وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
موسيقى
( 8 ) ناي حزين
نهاية موسيقى
الناي ( 8 ) |
أصوات
الفلاحين
صوت خطوات |
|
لقطة كبيرة
L .S. وللناظر
وهو يسير وخلفة الفلاحين من عمق شمال
الكادر الى مقدمة اليمين ويخرجون من يمين الكادر مقدمة
وتتابعهم الكاميرا Pan Right
قطع Cut |
44- |
|
لقطة كبيرة للناظرL .S.
والفلاحين يدخلون من
مقدمة شمال الكادر , وتتابعهم
الكاميرا ناحية اليمين Pan Right ,
وتظهر خيام الترحيلة فى عمق الكادر
ويتحركون باتجاه يمين الكادر
قطع Cut |
45- |
|
صوت أطفال
يلعبون
صوت جو المكان |
العجوز :
إبعد يا واد أنت وهو
.
محمد : أم الترحيلة أهى اسألها دى اللى عارفة كل حاجة عن الترحيلة
الناظر : إنتى يا ولية .
العجوز : بقولك
اية بقى أنت وهو ,الله .
محمد : كلمى حضرة الناظر يا خالة . ده واقف قدامك أهه . |
لقطة كبيرة
L .S. على سيدة عجوز جالسة مع فلاحين
الترحيلة فى الخيام من زاوية مرتفعة
High Angle ويأتي الناظر ومحمد من عمق الكادر
ويقفا أمام الخيمة .
الناظر يحاول تنبيهها بالعصا
قطع Cut |
46- |
|
العجوز : ربنا يخليك لشبابك يا
خويا . دول مطلعين عيني زى ما أنت شايف . وقال آيه مستكترين عليه
نص يومية , وده أصول يا أخويا . |
لقطة متوسطة
M.S. للسيدة العجوز من زاوية مرتفعة
High Angle وهى تنظر أعلى يمين الكادر .
قطع Cut |
47- |
|
الناظر : فيه وليه من الترحيلة
ولدت ؟ |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot لوجه الناظر ينظر أسفل يسار
الكادر
قطع Cut |
48- |
|
العجوز :
كلهم والدين يا أخويا . |
لقطة متوسطة
M.S. للسيدة العجوز وهى تنظر أعلى يمين الكادر
قطع Cut |
49- |
|
الناظر : أيوه عارف . فيه واحدة
ولدت جديد . إمبارح , أول إمبارح مثلاً . |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot للناظر ينظر أسفل يسار الكادر .
قطع Cut |
50- |
|
العجوز
: طب بزمتك أنت . بقى نص يومية كتير عليه . |
لقطة متوسطة
قريبة M. Close up للسيدة
العجوز
قطع Cut |
51- |
|
|
الناظر :
يووه ... دي مافيش فايدة فيها واصل . |
لقطة متوسطة
M.S. للناظر وهو ينظر أسفل يسار الكادر ثم يتحرك
ناحية اليسار وتتابعه الكاميرا Pan Left
حتى يصبح خلفية Full rear للكاميرا
فى
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
قطع Cut |
52- |
|
الفلاح :
تكونش البت نبوية هى اللي عملتها !
محمد : والله براوه عليك يا صالح .
حكم البت دي ماشية على كيفها . |
لقطة
متوسطة
M .S.
للناظر ومحمد والفلاح
وهم يتقدمون من يمين
الكادرثم يقفوا ويصبح الناظر فى منتصف
الكادر بين محمد و الفلاح
قطع Cut
|
53- |
|
|
لقطة كبيرةL .S .
لفلاحة تمشى بين النخيل ناحية يسار الكادر
قطع Cut |
54- |
|
الناظر :
نبوية أهي . جاتك الغم منك له . الركوبة يا وله .
محمد والفلاح : الركوبة يا وله . |
لقطة متوسطة
M .S. للناظر ومحمد والفلاح . ثم يخرج
الناظر من شمال الكادر
قطع Cut |
55- |
|
|
|
مشهد ( 9 )
نهار / خارجي أرض زراعية
|
|
دخول موسيقى
( 9 ) |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS للناظر
وهو يركب
على الحمار ووراءه يجرى محمد وتتابعهما الكاميرا Tracking
لليمين . ثم يخرج
الناظر من يمين كادر وتقف الكاميرا على محمد ويصبح فى حجم لقطة
متوسطة M.S. و يتوقف ولا يستطيع
استكمال الجري وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يسار كادر
Pan Left حتى يجلس بجوار الترعة وتصبح
الكاميرا فى زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut
|
56- |
|
صوت حمار |
|
لقطة متوسطة للناظرM.S.
وهو فوق
الحمار وتقترب الكاميرا Track in حتى
يصبح لقطة قريبة Close up
ويرفع رأسه ناحية يمين الكادر والكاميرا فى زاوية منخفضة Low Angle
قطع Cut |
57- |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S على أرض زراعية
من وجهة نظر الناظر(
فى مقدمة الكادر تظهر الشمسية) ويظهر عمال الترحيلة وهم يعملون فى الأرض
قطع Cut |
58 |
|
|
عرفة :
حضرة الناظر يا ولا حضرة
الناظر ... قوم . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS. لثلاث فلاحين
من بينهم عرفة جالسين على الأرض
فى استرخاء ثم يقفوا ويخرجوا من الكادر
قطع Cut |
59- |
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS لفلاح وفلاحة
ويطفئا نار الشاي ويجريا ناحية عمق الكادر
قطع Cut |
60- |
اختفاء
تدريجي للموسيقى ( 9 ) |
|
الناظر : ولا يا عرفة ... النضافة
إزيها !
عرفة : النظافة على سنجة عشرة يا سعادة البيه .
الناظر : طب وإن لقيت لطعه !
عرفة :
رقبتي يا بيه .
الناظر : قطع رقبتك . الأنفار كلهم موجودين .
عرفة : بالنفر يا سعادة البيه .
الناظر : واحد واحد ... واحدة واحدة ؟
عرفة : موجودين كلهم يا بيه .
الناظر : طب عدهم قدامى .
عرفة : حاضر .
|
لقطة كبيرة للناظر
L .S. وهو على
الحمار ويسير بجانبه فلاح يمسك الشمسية وتتابعهما الكاميرا
Pan Right وهما
يتحركا يمين كادر ويصبح الناظرفى مقدمة الكادر ويظهر عرفة فى عمق
الكادريمين يجرى بجوار الناظر وينظر ناحية الكاميرا والناظر
ثم يخرج الناظر من يمين الكادر وعرفة يتحرك ناحية العمق .
قطع Cut |
61- |
|
صوت خطوات |
|
لقطة متوسطة للناظرM.S.
وهو يسير بالحمار ثم تتحرك الكاميرا يساراً
Pan Left لتتابعه
حتى يقف وينظر يمين كادر
قطع Cut |
62- |
|
صوت الفلاحين
|
عرفة : تمانية , تسعة , إشتغلى يا
بت .. عشرة , حداشر . |
لقطة كبيرة
L .S. على مجموعة
فلاحين واقفين فى صف فى مقدمة الكادر ويقوم عرفة بعدهم وتتابعه الكاميرا ناحية
اليمين Pan Right مع حركة عرفة .
قطع Cut |
63- |
|
صوت اللطم
|
الناظر : ما تصلح الشمسية يا وله
. |
لقطة متوسطة للناظر
M.S. وهو على الحمار ينظر يمين كادر وبجواره فلاح يمسك الشمسية
يسار كادر ويلتفت له الناظر ويضربه على وجهه
قطع Cut |
64- |
|
|
عرفة : 58 ..... 59
|
لقطة متوسطة كبيرة
M
.L
.S. لفلاحات
منحنيات على الزرع فى صف وعرفة يقوم بعدهن وتتابعه الكاميرا
يمينا ً Pan Right
قطع Cut |
65- |
|
|
|
لقطة متوسطة لرجلين M.2
للناظر وهو جالس على الحمار
ينظر أمامه وبجواره الفلاح يمسك بالشمسية
قطع Cut |
66- |
|
|
عرفة : تمام يابيه عديتهم لسعادتك
بالنفر يابيه .
الناظر : إسمع يا وله .
عرفة : نعم يا بيه .
الناظر : طلع الأنفار كلهم من الخط وتفوتهم قدامى واحد واحد
عرفة : حاضر يا بيه ... يالا يا واد انت وهو . |
لقطة كبيرة للفلاحينL. S
. وعرفة يتحرك تجاه الناظر
وتتحرك الكاميرا معه ناحية الشمال Pan
Left ويظهر الناظر
وتتحرك الكاميرا
معه ناحية اليمين .
Pan Right وتتابع الكاميرا عرفة وهويجرى
باتجاة عمق الكادر ويختفي الناظر
قطع Cut |
67- |