welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 7 )
نهار / خارجي أرض زراعية

استمرار موسيقى (3 )




 


نهاية موسيقى
 ( 3 )

صوت خطوات

لقطة متوسطة M.S. لغفير يأخذ بندقية من الأرض ويتحرك ناحية عمق يمين الكادر وتتابعه الكاميرا Pan Right وتتحول اللقطة الى  لقطة كبيرة  L .S.
قطع Cut
26-

صوت خطوات

الغفير : صباح الخير يا عطية .


الغفير : بسم الله الرحمن الرحيم .
عطية : آيه ده يا عبده!
عبده الغفير: آني عارف . أهي بلاوى بتتحدف علينا .. قول يا لطيف
عطية : يا لطيف .
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS )  للغفير الذي يدخل من يسار الكادر وتتابعه الكاميرا يميناًPan Right . ثم يقف ويسير عكس الاتجاه وتتابعه الكاميرا Pan Left ويقف فى حجم لقطة متوسطة M.S. وينظر أسفل الكادر ويأتي عطية ويقف بجواره من عمق الكادر ويصبحا فى لقطة متوسطة لأثنين M.S.2.
قطع Cut
27-

صوت خطوات

الأسطى محمد : صباح الخير يا عبد المطلب . صباح الخير يا عطية .
عبد المطلب : تعالى يا أسطى محمد كده شوف .
محمد : أشوف آيه يا وله
عبد المطلب : بُصَ كده .
لقطة كبيرة  L .S. لرجل مسن  يرتدى عباءة وجلباب ويدخل من يمين الكادر ثم يقف . ثم يدور من خلف الشجرة ويظهر عبد المطلب وعطية ويصبحوا فى حجم لقطة متوسطة لثلاثة M.S.3
قطع Cut
28-

موسيقى (4)
 

نهاية موسيقى
(4 )

لقطة قريبة Close up لطفل حديث الولادة من زاوية مرتفعة  High Angle 
قطع Cut
29-
محمد : ده مخنوق ياعبد المطلب . مش ميت
عبد المطلب : مخنوق !
محمد : أيوه مخنوق . شوف اللهم أحفظنا جتته زرقا إزاى . دى جناية ياعبد المطلب
عبد المطلب : جناية ! بقى حتة البتاع ده اللهم أحفظنا . جناية!
محمد : أيوه طالما بنى آدم مخنوق تبقى جناية . إنشالله عمره دقيقة واحدة .
 
لقطة متوسطة M.S. لمحمد يمين كادر  وعطية وعبد المطلب الغفير شمال كادر من زاوية منخفضة وينظرون أسفل الكادر
 

 

 

 

قطع Cut

30-

جو المكان

فلاح : يا حفيظ .... اللهم احفظنا . لقطة كبيرة L .S. لمجموعة من الفلاحين يسيرون ويجرون جاموسة
قطع Cut
31-
فلاح : أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يا ولاد.
فلاح آخر : مين اللي عمل العملة المهببة دى ياولاد .
لقطة كبيرة L .S. لمحمد وعطية وعبد المطلب فى مؤخرة عمق الكادرويظهر على الجهة الأخرى من الترعة وفى مقدمة الكادر فلاح ويدخل من مقدمة الكادر يمين فلاح آخر ويتحدثون وهم خلفية Full rear للكاميرا

قطع Cut

32-
مشهد ( 8)
نهار / خارجي شوارع القرية

بداية موسيقى
( 5 )

 

نهاية موسيقى (5 )

صوت جو المكان
أصوات الفلاحين متداخلة

لقطة كبيرة L .S. لشوارع القرية من زاوية مرتفعة high Angle ويظهر رجلاً يجرى فى منتصف الكادرمن العمق الى المقدمة ويقف ويتحدث مع بعض الفلاحين  ثم يجرى وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يميناً Pan Right فى شوارع القرية الضيقة ثم يتحرك الى عمق الكادر وتتحرك معه الكاميرا و تتحرك الكاميراTilt up
قطع Cut
33-
مشهد ( 9 )
نهار / خارجي أرض الزراعية

بداية موسيقى
( 6 )


نهاية موسيقى
( 6)

أصوات الفلاحين





الناظر : تعالى يا عبد المطلب ... غطيه بحاجة . وخليك جنبه
عبد المطلب : حاضر .
الناظر : أوعى تتنقل من مطرحك .
عبد المطلب : حاضر
الناظر : وأنت إدى خبر أوامك للعمدة .
عبد المطلب : وسَع سكة لحضرة الناظر يا وله .
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS   للناظر وهو يدخل من شمال الكادر ثم يقف بين الفلاحين وينظر لاسفل ثم يتقدم الى مقدمة الكادر ليصبح شمال كادر ويأتي عبد المطلب الغفير ليقف بجوار الناظر يمين كادر والاثنين بروفيل side angle للكاميرا ثم يتحرك ناحية شمال الكادر فى العمق  ويخرج منديل من جيبة ويخرج من بين الفلاحين وتتابعه الكاميرا فى Pan Left  ويخرج خلفة مجموعه من الفلاحين
قطع Cut
 
34-
مشهد ( 9 )
نهار / خارجي بجوار الترعة
دخول موسيقى ناى ( 7 ) صوت الفلاحين لقطة كبيرة للناظر L .S. يسيرالناظر وخلفه رجال القرية من شمال الكادر اليمين وتتابعهم الكاميرا Pan Right ويدخل الكادر سيدات يسيرن من يمين الكادر يخرجون من شمال الكادر
قطع Cut
35-
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS للناظر   يسير يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan Right , ثم يقف خلفية Full rear للكاميرا  وخلفه الأسطى محمد
قطع Cut 
36-
لقطة متوسطة M.S.  للناظر من زاوية مرتفعة High Angle  وخلفه بقية الفلاحين  وهو ينظر يمين ويسار
قطع Cut
37-
صوت محمد : ومين بسَ اللي عملتها ما إحنا عارفين البلد كلاتها بناتها ونسوانها . لقطة كبيرة L. S. للقرية  مع حركة كاميرا لليمين Pan Right من وجهة نظر الناظر
قطع Cut
38-
محمد : مشفناش لا سمح الله واحدة حامل ولاَ بطنها منفوخة . لقطة متوسطة M.S.  للناظر ومحمد من زاوية مرتفعةHigh Angle   , ثم يلتفت الناظر ناحية اليسار
قطع Cut
39-
لقطة متوسطة M.S. للناظر وهو ينظر فى صمت  للفلاحين
قطع Cut
40-
نهاية موسيقى
( 7)
الناظر : لازم تكون واحدة من دول لقطة متوسطة  M.S. للناظروهو يلتفت مرة اخرى وينظر وهومواجهة Full Front Face فى مقدمة الكادر وخلفة ومحمد وفلاح وباقي الفلاحين  من زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut
41-
  محمد : همه مافيش غيرهم بتوع الترحيلة . دول ترحيلة يستاهلوا الحرق . لقطة كبيرة L .S. للقرية( كما فى مشهد 38)
قطع Cut
42-
  فلاح : دول غجر ما يعرفوش ربنا . وسيدنا النبي دول لا عندهم أخلاق و لا إسلام .
الناظر : همه مافيش غيرهم .
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS. للناظر ومحمد والفلاح ثم يخرجوا من مقدمة الكادر
قطع Cut
43-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات