م |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
|
|
الحوار |
المؤثرات
|
الموسيقى |
230 |
مشهد (24)
نهار / خارجي
رصيف القطارات ( أمام مخزن)
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لأبو سريع وهو يدخل من شمال الكادر ويوقفه قناوى الذى يدخل من يمين الكادر
ويمسك فيه ويتحدث له
فيدفعه أبو سريع ويستمر فى السير وفى الخلف وفى الخلف نرى صبى
البوفية بجانب الفاترينة وهو يسحبها إلى عمق الكادر ثم يسحب أبو سريع هنومه
ويدخل مخزن شمال الكادر ويقفل الباب بينما ينحني قناوى على الأرض يأخذ شئ
فيأتي شيال
( جاد الله ) ويتحدث له
فينظر له قناوى ويسير باتجاه المخزن
قطع
Cut |
قناوى: متأذيهاش والنبي
أبو سريع : سيبنى دلوقتى يا قناوى لحسن
دمى متغير
هنومه : حرمت والنبي
جاد الله : الواد ده مفترى قوى ربنا يهده
|
|
استمرار الموسيقى
|
231 |
لقطة متوسطة
Medium
.2 للشيال وهو ينظر إلى قناوى يمين الكادر و يأتي شيال اخر
ويقف خلفة
ثم يستديرون خلفية Full
rear للكاميرا ويسيروا فى عمق الكادر قطع
Cut |
جاد الله : هو
افتكر نفسه بقى ايه يعنى
شيال اخر
: خلاص ما حدش مالي عينة
جاد اللة : ياللا
بينا |
|
232 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
يظهر فيها باب المخزن ويدخل قناوى من شمال الكادر ويسير من أمام المخزن إلى
يمين الكادر مع حركة
zoom in للكاميرا ثم يعود مره أخرى إلى شمال الكادر مع حركة pan left
للكاميرا مع
zoom in ثم
يتحرك نحو باب المخزن مع pan
right للكاميرا مع
zoom in على قناوى ويد الباب فى منتصف الكادر
قطع
Cut |
أبو سريع : ها شرب من دمك
هنومه: حرمت حرمت يا أبو سريع
أبو سريع : أنا مش قلت لك ما تنزليش الشغل
أنا لازم أموتك
|
صوت
الضرب وصراخ هنومه |
233 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لقناوى وهو واقف فى شمال الكادر وهو مواجههFull Front Face
للكاميرا وفى الخلفية زقزوق صبى البوفية مواجهه Full Front Face
للكاميرا وهو فرح ويرقص ويتكلم فيلتفت له قناوى خلفية Full
rear للكاميرا وتصبح لقطة وجهة نظر Over
Shoulder Shot O S
فيخاف ويتوقف زقزوق فى فزع
قطع
Cut |
زقزوق : إديله
إديله إديلة
|
|
234 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لقناوى وهو ينظر لصبى البوفية ( يمين كادر) قطع
Cut |
|
|
235 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لصبى البوفية وهو ينظر لقناوى ( شمال كادر ) بخوف
وفزع ويبلع ريقه بصعوبة قطع
Cut |
|
|
236 |
مشهد (25)
نهار / داخلي
داخل مخزن
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لهنومه وهى مواجهه Full Front Face
للكاميرا فى مقدمه الكادر وأبو سريع يضربها بالقلم(ولا نرى سوى يده )ثم
تتراجع فى العمق ويقع منها الجردل وتجلس على الارض وتتحدث له
قطع
Cut |
هنومه: اه كفاية بقى الله يخليك |
|
237 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لأبو سريع وهو ينظر إلى هنومه أسفل يمين
الكادر والكاميرا فى زاوية منخفضة
Low angle قطع
Cut |
|
|
238 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لهنومه وهى جالسة و الجلباب مرفوع عن ساقيها وتنظر
لأبوسريع ( شمال الكادر ) بتأثر قطع
Cut |
|
|
239 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لأبو سريع وهو ينظر إلى هنومه أسفل يمين
الكادر والكاميرا فى زاوية منخفضة
Low angle ويتحدث لها قطع
Cut |
أبو سريع: بتعرفي تكسري كلامي |
|
240 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لهنومه وهى جالسة و الجلباب مرفوع عن ساقيها وتنظر
لأبوسريع ( شمال الكادر ) كما فى المشهد السابق وتزيح طرف الجلباب عن صدرها
وتتحدث له وهو يرد قطع
Cut |
هنومه: ما عشت ولا بقيت يوم ما اكسر كلامك
أبو سريع : انت ايه اللى نزلك الشغل
ثاني
|
|
241 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
لهنومه وهى جالسة بروفيل side
angle للكاميرا فى مقدمه الكادر يمين ونرى رجل أبو سريع وهو
يهم بالجلوس على الأرض فى عمق الكادر وهنومه تنظر له وهو مواجهه Full Front Face
للكاميرا
ثم يلتفت ويصبح خلفية Full
rear فى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
ثم يلتفت لها ويقترب منها
ويقترب أكثر ويربت على رجلها العارية قطع
Cut |
أبو سريع : ايه اللى نذلك الرصيف
هنومه: كان فيه شويه بواقي قلت أبعهم عشان
ندبر القرشين
أبو سريع : يادى القرشين قلنا مش عايزين فلوس هنتجوز ببلاش
هنومه: لا يا اخويا لازم نروح فاقوس ونكتب
الكتاب هناك عند خالتي انت فاكرني من غير أهل ولا رميه ولا ايه
أبو سريع : يا بت أنا مش قصدي كده |
|
242 |
ل Medium
.
Close
.Shot
لقطة متوسطة قريبة لهنومه وهى تنظر لأبوسريع شمال الكادر
وتتحدث له وهى تبتسم له فى إغراء قطع
Cut |
هنومه: امال قصدك ايه |
|
243 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لمقبض باب المخزن ويدخل قناوى من يمين الكادر
ويسير إلى شمال الكادر ثم يعود إلى يمين الكادر والكاميرا معه
zoom in
ثم يتوقف على أذنه
لقطة قريبة Close up
ثم يلتفت بعد ان يسمع أصوات الضحك لقطة قريبة Close up
ووجه بروفيل side
angle للكاميرا ينظر إلى شمال الكادر قطع
Cut |
صوت ضحكات
|
|
244 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لهنومه وهى تمسك بزجاجة وترش بها على أبو سريع ويضحكون ثم يجرى نحو الكاميرا
فى مقدمه الكادر وتجرى هى عكس فى عمق الكادر بجانب أقفاص وصناديق فى المخزن
ثم يختبئ أبو سريع خلف بعض الصناديق فى وتتحرك الكاميرا معه
crane up فيظهر فى مقدمة أسفل شمال الكادر بروفيل side
angle ونرى هنومه تأتى من العمق وهى ترش الزجاجة باتجاه يمين الكادر
ثم تلقى بالزجاجة جه اليمين وتضحك حتى تصل إلى مقدمه الكادر مع حركة
الكاميرا Tilt down ويمسك بها أبو سريع فتصرخ
وتجرى إلى منتصف عمق الكادر فيمسكها أبو سريع ويضمها ثم يدفعها فتخرج من
شمال الكادر
قطع
Cut
|
|
|
|
245 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS كادر فاضي تسقط فيه هنومه من أعلى يمين
الكادر على قش وتكون خلفية Full
rear للكاميرا ثم تنقلب على وجهها وتصبح مواجهه Full Front Face
للكاميرا وتنظر شمال الكادر وتهم بالنهوض قطع
Cut |
|
|
|
246 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لهنومه وهى تهم بالنهوض فيدخل قدم أبو سريع من
يمين الكادر ويدوس على قدمها ويمنعها من النهوض فتهم وتجلس
قطع
Cut |
|
|
|
247 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
لهنومه وهى شبه جالسة خلفية Full
rear للكاميرا فى مقدمه الكادر شمال ونرى أبو سريع وهو
واقف مواجهه Full Front Face
للكاميرا فى عمق الكادر يمين و الكاميرا
Low angle
قطع
Cut |
|
صوت صفارة قطار عالية |
|