New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
270 مشهد (28)
نهار / داخلي
رصيف القطارات ( أمام مخزن)

 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close  لحرف صندوق خشبي وهو يتحرك

  قطع Cut

   
271

 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close  لفلاحة تجلس وتنظر يمين الكادر وتنتبه لحركة فتنظر إلى شمال الكادر ويظهر على وجهها علامات الخوف

  قطع Cut

   
272 لقطة متوسطه Medium Shot للفلاحة وهى جالسة يمين الكادر والصندوق يقع على الأرض ويظهر قناوى من مكان الصندوق ويقف بجانبه وينظر للفلاحة

 قطع Cut  

   
273

 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close  لقناوى وهو ينظر للفلاحة ( يمين الكادر ) وبجانبه الصندوق

  قطع Cut

     
274 لقطة متوسطه Medium Shot للفلاحة وهى تنهض وتذهب إلى يمين الكادر وتنادى على زوجها وتتبعه الكاميرا pan right حتى تقف عند شباك التذاكر من خلال الحديد الجانبي له وتتحدث إلى زوجها ( نلاحظ انه الفلاح السابق الذى سأل عن قطار الزقازيق )

فينفعل ويلقى بأشياء من خلال الحديد الفاصل تجاه زوجته ويخرج من الصف اتجاه شمال الكادر

 ومعه الكاميرا حتى يصل إلى قناوى pan left ثم يتحدث معه 

ويضربه ويتدخل الناس

 

 قطع Cut  

الفلاحةأبو الهيف أبو الهيف

الفلاح  : 
خبر ايه خبر ايه
الفلاحة : بحلق لى بعنية أكده
الفلاح : 
يه فين


الفلاح : اسم الكريم ايه
قناوى : قناوى
الفلاح : ماتت الاسامى ياسى قناوى

هملونى هملونى

 
 

 

 

صوت صراخ طفل

 
275 لقطة متوسطه Medium Shot للفلاحة وهى تتحدث مع سيدة تحمل طفل وتحكى لها تم يقع الصندوق

وتتحرك الكاميراpan right   فيظهر زوجها و العسكري ممسك به ويتحدث له



 
بينما يأخذ قناوى الصندوق ويسحبه إلى الخلف فى عمق الكادر وتتحرك الكاميرا معه Tilt Up ويستمر الفلاح ثم يلتفت الفلاح لزوجتة وقد وقفت بجانية ويحدثها ويضحك الناس




ثم يغطى وجهها بالطرحة ويخرجها من الكادر يمين

 قطع Cut
 
الفلاحةقام مبحلق لى بعنية كدة

العسكرى  : 
يا جدع سيبه
الفلاح :عم  بيبحلق فى مراتى
العسكرى : 
يا راجل معلش روق دمك  أصله عبيط

الفلاح : واسمك قناوى عريت الصعيد

الفلاحة
: عمال يبحلق لى بعنيه
الفلاح : ماهو كله من تحت راسك انت عاجبك كدة سايبه وشك عريان ليه أتغطى قبر يلم العفش

 
 

 

 

 

 

صوت ضحكات

 

 
276 مشهد (29)
نهار / خارجي
مكان تجمع للشيالين

لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبوجابر وهو يتحرك من عمق الكادر إلى المقدمة من بين الشيالين ومعه الكاميرا على شاريوه وهو يتحدث ثم يجلس فى مقدمه الكادر  وخلفه يظهر جادالله ويرد عليه

 

 

نسمع صوت أبو سريع فيلتفت الشيالين وأبوجابر والكاميرا pan left حتى حتى يظهر أبوسريع فى اخر يمين الكادر

 قطع Cut  

 

 

أبوجابر :  أنا بقول لكم كلمه حكمة ماحدش منكم يطلع من خلفي أبدا
جادالله :  كلنا رجلنك يا أبو جابر
أبوجابر : اة يمكن حد عقله يوزه على نقابة أبو سريع يبقى ذنبه على جنبه اه بالعربي الفصيح هاقطع عيشة
أبو سريع
  الأرزاق بيد الله يا أبوجابر حيلك شويه  

   
277 لقطة متوسطة لرجلين Medium .2 لأبو جابر و جاد الله وهو يتحدث يمين الكادر

 




 قطع Cut

يتابع أبوسريع : لحسن يصدقوك
جادالله :  لا يصدقوا البكش بتاعك
احد الشيالين : انت منه امتى بقى لك حس يا أبوسريع
   
278 لقطة متوسطه Medium Shot لأبوسريع وهو ينظر لهم ويتحدث ثم يسير بينهم ويتجه شمال الكادر والكاميرا معه pan left مع شاريوه حتى يصل إلى أبوجابر الذى يتحدث معه


 
وتتحول مع التفاتة أبوجابر إلى لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot  ويظهر أبوجابر خلفية Full rear للكاميرا لأبوسريع فى عمق الكادر مواجهه Full Front Face للكاميرا 


يلتفت أبو سريع إلى الشيالين وتعود أللقطة إلى لقطة متوسطه Medium Shot لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot

 

 


الشيالين يهموا بالحركة

 

 

ينظر يمين الكادر

قطع Cut  

أبوسريع انا حسي عإلى عشان الحق معايا عشان عاوز اخدم ولادكارى عماليين نضحي بصحتنا وعافيتنا لاجل أبوجابر نفر واحد عمال يتحكم فينا كلنا ليه ميكونش كل واحد فينا حر نفسه ليه
أبوجابر: ها ها كلام حلو قوى ياأبوسريع بس ياخسارة ياخسارة ما يجبش همه مايوكلش عيش
أبو سريع
  ياابا هو حد عارف يأكل عيش جنبك ماتخلى الطابق مستور قصر الكلام يااخونا أنا لحد دلوقتى معايا 32 واحد وفاضل 18 عشان نعمل النقابة اللى ليه غرض أهلا وسهلا
جادالله : استني يا واد انت وهو انت يا واد يا أبوسريع واخذ الدنيا فى عبك ولا ايه هى حكاية عافية
أبوسريع : ياعم انتوا اللى متعافين علينا
جادالله : إبراهيم
   
279 لقطة متوسطه Medium Shot لأبوسريع وهو واقف فى يمين الكادر وينظر إلى جاد الله ويتحدث له ونسمع صوت منصور صاحب البوفية الذى يدخل من يمين الكادر ويتحدث وتتحرك معه الكاميرا Zoom in ليظهر أبو جابر ومنصور وبعض الشيالين وأبو سريع فى الكادر

 

 

 

 

 

 

 

قطع Cut

أبوسريع :  أتلم يا جاد الله واقصر الشر
منصور :  ايه فى ايه مالك يا جادالله
أبوجابر : ابن امبارح ياسيدى عايز يتمريس علينا ويعمل نقابة
منصور :  نقابه وده كلام يا أبو سريع انت عايز تعمل فركيشة
أبوسريع : ياعم سيبنا فى حالنا كفاية عليك انت البوفية اللى مكوش عليهم
منصور :  أنا قلبى عليكم لوسيبتم أبوجابر مش ها تعرفوا تكسبوا ولا مليم ها تبقوا ذى بتوع الكازوزة اللى عماليين يتنتطوا فى القطر
أبوسريع: وشرف امى لأعملهم نقابة هما كمان

 
   
280  لقطة متوسطه Medium Shot لمنصور وهو يتحدث مع أبوسريع وحولهم بعض الشيالين  ثم
  يمسك أبو سريع بمنصور ويمسك بجاد الله معه ويدفعهم ثم يمسكهم مرة أخرى ويتحدث لهم ويلفهم فى اتجاه الكاميرا فيصبح أبو سريع مواجهه Full Front Face للكاميرا ومنصور وجادالله خلفية Full rear للكاميرا 



ثم يدفعهم فى عمق اليمين ويخرجوا من الكادر
يتوقف وهو مواجهه Full Front Face للكاميرا


ويتقدم إلى مقدمه الكادر ومعه الكاميرا Track Out
 

قطع Cut  

منصور :  تستجرى والله أرميك فى السجن
أبوسريع : السجن دة يلمك ويلم اللى زيك
جادالله : اسيب يا واد
أبوسريع : ياعم أوعى انت وهو ماهو انتوا الاثنين سبب المصائب كلها واحد بياكل حق الشيالين و الثاني بيقطع رزق البياعين سيبونا نأكل عيش راقب ربنا انت وهو
 المعاد النهاردة الساعة 5 اللى عايز يجى على العين و الرأس واللي مش عايز هو حر
 
 
   
281 لقطة متوسطه Medium Shot لبعض الشيالين وهم ينظرون لأبوسريع (يمين الكادر ) فى صمت

 قطع Cut

     
282 لقطة متوسطة لرجلين  قريبة 2  Medium .Close لجاد الله وبجانبه شيال اخر ينظرون إليه

 قطع Cut

     
283 لقطة متوسطه Medium Shot لأبوجابر وبجانبه بعض الشيالين وينظرون لأبوسريع ثم ينادى شيال على أبوسريع ويسير نحوه

 قطع Cut  

الشيال : أبوسريع خدني معاك
 
   
284 لقطة متوسطه Medium Shot لشيالين ينظرون لبعضهم

 قطع Cut  

     
285 لقطة كبيرة  Long Shot لأبوسريع وهو يلتفت فى مقدمه الكادر ويصبح خلفية Full rear للكاميرا   ونرى الشيال يجرى فى اتجاه ويحتضنه أبو سريع ويجرى عدد كبير من الشيالين علية ويلتفت  مواجهه Full Front Face للكاميرا
 ويخرج من يمين الكادر تتحول أللقطة إلى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
 
قطع Cut
أبوسريع : مرحبا بك اهلا اهلا
شيال اخر : كلنا رجلتك يا أبوسريع
أبوسريع : اهو كده
   
286 لقطة متوسطه Medium Shot لأبوجابر وهو ينظر فى غضب ( يمين الكادر ) وبجانبه مجموعة من الشيالين

 قطع Cut  

     
287 قطة متوسطة لرجلين Medium .2 لجاد الله وبجانبه شيال اخر وهو ينظر يمين الكادر بغضب

 قطع Cut

     
288  لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبوسريع وهو يدخل من يمين الكادر ومعه باقي الشيالين وهم يضحكون وتتحرك الكاميرا Track Out وتسبقهم حتى يدخل قناوى من شمال الكادر وهو يدفع الصندوق فيقف ويتوقف أبو سريع ويعود له ويتحدث معه

Dissolve

أبوسريع : قناوى والنبي هنومه هاتديك صندوق ذى دة فيه هدوم الفرح تبقى توصله لى لغاية مخزن الشحن لأحسن مشغول شويه فى حكاية النقابة دى

الله ما تشوف لك عربية تشيله فيها ياللا

 

   
289 مشهد (30)
نهار / خارجى
خارج مخزن المحطة

 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يدفع عربه عليها الصندوق من عمق إلى مقدمة الكادر

             قطع Cut

     
290 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى وهو يدفع الصندوق من يمين الكادر وتدخل البنت الصغيرة من من شمال الكادر وهى تدفع عربه عليها صندوق خشبى اصغر من صندوق قناوى وتقف أمام قناوى 
قطع Cut
     

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات