م |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
|
|
الحوار |
المؤثرات
|
الموسيقى |
93 |
مشهد (7)
نهار / داخلى
داخل عربة احدى القطارات
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لباب العربة
من الداخل وهنومة تصعد إلى داخل القطار وتدخل من يمين الكادر ومع
صعودها تتحرك الكاميرا Tilt up ثم تتحرك
الكاميرا Ban right مع هنومة وهى تسير بالجردل
بين المقاعد والمسافرين وتصبح خلفية Full
rear للكاميرا ونرى مسافر يجلس فى مقدمة الكادر يلتفت لينظر إلى
هنومة
قطع
Cut
|
هنومه : ايوة المثلج
أنا جيت اهو هنومه جت اهه أوعى أسنانك يا عطشان |
|
|
94 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لوجه هنومة فى يمين الكادر وفى الخلف نرى المسافر
ثم تلتفت هنومه وتتجه نحوه وهى تتحدث وتفتح له زجاجة ويدخل الكادر بائع
صغير
ثم تصعد حلاوتهم من يمين الكادر وتتحدث
فتجرى هنومه إلى يمين الكادر إلى النافذة وتنظر منها ثم تعود مرة أخرى إلى
المسافر و تتحرك معها الكاميرا فى Ban right ثم
فى Ban left حتى المسافر
وتأخذ منه الزجاجة وتشرب منها ثم وتتحدث له وتأخذ الجردل وتخرج من مقدمة
الكادر يمين وينادى عليها المسافر ثم تأتى حلاوتهم من الخلف وتدفع المسافر
الذى وقف ينادى على هنومه فيقع و تجرى مسرعة
قطع
Cut
|
هنومه : أما بارد
افتح لك يا بيه
المسافر : أمم
هنومه : أمم أروى نفسك يا عطشان
حلاوتهم :الفجافيجو يا مشمش
هنومه : فجافيجو هو أحنا لحقنا أعوذ
بالله هما راكبهم عفاريت دول ولا ايه
هنومه : شد حيلك يا بيه وحياة أبوك شد حيلك امال هات
أكملك أنا يا اخى
المسافر : الفلوس
حلاوتهم : أوعى كدة
|
|
|
95 |
لقطه كبيرة Long Shot للامباشى حسنين واثنان
من العساكر يجرون على القضبان نحو مقدمة الكادر قطع
Cut |
-صوت من خارج الكادر-الفجافيجو |
|
|
96 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS للعربة من الداخل حيث تجرى هنومه
وحلاوتهم و الطفل ثم تتحرك الكاميرا Ban left
لتخرج من العربة ثم تخرج هنومه من العربة وتنزل على السلم ونلاحظ أن هناك
طفل يحاول النزول من السلم الأخر الأبعد للكاميرا
قطع
Cut |
هنومه : أوعى والنبي أوعى يا اخويا
حلاوتهم :أوعى كدة دى فيها 3 شهور
هنومه : دى فيها غوايش و النبي |
|
|
97 |
مشهد (8)
نهار / خارجي
قضبان القطارات
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لقطار يسير سريعا ويدخل من يمين الكادر إلى
الشمال
قطع
Cut |
|
|
|
98 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لهنومه وهى تجرى نحو الكاميرا بجوار القطار الواقف
ويقع طفل من الباعة ويصرخ فى خلفية الكادر
وتلتفت بفزع
تنادى على الطفل
قطع
Cut |
الطفل :اى
هنومه : أوعى يا عصام قوم |
|
|
99 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
للطفل وهو يحاول جمع البضاعة التى سقطت منه على
القضبان الذى يسير علية القطار القادم ويكون خلفية Full
rear للكاميرا
قطع
Cut |
صوت هنومه من خارج الكادر-
قوم هتموت نفسك قوم |
|
|
100 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لسائق قطار وهو ينظر من الشباك ثم يطلق صفارة
القطار ليحذر القطار القادم وتتحرك الكاميرا Boom
و Ban right إلى خارج القطار ليظهر
القطار القادم من الاتجاه الأخر مع دخان وصوت صفارة التنبيه قطع
Cut |
صوت هنومه من خارج الكادر-
قوم يا عصام
|
|
|
101 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
للطفل وهو مستمر فى محاولة جمع البضاعة التى سقطت منه
على القضبان الذى يسير علية القطار القادم ويكون خلفية Full
rear للكاميرا
قطع
Cut |
صوت هنومه من خارج الكادر-
قوم يا عصام قوم هتموت
|
|
|
102 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
للطفل فى مقدمة الكادر ونرى هنومه تجرى فى يمين الكادر
نحوه و القطار قادم خلفها ثم تجذب عصام نحوها من أمام عجلات القطار الذى
يخرج من شمال الكادر ويظهر الفزع على وجه عصام قطع
Cut |
|
|
|
103 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لعجل القطار وهو يسير على القضبان من يمين الكادر إلى
الشمال
قطع
Cut |
|
|
|
104 |
قطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )لهنومه وهى تحتضن عصام(الطفل)وينظرون للقطار وكثير
من الأوراق تتساقط عليهم والكاميرا High angle
ثم تأخذه وتخرج من منتصف الكادر
قطع
Cut |
|
|
|
105 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
للقطار وهو يسير من عمق الكادر فى المنتصف ويخرج يمين الكادر
قطع
Cut |
|
|
|
106 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
للرصيف ومبنى المحطة فى الخلفية ويدخل القطار من شمال
الكادر إلى اليمين
قطع
Cut |
|
|
|
107 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS للمفصلات التى تمسك عجل القطار وهى تسير على
القضبان ويتصاعد الدخان ويبطئ القطار حتى يقف
قطع
Cut |
|
|
|
108 |
مشهد (9)
نهار / خارجى
رصيف القطارات
لقطة قريبة Close up
لوجه قناوى وهو ينظر إلى
أسفل سارحا ثم ينتبه إلى صوت من خارج الكادر ويرفع بصرة فى اتجاه الصوت
قطع
Cut |
صوت من خارج الكادر-
البنت دى مش ها ترجع إلا لما يهفها الوأبور |
|
|
109 |
لقطه كبيرة Long Shot لقناوى وهو واقف خلفية Full
rear للكاميرا ويستمع لرد أبو سريع على السائق والدخان يتصاعد
يفصل بينهم قطع
Cut |
أبو سريع : يا عم عطلتني كنت فأكرك عاوزنى فى حاجة عدله
|
|
110 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
لقناوى وهو يدخل من خلال الدخان وينظر إلى شمال الكادر ثم تتحول نظرته ويبدو
عليه الاضطراب ثم يهم بالخروج قطع
Cut |
أبو سريع : دى ذى القطط بسبع أرواح
صوت اخر: شيال
|
|
111 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لأبو سريع وهو يتحدث للسائق ثم يسمع احد ينادى فيخرج من شمال الكادر ويدخل
قناوى من يمين الكادر ويقف مكان أبو سريع ثم يتحدث إلى السائق ثم يخرج
سريعا من شمال الكادر
قطع
Cut
|
صوت اخر: شيال
أبو سريع : ايوة
قناوى: مين دى
أبو سريع : البت هنومه كان هيهفها الوأبور
صوت أخر: شيال
|
|
112 |
مشهد (10)
نهار / خارجي
بجانب قطار واقف
لقطه كبيرة Long Shot لبائعات المياه الغازية
وهم جالسون بجوار قطار واقف ويتحدثون وعمال يصعدون هذا القطار وتأتى هنومه
من وراء القطار فى عمق الكادر وهى تحمل الجردل ويتحدثون لها وهى تسير نحو
خرطوم المياه الموجود فى يمين الكادر وتتحرك الكاميرا للخلف معها (Track
out) ثم تضع الجردل تحت المياه وترد عليهم
قطع
Cut
|
عزيزة : هنومه والنبي كنت شيله
لك 3 صاغ على ذمتى
هنومة
: ليه يا اختى
عزيزة : كنت ها اشترى لك عيش وحلاوة
واجبهم لك التخشيبة
هنومة
: معدمكيش أبدا مردودة لك فى اراميدان
( يضحكون )
عزيزة : أنا عارفة هما مش بيسيبونا فى
حالنا ليه
بائعة اخرى
: ماهو من قلة البخت يا اختى
نخلص من الفجافيجو يطلع لنا منصور صاحب البوفية
|
|
|
113 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
للبنت الصغيرة وهى جالسة على الأرض وتضع يدها على خدها و تتحدث لهم
قطع
Cut
|
البنت الصغيرة : نخلص من سى
منصور يطلع لنا زقزوق اللى بنضرب فى قلبه
|
|
|
114 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لعزيزة و حلاوتهم وبائعتان اخرتان وهم جالسون على الأرض وتضع حلاوتهم على
رأسها طاقية مصنوعة من الجرائد تحميها من الشمس وأمامهم الجرادل
ويضعون يدهم على خدهم وتتحدث إحداهن
قطع
Cut |
بائعة اخرى
: عيني علينا البخت مايل و
الهم طايل
|
|
|
115 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لهنومه وهى تلتفت لهم مواجهه Full Front Face
للكاميرا وتتحدث لهم وهى ترفع احدى قدميها على البرميل بجانب
خرطوم المياه ثم تمسك بالجردل وتلتفت و تضعه الجردل تحت المياه مرة
أخرى
قطع
Cut
|
هنومة
: خبر ايه يا بت انتى وهى انتوا هاتعددوا ولا ايه اللى عاوزه
تأكل
لقمتها لازم تروح تصطدها من حنك السبع
عزيزة : انت يا اختى تعبانه فى
ايه ما
خلاص بقى
|
|
|
116 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لعزيزة و حلاوتهم وبائعتان اخرتان وهم جالسون على الأرض وتضع حلاوتهم على
رأسها طاقية مصنوعة من الجرائد تحميها من الشمس وأمامهم الجرادل
ويتحدثون لهنومة
قطع
Cut
|
عزيزة : هز الهلال يا أبو سريع
حلاوتهم
: حلال عليك يا هنومه والنبي
جدع يفتح النفس
|
|
|
117 |
لقطه كبيرة Long Shot لبائعات المياه الغازية
وهم جالسون وتقف هنومه فى يمين الكادر ظهرها للبائعات وتتحدث وتمسك
بالزجاجات وتنظر إليها وتضعها تحت الخرطوم
تقوم حلاوتهم وتأخذ زجاجة من البنت الصغيرة ثم تتحرك باتجاه هنومه
ويقوموا برشها بالماء من الخرطوم ثم يتراشقون بالمياه وهم يضحكون ثم تجرى
وتخرج من مقدمة الكادر شمال
قطع
Cut
|
هنومة
: بس يا بت انتى وهى بلاش كلام فارغ قدام البت الصغيرة
البنت الصغيرة : كلام فارغ ياختى
عقبإلى
( يضحكون )
هنومة : بلاش كلام فارغ قومي فزى وجيبى لى
صندوق خليني أحط فيه الهدمتين
حلاوتهم
: البلد دى أحسن من غيرها
عزيزة : معزلة ولا ايه
هنومه : لا يا اختى هاخطف رجلي لحد
فاقوس وارجع لكم مدام أبو سريع
( يضحكون )
|
|
|
118 |
مشهد (11)
نهار / داخلى
عربه سكن لهنومه
لقطه كبيرة Long Shot لهنومه وهى تجرى وتصعد
عربتها وهى مبلولة تماما وترفع جلبابها وتضحك وتدندن وتتحرك شمال ومعها
الكاميرا Ban left و تصبح خلفية Full
rear للكاميرا وتقلع جلبابها وتبقى بالجلباب الداخلي الرقيق
ثم تفتح قفة معلقة وتخرج منها جلباب اخر وتستدير نحو الكاميرا و تصبح
مواجهه Full Front Face
للكاميرا وتنفض الجلباب ثم تستدير فى اتجاه الباب ثم تتوقف عند مرآة
معلقة على الحائط وتنظر إلى جسمها وتصبح بروفيل side
angle للكاميرا ونلاحظ أن الكاميرا تصور من زاوية محكومه من
اليمين قفة ومن الشمال برميل وتتحرك بحرية مع حركة هنومه
قطع
Cut
|
هنومة : يخرب عقولكم
( تضحك وتدندن )
|
|
|
119 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
لهنومه وهى خلفية Full
rear للكاميرا ويظهر جزء من جسدها فى المرآة وهى تستمتع بجمالها ثم
تنتبه لصوت فتنظر إلى شمال الكادر ثم إلى يمين الكادر وتتحدث
قطع
Cut |
هنومة : بوسى
|
صوت قطة |
|
120 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS )
لهنومه وهى مواجهه Full Front Face
للكاميرا وتظهر قطة على صفيحة وتتقدم هنومه إلى مقدمة الكادر
ثم ترمى الجلباب وتتقدم فى اتجاه القطة وتنحني حتى تصبح
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close وتلاطف القطة وتحاول أن تحملها فتقفز القطه
فجأة وتصرخ هنومه والقطة
قطع
Cut
|
هنومة : يا اختى اصملة انتى حلوة انتى
كتكوتة يا قطتي يا حلوة
( تصرخ ) |
|
|
121 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS للقطة وهى تقفز على راس قناوى وهو مختبئ فيرفع رأسه
وينظر لهنومه
( نلاحظ صعوده من بين القفة و البرميل السابق ذكرهم فى أول المشهد )
قطع
Cut |
|
|
موسيقى
|
122 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لهنومه وهى دخل من أسفل شمال الكادر وتقف ممسكة
بجلبابها تحاول أن تغطى نفسها به وتنظر لقناوى فى دهشة و غيظ
قطع
Cut |
|
|
123 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لوجه قناوى وهو جالس بين البرميل والقفة
السابقين وينظر لهنومه وهى تتحدث إليه من خارج الكادر
قطع
Cut |
هنومة : ايه اللى جابك هنا
|
|
124 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لهنومه وهى واقفة تحاول أن تغطى جسدها بالجلباب
وتنظر لقناوى بعنف أسفل شمال الكادر
قطع
Cut |
هنومة : هه
|
|
125 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
لقناوى وهو ينهض والكاميرا معه Tilt up وهو
ينظر لهنومه وهو شمال الكادر مواجهه Full Front Face
للكاميرا وهى فى مقدمه الكادر يمين ثم يتراجع وتلف معه الكاميرا Ban right
ويكون محور الدوران هنومه فتتحول إلى مقدمه الكادر شمال وهو إلى مؤخرة
الكادر يمين ولازال المشهد لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
ويعطيها الجردل
وتصرخ فيمد يده نحوها يرجوها
فتجرى ناحية الباب ويلف بها فتصبح هى لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
هى مواجهه Full Front Face
للكاميرا وهو خلفية Full
rear للكاميرا ويمسكها فتصرخ فيه أن يتركها
قطع
Cut
|
قناوى : متخافيش
أنا عاوزك تحاسبى من القطارات بس كدة
هنومه : اطلع برة
قناوى :شوفي أنا جبت لك الجردل
هنومه :بقولك اطلع برة
قناوى : بقولك أنا جبت لك الحاجة بتاعتك
هنومه : تصرخ
قناوى : لا ما تزعقيش
هنومه: يا ناس إلحقونى
قناوى : كلمة واحدة بس كلمة كلمة واحدة
بس
هنومه : سيب ايدى
|
|
126 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لقناوى وهو يمسك يد هنومة ويريد أن يقبلها فتجذب
هنومة يدها بشدة
فينتفض قناوى ويترك يدها سريعا بعنف وينظر لها فى غضب بنظرة شبهة جنونية
ويجرى من يمين الكادر يخرج من شمال الكادر إلى خارج العربة وتتحرك هى إلى
منتصف الكادر وتنظر من الشباك وتكون خلفية Full
rear للكاميرا ونرى صديقاتها البائعات وفى الخلفية خارج الشباك
قطع
Cut |
هنومه: بقولك سيب ايدى
قناوى : هأبوسها يا هنومة
هنومه : سيب ايدى يا مجنون
|
|