه عامة(
Very Long Shot (VLS لمحطة مصر من الداخل
قطع
Cut |
قلب المدينة |
|
|
4 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
لقطار مغادر يسير على القضبان و الدخان يتصاعد
منه قطع
Cut |
كل دقيقة بيطلع منها |
صوت القطار وهو يسير على
القضبان |
|
5 |
لقطة قريبة Close up
لساعة تشير عقاربها على الساعة السادسة
إلا دقيقتين
قطع
Cut |
قطر |
صوت القطار
|
|
6 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لقطار يسير على القضبان و الكاميرا Low
angel
قطع
Cut |
كل دقيقة بيوصل
|
|
7 |
لقطة قريبة جداً Big
Close up للساعة حيث يظهر حركة تحرك
عقرب الدقائق وهو يتحرك دقيقة فتصبح الساعة السادسة إلا دقيقة
قطع
Cut |
فيها قطر |
|
8 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
لقطاران يسيران و بينهم قضيب خالي
قطع
Cut |
ألوف من الناس بيتقابلوا |
|
9 |
يبدأ المشهد لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
. للقطار
وهو يتحرك من شمال الكادر إلى اليمين حتى نصل إلى
L .S للقطار مغادر قطع
Cut |
ويتفرقوا فيها |
بروي المحطة |
|
10 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
. لعدد من الناس و هم يسيرون بسرعة و يتقدمون من عمق
الكادر ثم يخرجون متفرقين يمين و شمال الكادر
قطع
Cut |
اللي من بحري و اللي من
قبلي
الخواجة و ابن البلد |
|
|
11 |
لقطه عامة(
Very Long Shot (VLS لمحطة مصر من الداخل و قطار واقف وناس تسير بحركة عشوائية
قطع
Cut |
الغنى و الفقير الشغال
و العاطل |
|
|
12 |
لعم
Medium
.Close .Shotلقطة
قريبة متوسطة مدبولى ( رجل
في الخمسينات يرتدى بالطو فوق
الجلباب وغطاء وطاقية نظيفة ويضع لاسة على رقبته وتظهر على ملامحه الطيبة
) واقف في كشكه و يمسك بسبحة يسبح بها و بجانبه
جرائد
Dissolve
|
أنا مدبولى متعهد الصحف في
المحطة و ده الكشك اللي ببيع فيه |
|
|
13 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للمحطة من الخارج و العربات تسير من شمال الكادر
إلى يمين الكادر و
نلاحظ التنوع في مستوى العربات
Dissolve |
شغلتى خلتني أقراء في
الجرائد كل يوم أحداث غريبة |
|
|
14 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لعم مدبولى وهو يسير من يمين الكادر إلى الشمال و
الكاميرا تتحرك معه شاريوه ثم يقف و ينظر و يتحرك و معه الكاميرا تتحرك
شاريوه dolly back ليجلس بجانب شاب يجلس على
الأرض متقوقع ويخفى وجهة بيديه وقدميه ثم يمد عم مدبولى يده على الشاب
ويتحدث معه فينظر الشاب له
قطع
Cut
|
لكن وجودي في المحطة خلاني
أشوف حاجات اغرب و اغرب حاجة هي إنى في يوم بعد ما صليت الظهر شوفت جدع
غلبان مرمى على الرصيف ذى غيرة من اللي باشوفهم كل يوم في المحطة سايبين
بلادهم و أهاليهم و فاكرين أن السعادة و المال ها يلقوها في مصر |
|
|
15 |
لقطة قريبة جداً Big
Close up لوجه عم مدبولى وهو ينظر للشاب و
يتفحصه جيدا ثم
ينظر للأرض بألم
قطع
Cut |
سالت عن أسمة مردش عليا جيت
أمشى اكتشفت انه أعرج فصعب عليا فاخدته اشغله مع العيال |
|
|
16 |
لقطة متوسطة لرجلين
M.2 لعم مدبولى و الشاب
وهما جالسين كما في أللقطة السابقة ثم يأخذه عم مدبولى ويقف و الكاميرا
تتحرك Tilt upو يظهر
قناوى ( شاب في أواخر العشرينات ويبدو علية أثار الفقر
الشديد له وتظهر في ارتدائه سديرى قصير يكشف عن منتصف ظهره و مشقوق من المنتصف
وظهره محنى و أعرج ذو لحية نابتة ويرتدى طاقية مهترئه ) يسيرا ويخرجا خلف عمود نور
في
منتصف الكادر Dissolve
|
اللي بسرحهم بالجرائد في
المحطة و عرفت أن أسمة قناوى |
|
|
17 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
لعلب صفيح على دكة خشبية ثم تتحرك
الكاميرا Pan Right على كشك صاج و به براميل و
ألواح خشبية
Dissolve |
بعد كده لقيت له كشك في
المناورة يتاوى فيه لغاية ما ربنا يسهله |
صوت قطار |
|
18 |
على الكشك من الداخل و نرى
صور فتيات مقصوصة من مجلات و معلقة على الحوائط ثم يدخل عم مدبولى من يمين
الكادر و يكون لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS وينظر لجدران الكشك
وتتحرك الكاميرا ناحية الشمال
Pan Left وتستعرض
الصور المعلقة ثم تدخل الكاميراZoom in
على صورة معينة
قطع
Cut |
اكتشفت انه إنسان محروم
محروم لدرجة انه بقى مريض |
|
|
19 |
Medium
.
Close
.Shot لقطة
متوسطة قريبة.
لعم مدبولى وهو ينظر في دهشة Dissolve
|
مسكين يا قناوى مين كان
يصدق أن يحصل لك اللي حصل |
|
|
20 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لمبنى محطة مصر من الخارج و العربات تسير و تظهر لوحة
جبرائيل تلحمى
يقدم
Dissolve لدخول اسم
الأبطال على نفس الخلفية
|
|
|
|
21 |
فريد شوقي Dissolve |
|
|
موسيقى التترات
|
22 |
هند رستم Dissolve |
|
|
23 |
يوسف شاهين Dissolve |
|
|
24 |
بـــاب الحـــديـد Dissolve |
|
|
25 |
حسن البارودى
عبد العزيز خليل
نعيم وصفى
سعيد خليل
عبد الغنى النجدىDissolve |
|
|
26 |
لطفى الحكيم
عبد الحميد بدوى
فاروق الدمرداش سيد العربى
احمد اباظة
صبرى عبد العزيز
هناء عبد الفتاح
Dissolve |
|
|
27 |
سهير
عصمت محمود
نوال العربى
غريب معوضDissolve |
|
|
28 |
محمد مظهر
جلال عيسى
محروس الجارحى احمد طنطاوى
Dissolve |
|
|
29 |
بالاشتراك مع
مايك رالكاى روكتس
Dissolve
|
|
|
30 |
القصة و السيناريو
عبد الحى اديب
Dissolve |
|
|
31 |
الحوار
محمد أبو يوسفDissolve |
|
|
32 |
المدير الفنى جبرائيل كراز
مهندس الديكور عباس حلمى
المكياج سيد محمد
حمدى رافتDissolve |
|
|
33 |
مهندس الصوت
عزيز فاضل
Dissolve |
|
|
34 |
المصور
مسعود عيسى
Dissolve |
|
|
35 |
المونتاج
كمال أبو العلا
Dissolve
|
|
|
36 |
النيجانتيف
مارسيل صالح
تركيب الفيلم
شوشو
مساعد الصوت على
محمد
Dissolve |
|
|
37 |
المخرج المساعد
محمد أبو يوسفمساعد ثان
مصطفى جمال الدين
مراقب حوار
شفيق رزق
Dissolve |
|
|
38 |
أنتج الفيلم و تم طبعه و تحميضه
بمعدات أستوديو الأهرام
مديـر المعامـل
توتو خورى
Dissolve |
|
|
39 |
إدارة الإنتاج
هيج كيفوكيان
محمد حجاج
المساعد هلال كيرلسDissolve |
|
|
40 |
المـوسـيقى التصويرية
فـــؤاد الظــاهرى
Dissolve |
|
|
41 |
مـديـــر التصـويـر
الفيــــزىDissolve |
|
|
42 |
إنتاج
جبـرائيـل تـلحمـىDissolve |
|
|
43 |
إخراج
يوســف شاهيـنFade out |
|
|
44 |
مشهد (1)
نهار / خارجي
محطة مصر من الخارجلقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لساعة محطة مصر و تشير العقارب على الساعة السابعة
و النصف
قطع
Cut |
|
بروي محطة مصر |
|
45 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لسيدة تنزل من
التاكسي بحيث يظهر منها رجلها فقط الكاميرا في زاوية منخفضة
Low angle وفى يديها كلب و بجوارها شنطة
سفر وفى يمين الكادر يافطة مكتوب عليها دخول ويظهر رجل يقترب من السيدة
ويحمل الشنطة و تخرج السيدة من يمين الكادر
قطع
Cut |
مذيع المحطة : ديذل إسكندرية
يغادر رصيف 4 السـاعة 7.30 |
صوت باب التاكسي وهو يقفل |
|
46 |
مشهد (2)
نهار / داخلي
محطة مصر من الخارجلقطة كبيرة(
Long Shot (LS للسيدة وقد ظهرت كاملة وهى
تسير و تسحب كلبها ويسير خلفها حامل الحقائب ويظهر في الخلفية مسافرين
يحملون الحقائب و تتحرك السيدة من عمق الكادر و تخرج من يمين الكادر
قطع
Cut |
|
|
|
47 |
لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لأربعه أشخاص
يقفون عند شباك التذاكر وأخر واحد في الصف ينظر إلى السيدة بإعجاب ويمسح
رأسه بالمنديل و يتحدث
ثم يلتفت للرجل الواقف أمامه و يتحدث له
فيتحدثون جميعا للفلاح الواقف في أول الصف
يلتفت الفلاح لهم
قطع
Cut |
الرجل الأول :يا ساتر الواحد هيولع
يالا يا أخينا
الرجل الثاني : يلا يا
أخينا
لرجل الثالث : أعملك همه يلا القطار
هيقوم
الفلاح : ما تصبر
|
مع استمرار صوت المذيع |
|
48 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
لعامل التذاكر الذي يجلس خلف الشباك و الفلاح حيث يدق الرجل للفلاح
على الزجاج ويتحدث له
فيلتفت إليه الفلاح وينحني عند فتحه الزجاج ليسمعه
يرفع وجهه ويخرج من الصف
قطع
Cut |
العامل التذاكر : يا راجل افهم اللي بقوله لك
الفلاح : يى ما تقول
العامل التذاكر :
الزقازيق مش من هنا إسكندرية هنا
الفلاح : عتقول إيه
العامل التذاكر : بقلك هنا إسكندرية
فهمت
الفلاح : دى حاجة تلخبط
المخ هملونى طلعونى
|
صوت دق على الزجاج
|
|
49 |
لقطه كبيرة Long Shot لصالة انتظار المحطة
وبعض المسافرين واقفين وترى هنومة تدخل من يمين الكادر وتجرى من بينهم
تتحرك الكاميرا (crane) وتتابع هنومه وهى تجرى
حتى تصل إلى شمال الكادر وتقف عند قناوى الذي لا نرى إلا قدمه و تترك له
جردل كان بيدها وتخرج شمال الكادر و وتظهر يد قناوى وهى تسحب الجردل بجانبه
ويدخل من يمين الكادر الانباشى حسنين ويقف بجوار قدم قناوى
قطع
Cut |
صوت الانباشى حسنين :
وقف يا بت
هنومة : قناوى
الانباشى حسنين: وقف يا بت
هنومة : قناوى خلى ده
معاك و حياة أبوك |
صوت جردل |
|
50 |
مشهد (3)
نهار / خارجي
داخل المحطة لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS ) لأربعة من
بائعات المياه الغازية جالسون على براميل بجانب إحدى المخازن يتحدثون عن
شئون الحر و تمسك كل واحدة منهم زجاجة مياه غازية
كادر فاضي تدخل فيه هنومة (
وهى شابة في العشرينات فائقة الجمال والأغراء بيضاء وذات شعر
فاتح ترتدي جلباب مقلم يظهر جمال قوامها ) من يمين الكادر في لقطة متوسطة
كبيرة
Medium Long Shot (MLS ) وتتوجه
إلى المجموعة وتجلس معهم
تشير إلى البنت الصغيرة
قطع
Cut |
عزيزة :
الحر عامل عمايله النهارده يا بنات
حلاوتهم :
انشاله يا رب الدنيا تولع أكثر خلى الناس تشرب كازوزة
بائعة أخرى : ما تقريش
يا أم رمش قصير لحسن يشربوا من البوفية و ما ينفعوناش بنكلة
البنت الصغيرة : انبي يوريني فيك يوم
يا منصور مضيقها علينا ومحلق على رزقنا
حلاوتهم : ياختى مش
مكفيه اللي بيكسبه من البوفية
عزيزة :
لا ياختى مش مكفية لازم يكسب و يحط في كرشة
البائعة الثانية : ما تفضونا من السيرة دى بقى لحسن ينط لنا
هنا
عزيزة : وماله يا اختى ما إحنا
قاعدين في البوفية بتاعنا ولا بس هو اللي عنده بوفية
هنومة :
أوعى يا بت أف
حلاوتهم : مالك يا هنومه
هنومة :
اللي ينشك في كرشة منصور
عزيزة :
ماله هو أفشك
هنومة :
لا صلت عليا الانباشى حسنين فضل يجرى ورأيا لما قطع قلبي أن شاء الله ينقطع
قلبه
البنت الصغيرة : وجردلك فين
هنومة : مع قناوى
|
|
|
51 |
Medium
.
Close
.Shot لقطة
متوسطة قريبة لحلاوتهم وهى تتحدث مع هنومه ونرى وجه عزيزة أسفل يمين الكادر
قطع
Cut |
حلاوتهم : اعز الحبايب يا قناوى
هنومة
:
اخرسي
كاتك قطع لسانك أنا ابص لقناوى
حلاوتهم :
ياختى ده بيدوب في دباديبك
عزيزة :
ده بيحوشلك المهر يا هنومة
هنومة :
طب ما تتجوزيه أنت يا ست عزيزة دانتوا لايقين لبعض قوى
عزيزة : ليه يا اختى هو أنا برمرم |
|
|
52 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot لهم وهم يتحدثون عن قناوى
وهى تضحك
تشير بيدها علامة على قوه أبو سريع
تنظر البنت الصغيرة ليمين الكادر وتخبرهم بقدوم زقزوق صبى البوفية
وتخرج حلاوتهم و البنت الصغيرة و البائعة من من شمال الكادر ويدخل زقزوق من
يمين الكادر ويمسك عزيزة فتقف هنومه وتدفعه برجلها وتجرى عزيزة وتسحبه هنومة
وتخرج به من شمال الكادر
قطع
Cut |
عزيزة : أنت اللي مدياله وش و
معشماه
هنومة :
عشم إبليس في الجنة هو ناسى انى مخطوبة لأبوسريع ولا إيه
حلاوتهم : عارف بس مخبوط في عقلة
متهياله انك هتسيبى أبو سريع وتتجوزيه هو
البنت الصغيرة : الفجافيجو
هنومة : مين يا بت
البنت الصغيرة: زقزوق جه
زقزوق : ياسى منصور يا امباشى
حسنين العفاريت بتوعك جم اهم |
صوت جردل
|
|
53 |
لقطه كبيرة Long Shot للامباشى حسنين وهو
يسير من يمين الكادر إلى شماله حتى يخرج و تتبعه الكاميرا وتتحرك
ناحية الشمال
Pan Left وتقف لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot عند اثنين من الشيالين واقفين أمام إحدى
قطارات البضائع حيث يمسك احدهم بحامل الصناديق ويحاول الأخر أخذه منه
ويتحدثون
قطع
Cut |
شيال (1) :
شيل إيدك بقولك
عباس : يا راجل راعى
ربنا أنا بقالى عشرة أيام مرمى على الرصيف الكحيان بتاع اشمون معملتش
بتعريفة
شيال
(1) :
أما يبقى يجى دورك تبقى تشتغل على الرصيف ده |
بروي المحطة |
|
54 |
لقطة وجهة نظرOver Shoulder Shot O S
من الشيال الأول إلى عباس
قطع
Cut |
عباس:
دوري وأجيب منين فلوس أبرتم بيها الريس بتاعكم
الشيال الأول : تبرتملى ده
ايه
|
|
|
55 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
من عباس إلى الشيال الأول
قطع
Cut |
عباس:
اة عشان يحن عليا و يشغلني على رصيف عدل
الشيال الأول : أنت بتعيب في الشيخ
بتاعنا
|
|
|