م |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
|
|
الحوار |
المؤثرات
|
الموسيقى |
270 |
مشهد (28)
نهار / داخلي
رصيف القطارات ( أمام مخزن)
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لحرف صندوق خشبي وهو يتحرك
قطع
Cut |
|
|
|
271 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لفلاحة تجلس وتنظر يمين الكادر وتنتبه لحركة
فتنظر إلى شمال الكادر ويظهر على وجهها علامات الخوف
قطع
Cut |
|
|
272 |
لقطة متوسطه Medium Shot
للفلاحة وهى جالسة يمين الكادر والصندوق يقع على الأرض ويظهر قناوى من مكان
الصندوق ويقف بجانبه وينظر للفلاحة قطع
Cut |
|
|
273 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لقناوى وهو ينظر للفلاحة ( يمين الكادر )
وبجانبه الصندوق
قطع
Cut |
|
|
|
274 |
لقطة متوسطه Medium Shot
للفلاحة وهى تنهض وتذهب إلى يمين الكادر وتنادى على زوجها وتتبعه الكاميرا
pan right حتى تقف عند شباك التذاكر من خلال الحديد الجانبي له
وتتحدث إلى زوجها ( نلاحظ انه الفلاح السابق الذى سأل عن قطار الزقازيق )
فينفعل ويلقى بأشياء من خلال الحديد الفاصل تجاه زوجته ويخرج من الصف اتجاه
شمال الكادر
ومعه الكاميرا حتى يصل إلى قناوى
pan left ثم يتحدث معه
ويضربه ويتدخل الناس قطع
Cut |
الفلاحة : أبو
الهيف أبو الهيف
الفلاح : خبر ايه خبر ايه
الفلاحة : بحلق لى بعنية أكده
الفلاح : يه فين
الفلاح : اسم الكريم ايه
قناوى : قناوى
الفلاح : ماتت الاسامى ياسى قناوى
هملونى هملونى
|
صوت صراخ طفل |
|
275 |
لقطة متوسطه Medium Shot
للفلاحة وهى تتحدث مع سيدة تحمل طفل وتحكى لها تم يقع الصندوق
وتتحرك الكاميراpan right فيظهر
زوجها و العسكري ممسك به ويتحدث له
بينما يأخذ قناوى الصندوق ويسحبه إلى الخلف فى عمق الكادر وتتحرك الكاميرا
معه Tilt Up ويستمر الفلاح ثم يلتفت الفلاح
لزوجتة وقد وقفت بجانية ويحدثها ويضحك الناس
ثم يغطى وجهها بالطرحة ويخرجها من الكادر يمين
قطع
Cut |
الفلاحة : قام
مبحلق لى بعنية كدة
العسكرى : يا جدع سيبه
الفلاح :عم بيبحلق فى مراتى
العسكرى : يا راجل معلش روق دمك أصله عبيط
الفلاح : واسمك قناوى عريت الصعيد
الفلاحة : عمال يبحلق لى بعنيه
الفلاح : ماهو كله من تحت راسك انت عاجبك
كدة سايبه وشك عريان ليه أتغطى قبر يلم العفش
|
صوت ضحكات
|
|
276 |
مشهد (29)
نهار / خارجي
مكان تجمع للشيالين
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبوجابر
وهو يتحرك من عمق الكادر إلى المقدمة من بين الشيالين ومعه الكاميرا على
شاريوه وهو يتحدث ثم يجلس فى مقدمه الكادر وخلفه يظهر جادالله ويرد
عليه
نسمع صوت أبو سريع فيلتفت الشيالين وأبوجابر والكاميرا
pan left حتى حتى يظهر أبوسريع فى اخر يمين الكادر
قطع
Cut |
أبوجابر : أنا بقول لكم كلمه حكمة ماحدش
منكم يطلع من خلفي أبدا
جادالله : كلنا رجلنك يا أبو جابر
أبوجابر : اة يمكن حد عقله يوزه على نقابة
أبو سريع يبقى ذنبه على جنبه اه بالعربي الفصيح هاقطع عيشة
أبو سريع
:
الأرزاق بيد الله يا أبوجابر حيلك شويه |
|
|
277 |
لقطة متوسطة لرجلين
Medium
.2 لأبو جابر و جاد الله وهو يتحدث يمين الكادر
قطع
Cut
|
يتابع أبوسريع
: لحسن يصدقوك
جادالله : لا يصدقوا البكش بتاعك
احد الشيالين : انت منه امتى بقى لك حس يا
أبوسريع |
|
|
278 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبوسريع وهو ينظر لهم ويتحدث ثم يسير بينهم ويتجه شمال الكادر والكاميرا
معه
pan left مع شاريوه حتى يصل إلى أبوجابر الذى يتحدث معه
وتتحول مع التفاتة أبوجابر إلى لقطة وجهة نظر Over
Shoulder Shot
ويظهر أبوجابر خلفية Full rear للكاميرا
لأبوسريع فى عمق الكادر مواجهه Full Front Face
للكاميرا
يلتفت أبو سريع إلى الشيالين وتعود أللقطة إلى لقطة متوسطه
Medium Shot
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
الشيالين يهموا بالحركة
ينظر يمين الكادر
قطع
Cut |
أبوسريع
: انا حسي عإلى عشان الحق معايا عشان عاوز اخدم ولادكارى
عماليين نضحي بصحتنا وعافيتنا لاجل أبوجابر نفر واحد عمال يتحكم فينا كلنا ليه
ميكونش كل واحد فينا حر نفسه ليه
أبوجابر: ها ها كلام حلو قوى ياأبوسريع بس
ياخسارة ياخسارة ما يجبش همه مايوكلش عيش
أبو سريع
:
ياابا هو حد عارف يأكل عيش جنبك ماتخلى الطابق مستور قصر الكلام يااخونا
أنا
لحد دلوقتى معايا 32 واحد وفاضل 18 عشان نعمل النقابة اللى ليه غرض أهلا
وسهلا
جادالله : استني يا واد انت وهو انت يا واد يا
أبوسريع واخذ الدنيا فى عبك ولا ايه هى حكاية عافية
أبوسريع : ياعم انتوا اللى متعافين علينا
جادالله : إبراهيم |
|
|
279 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبوسريع وهو واقف فى يمين الكادر وينظر إلى جاد الله ويتحدث له ونسمع صوت
منصور صاحب البوفية الذى يدخل من يمين الكادر ويتحدث وتتحرك معه الكاميرا
Zoom in ليظهر أبو جابر ومنصور وبعض الشيالين
وأبو سريع فى الكادر
قطع
Cut |
أبوسريع : أتلم يا جاد الله واقصر الشر
منصور : ايه فى ايه مالك يا جادالله
أبوجابر : ابن امبارح ياسيدى عايز يتمريس
علينا ويعمل نقابة
منصور : نقابه وده كلام يا أبو سريع
انت عايز تعمل فركيشة
أبوسريع : ياعم سيبنا فى حالنا كفاية عليك
انت البوفية اللى مكوش عليهم
منصور : أنا قلبى عليكم لوسيبتم أبوجابر مش
ها تعرفوا تكسبوا ولا مليم ها تبقوا ذى بتوع الكازوزة اللى عماليين
يتنتطوا فى القطر
أبوسريع: وشرف امى لأعملهم نقابة هما كمان
|
|
|
280 |
لقطة متوسطه Medium Shot لمنصور
وهو يتحدث مع أبوسريع وحولهم بعض الشيالين ثم
يمسك
أبو سريع بمنصور
ويمسك بجاد الله معه ويدفعهم ثم يمسكهم مرة أخرى ويتحدث لهم ويلفهم فى
اتجاه
الكاميرا فيصبح أبو سريع مواجهه Full Front Face
للكاميرا ومنصور وجادالله خلفية Full rear
للكاميرا
ثم يدفعهم فى عمق اليمين ويخرجوا من الكادر
يتوقف وهو مواجهه Full Front Face
للكاميرا
ويتقدم إلى مقدمه الكادر ومعه الكاميرا Track Out
قطع
Cut |
منصور : تستجرى والله أرميك فى السجن
أبوسريع : السجن دة يلمك ويلم اللى زيك
جادالله : اسيب يا واد
أبوسريع : ياعم أوعى انت وهو ماهو انتوا
الاثنين سبب المصائب كلها واحد بياكل حق الشيالين و الثاني بيقطع رزق
البياعين سيبونا نأكل عيش راقب ربنا انت وهو
المعاد النهاردة الساعة 5 اللى عايز يجى على العين و الرأس واللي مش عايز
هو حر
|
|
|
281 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لبعض الشيالين وهم ينظرون لأبوسريع (يمين الكادر ) فى صمت قطع
Cut |
|
|
|
282 |
لقطة متوسطة لرجلين قريبة
2 Medium
.Close لجاد الله وبجانبه شيال اخر ينظرون إليه قطع
Cut |
|
|
|
283 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبوجابر وبجانبه بعض الشيالين وينظرون لأبوسريع ثم ينادى شيال على أبوسريع
ويسير نحوه قطع
Cut |
الشيال : أبوسريع خدني معاك
|
|
|
284 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لشيالين ينظرون لبعضهم قطع
Cut |
|
|
|
285 |
لقطة كبيرة Long Shot لأبوسريع
وهو يلتفت فى مقدمه الكادر ويصبح خلفية Full rear
للكاميرا ونرى الشيال يجرى فى اتجاه ويحتضنه أبو سريع ويجرى
عدد كبير من الشيالين علية ويلتفت مواجهه Full
Front Face
للكاميرا
ويخرج من يمين الكادر تتحول أللقطة إلى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
قطع
Cut |
أبوسريع : مرحبا بك اهلا اهلا
شيال اخر : كلنا رجلتك يا أبوسريع
أبوسريع : اهو كده |
|
|
286 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبوجابر وهو ينظر فى غضب ( يمين الكادر ) وبجانبه مجموعة من الشيالين
قطع
Cut |
|
|
|
287 |
قطة متوسطة لرجلين
Medium
.2 لجاد الله وبجانبه شيال اخر وهو ينظر يمين الكادر بغضب
قطع
Cut |
|
|
|
288 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبوسريع وهو يدخل من يمين الكادر ومعه
باقي الشيالين وهم يضحكون وتتحرك
الكاميرا Track Out وتسبقهم حتى يدخل قناوى من
شمال الكادر وهو يدفع الصندوق فيقف ويتوقف أبو سريع ويعود له ويتحدث معه
Dissolve |
أبوسريع : قناوى والنبي هنومه هاتديك صندوق
ذى دة فيه هدوم الفرح تبقى توصله لى لغاية مخزن الشحن لأحسن مشغول شويه فى
حكاية النقابة دى
الله ما تشوف لك عربية تشيله فيها ياللا |
|
|
289 |
مشهد (30)
نهار / خارجى
خارج مخزن المحطة
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
لقناوى وهو يدفع عربه عليها الصندوق من عمق إلى مقدمة الكادر
قطع
Cut |
|
|
|
290 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى
وهو يدفع الصندوق من يمين الكادر وتدخل البنت الصغيرة من من شمال الكادر
وهى تدفع عربه عليها صندوق خشبى اصغر من صندوق قناوى وتقف أمام قناوى
قطع
Cut |
|
|
|