New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
449 مشهد (55)
ليل  / داخلى 
رصيف القطارات
 

لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى جالسة على باب القطار وهو يسير وهى خلفية Full rear للكاميرا وتتحدث ثم تلتفت وتجلس على الباب وتصبح بروفيل side angle للكاميرا

قطع Cut

 

 

 

هنومه: اه أعوز بالله ايوه كده الدنيا طرت شويه يا ساتر
 

 

صوت قطار

 
450 لقطة متوسطه Medium Shot على قناوى وهو واقف

قطع Cut
   
451  

لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى جالسة على باب القطار بروفيل side angle للكاميرا  وتلتفت

قطع Cut

 

هنومه: مالك
 

   
452 لقطة متوسطه Medium Shot على قناوى وهو واقف  ويتحدث إلى هنومه ثم ترد عليه


 ثم يتحرك إلى يمين الكادر والكاميرا معه 
pan right  ويتحدثون


ثم تقف على حرف الباب وتمسك باليد وتتأرجح وتخرج من شمال الكادر


 وتعود ثانية ويضحكون

قطع Cut
قناوى : انت ماسافرتيش ليه
هنومه: وها أسافر أروح فين
قناوى : طب بكرة بقى نرجع البلد
هنومه : ( وهى تغنى ) واحنا بكرة هانتجوز
قناوىونبعد عن الزيطة دى كلها
هنومه : عارف المحطة حاتوحشنى قوى
بس أحسن
 
  موسيقى

 

453 لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close لقناوى وهو يضحك

قطع Cut
   
454 لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى واقفه على سلم باب القطار وتمسك باليد وتتأرجح فى خلفية الكادر وفى المقدمة يجلس قناوى  خلفية Full rear

قطع Cut
   
455 لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close لقناوى وهو يضحك

قطع Cut
قناوىفرحانة يا هنومه
 
 
456 لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى واقفه على سلم باب القطار وتمسك باليد وتتأرجح فى خلفية الكادر وفى المقدمة يجلس قناوى وينظر لها وهو خلفيةFull rear

قطع Cut
هنومه : عقبالك انت كمان لما تلاقى بنت الحلال إلى تريح قلبك    
457 لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close لقناوى فى وجوم

قطع Cut
     
458 لقطة قريبة جداً Big Close up   لعين قناوى

  قطع Cut

     
459 لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى واقفه على سلم باب القطار وتمسك باليد وتتأرجح فى خلفية الكادر وفى المقدمة يجلس قناوى وينظر لها وهو خلفيةFull rear

قطع Cut
هنومه : عارف أنا لميت كل العزال بتاعى فاضل الجردل أبوسريع قالي انه راح

 

   
460 لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close لقناوى يقاطعها و يتحدث  بسرعة
 


قطع Cut

 
قناوى : أبو سريع قتل حلاوتهم
هنومه: ايه بتقول ايه انت
قناوى : عاوز يلهف القرشين اللى حوشتيهم
 
   
461 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot وقناوى خلفية Full rear للكاميرا فى مقدمه الكادر شمال وهنومه مواجهه Full Front Face للكاميرا فى يمين الكادر ثم يقف قناوى ولا يظهر الا ارجله ويده


 ثم يتحرك نحو يمين الكادر ويتحدث ويخرج السكين ويلوح بها 
فتمسك يده تلاطفه وتقف ومعها الكاميرا Tilt up ثم تقف وتلتفت به ثم تدفعه على الأرض
 

 قطع Cut

هنومه: انت يا واد أتجنيت
قناوى : لكن أنا مش هاخليه يقرب لك
هنومه : ايه ده بيحبنى و هيتجوزنى
قناوىلا ده أنا اقتله أحسن وأقتلك انت
هنومه : هيه بقى كده انت بتغير عليا يا قناوى هه هه
   
462 مشهد (56)
ليل  / خارجى 
قضبان القطار

لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لملاحظ  المحطة وهو يهبط من قطار و يسير نحو يمين الكادر والكاميرا معه  pan right وهو ممسك بفانوس يشاور به للقطار

قطع Cut

  صوت قطار  
463 مشهد (57)
ليل / داخلى 
عربة القطار

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وهى تدخل من يمين الكادر تجرى فى ممر العربة ويجرى خلفا قناوى الذى دخل من يمين الكادر أيضا وهو يحمل السكين ويلوح بها

 قطع Cut

صوت مذيع المحطة :

ابتعدوا عن منطقة المناورة

 

 

صوت بكاء وأنفاس هنومه

 

464

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وهى تدخل من يمين الكادر تجرى فى ممر العربة وتحاول فتح باب كابينة

 قطع Cut

مجرم يحمل سكين على رجال الأمن صوت بكاء وأنفاس هنومه

 

465 لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى تحاول فتح الباب ثم تفتحة وهى تتلفت حولها بفزع وتدخل وتغلق الباب

قطع Cut
فى المنطقة الاتجاه إلى منطقه المناورة

 

صوت بكاء وأنفاس هنومه

 

466

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يدخل من يمين الكادر ويمشى يفتش بين الكبائن فى ممر العربة

 قطع Cut

فى المنطقة الاتجاه إلى منطقه المناورة

 

 
467 لقطة متوسطه كبيرة  Medium Long Shot لقناوى وهو يهم بمغادرة القطار فيرى أبو سريع والعسكري يجرون باتجاه القطار فيلتفت فيختبئ فى ظلمه شباك ومعه والكاميرا  pan right ويتحول المشهد إلى لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close لقناوى وعليه تأثيرات إضاءة من الشباك

قطع Cut
   
468 لقطة متوسطه Medium Shot لأبوسريع وهو يصعد بظهره إلى العربة وهو مواجهه للكاميرا Full Front Face والكاميرا معه Tilt up ثم يلتفت ويخرج يمين الكادر داخل العربة والكاميرا Zoom in  ويظهر خيال قناوى مع خروجه يتحرك من شمال الكادر

قطع Cut
أبوسريعاسبقوني وحصالونى من الناحية الثانية
هنومه  هنومه  هنومه
 
469 لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى تحاول فتح النافذة ثم تسمع صوت أبو سريع فتتجه ناحية الباب وهى تصرخ ومعها الكاميرا Pan leftحتى الباب وتحاول فتحه

قطع Cut
أبوسريع: هنومه هنومه
هنومه : أبوسريع أبوسريع أبوسريع
 
   
470 لقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى تحاول فتح الباب بكل قوتها ثم تفتحه فيظهر قناوى ويدفعها
قطع Cut
اهنومه : اة
 
   

471 لقطة قريبة Close up لهنومه وهى تصرخ وتضع يدها على عنقها بفزع

  قطع Cut

   
472 للقطة متوسطه Medium Shot لقناوى ويدفعها بيده فيخرجها من الكادر بعنف

  قطع Cut

   
473 للقطة متوسطه Medium Shot يدفعها فيه ويدخل الكادر بعدها ويضع يده على فمها ليمنعها من الصراخ  وهو يحمل السكين ويهجم عليها ويخرجان من شمال الكادر وتثبت الكاميرا على خارج النافذة ويتحول المشهد إلى لقطة كبيرة( Long Shot ( LS  فنجد الضابط وأبوسريع والعساكر يجرون عكس اتجاه الكاميرا خلفية Full rear  ثم يعودون  مواجهه للكاميرا Full Front Face للكاميرا ويخرجون يمين الكادر

  قطع Cut
   
474 للقطة متوسطه Medium Shot لهنومه وهى تقاوم قناوى ويتحركان من شمال الكادر إلى يمينه ثم تعضه فيصرخ وتخرج من شمال الكادر

  قطع Cut

   
475 مشهد (58)
ليل / خارجى 
قضبان السكة الحديد

لقطة متوسطه كبيرة  Medium Long Shot لهنومه وهى تقفز من مؤخرة القطار ويقفز خلفها قناوى ويهجم عليها ويسقطون على القضيب ويتدحرجون على القضيب وفى يده السكين

قطع Cut

   
476 لقطة متوسطه Medium Shot لهما وهما يتدحرجان على القضيب حتى يخرجوا من شمال الكادر ويتحرك القضبان ليغلق

قطع Cut
   

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات