welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   

موسيقى
( 8 ) ناي حزين
 

 

 

نهاية موسيقى الناي ( 8 )

أصوات الفلاحين
صوت خطوات

لقطة كبيرة  L .S. وللناظر وهو يسير وخلفة الفلاحين من عمق شمال الكادر الى مقدمة اليمين  ويخرجون من يمين الكادر مقدمة وتتابعهم الكاميرا Pan Right
قطع Cut
44-
لقطة كبيرة للناظرL .S.  والفلاحين يدخلون من مقدمة شمال الكادر , وتتابعهم الكاميرا ناحية اليمين Pan Right , وتظهر خيام الترحيلة فى عمق الكادر  ويتحركون باتجاه يمين الكادر
قطع Cut
45-
صوت أطفال يلعبون
صوت جو المكان
العجوز : إبعد يا واد أنت وهو .
محمد : أم الترحيلة أهى اسألها دى اللى عارفة كل حاجة عن الترحيلة


الناظر :
إنتى يا ولية .
العجوز : بقولك اية بقى أنت وهو ,الله .
محمد : كلمى حضرة الناظر يا خالة . ده واقف قدامك أهه .
لقطة كبيرة L .S. على سيدة عجوز جالسة مع فلاحين الترحيلة فى الخيام  من زاوية مرتفعة High Angle  ويأتي الناظر ومحمد من عمق الكادر  ويقفا أمام الخيمة .
الناظر يحاول تنبيهها بالعصا

قطع Cut
46-
العجوز : ربنا يخليك لشبابك يا خويا . دول مطلعين عيني زى ما أنت شايف . وقال آيه مستكترين عليه نص يومية , وده أصول يا أخويا . لقطة متوسطة M.S. للسيدة العجوز من زاوية مرتفعة High Angle  وهى تنظر أعلى يمين الكادر .
قطع Cut
47-
الناظر : فيه وليه من الترحيلة ولدت ؟ لقطة متوسطة قريبة Medium .Close .Shot لوجه الناظر ينظر أسفل يسار الكادر
قطع Cut
48-
العجوز : كلهم والدين يا أخويا . لقطة متوسطة M.S.  للسيدة العجوز وهى تنظر أعلى يمين الكادر
قطع Cut
49-
الناظر : أيوه عارف . فيه واحدة ولدت جديد . إمبارح , أول إمبارح مثلاً . لقطة متوسطة قريبة Medium .Close .Shot  للناظر ينظر أسفل يسار الكادر .
قطع Cut
50-
العجوز : طب بزمتك أنت . بقى نص يومية كتير عليه . لقطة متوسطة قريبة M. Close up للسيدة العجوز
قطع Cut
51-
  الناظر : يووه ... دي مافيش فايدة فيها واصل . لقطة متوسطة M.S.  للناظر وهو ينظر أسفل يسار الكادر ثم يتحرك ناحية اليسار وتتابعه الكاميرا Pan Left حتى يصبح خلفية Full rear للكاميرا  فى لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS
قطع Cut
52-
الفلاح : تكونش البت نبوية هى اللي عملتها !
محمد : والله براوه عليك يا صالح . حكم البت دي ماشية على كيفها .

لقطة متوسطة M .S.    للناظر ومحمد والفلاح وهم يتقدمون من يمين الكادرثم يقفوا ويصبح الناظر فى منتصف الكادر بين محمد و الفلاح
قطع Cut

53-
لقطة كبيرةL .S .  لفلاحة تمشى بين النخيل ناحية يسار الكادر
قطع Cut
54-
الناظر : نبوية أهي . جاتك الغم منك له . الركوبة يا وله .
محمد والفلاح : الركوبة يا وله .
لقطة متوسطة M .S. للناظر ومحمد والفلاح . ثم يخرج الناظر من شمال الكادر
قطع Cut
55-
مشهد ( 9 )
نهار / خارجي أرض زراعية

دخول موسيقى
( 9 )

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS للناظر وهو يركب  على الحمار ووراءه يجرى محمد وتتابعهما الكاميرا  Tracking لليمين . ثم يخرج الناظر من يمين كادر وتقف الكاميرا على محمد ويصبح فى حجم لقطة متوسطة  M.S. و يتوقف ولا يستطيع استكمال الجري وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يسار كادر Pan Left حتى يجلس بجوار الترعة وتصبح الكاميرا فى زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut

56-
صوت حمار لقطة متوسطة للناظرM.S.  وهو فوق الحمار وتقترب الكاميرا Track in حتى يصبح لقطة قريبة Close up  ويرفع رأسه ناحية يمين الكادر والكاميرا فى زاوية منخفضة  Low Angle
قطع Cut
57-
لقطة كبيرة L .S على أرض زراعية من وجهة نظر الناظر( فى مقدمة الكادر تظهر الشمسية) ويظهر عمال الترحيلة وهم يعملون فى الأرض
قطع Cut
58
عرفة : حضرة الناظر يا ولا حضرة الناظر ... قوم . لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS. لثلاث فلاحين من بينهم عرفة  جالسين على الأرض فى استرخاء ثم يقفوا ويخرجوا من الكادر
قطع Cut
59-
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS لفلاح وفلاحة ويطفئا نار الشاي ويجريا ناحية عمق الكادر
قطع Cut
60-

اختفاء تدريجي للموسيقى ( 9 )

الناظر : ولا يا عرفة ... النضافة إزيها !
عرفة : النظافة على سنجة عشرة يا سعادة البيه .
الناظر : طب وإن لقيت لطعه !

عرفة : رقبتي يا بيه .
الناظر : قطع رقبتك . الأنفار كلهم موجودين .
عرفة : بالنفر يا سعادة البيه .
الناظر : واحد واحد ... واحدة واحدة ؟
عرفة : موجودين كلهم يا بيه .
الناظر : طب عدهم قدامى .
عرفة : حاضر .
 

لقطة كبيرة للناظر L .S.  وهو على الحمار ويسير بجانبه فلاح يمسك الشمسية وتتابعهما الكاميرا Pan Right وهما يتحركا يمين كادر ويصبح الناظرفى مقدمة الكادر ويظهر عرفة فى عمق الكادريمين يجرى بجوار الناظر وينظر ناحية الكاميرا والناظر
ثم يخرج الناظر من يمين الكادر وعرفة يتحرك ناحية العمق .
قطع Cut
61-
صوت خطوات لقطة متوسطة للناظرM.S.   وهو يسير بالحمار ثم تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left  لتتابعه حتى يقف وينظر يمين كادر
قطع Cut
62-
صوت الفلاحين عرفة : تمانية , تسعة , إشتغلى يا بت .. عشرة , حداشر . لقطة كبيرة L .S. على مجموعة فلاحين واقفين فى صف فى مقدمة الكادر ويقوم عرفة بعدهم وتتابعه الكاميرا ناحية اليمين Pan Right مع حركة عرفة .
قطع Cut
63-
صوت اللطم الناظر : ما تصلح الشمسية يا وله . لقطة متوسطة للناظر M.S. وهو على الحمار ينظر يمين كادر وبجواره فلاح يمسك الشمسية يسار كادر ويلتفت له الناظر ويضربه على وجهه
قطع Cut
64-
عرفة : 58 ..... 59 لقطة متوسطة كبيرة M .L .S. لفلاحات منحنيات على الزرع فى صف وعرفة يقوم بعدهن وتتابعه الكاميرا يمينا ً Pan Right
قطع Cut
65-
لقطة متوسطة لرجلين M.2  للناظر وهو جالس على الحمار ينظر أمامه وبجواره الفلاح يمسك بالشمسية 
قطع Cut
66-
عرفة : تمام يابيه عديتهم لسعادتك بالنفر يابيه .
الناظر : إسمع يا وله .
عرفة : نعم يا بيه .
الناظر : طلع الأنفار كلهم من الخط وتفوتهم قدامى واحد واحد
عرفة : حاضر يا بيه ... يالا يا واد انت وهو .
لقطة كبيرة للفلاحينL. S . وعرفة يتحرك تجاه الناظر وتتحرك الكاميرا معه ناحية الشمال Pan Left ويظهر الناظر

 
 

 

وتتحرك الكاميرا معه ناحية اليمين . Pan Right  وتتابع الكاميرا عرفة وهويجرى باتجاة عمق الكادر  ويختفي الناظر
قطع Cut

67-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات