م |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
|
|
الحوار |
المؤثرات
|
الموسيقى |
185
|
مشهد (19)
نهار / خارجي
أمام باب المحطة
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
يظهر فيها جاد الله وهو
يتحرك نحو سيارة ليحمل الحقائب (تتبعه الكاميرا pan
right ) ونرى أبو سريع وهو ينحني ليحمل الحقائب ويأخذهم ويسير إلى
شمال الكادر( وتتبعه الكاميرا pan left وهم
يتحدثون ويدخل شيخان معهم فى الحديث وهم أصحاب الحقائب ثم يتحدث أبو
جابر الموجود فى عمق الكادر مع شيال اخر فيلتفت إليه أبو سريع بوجهة ثم
يرجع مرة أخرى ينظر (مواجهه Full Front Face
للكاميرا ) ويتحدثون ثم يسير أبو سريع بالحقائب إلى داخل المحطة وخلفه
الشيخان
قطع
Cut |
أبو سريع
: أوعى
جاد الله : أية
الحداقة دى انت ها تقطع عليا
أبو سريع : ياعم
سبونا نأكل عيش
الشيخ الأول :
ماهو زميلك برضه ياابنى سبحان الله
الشيخ الثاني: ثم هو الذى وصل الأول
أبو جابر :
خد منه الشيلة يا جاد الله ألواد ده موقوف عن الشغل
أبو سريع : بأمر
مين يا أبو جابر
أبو جابر :
بأمري أنا
أبو سريع :
الكلام دة كان زمان
الشيخ الأول :
يا عالم القطار لا ينتظر احد
الشيخ الثاني: هذه مهزلة انهونا بقى
أبو سريع : أتفضل
يا أستاذ متزعلش والراجل فيهم يتعرض لى
الشيخ الثانى :ايوة كده انت جدع
|
|
|
186 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لأبو جابر وشيال اخر ويدخل جاد الله من ( شمال
الكادر ) ويقف مكان الشيال فى يمين الكادر ويتحرك الشيال إلى شمال الكادر قطع
Cut |
أبو جابر
: الواد ده فجر قوى
جاد الله :
ماهو مسنود واللي له ظهر ما ينضربش على بطنه
أبو جابر
: مين ده اللى ساندة
جاد اللة : الافندى
بتاع مكتب العمل كان معاه النهاردة الصبح خليك ساكت لأبوسريع لما يبلعنا فى
عبه
أبو جابر
: اعمل ايه أكثر من كدة
جاد الله : شوف
لك طريقة هو عمال يبنى فى نقابة وأنت عمال تبيع فى كلام وبس
أبو جابر
: اعمل ايه يا جاد حتة ولد زى ده هيفركشنا و يوقعنا فى بعض
جاد اللة : أنا
احترت وياكم
|
|
|
187 |
مشهد (20)
نهار / داخلي
المحطة من الداخل
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لبعض الشباب فى رحلة وهم
يرقصون ويسيرون من يمين الكادر إلى الشمال ويصفقون وتقف فتاة وتشير إلى فتى
فيتقدم إليها من عمق الكادر ويحتضنها ليرقصا سويا وبعد تحركهم نلاحظ
الشيخان وبينهم أبو سريع ينظرون لهم وتتحرك الكاميرا
zoom in عليهم ويتحول المشهد إلى لقطة متوسطه Medium Shot
ويخرج الشيخ الأول من شمال الكادر
بينما يقف الشيخ الثاني وينظر
ثم يخرج الشيخ الثاني من شمال الكادر عندما ينادى علية
وخلفه أبو سريع
قطع
Cut
|
الشيخ الثاني: استغفر الله وأتوب
إليك
الشيخ الأول :
هذه بدعة وكل بدعة ضلاله وكل ضلاله فى النار
الشيخ الثاني: الفتنة نائمة لعن الله من
أيقظها
صوت من خارج الكادر الشيخ الأول :
أسرع يا بنى
الشيخ الثاني: لا حول ولا قوة اللا
بالله
|
أصوات موسيقى وخطوات أقدام ترقص و تصفيق وتستمر إلى نهاية المشهد |
|
188 |
لقطه عامة كبيرة(
Very Long Shot (VLS للمحطة ورصيف القطارات
قطع
Cut |
|
صوت صفارة وصوت القطار
|
|
189 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقطار يسير من شمال الكادر
إلى اليمين وبعض
الناس يقفون فى الشباك ويدخل أبو سريع من شمال الكادر وهو يسير مع القطار
ويأخذ بقشيش من الشيخان الواقفين فى شباك القطار ثم يتحرك القطار من شمال
إلى يمين الكادر ويتحرك أبو سريع من يمين إلى شمال الكادر ويخرج من شمال
الكادر قطع
Cut |
الشيخ : هل لديك فكه نصف فرنك
أبو سريع :
موجود هات يا أستاذ
|
|
190 |
لقطه عامة(
Long Shot (LS لقطار وهو يسير من يمين
الكادر إلى الشمال
قطع
Cut |
|
|
191 |
مشهد
(21)
نهار / داخلي
كشك عم مدبولى
Medium
.
Close
.Shot
لقطة متوسطة قريبة ليد قناوي وهو يمسك صورة امرأة مرتدية مايوة ويقص حروفها
( يفرغها)
قطع
Cut |
|
|
|
192 |
ل Medium
.
Close
.Shot
لقطة متوسطة قريبة لقناوي
يلتفت حوله ينظر وتظهر يدة وهو يقص قطع
Cut |
|
|
|
193 |
Medium
.
Close
.Shot
لقطة متوسطة قريبة ليد قناوي وهو مستمر فى القص
قطع
Cut |
|
|
|
194 |
Medium
.
Close
.Shot
لقطة متوسطة قريبة لقناوي وهو
ينظر إلى الصورة ثم يطويها وينتبه لصوت فيخبئها خلفة قطع
Cut |
|
صوت تطبيق الورقة |
|
195 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لعم مدبولى وأبو سريع يقفون
فىعمق يمين الكادر ويتحدثون ونرى قناوي فى مقدمة شمال الكادر جالس على
الأرض ثم يخرج أبو سريع من يمين الكادر ومع خروجه يتقدم عم مدبولى يحمل
صندوق صفيح ليجلس علية ويتراجع قناوي وهو جالس حتى الحائط وتتحرك
الكاميرا معهم Ban left فيصبح عم مدبولى
مواجهه Full Front Face
للكاميرا ويصبح قناوي بروفيل side
angle للكاميرا ويعود قناوي إلى القص
يحرك قناوي رأسه علامة الموافقة
قطع
Cut |
أبو سريع : متشكرين يا عم مدبولى
عم مدبولى: الشكر للة يا ابنى
عم مدبولى: ها اعمل لك كباية شاي معايا وبعدين نشوف بقى حادثة رشيد
|
|
|
196 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لقناوي وهو
مستمر فى القص ونسمع صوت عم مدبولى قطع
Cut |
عم مدبولى: اسمع
|
|
|
197 |
لقطة متوسطة
Medium
.2 لعم مدبولى وهو جالس
مواجهة Full Front Face
للكاميرا ويقرأ ويصبح قناوي جالس فى شمال الكادر بروفيل side
angle للكاميرا وهو مستمر فى القص
ينتبه قناوي ويتوقف عن القص
قناوي يسال وهو يستمر فى القص
يهم قناوي ويتحرك بسرعة ويقف
ويخرج من يمين الكادر فينادى علية عم مدبولى ثم ينظر للأرض مكان قناوي
القديم قطع
Cut |
عم مدبولى: اسمع يا ابنى اسمع جثة فى صندوق لمراسلنا فى رشيد
عثر احد الشيالين فى محطة رشيد على صندوق خشبي ملطخ بالدماء وعند فتحة
وجدت بداخلة جثة امرأة مقطوعة ألراس والذراعين وقد قرر الطب الشرعي أن
القاتل استعمل فى ارتكابه الجريمة منشارا أو سكينا أعوز بالله أعوز بالله
قناوي : قتلها
بالمنشار
عم مدبولى : قطعها حتت
قناوي: وحطها فى صندوق
عم مدبولى: بس استعجب يا ابنى
قناوي: وما مسكوش القاتل
عم مدبولى: ولا عثر وله على طريق جرة اهى
بلاوى و السلام
اللى انت رايح على فين والشاي يا ابنى |
|
|
198 |
Medium
.
Close
.Shot
لقطة متوسطة قريبة للصورة وهى على الأرض وقد قص قناوي رأس المرآة
قطع
Cut |
|
|
|
199 |
مشهد (22)
نهار / داخلى
رصيف القطاراتلقطه عامة(
Long Shot (LS يتقدم فيه أبو سريع من
العمق نحو شمال الكادر ( وتتبعه الكاميرا pan left
) ثم يجلس أمام صندوق ويعد نقوده وتظهر يد من أعلى الصندوق وتخطف النقود
ويقف أبو سريع ومعه الكاميراTilt up ويتحول
إلى
لقطة متوسطة
Medium
.2وينظر
لهنومه الجالسة فوق الصندوق
تخطف باقي الفلوس
يأخذ منها الفلوس تانى
ويعطيها جزء ثم يسحب جزء منها ويأخذه
تخرج من جيبها علبة سجائر وتعطيها له
تخطف باقي الفلوس وتنط من على الصندوق وتجرى
وتمسك الجردل
تتوقف وتعود له تتقدم
تقف بجانبه
قطع
Cut |
هنومه :هات دول
أبو سريع : الله الله جرى ايه يا بت
هنومه: ودول كمان
أبو سريع : انت هاتحجرى عليا من دلوقتى
هنومه : مش لازم نحوش قرشين عشان الفرح
أبو سريع : تقومي تسفي القرشين كلهم
هنومه : اماانا خايفة لا يروحه منك
أبو سريع : لا ماتخافيش أنا عارف قيمة القرش
اللى بعرق بيه اللى بكسبه بالخناق خدي دول دلوقتى ولا أقولك كفاية
عليكى كدة
هنومه : وها تبعزق كل اللى معاك
أبو سريع : يا بت حق الدخان يالا بقى باى باى
هنومه : لا يا اخويا الدخان اهو هات بقى
أبو سريع : اتلمى بقى مش عاوزك تنزلي الشغل
هنومه: حاضر
أبو سريع : اة مش عاوزك تلزقيلى فى الرايحة
و الجاية
هنومه : ماهو اصل .....
أبو سريع : ايه
هنومه : كنت جاية اشتكي لك من الواد
قناوي
|
|
|
200 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
لأبو سريع يمين الكادر مواجهه Full Front Face
للكاميرا
وهى واقفة بجانبه فى مقدمه
الكادر شمال بروفيل side
angle للكاميرا
قطع
Cut
|
أبو سريع : انت اللى تشتكى ده انت طوب
الأرض
بيشتكى منك سواق القطر و الامباشى حسنين والواد زقزوق كلهم حطينك فوق رأسهم
وزاعقين يا بت اعقلي بقى واتلمى
هنومه : ماهو اصل الواد قناوي زودها قوى
النهاردة
أبو سريع :عاكس القطة تخربشك
|
|
|
201 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
لأبو سريع فى مقدمه يمين الكادر بروفيل side
angle للكاميرا ويشعل سيجارة
وهى واقفة بجانبه شمال
الكادر مواجهه Full Front Face
للكاميرا
قطع
Cut |
هنومه : والله أنا مقتصرة عنة خالص
أبو سريع : قصر الكلام أنا ها قولك كلمة حطيها
حلقة فى ودانك بقى الواد قناوي دة مخه مش راسي
|
|
|
202 |
لقطة متوسطة
Medium
.2 لهنومه وأبو سريع وهو يجلس فى يمين الكادر وهى واقفة
بجانبه فى مقدمة الكادر
يظهر على وجه هنومه التفكير
تخرج من يمين الكادر
يحرك يده مع خروجها كأنه سيضربها
قطع
Cut |
أبو سريع : عنده وش اسإلى عم مدبولى وهو يقول
لك الكلمة الطيبة تطويه وتخليه زى العيل الصغير والكلمة الرضية تقلب كيانه
تخلى مخه يشت ويعمل جناية ادينى فهمتك وأنت حرة ( يضحك ) |
|
|
203 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لمحطة مصر من
الداخل قطع
Cut |
|
|
|
204 |
مشهد
(23)
نهار / داخلى
عربة قطار
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وتظهر من
خلال نافذة القطار وهى تمسك بالجردل وفتاتان يشدونها وتدخل يد تصفق من مقدمه
الكادر شمال ثم تسحب الفتاتان هنومه لتدخل القطار و الكاميرا pan
right
ونرى الرحلة وتدخل احدى الفتاتين العربة من الشباك ومع دخولها نجد
شاب يتحرك إلى شمال الكادر ويصعد فوق رف حمل الحقائب ونرى الشباب وهم
يعزفون على الجيتار ويصفقون ويرقصون وتدخل الفتاة الأخرى هى وهنومه من يمين
الكادر وترقص ثم تصعد على كرسي القطار لترقص
قطع
Cut
|
|
|
موسيقى
|
205 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
للجيتار و الاوكرديون وايدى تصفق وأرجل الفتاة السابقة وهى ترقص قطع
Cut |
|
|
206 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لهنومه وهى واقفة فى يمين الكادر وتنظر لهم وللفتاة التى تقف على المقعد
وهى ترقص قطع
Cut |
|
|
207 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
للفتاة وهى واقفة على الكرسي وترقص فى شمال الكادر وهنومة تقف يمين الكادر Full
rear خلفية للكاميرا وتنظر لها والشاب النائم على حامل الحقائب فى
أعلى العربة وينظر للفتاة يطبل على حديد الحامل قطع
Cut |
|
|
208 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
للجيتار و الاوكرديون وايدى تصفق وأرجل الفتاة السابقة وهى ترقص( كما فى
أللقطة 205 السابقة )
قطع
Cut |
|
|
209 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لهنومه وهى واقفة فى يمين الكادر وتنظر لهم وللفتاة التى تقف على المقعد
وهى ترقص( كما فى أللقطة 206 السابقة )
قطع
Cut |
|
|