New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
93 مشهد (7)
نهار / داخلى
داخل عربة احدى القطارات

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لباب العربة من الداخل وهنومة تصعد إلى داخل القطار وتدخل من يمين الكادر  ومع صعودها تتحرك الكاميرا Tilt up ثم تتحرك الكاميرا Ban right مع هنومة وهى تسير بالجردل بين المقاعد والمسافرين وتصبح خلفية Full rear للكاميرا ونرى مسافر يجلس فى مقدمة الكادر يلتفت لينظر إلى هنومة

 

             قطع Cut

 

 

 

 

هنومه : ايوة المثلج
أنا جيت اهو هنومه جت اهه أوعى أسنانك يا عطشان

 
94 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لوجه هنومة فى يمين الكادر وفى الخلف نرى المسافر ثم تلتفت هنومه وتتجه نحوه وهى تتحدث وتفتح له زجاجة ويدخل الكادر بائع صغير
 ثم تصعد حلاوتهم من يمين الكادر وتتحدث

فتجرى هنومه إلى يمين الكادر إلى النافذة وتنظر منها ثم تعود مرة أخرى إلى المسافر و تتحرك معها الكاميرا فى Ban right ثم فى Ban left حتى المسافر

وتأخذ منه الزجاجة وتشرب منها ثم وتتحدث له وتأخذ الجردل وتخرج من مقدمة الكادر يمين وينادى عليها المسافر ثم تأتى حلاوتهم من الخلف وتدفع المسافر الذى وقف ينادى على هنومه فيقع و تجرى مسرعة

             قطع Cut

 

هنومه : أما بارد
افتح لك يا بيه
المسافر : أمم
هنومه : أمم أروى نفسك يا عطشان
حلاوتهم :
الفجافيجو يا مشمش
هنومه : فجافيجو هو أحنا لحقنا أعوذ بالله  هما راكبهم عفاريت دول ولا ايه

هنومه : 
شد حيلك يا بيه  وحياة أبوك شد حيلك امال هات أكملك أنا يا اخى
المسافر : الفلوس
حلاوتهم : أوعى كدة


 

 

   
95 لقطه كبيرة Long Shot للامباشى حسنين واثنان من العساكر يجرون على القضبان نحو مقدمة الكادر

قطع Cut   

 


-صوت من خارج الكادر-

الفجافيجو

   
96 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS  للعربة من الداخل  حيث تجرى هنومه وحلاوتهم و الطفل ثم تتحرك الكاميرا Ban left لتخرج من العربة ثم تخرج هنومه من العربة وتنزل على السلم ونلاحظ أن هناك طفل يحاول النزول من السلم الأخر الأبعد للكاميرا
 

قطع Cut   

هنومه : أوعى والنبي أوعى يا اخويا
حلاوتهم :
أوعى كدة دى فيها 3 شهور
هنومه : دى فيها غوايش و النبي
   
97 مشهد (8)
نهار / خارجي
قضبان القطارات

لقطة متوسطة( Medium Shot (MS  لقطار يسير سريعا ويدخل من يمين الكادر إلى الشمال

قطع Cut   

     
98 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )  لهنومه وهى تجرى نحو الكاميرا بجوار القطار الواقف  ويقع طفل من الباعة ويصرخ فى خلفية الكادر
وتلتفت بفزع
تنادى على الطفل
 

قطع Cut   

 


الطفل :
اى
هنومه : أوعى يا عصام قوم

   
99 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )  للطفل وهو يحاول جمع البضاعة التى سقطت منه على القضبان الذى يسير علية القطار القادم ويكون خلفية Full rear للكاميرا

قطع Cut   

 


 

صوت  هنومه من خارج الكادر-

قوم هتموت نفسك قوم

   
100 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS  لسائق قطار وهو ينظر من الشباك ثم يطلق صفارة القطار ليحذر القطار القادم وتتحرك الكاميرا Boom و Ban right إلى خارج القطار ليظهر القطار القادم من الاتجاه الأخر مع دخان وصوت صفارة التنبيه

قطع Cut   

 

صوت  هنومه من خارج الكادر-

قوم يا عصام

 

   
101 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )  للطفل وهو مستمر فى محاولة جمع البضاعة التى سقطت منه على القضبان الذى يسير علية القطار القادم ويكون خلفية Full rear للكاميرا

قطع Cut   

صوت  هنومه من خارج الكادر-

قوم يا عصام قوم  هتموت

 

 

   
102 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )  للطفل فى مقدمة الكادر ونرى هنومه تجرى فى يمين الكادر نحوه و القطار قادم خلفها ثم تجذب عصام نحوها من أمام عجلات القطار الذى يخرج من شمال الكادر ويظهر الفزع على وجه عصام

قطع Cut   

     
103 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )  لعجل القطار وهو يسير على القضبان من يمين الكادر إلى الشمال 
قطع Cut   
     
104 قطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )لهنومه وهى تحتضن عصام(الطفل)وينظرون للقطار وكثير من الأوراق تتساقط عليهم والكاميرا High angle ثم تأخذه وتخرج من منتصف الكادر
قطع Cut   
 
     
105 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) للقطار وهو يسير من عمق الكادر فى المنتصف ويخرج يمين الكادر
قطع Cut 
     
106 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS )  للرصيف ومبنى المحطة فى الخلفية ويدخل القطار من شمال الكادر إلى اليمين
قطع Cut 
     
107 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS  للمفصلات التى تمسك عجل القطار وهى تسير على القضبان ويتصاعد الدخان ويبطئ القطار حتى يقف

قطع Cut   

     
108 مشهد (9)
نهار / خارجى
رصيف القطارات

لقطة قريبة  Close up  لوجه قناوى وهو ينظر إلى أسفل سارحا ثم ينتبه إلى صوت من خارج الكادر ويرفع بصرة فى اتجاه الصوت  

 

قطع Cut   






 

صوت  من خارج الكادر-

البنت دى مش ها ترجع إلا لما يهفها الوأبور

 

 

109
لقطه كبيرة Long Shot لقناوى وهو واقف خلفية Full rear للكاميرا  ويستمع لرد أبو سريع على السائق والدخان يتصاعد يفصل بينهم

قطع Cut   



أبو سريع :
يا عم عطلتني كنت فأكرك عاوزنى فى حاجة عدله
 
 
110 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لقناوى وهو يدخل من خلال الدخان وينظر إلى شمال الكادر ثم تتحول نظرته ويبدو عليه الاضطراب ثم يهم بالخروج

قطع Cut    


أبو سريع : دى ذى القطط بسبع أرواح
صوت اخر: شيال
 
 
111 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) لأبو سريع وهو يتحدث للسائق ثم يسمع احد ينادى فيخرج من شمال الكادر ويدخل قناوى من يمين الكادر ويقف مكان أبو سريع ثم يتحدث إلى السائق ثم يخرج سريعا من شمال الكادر
قطع Cut 
 
صوت اخر: شيال
أبو سريع : ايوة

قناوى:
مين دى
أبو سريع : البت هنومه كان هيهفها الوأبور
صوت أخر: شيال
 
 
112 مشهد (10)
نهار / خارجي
بجانب قطار واقف
 

لقطه كبيرة Long Shot لبائعات المياه الغازية وهم جالسون بجوار قطار واقف ويتحدثون وعمال يصعدون هذا القطار وتأتى هنومه من وراء القطار فى عمق الكادر وهى تحمل الجردل ويتحدثون لها وهى تسير نحو خرطوم المياه الموجود فى يمين الكادر وتتحرك الكاميرا للخلف معها (Track out)  ثم تضع الجردل تحت المياه وترد عليهم 
 

 

 

 

 

قطع Cut 
 
 



 

 

عزيزة : هنومه والنبي كنت شيله لك 3 صاغ على ذمتى
هنومة  : ليه يا اختى
عزيزة   : كنت ها اشترى لك عيش وحلاوة واجبهم لك التخشيبة
هنومة  : معدمكيش أبدا مردودة لك فى اراميدان
( يضحكون )
عزيزة   : أنا عارفة هما مش بيسيبونا فى حالنا ليه
بائعة اخرى
: ماهو من قلة البخت يا اختى نخلص من الفجافيجو يطلع لنا منصور صاحب البوفية
 

   
113 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) للبنت الصغيرة وهى جالسة على الأرض وتضع يدها على خدها و تتحدث لهم
قطع Cut 

 

 

البنت الصغيرة : نخلص من سى منصور يطلع لنا زقزوق اللى بنضرب فى قلبه
 

 

   
114 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) لعزيزة و حلاوتهم وبائعتان اخرتان وهم جالسون على الأرض وتضع حلاوتهم على رأسها  طاقية مصنوعة من الجرائد تحميها من الشمس وأمامهم الجرادل ويضعون يدهم على خدهم وتتحدث إحداهن
 

قطع Cut 

 

 

بائعة اخرى : عيني علينا البخت مايل و الهم طايل
 

   
115 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) لهنومه وهى تلتفت لهم مواجهه Full Front Face للكاميرا   وتتحدث لهم وهى ترفع احدى قدميها على البرميل بجانب خرطوم المياه ثم تمسك بالجردل وتلتفت و تضعه الجردل  تحت المياه مرة أخرى
 

قطع Cut 

 


هنومة  : خبر ايه يا بت انتى وهى  انتوا هاتعددوا ولا ايه اللى عاوزه تأكل لقمتها لازم تروح تصطدها من حنك السبع   
عزيزة   : انت يا اختى تعبانه فى ايه ما خلاص بقى
 
   
116 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) لعزيزة و حلاوتهم وبائعتان اخرتان وهم جالسون على الأرض وتضع حلاوتهم على رأسها  طاقية مصنوعة من الجرائد تحميها من الشمس وأمامهم الجرادل ويتحدثون لهنومة
 

قطع Cut 

 


عزيزة   : هز الهلال يا أبو سريع
حلاوتهم
: حلال عليك يا هنومه والنبي جدع يفتح النفس
   
117  

لقطه كبيرة Long Shot لبائعات المياه الغازية وهم جالسون وتقف هنومه فى يمين الكادر ظهرها للبائعات وتتحدث وتمسك بالزجاجات وتنظر إليها وتضعها تحت الخرطوم

 

 

 

 

 

 

تقوم حلاوتهم وتأخذ زجاجة من البنت الصغيرة ثم تتحرك باتجاه هنومه ويقوموا برشها بالماء من الخرطوم ثم يتراشقون بالمياه وهم يضحكون ثم تجرى وتخرج من مقدمة الكادر شمال

قطع Cut 
 
 


 

هنومة  : بس يا بت انتى وهى بلاش كلام فارغ قدام البت الصغيرة
البنت الصغيرة  : كلام فارغ  ياختى عقبإلى
( يضحكون )
هنومة  : بلاش كلام فارغ قومي فزى وجيبى لى صندوق خليني أحط فيه الهدمتين
حلاوتهم
: البلد دى أحسن من غيرها
عزيزة   : معزلة ولا ايه
هنومه   : لا يا اختى هاخطف رجلي لحد فاقوس وارجع لكم مدام أبو سريع
( يضحكون )
 

   
118 مشهد (11)
نهار / داخلى
عربه سكن لهنومه

 

لقطه كبيرة Long Shot لهنومه وهى تجرى وتصعد عربتها وهى مبلولة تماما وترفع جلبابها وتضحك وتدندن وتتحرك شمال ومعها الكاميرا   Ban left و تصبح خلفية Full rear للكاميرا  وتقلع جلبابها وتبقى بالجلباب الداخلي الرقيق ثم تفتح قفة معلقة وتخرج منها جلباب اخر وتستدير نحو الكاميرا و تصبح مواجهه Full Front Face للكاميرا  وتنفض الجلباب ثم تستدير فى اتجاه الباب ثم تتوقف عند مرآة معلقة على الحائط وتنظر إلى جسمها وتصبح بروفيل side angle للكاميرا  ونلاحظ أن الكاميرا تصور من زاوية محكومه من اليمين قفة ومن الشمال برميل وتتحرك بحرية مع حركة هنومه

 

قطع Cut    

 

 

 

هنومة  : يخرب عقولكم
( تضحك وتدندن )
 

 

   
119 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لهنومه وهى  خلفية Full rear للكاميرا ويظهر جزء من جسدها فى المرآة وهى تستمتع بجمالها ثم تنتبه لصوت فتنظر إلى شمال الكادر ثم إلى يمين الكادر وتتحدث

قطع Cut    

 

 

 

هنومة  : بوسى
 



صوت قطة
 
120 لقطة متوسطة كبيرة  Medium Long  Shot (MLS ) لهنومه وهى  مواجهه Full Front Face للكاميرا  وتظهر قطة على صفيحة وتتقدم هنومه إلى مقدمة الكادر  ثم ترمى الجلباب وتتقدم فى اتجاه القطة وتنحني حتى تصبح لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close  وتلاطف القطة وتحاول أن تحملها فتقفز القطه فجأة وتصرخ هنومه والقطة
  
قطع Cut 

 

 

هنومة  : يا اختى اصملة انتى حلوة انتى كتكوتة يا قطتي يا حلوة
 

( تصرخ )

   
121 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS للقطة وهى تقفز على راس قناوى وهو مختبئ فيرفع رأسه وينظر لهنومه
( نلاحظ صعوده من بين القفة و البرميل السابق ذكرهم فى أول المشهد )

قطع Cut   

 

     

 

موسيقى

122 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close  لهنومه وهى دخل من أسفل شمال الكادر وتقف ممسكة بجلبابها تحاول أن تغطى نفسها به  وتنظر لقناوى فى دهشة و غيظ
 

قطع Cut   

   
123 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close  لوجه قناوى وهو جالس بين البرميل والقفة السابقين وينظر لهنومه وهى تتحدث إليه من خارج الكادر
 

قطع Cut   

 

 

هنومة  : ايه اللى جابك هنا
 

 

 
124 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close  لهنومه وهى واقفة تحاول أن تغطى جسدها بالجلباب وتنظر لقناوى بعنف أسفل شمال الكادر

قطع Cut 
 
 

هنومة  : هه
 

 

 
125 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لقناوى وهو ينهض والكاميرا معه Tilt up  وهو ينظر لهنومه وهو شمال الكادر مواجهه Full Front Face للكاميرا وهى فى مقدمه الكادر يمين ثم يتراجع وتلف معه الكاميرا  Ban right ويكون محور الدوران هنومه فتتحول إلى مقدمه الكادر شمال وهو إلى مؤخرة الكادر يمين ولازال المشهد لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S   ويعطيها الجردل

 

وتصرخ فيمد يده  نحوها يرجوها

 فتجرى ناحية الباب  ويلف بها فتصبح هى لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S  هى   مواجهه Full Front Face للكاميرا  وهو  خلفية Full rear للكاميرا  ويمسكها  فتصرخ فيه أن يتركها

قطع Cut 

 

 

قناوىمتخافيش أنا عاوزك تحاسبى من القطارات بس كدة
هنومه : اطلع برة

قناوى :
شوفي أنا جبت لك الجردل
هنومه :بقولك اطلع برة
قناوى : بقولك أنا جبت لك الحاجة بتاعتك
هنومه : تصرخ
قناوى : لا ما تزعقيش
هنومه: يا ناس إلحقونى
قناوى : كلمة واحدة بس كلمة كلمة واحدة بس
هنومه : سيب ايدى
 

 

 
126 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لقناوى وهو يمسك يد هنومة ويريد أن يقبلها فتجذب هنومة يدها بشدة
 


فينتفض قناوى ويترك يدها سريعا بعنف وينظر لها فى غضب بنظرة شبهة جنونية ويجرى من يمين الكادر يخرج من شمال الكادر إلى خارج العربة وتتحرك هى إلى منتصف الكادر وتنظر من الشباك وتكون  خلفية Full rear للكاميرا ونرى صديقاتها البائعات وفى الخلفية خارج الشباك 

قطع Cut   

 


هنومه:
بقولك سيب ايدى
قناوى : هأبوسها يا هنومة
هنومه : 
سيب ايدى يا مجنون
 
 

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات