م |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
|
|
الحوار |
المؤثرات
|
الموسيقى |
353 |
مشهد (39)
نهار / داخلي
عربه قطار
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى
وهو يجرى داخل العربة ويتحول إلى لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
قطع
Cut |
|
|
|
354 |
مشهد (40)
نهار / خارجي
رصيف القطارات
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لزكى
افندى ( ملاحظ المحطة )وهو واقف فى يمين الكادر ويتحدث للعمال ويجرى
أبوسريع وجادالله بالصندوق
ويضعوه فى القطار
يتقدم زكى افندى لهم
قطع
Cut |
زكى افندى : ياللا يا جماعة بقى شطبوا
أبوسريع : دقيقة واحدة يا زكى افندى
زكى افندى : خلاص يا أبوسريع
أبو سريع
: معلش يا زكى افندى ده صندوق هنومه
زكى افندى : طب عشان خاطر هنومه حطة فى
العربية
هناك مين اللى هيستلمة
أبوسريع : والله ما جت على بإلى الحكاية
دى
زكى افندى : انت مش مسافر فقوس برضة
أبوسريع : بأذن الله
|
|
|
355 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى
وهو واقف يستمع على مدخل المخزن وهو ينظر مواجهه Full Front Face
للكاميرا ويتراجع حتى يخرج من شمال الكادر وتتحول أللقطة مع تراجعه
إلى لقطه عامة
Long Shot
قطع
Cut |
زكى
افندى : خلاص يبقى مرسل إلى أبوسريع برضة أبقى استلمه هناك
أبوسريع : قول لى يا زكى افندى القطر هيقوم الساعة كام
زكى افندى : الساعة 6
أبوسريع : كتر الف خيرك متشكرين يا زكى
افندى
|
|
|
356 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى
وهو يدخل من يمين الكادر ويسير
بجانب قطار وتتحرك الكاميرا معه شاريوه شمال ونرى الفتاة التى كانت تتحدث
فى التليفون واقفه ويخرج هو من شمال الكادر ويتوقف الكادر على الشاب
السابق (الذى كانت تكلمه الفتاة ) فى الشباك يودع أهله ويتحرك القطار تجاه
يمين الكادر
قطع
Cut |
|
|
|
357 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS للشاب وهو ينظر من الشباك لأهله شمال الكادر
ثم ينظرا إلى الكاميرا وتتغير ملامح وجه لتصبح أكثر رقة قطع
Cut |
|
|
|
358 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS للفتاة وهى تشاور له وتبكى ونرى أهله فى الخلفية
حيث يتقدم أخوة واخته فى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
ويخرجوا من يمين الكادر قطع
Cut |
|
|
359 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS للشاب وهو يودع أخوته الذين يدخلون من شمال الكادر
ويشاور للفتاة و القطار يبتعد قطع
Cut |
|
|
360 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS للفتاة وهى تشاور له مودعه و تستمر فى البكاء قطع
Cut |
|
|
361 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
لقطاران يسيران بجانب بعضهم فى نفس الاتجاه واحد يدخل من يمين الكادر
والثاني يدخل من شمال الكادر
قطع
Cut |
|
|
|
362 |
مشهد (41)
نهار / داخلى
محطة مصر من الداخل
لقطه عامة(
Very Long Shot (VLS لمحطة مصر من الداخل
قطع
Cut |
|
|
|
363 |
لقطة متوسطة
Medium
.2 لعم مدبولى وهو واقف داخل الكشك ويدخل قناوى من
يمين الكادر وينادى عليه عم مدبولى فيتوقف ويلتفت ثم يعود إليه
قطع
Cut |
عم مدبولى : قناوى
يا قناوى يا ابنى
انت كنت فين ايه اللى جرالك النهاردة
|
|
364 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لقناوى وهو يتحدث وعم مدبولى يرد عليه من خارج الكادر
يتكلم بتردد فى حاله مش طبيعية
ثم ينظر قناوى إلى يمين الكادر عندما يظهر انعكاس ضوء كشاف على وجه
قناوى
قطع
Cut |
قناوى : ولا
حاجة ليه
عم مدبولى : امال
كنت فين
قناوى : انا أ أ صندوق الهدوم
الهدوم
عم مدبولى
: صندوق ايه يا ابنى بس
قناوى : بعتهم
فى القطر بعت هنومه فى القطر فيه هنومه
|
|
|
365 |
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS لكشاف منور قطع
Cut |
|
|
|
366 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لثلاث كشافات مضاءة فى يمين الكادر قطع
Cut |
|
|
367 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لثلاث كشافات مضاءة فى شمال الكادر قطع
Cut |
|
|
368 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لكشافين مضاءين قطع
Cut |
|
|
369 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لقناوى وهو يكمل حديثة لعم مدبولى و يتكلم فى
حاله مش طبيعية ويلتفت ويصبح مواجهه Full Front Face
للكاميرا
قطع
Cut |
قناوى : أحنا
ها نتجوز خلاص
|
|
370 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لعم مدبولى وهو ينظر له بدهشة تنقلب إلى حزن
قطع
Cut
|
صوت قناوى من خارج الكادر
: أحنا أتجوزنا
|
|
371 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لقناوى وهو ينظر لأعلى يمين الكادر وتخرج من شمال
الكادر وتتحرك الكاميرا pan left مع خروجه وتثبت
عند عم مدبولى الذى ينظر له بدهشة
قطع
Cut |
|
|
372 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يخرج
من يمين مقدمه الكادر ( يمين الكاميرا ) ويسير خلفية Full
rear للكاميرا وتتساقط منه الجرائد ثم يخرج من عمق شمال
الكادر قطع
Cut |
|
|