وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 4 )
نهار / داخلى منزل علوان
|
|
|
صوت أقدام
|
الأم
: آه ... إلهى تنشك فى دراعك ياعتمان ياإبن نوارة
...ياضنايا ياإبنى كان عايز يموتك ,لكن معلش تعالى ..تعالى معايا
للمعدولة مراته والنبى لأسود عشيتها ..هه والنبى لأسود عيشتها . |
لقطة متوسطة
M.S. لطفلا علوان والأم تداوى رأس جرح
الولد , ثم تتحرك الكاميرا مبتعدة عنهم
Track out وتتحرك للتتابعهم ناحية اليسار على محورها
الرأسى Pan left تجاه سُلم المنزل الذى
يؤدى الى السطح .
قطع Cut |
15- |
|
|
|
مشهد ( 5 )
نهار / خارجى سطح المنزل
|
|
|
|
|
لقطة كبيرة
L.S. من زاوية منخفضة
Low angle للأم والطفلان ينظرا
لأسفل وتبتسم الأم
قطع Cut
|
16- |
دخول موسيقى
( 2)
نهاية موسيقى
( 2 ) |
صوت بط
|
الفلاحة
: خمسة , ستة ,سبعة هه .دستور ياأهل النور خودى بقى ورجعيه
تلات مرات وقولى جلا .
زوجة العمدة : جلا . |
لقطة كبيرة من زاوية مرتفعة
L.S. High Angle لفلاحة
تجلس على الأرض أمام بخور وزوجة العمدة تمر من فوق البخور .
ثم تشرب وتبصق الماء على الأرض .
قطع Cut |
17- |
|
فهيمة :
ريَحى نفسك ياضنى قلبى . |
لقطة كبيرة
L.S.من زاوية منخفضة
Low angle لزوجة علوان وطفلاها فوق السطح .
قطع Cut |
18- |
|
|
فهيمة :
لاسحر ينفع ولا شبشبة تشفع .
زوجة العمدة : لمى لسانك يافهيمة . |
لقطة كبيرة
L.S. من زاوية مرتفعة
L.S high angle لزوجة العمدة والفلاحة
تقف من جلستها , وينظرا فى إتجاه الكاميرا .
قطع Cut
|
19- |
|
|
فهيمة :
أنا اللى ألم نفسى برضه , قولى لجوزك هو اللى يلم نفسه , كان عمله
آيه ابنى خطف اللى قدامه ولاَ مد إيده فى جيبه . |
لقطة كبيرةL.S. من زاوية منخفضة Low angle لفهيمة وطفليها .
قطع Cut |
20- |
|
|
نظيمة :
عيب ياأم حسن , ده برضه مهما كان العمدة .
فهيمة : عمدة عليكى إنتى
ياأختى وعلى
اللى زيك .
حفيظة : عمدة عليكى وعلى اللى خلفوكى
, ياوليه يا بايظة ياعرة النسوان .
فهيمة : هه . أنا عرة .. أنا عرة
ياحفيظة ياعرة العرة . ياأرض بايرة , يادار خاوية .قال على رأى
المثل الزرع أخضر وال ..... ( تضحك )
حفيظة :
إخرسى يتقطع لسانك , طب والنبى لأخليه يطردكوا من البلد . |
لقطة متوسطة
M.S. من زاوية مرتفعة High angle
من فوق كتف فهيمة وتظهر زوجة العمدة ونظيمة فى اتجاه الكاميرا .
ثم تتحرك فهيمة لتصبح بروفيل وتمسك بطنهاالحامل , وتلتفت مرة ثانية عكس
الكاميرا .
قطع Cut |
21- |
|
|
فهيمة :
والنبى ومن نبى النبى لأقعد على قلبك كده ياحفيظة لحد
ماتموتى مفروسة . |
لقطة متوسطة
M.S. من زاوية منخفضة
Low Angle من فوق كتف حفيظة
وتظهر فهيمة فى خلفية الكادر هو طفلاها .
قطع Cut |
22- |
|
|
حسن :
وهاناخد الدوار .
الطفلة : والزريبة .
حسن : والفرسة الحمرا .
طفلة : لأياحسن الفرسة الحمرا لحسين
. |
لقطة متوسطة
M.S. للطفلان بجوار
امهما.
قطع Cut |
23- |
|
|
|
مشهد ( 6 )
نهار / خارجى بجوار ترعة أرض زراعية
|
|
|
صوت خطوات
صوت حيوانات
|
عتمان :
السلام عليكوا .
الجميع : وعليكوا السلام ورحمة الله
وبركاته . |
لقطة كبيرة
L.S. للعمدة عتمان والخفر والباشكاتب
بجوار ترعة والناس تقف له وهو يمر بجوارهم .
قطع Cut |
24- |
|
|
لقطة كبيرة
L.S. من زاوية مرتفعة High angle
من وجهة نظر عتمان لفلاحة تجلس بجوار الترعة وتغسل الأطباق ,ثم
تغطى ساقها وتنظر فى اتجاه الكاميرا .
قطع Cut |
25- |
|
عتمان :
مش دى البت فاطمة مرات الواد أبو العلا .
خفير :
أيوه .
عتمان : بت يافاطمة . |
لقطة متوسطة
M.S.لعتمان ومن معه ينظروا لفاطمة .
قطع Cut |
26- |
|
عتمان :
بت يافاطمة .
فاطمة : ها .
عتمان : الإ حماتك عيانة بصحيح ولاً
حجة وحجيجة .
فاطمة : أى والنبى ياحضرة العمدة ,
مابقتش بتشوف .
عتمان : بت يانزهة قولى لأمك المُحضر
جاى النهارده . قبل ماتروحى فوتى عاالدوار تملى الإزيار , وتبخرى
القلل , تربى تحت البهايم بدل حماتك .
فاطمة : طب مش لما أقول لجوزى الأول
.
عتمان : جوزك آيه يابت اللى هاأستنى أمره ده .إنجرى . إنجرى
عالدوار يابت . إنجرى |
لقطة كبيرة
L.S. لفاطمة تنهض وتغطى رأسها
وتتابعها الكاميرا ناحية يسار الكادر Pan
left حتى تصبح يمين كادر والعمدة
على الحمار يسار كادر والخفير فى المنتصف .
يخرج عتمان من الكادر وتقف
فاطمة يمين كادر حزينة .
قطع Cut
|
27- |