welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 4 )
نهار / داخلى منزل علوان

صوت أقدام

الأم : آه ... إلهى تنشك فى دراعك ياعتمان ياإبن نوارة ...ياضنايا ياإبنى كان عايز يموتك ,لكن معلش تعالى ..تعالى معايا للمعدولة مراته والنبى لأسود عشيتها ..هه والنبى لأسود عيشتها . لقطة متوسطة M.S. لطفلا علوان والأم تداوى رأس جرح الولد , ثم تتحرك الكاميرا  مبتعدة عنهم Track out وتتحرك للتتابعهم ناحية اليسار على محورها الرأسى Pan left تجاه سُلم المنزل الذى يؤدى الى السطح .
قطع Cut
15-
مشهد ( 5 )
نهار / خارجى سطح المنزل
لقطة كبيرة  L.S. من زاوية منخفضة  Low angle للأم والطفلان ينظرا لأسفل وتبتسم الأم
قطع Cut
16-

دخول موسيقى
( 2)

نهاية موسيقى
 ( 2 )

 صوت بط
 



 

 الفلاحة : خمسة , ستة ,سبعة هه .دستور ياأهل النور خودى بقى ورجعيه تلات مرات وقولى جلا .
زوجة العمدة : جلا .
لقطة كبيرة من زاوية مرتفعة L.S. High Angle  لفلاحة تجلس على الأرض أمام بخور وزوجة العمدة تمر من فوق البخور .
ثم تشرب وتبصق الماء على الأرض .
قطع Cut
17-
فهيمة : ريَحى نفسك ياضنى قلبى . لقطة كبيرة  L.S.من زاوية منخفضة  Low angle لزوجة علوان وطفلاها فوق السطح .
قطع Cut
18-
فهيمة : لاسحر ينفع ولا شبشبة تشفع .
زوجة العمدة : لمى لسانك يافهيمة .
لقطة كبيرة L.S.  من زاوية مرتفعة L.S high angle لزوجة العمدة والفلاحة تقف من جلستها , وينظرا فى إتجاه الكاميرا .
قطع Cut
19-
فهيمة : أنا اللى ألم نفسى برضه , قولى لجوزك هو اللى يلم نفسه , كان عمله آيه ابنى خطف اللى قدامه ولاَ مد إيده فى جيبه . لقطة كبيرةL.S. من زاوية منخفضة  Low angle  لفهيمة وطفليها .
قطع Cut
20-
نظيمة : عيب ياأم حسن , ده برضه مهما كان العمدة .
فهيمة : عمدة عليكى إنتى
ياأختى وعلى اللى زيك .
حفيظة : عمدة عليكى وعلى اللى خلفوكى , ياوليه يا بايظة ياعرة النسوان .
فهيمة : هه . أنا عرة .. أنا عرة ياحفيظة ياعرة العرة . ياأرض بايرة , يادار خاوية .قال على رأى المثل الزرع أخضر وال ..... ( تضحك )
حفيظة : إخرسى يتقطع لسانك , طب والنبى لأخليه يطردكوا من البلد .
لقطة متوسطة M.S. من زاوية مرتفعة High angle من فوق كتف فهيمة وتظهر زوجة العمدة ونظيمة فى اتجاه الكاميرا .






ثم تتحرك فهيمة لتصبح بروفيل وتمسك بطنهاالحامل , وتلتفت مرة ثانية عكس الكاميرا .
قطع Cut
21-
فهيمة : والنبى ومن نبى النبى لأقعد على قلبك كده ياحفيظة لحد ماتموتى مفروسة . لقطة متوسطة M.S. من زاوية منخفضة  Low Angle من فوق كتف حفيظة وتظهر فهيمة فى خلفية الكادر هو طفلاها .
قطع Cut
22-
حسن : وهاناخد الدوار .
الطفلة : والزريبة .
حسن : والفرسة الحمرا .
طفلة : لأياحسن الفرسة الحمرا لحسين .
لقطة متوسطة M.S. للطفلان بجوار امهما.


قطع Cut
23-
مشهد ( 6 )
نهار / خارجى بجوار ترعة أرض زراعية

صوت خطوات
صوت حيوانات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عتمان : السلام عليكوا .
الجميع : وعليكوا السلام ورحمة الله وبركاته .
لقطة كبيرة L.S. للعمدة عتمان والخفر والباشكاتب بجوار ترعة والناس تقف له وهو يمر بجوارهم .
قطع Cut
24-
لقطة كبيرة L.S. من زاوية مرتفعة High angle من وجهة نظر عتمان لفلاحة تجلس بجوار الترعة وتغسل الأطباق ,ثم تغطى ساقها وتنظر فى اتجاه الكاميرا .
قطع Cut
25-
عتمان : مش دى البت فاطمة مرات الواد أبو العلا .
خفير : أيوه .
عتمان : بت يافاطمة .
لقطة متوسطة M.S.لعتمان ومن معه ينظروا لفاطمة .

قطع Cut
26-
عتمان : بت يافاطمة .
فاطمة : ها .
عتمان : الإ حماتك عيانة بصحيح ولاً حجة وحجيجة .
فاطمة : أى والنبى ياحضرة العمدة , مابقتش بتشوف .
عتمان : بت يانزهة قولى لأمك المُحضر جاى النهارده . قبل ماتروحى فوتى عاالدوار تملى الإزيار , وتبخرى القلل , تربى تحت البهايم بدل حماتك .
فاطمة : طب مش لما أقول لجوزى الأول .
عتمان :
جوزك آيه يابت اللى هاأستنى أمره ده .إنجرى . إنجرى عالدوار يابت . إنجرى
لقطة كبيرة L.S. لفاطمة تنهض وتغطى رأسها وتتابعها الكاميرا ناحية يسار الكادر Pan left حتى تصبح يمين كادر والعمدة على الحمار يسار كادر والخفير فى المنتصف .



 


 


يخرج عتمان من الكادر وتقف فاطمة يمين كادر حزينة .
قطع Cut

27-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات