وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 7 )
نهار / خارجي أرض زراعية
|
|
استمرار
موسيقى (3 )
نهاية موسيقى
( 3 )
|
صوت خطوات |
|
لقطة متوسطة
M.S. لغفير يأخذ بندقية من الأرض
ويتحرك ناحية عمق يمين الكادر وتتابعه الكاميرا
Pan Right وتتحول اللقطة الى لقطة كبيرة L .S.
قطع Cut |
26- |
صوت خطوات |
الغفير
: صباح الخير يا عطية .
الغفير : بسم الله الرحمن الرحيم .
عطية : آيه ده يا عبده!
عبده الغفير: آني عارف . أهي بلاوى
بتتحدف علينا .. قول يا لطيف
عطية : يا لطيف . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS )
للغفير الذي يدخل من يسار الكادر وتتابعه الكاميرا يميناًPan Right . ثم يقف ويسير عكس الاتجاه
وتتابعه الكاميرا Pan Left ويقف فى
حجم لقطة متوسطة M.S. وينظر أسفل
الكادر ويأتي عطية ويقف بجواره من عمق الكادر ويصبحا فى لقطة
متوسطة لأثنين M.S.2.
قطع Cut |
27- |
|
صوت خطوات |
الأسطى
محمد : صباح الخير يا عبد المطلب . صباح الخير يا عطية .
عبد المطلب : تعالى يا أسطى محمد كده
شوف .
محمد : أشوف آيه يا وله
عبد المطلب : بُصَ كده . |
لقطة كبيرة
L .S. لرجل مسن يرتدى عباءة وجلباب
ويدخل من يمين الكادر ثم يقف . ثم يدور من خلف الشجرة ويظهر عبد
المطلب وعطية ويصبحوا فى حجم لقطة متوسطة لثلاثة
M.S.3
قطع Cut |
28- |
موسيقى (4)
نهاية موسيقى
(4 ) |
|
|
لقطة قريبة
Close up لطفل حديث الولادة من زاوية
مرتفعة High Angle
قطع Cut |
29- |
|
|
محمد :
ده مخنوق ياعبد المطلب . مش ميت
عبد المطلب : مخنوق !
محمد : أيوه مخنوق . شوف اللهم
أحفظنا جتته زرقا إزاى . دى جناية ياعبد المطلب
عبد المطلب : جناية ! بقى حتة البتاع
ده اللهم أحفظنا . جناية!
محمد : أيوه طالما بنى آدم مخنوق
تبقى جناية . إنشالله عمره دقيقة واحدة .
|
لقطة متوسطة
M.S. لمحمد يمين كادر وعطية
وعبد المطلب الغفير شمال كادر من زاوية منخفضة وينظرون أسفل
الكادر
قطع
Cut |
30- |
|
جو المكان |
فلاح :
يا حفيظ .... اللهم احفظنا . |
لقطة كبيرة
L .S. لمجموعة من الفلاحين يسيرون
ويجرون جاموسة
قطع Cut |
31- |
|
|
فلاح :
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يا ولاد.
فلاح آخر : مين اللي عمل العملة
المهببة دى ياولاد . |
لقطة كبيرة
L .S. لمحمد وعطية وعبد
المطلب فى مؤخرة عمق الكادرويظهر على الجهة الأخرى من الترعة
وفى مقدمة الكادر فلاح ويدخل من مقدمة الكادر
يمين فلاح آخر ويتحدثون وهم خلفية Full rear للكاميرا
قطع
Cut |
32- |
|
|
|
مشهد ( 8)
نهار / خارجي شوارع القرية |
|
بداية موسيقى
( 5 )
نهاية موسيقى (5
) |
صوت جو المكان
أصوات الفلاحين متداخلة |
|
لقطة كبيرة
L .S. لشوارع القرية من
زاوية مرتفعة high Angle
ويظهر رجلاً يجرى فى منتصف الكادرمن
العمق الى المقدمة ويقف ويتحدث مع بعض الفلاحين ثم يجرى وتتابعه الكاميرا
وهو يتحرك يميناً Pan Right فى شوارع القرية الضيقة
ثم يتحرك الى عمق الكادر وتتحرك معه
الكاميرا و
تتحرك الكاميراTilt up
قطع Cut |
33- |
|
|
|
مشهد ( 9 )
نهار / خارجي أرض الزراعية
|
|
بداية موسيقى
( 6 )
نهاية موسيقى
( 6) |
أصوات الفلاحين
|
الناظر : تعالى يا عبد المطلب ...
غطيه بحاجة . وخليك جنبه
عبد المطلب : حاضر .
الناظر : أوعى تتنقل من مطرحك .
عبد المطلب : حاضر
الناظر : وأنت إدى خبر أوامك للعمدة
.
عبد المطلب : وسَع سكة لحضرة الناظر
يا وله . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
للناظر وهو
يدخل من شمال الكادر ثم
يقف بين الفلاحين وينظر لاسفل ثم يتقدم الى
مقدمة الكادر ليصبح شمال كادر
ويأتي عبد المطلب الغفير ليقف بجوار الناظر يمين كادر
والاثنين بروفيل side angle للكاميرا
ثم يتحرك
ناحية شمال الكادر فى العمق
ويخرج منديل من جيبة ويخرج من بين الفلاحين وتتابعه
الكاميرا فى Pan Left
ويخرج خلفة مجموعه من الفلاحين
قطع Cut
|
34- |
|
|
|
مشهد ( 9 )
نهار / خارجي بجوار الترعة |
|
دخول موسيقى
ناى ( 7 ) |
صوت الفلاحين
|
|
لقطة كبيرة للناظر
L
.S. يسيرالناظر وخلفه رجال القرية
من شمال الكادر
اليمين وتتابعهم الكاميرا Pan Right
ويدخل الكادر سيدات يسيرن من يمين الكادر
يخرجون من شمال الكادر
قطع Cut |
35- |
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS للناظر
يسير
يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan Right
, ثم يقف خلفية Full rear للكاميرا
وخلفه الأسطى محمد
قطع Cut
|
36- |
|
لقطة متوسطة
M.S. للناظر من زاوية مرتفعة
High Angle وخلفه بقية الفلاحين وهو
ينظر يمين ويسار
قطع Cut |
37- |
صوت محمد :
ومين بسَ اللي عملتها
ما إحنا عارفين البلد كلاتها بناتها ونسوانها . |
لقطة كبيرة
L. S. للقرية مع حركة كاميرا
لليمين Pan Right من وجهة نظر الناظر
قطع Cut |
38- |
محمد :
مشفناش لا سمح الله واحدة
حامل ولاَ بطنها منفوخة . |
لقطة متوسطة
M.S. للناظر ومحمد من زاوية مرتفعةHigh
Angle , ثم يلتفت
الناظر ناحية اليسار
قطع Cut |
39- |
|
لقطة متوسطة
M.S. للناظر وهو ينظر فى صمت
للفلاحين
قطع Cut |
40- |
نهاية موسيقى
( 7) |
|
الناظر :
لازم تكون واحدة من دول |
لقطة متوسطة
M.S. للناظروهو
يلتفت مرة اخرى وينظر وهومواجهة Full Front Face
فى مقدمة الكادر وخلفة ومحمد وفلاح وباقي
الفلاحين من زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut |
41- |
|
|
محمد : همه مافيش غيرهم بتوع
الترحيلة . دول ترحيلة يستاهلوا الحرق . |
لقطة كبيرة
L
.S. للقرية(
كما فى مشهد 38)
قطع Cut |
42- |
|
|
فلاح :
دول غجر ما يعرفوش ربنا .
وسيدنا النبي دول لا عندهم أخلاق و لا إسلام .
الناظر : همه مافيش غيرهم . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS. للناظر ومحمد والفلاح ثم يخرجوا
من مقدمة الكادر
قطع Cut |
43- |