م |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
|
|
الحوار |
المؤثرات
|
الموسيقى |
420 |
مشهد (48)
ليل / خارجى
خارج كشك قناوى
لقطة متوسطة
Medium Shot للقطة وهى تقفز من شمال الكادر وتتحرك الكاميرا
اTilt
up مع pan
right فتصبح أللقطة لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
فنرى هنومه وهى تسير نحو القطة ويدخل زقزوق من يمين الكادر ويضع
الجردل بجانب هنومه ويمسكها وينادى على الامباشى فتضربه ويأتي الامباشى
حسنين
قطع
Cut |
هنومه :بسبوسة يا حلوة
زقزوق : ياسى منصور يا امباشى حسنين
أي أي الجردل اهو الجردل اهو |
صوت القطة |
|
421 |
لقطة
متوسطة
Medium Shot لقناوى وهو ينظر لهم من خلال زجاج النافذة يمين كادر
حيث نرى صورتهم معكوسة على الزجاج فى شمال الكادر
قطع
Cut |
|
|
422 |
لقطة
متوسطة
Medium Shot لقناوى وهو يستدير وينظر للكاميرا فى دهشة ويتحرك إلى
الشمال ومعه الكاميراpan left ويفتح الباب
وينظر لهم
ويظهرون من خلال الباب فى الخلفية ويتحول المشهد إلى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
قطع
Cut |
|
|
423 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لهنومه وصاحب البوفية وزقزوق و الامباشى حسنين يمسكوا بها ويحملونها
ويسيروا
بها فى عمق الكادر
قطع
Cut |
هنومه :والله العظيم يا عم حسنين مظلومة دى
الجردل دة هو اللى رماة قدامى
الامباشى حسنين :أنا الجردل شايفه بعيني
قدامى قدام على حضرة الضابط
زقزوق : يالا
هنومه :يا قناوى |
|
424 |
لقطة متوسطه Medium Shot
على قناوى وهو واقف ينظر لهم و تتحرك الكاميرا Zoom in
عليه حتى يصبح لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
قطع
Cut |
|
|
425 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لأبوسريع وهو
يجرى من عمق الكادر لكشك قناوى ومعه الكاميرا pan
right ويبحث عن قناوى وعندما لا يجده يخرج من يمين الكادر قطع
Cut |
|
|
426 |
مشهد (49)
ليل / داخلى
نفق المشاة داخل المحطة
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يهبط
السلم ويدخل أبو سريع من يمين الكادر وينزل خلفه ويقعا على السلالم وتتحرك
الكاميرا Tilt down معهم ثم ينهض قناوى ويجرى
اتجاه عمق يمين الكادر ومعه الكاميرا pan
right وهو يجرى وخلفه أبوسريع
قطع
Cut |
قناوى : هه
أبو سريع: ألسكينه اهى |
صوت أقدامهم |
|
427 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يجرى
وخلفه أبوسريع ويمسكه ويضربه ويخرجون من يمين الكادر ويظهر جاد الله ومعه
بعض الشيالين ينزلون السلم ويسيرون نحوهم يمين الكادر ومعهم الكاميرا pan
right ويمسكون أبوسريع قطع
Cut |
شيال :اهو
أبوسريع اهو
جاد الله: سيب الواد بلاش افترى |
|
|
428 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
2
.Close لجاد الله ويقف خلفة قناوى يقف شمال الكادر من
خلف كتف جاد الله ثم يخرج من يمين الكادر
قطع
Cut |
جاد الله :عاوز
تلبسه تهمه ولكن عارفين انك انت اللى حاطت حلاوتهم فى صندوق
|
|
|
429 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لأبوسريع وجاد الله وقناوى الذى يخرج من يمين الكادر ويجرى خلفه أبوسريع
فيعرقلة جاد الله ويقع
قطع
Cut |
|
|
|
430 |
لقطة متوسطه Medium Shot
على أبو سريع وهو واقع على الأرض وينظر بغضب ويقوم ويكون مواجهة Full
Front Face
قطع
Cut |
|
|
|
431 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبو سريع وهو يضرب جاد الله ويسير نحو الكاميرا
قطع
Cut |
|
|
|
432 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبو سريع وهو خلفية Full rear للكاميرا و يضرب
جاد الله
فيدفعه جاد الله فيخرج من شمال الكادر
قطع
Cut |
|
|
|
433 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لأبوسريع وهو يدخل من يمين الكادر ويقع ويمسكه شيالين ويدخل جاد الله
ليضربه فيدفعه بقدمه فيدفعه جاد الله
قطع
Cut |
|
|
|
434 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبو سريع وهو يضرب الشيالين ويقعوا وهو معهم
قطع
Cut |
|
|
|
435 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لأبو سريع وهو يجرى باتجاه الكاميرا مواجهة Full
Front Face
وياتى جاد الله بحبل ويلقي به عليه من الخلف ( على عينية ) ويمسك به
قطع
Cut |
|
|
|
436 |
مشهد (50)
ليل / داخلي
داخل كبينه تليفون
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لقناوى وهو
خلفية Full rear للكاميرا
ويتحدث فى التليفون
قطع
Cut |
قناوى : أيوه أبو سريع
|
|
|
437 |
مشهد (51)
ليل / داخلي
مكتب شرطة المحطة
لقطة متوسطة
Medium Shot للضابط وهو يتحدث فى التليفون و الامباشى حسنين واقف
خلفه ثم يضع الضابط السماعة
ويلتفت للامباشى حسنين
و ينهض ويخرج من يمين الكادر وخلفه الامباشى حسنين
قطع
Cut |
الضابط :
أبو سريع مين انت
مين انت ياللى بتتكلم
اجمع القوى وسيب دول دلوقتى |
صوت وضع السماعة |
|
438 |
مشهد (52)
ليل / خارجي
رصيف المخازن
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لأبو سريع وهو
يجرى من يمين الكادر والكاميرا Pan left
وخلفه بعض الشيالين ويقع ويمسكون به ويوقفوه عند عمود ويضربونه
قطع
Cut |
|
|
|
439 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لجاد الله وهو يجرى من يمين الكادر إلى شمال الكادر و الكاميرا معه
Pan left ويصبح خلفية Full rear
للكاميرا ويضرب أبوسريع المثبت فى العمود مواجهةFull
Front Face
قطع
Cut |
|
|
|
440 |
مشهد (53)
ليل / داخلى
كابينة التليفون
لقطة متوسطة
Medium Shot لقناوى داخل الكبينة بروفيل side
angle للكاميرا فى شمال الكادر وفى اليمين من خلال الزجاج يسير
الضابط ويدخل الامباشى حسنين الكادر من باب حجرة الضابط ويتحدث لمنصور ثم
يخرج من يمين الكادر ويدخل الكادر منصور وزقزوق من باب الحجرة وخلفهم هنومه
وتدفعهم خارج الكادر ثم تقف وتستند على كابينة التليفون وتصبح فى يمين
الكادر وترى قناوى فتدق على زجاج الكابينة حتى يلاحظها ويلتفت لها
قطع
Cut |
الامباشى حسنين:سيبها
يا سى منصور دلوقتى
هنومه: أوعى يالا يا اخويا يالا
|
صوت دق على الزجاج |
|
441 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
لهنومه وهى خلفية Full
rear فى مقدمه الكادر يمين ونرى قناوى داخل الكابينة مواجهه Full Front Face
للكاميرا وتتحدث له فيخرج من الكابينة
وتخرج هى من شمال الكادر وتتحول أللقطة إلى
لقطة متوسطه Medium Shot وهو ينظر
للكاميرا ويتقدم
قطع
Cut |
هنومه: اطلع دوختني على الجردل من الصبح
وديته فين
تعإلى هاتهولى يالا نركب قطر المناورة
|
|
|
442 |
مشهد (54)
ليل / خارجى
رصيف القطارات
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وهى تدخل
من يمين الكادر وتقف وتلتفت وتنادى على قناوى ثم تسير إلى العمق ويدخل
قناوى خلفها من يمين الكادر ويسيروا على رصيف القطارات
قطع
Cut |
هنومه :
يالا بقى
|
|
|
443 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لناس متجمعين حول
شى والكاميرا High angle وناس تدخل من
يمين الكادر وتنضم إلى الناس الملتفة قطع
Cut |
أبو سريع :
هنومه هاتروح
|
بروى أصوات
متداخلة |
|
444 |
لقطة متوسطه Medium Shot
لأبو سريع
وهو يسيرمن شمال الكادر وسط الناس
والبوليس ممسك به ويصرخ فيهم ويدخل له جاد الله من يمين الكادر فيقف فى وجه
ثم يتحدث الضابط لهم ويحجز بينهم
قطع
Cut |
أبوسريع: يا فندم مش وقته البت هاتتقتل
جاد الله: بلاش الحركات دى يا اخى يعنى قلبك
عليها قوى
أبوسريع: يا ناس افهمونا بقى
الضابط: بس امباشى حسنين
الامباشى حسنين:أفندم
|
|
|
445 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لأبوسريع وهو ينظر إلى شمال الكادر وهو ينادى على
عم مدبولى
قطع
Cut |
أبوسريع :
عم مدبولى عم مدبولى
|
|
|
446 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للناس المتجمعين
وعم مدبولى يشق طريقة من بين الزحام ويتقدم من عمق الكادر إلى مقدمته (
الكاميرا High angle ) وتتحرك معه الكاميرا
Dolly back ثم يتوقف عند الضابط
ثم يتحرك أبو سريع والناس نحو العمق قطع
Cut |
عم مدبولى : حضرة الضابط
الضابط: ايوه
عم مدبولى : الواد قناوى اتجنن عقله راح ضرب
البت حلاوتهم بالسكينة
أبو سريع : سمعتوا الكلام انا مش قلت
لكم
الضابط: قناوى مين الواد بتاع الجرائد
الناس: ايوة هو
الضابط: هو
عم مدبولى :ايوه مسكين عقله أتلحس اطلبولة
مستشفى المجازيب ده مسكين خالص
زقزوق: دى قناوى خد البت هنومه وراح المناورة
أبو سريع : المناورة
عم مدبولى : يا رب سترك يا رب ألحقوه يا رجاله قبل ما يخلص عليها
زقزوق :قناوى هيقتل البت هنومه |
|
|
447 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لأبو سريع وخلفه
الناس يجرون باتجاه مقدمه الكادر شمال ويخرجون من شمال الكادر ثم يقف عم
مدبولى من وسطهم ويصبح مواجهه Full Front Face
للكاميرا فى مقدمه الكادر قطع
Cut |
|
|
|
448 |
لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
لملاحظ المحطة وهو ممسك بفانوس يشاور به للقطار
قطع
Cut |
|
|
|