New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
127 مشهد (12)
نهار / خارجى
خارج عربة هنومة

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لعزيزة وحلاوتهم وأخرى واقفين خارج عربتها وينظرون لها ووهم خلفية Full rear للكاميرا فتخرج هنومة من العربة وتنهر قناوى وهى تمسك بالجلباب ثم تتحدث لهم فتجرى حلاوتهم شمال ومعها الكاميرا   Ban left  وتتحدث للأولاد الصغار وتحرضهم على ضربه بالطوب وهو يجرى فى عمق الكادر والأطفال تجرى خلفه وتضربه بالطوب
             قطع Cut
 



هنومه : 
طب وشرف أمي لأقول لأبو سريع يربيك يا قليل الأدب يا عروجه انت شايفين شاهدين
حلاوتهم : ورا  يا عيال بالطوب
الاولاد : يالا يا احمد

 
128 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS يدخل فيه قناوى من يمين الكادر وهو يجرى والأولاد  ترميه بالطوب  فتاتي طوبه فى رأسه فيتألم وينظر خلفة ثم يتابع الجرى على القضبان باتجاه قطارات واقفة ويدخل ولد من يمين الكادر ويرميه بالطوبة  ويكون قناوى والولد خلفية Full rear للكاميرا 
             قطع Cut

قناوى  : اى
   
129 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يجرى ثم  يقف فى شمال الكادر بجانب احدى القطارات المتوقفة ويلتفت للأولاد وهو يمسك بطوبه ويهم بقذفها ثم يتوقف ويصعد القطار
             قطع Cut
     
130 مشهد (13)
نهار / داخلى
داخل عربة احدى القطارات

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لعربة القطار من الداخل وقناوى يطلع من الباب  فى اخر يمين الكادر ثم يسير نحو الكاميرا بين المقاعد حتى يكاد يصل إلى اخر مقعد ويقذف بطوبه فيقذف بالجرائد فى الكاميرا  تتحرك الكاميرا فى Ban right   حتى يجلس فى يمين مقدمة الكادر بجانب الشباك ويلتفت ليشاهد الأولاد  ونرى من الشباك الأطفال وهم يتحدثون ثم يخرجون من شمال الكادر بينما يمسك قناوى رأسه وينظر أسفل يمين الكادر على الجرائد و المجلات المتناثرة على الأرض
             قطع Cut

 

 

 

 

 

الأولاد : يالا سيبوه بقى

 

 

 

صوت خطواته وهو يجرى

 

 

 

بداية دخول الموسيقى

131 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS  لبعض الصور العارية 

قطع Cut   

 

   
132 لقطة قريبة  Close up  لقناوى وهو ينظر للصور ويده على رأسه ثم ينظر ليده وهى ممتلئة بالدماء ثم ينظر إلى أسفل ( إلى الصور) ثانية وينحني ويسقط من الكادر

قطع Cut   
   
133 مشهد (14)
نهار / خارجى
جزء من رصيف المحطة
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للرصيف والقطار واقف فى الخلفية وفى المقدمة سلم يصعد من علية بعض الأشخاص ويدخل قناوى من يمين الكادر وينزل السلم من شمال الكادر ومعها الكاميرا   Ban left وتتحرك معه الكاميرا Tilt down وهو ينزل حتى يدخل النفق
             قطع Cut

 

   

بروى المحطة

وصوت اقدام قناوى

 
134 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يتحرك من عمق الكادر إلى مقدمة الكادر  يتجه إلى الكشك ويسير على القضبان ويمسك بالجرائد
             قطع Cut

 

135 مشهد (15)
نهار / داخلى
داخل كشك قناوى

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للكشك من الداخل ونرى قناوى من الشباك وهو يتجه نحو الكشك  ويدخل ويضع الجرائد على منضدة ويفتحها و يمسك بالصورة
             قطع Cut

 




صوت الباب وهو يفتح

صوت الورق
136 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يمسك الصورة وينظر فيها ثم ينظر إلى الجدار ثم يضع الصورة ويتجه إلى الباب ( تتحرك الكاميرا   Ban left ) وينظر إلى الخارج ثم يدخل ويقفل الباب ويعود إلى مكانه ( تتحرك الكاميرا  Ban right معه ) ويضع دبابيس فى فمه ويأخذ الصور ويعلقها على الجدار وتقع منه صورة فينحني ليأخذها ثم يعلقهم واحدة من قمتها والأخرى بالعرض و الثالثة بالمقلوب ثم ينظر إلى يمين الكادر ثم إلى الصورة 
             قطع Cut
137 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لصورة من الصورة المعلقة وقناوى يمد يده ويرسم على زراع المرآة فى الصورة جردل

قطع Cut  


موسيقى

138 لقطة قريبة  Close up  لقناوى وهو ينظر للصورة

قطع Cut   
139 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لنفس الصورة المعلقة وقناوى يمد يده ويرسم زجاجة مياه غازية داخل الجردل

قطع Cut  

140 لقطة قريبة  Close up  لقناوى ( نفس السابق )وهو ينظر للصورة  
قطع Cut   
141 لقطة متوسطة كبيرة ( Medium Long  Shot (MLS   لقناوى وهو بروفيل  Side angle  وهو ينظر إلى الصور ثم يتراجع نحو اليمين فى عمق الكادر ويجلس على الأرض عمق يمين الكادر وهو مازال ينظر للصورة ثم ينهض ويسحب بنطلون معلق على حبل ويجذبه جانبا
 
Fade out

 

 
142 مشهد (16)
نهار / خارجي
أمام المحطة من الخارج
 
Fade in

لقطة متوسطة كبيرة ( Medium Long  Shot (MLS لساعة محطة مصر وتشير عقاربها على العـاشرة
 ( والكاميرا low angle )

قطع Cut   

 
143 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للفتاة التى كانت تتحدث فى التليفون وهى واقفة أمام مبنى المحطة وبعض الشيالين جالسين على سلالم المبنى وينظرون لها وبائع  عرقسوس واقف معهم ثم تنظر الفتاة فى الساعة وتتحرك رايح جاى أمام السلالم بينما يعاكسها الشيالين

ويتقدم نحوها بائع العرقسوس ويقف على يمينها ويتحدث لها فترفض  فيتحول إلى يسارها

وتجرى اتجاه شمال الكادر وتتبعها الكاميرا  Ban left وتصعد هى السلالم وتخرج  من الكادر الذى توقف على قناوى بعد أن مرت من جانبه  وهو جالس على السلم  يدخن سيجارة
             قطع Cut

 


شيال : 
يا وعدى يا وعدى ولا القمر الروسي
شيال اخر : أروى العطشان يا جميل أتفضل اشرب
ورآها ورآها
بائع العرقسوس : عرقسوس عرقسوس
( صوت ضحكات)

شيال : ما تزعليش يا لايكا

ويستمر صوت الضحكات مع خروجها

 
144 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للشيالين وهم جالسون على السلم يضحكون
يتحركون بسرعة بعد سماع الصوت باتجاه عربة يخرج منها شاب ويغلق الباب خلفة ينظر على الرصيف كمن يبحث عن شئ ويتقدم إلى مقدمه الكادر ويتقدم السائق إلى الباب الجانبي  الامامى ويفتح الباب و يتحدث إلى سيدة فى السيارة
            
قطع Cut
( أصوات الضحك مستمرة)
صوت من خارج الكادر : شيال شيال
 

السائق : نزلنا الشنط يا هانم


صوت إغلاق الباب

صوت فتح الباب

 
145 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لقناوى وهو جالس على السلم ينظر أمامه ثم يلتفت ومعه الكاميرا  Ban left  حتى الفتاة الواقفة وتتحول أللقطة إلى  لقطة متوسطة كبيرة(Medium Long Shot(MLS
      
قطع Cut
بروى المحطة  
146 لقطة قريبة  Close up  للفتاة وهى تنظر بفرح ليمين الكادر وتبتسم
قطع Cut   

 

موسيقى


147

لقطة متوسطة كبيرة ( Medium Long  Shot (MLS للشاب وهو ينظر باتجاه الكاميرا إلى الفتاة وخلفه السيدة تنزل من السيارة

قطع Cut   


السائق : 
اتفضلى يا هانم
148 لقطة قريبة  Close up  للفتاة وهى تنظر ليمين الكادر وتبتسم
قطع Cut   

 

صوت من خارج الكادر
السيدة : 
امال فين شباك الأمانات

 

149

لقطة متوسطة كبيرة ( Medium Long  Shot (MLS للشاب وهو ينظر باتجاه الكاميرا فى مقدمة الكادر إلى الفتاة وخلفه السيدة والسائق و الشيال فى عمق الكادر والشاب يحك أنفه بحركة يشير بها لها أن تقابله فى الداخل

قطع Cut   

 


شيال : 
ماتخفيش يا ست هانم هانودى العفش نوزنه ونجيب على طول الساعة 5
150 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للفتاة وهى متوقفة على الرصيف فى عمق الكادر شمال وتشاور له بينما يجلس قناوى فى مقدمة الكادر يمين على أعلى السلم وينظر لهم وبتابعها ملتفتا وهى تجرى لداخل المحطة
            
قطع Cut

 

151 مشهد (17)
نهار / خارجي
أمام المحطة من الخارج
 

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للفتاة وهى تدخل من يمين الكادر والكاميرا معها    Ban left وتقف فى شمال الكادر خلف عمود الباب وتنظر للشاب من خلف العمود ويلتفت لها الشاب بينما تتحدث السيدة و السائق للشيال ويدخل قناوى من يمين الكادر وينظر للفتاة ويخرج من مقدمة شمال الكادر

             قطع Cut
 

 

السيدةالعفش لازم يكون على الرصيف الساعة 5
شيال : حاضر يا هانم
ما اوصكش على العفش بتاع البيه الصغير يا شفيق افندى
شفيق افندى : حاضر

152

لقطة متوسطة كبيرة ( Medium Long  Shot (MLS لقناوى وهو يدخل من يمين الكادر (لجزء اخر من رصيف المحطة ) ويكون خلفية Full rear للكاميرا ثم يتوقف ويستدير ويصبح بروفيل  Side angle فى منتصف مقدمه الكادر وينظر يمين

قطع Cut   

153 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS  للشاب وهو ينظر إلى جانبه ثم تتحدث إليه السيدة فيلتفت إليها ويكون خلفية Full rear للكاميرا ثم يأخذ إيصال الحقائب من الشباك

قطع Cut   

السيدةمتتاخرش ماما مستنيك فى البيت
الشاب : ما أنا سلمت عليه
السيدة : ها تسيبها كدة اخر يوم
الشاب : عندي معاد مهم
 
154 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للشاب والسيدة والسائق وهو يودعها وتظهر الفتاة فى مقدمه شمال مقدمة الكادر فى نفس المكان السابق خلف عمود الباب ثم يسير بظهره خلفية Full rear للكاميرا وهو مازال ينظر للسيدة حتى العمود  ويمسك بيد الفتاة ثم يلتفت فيصبح شمال الكادر وترفع الفتاة يدها وتقبلها وتتحرك الكاميرا Zoom in وينظر الشاب إلى شمال الكادر للناس

             قطع Cut
 

السيدةمالكش حق
اورفوار
الشاب : بس انتو تيجوا هنا الساعة 5


 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات