welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 18)
نهار / خارجى أمام منزل العمدة

صوت المكان
صوت ضوضاء
 

 

الناظر : ياللا يا ولا ... استعجل القهوة من البيت بلاش فضايح .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS أمام منزل الناظر ويفتح الباب ليخرج رجال حاملون صوانى الطعام الفارغة فوق رؤوسهم , وفى المؤخرة يظهر الناظر . ثم تتابعه الكاميرا ناحية اليمين ويقف بروفيل ويدخل الكادر أحد الفلاحين  ويتحدث معه الناظر
قطع Cut
91-
لقطة متوسطة Medium Shot (MS) لطفل محمول ويمشى بجوار صوانى الطعام الفارغة ويقوم الطفل بجمع بقايا الطعام من الصينية وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك ناحية اليمين Tracking  لليمين .
قطع Cut
92-
صوت المكان
صوت خطوات
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)  لباب العمدة من زاوية منخفضة يُفتح ويخرج منه وكيل النيابة ورجال الشرطة
قطع Cut
93-
صوت المحرك   لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS للفلاحين وهم جالسين على الأرض . ثم يفرقهم الغفر و يقوموا مهرولين ويخرجون يمين كادر ومعها الكاميرا Pan Left  مع دخول سيارة من يسار كادر وتقف أمام الكاميرا . ويخرج الناظر ومعه وكيل النيابة فى خلفية الكادر
قطع Cut
94-
صوت محرك السيارة   لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLSعلى الغفير والخادم يدخلا من يمين الكادر حملين قفصين مملوئين بالطيور  يضعاها على السيارة .ثم تخرج السيارة من يمين الكادر .
قطع Cut
95-
فلاح : القهوة ..يا حضرة الناظر
الناظر : ما خلاص فضحطونا .. إتزف الخليفة وإنفض المولد ... جتكم الغم .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  للغفير وهو يبعد الفلاحين عن الطريق حتى تعبر السيارة من شمال الكادر الى يمين الكادر ومع خروجها يدخل فلاح بصينية القهوة من يمين الكادر ويقف أمام الناظر يسار الكادر .ومعه مسيح افندى .ثم يخرج مسيح أفندى من يمين الكادر وتصبح اللقطة لقطة متوسطة لرجلين M.2


قطع Cut

96-
 

 

 

بداية الموسيقى
( 11 )

الفلاح : عملوا آيه فى التحقيق يا مسيح أفندى ؟
مسيح : قيدوها ضد مجهول .

الفلاح :
مجهول .. والمجهول ده هايجيبها منين ولا منين .. ده كل جناية هو اللى يطلع عاملها

لقطة متوسطة Medium Shot (MS)  لمسيح أفندى وهو يسير من شمال الكادر الى يمين الكادر فيوقفه رجل يدخل من مقدمة شمال الكادر   ويسير معه . ثم يخرج مسيح افندى من يمين الكادر , ويظل الرجل فى الكادر مع فلاح أخر يتحدثان.
 

قطع Cut

97-
مشهد ( 19 )
نهار / خارجى شارع من شوارع القرية

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للنساء يغسلن الأوانى على الأرض
قطع Cut

98-
مشهد ( 20 )
نهار / خارجى أمام منزل مسيح أفندى

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS يتقدم فيها مسيح افندى من عمق شمال الكادر تجاه يمين كادر ناحية باب المنزل
قطع Cut

99-
مشهد ( 21 )
نهار / داخلى صالة المنزل




صوت بكاء دميان

مسيح : فين بتك
الزوجة : فوق . تعبانة شوية
مسيح : عندها آيه ؟
الزوجه : بتقول عندها مغص .


دميان :
أبويا . يبقى لازم هى
مسيح : إخرس .

لقطة متوسطة Medium Shot (MS) لمسيح من داخل المنزل يفتح الباب ويدخل ويتحرك يمين كادروتتحرك الكاميرا معه ناحية اليمين Pan Right  حتى يقف أمام زوجته الجالسة على الأرض وابنه (وهو الشاب الزى ضربه الغفير)
ويتقدم الابن باتجاة الاب
 فيضربة الاب
 .ثم يتحرك
مسيح افندى وتتحرك الكاميرا معه ناحية الشمال Pan Left مع شاريوة
 لتتابعه و يصعد السلم 
قطع Cut

100-
مشهد ( 22 )
نهار / داخلى غرفة نوم الأبنة



مسيح :
ليندا
ليندا :
إنت جيت يابابا
مسيح : لا خليكى مرتاحة مالك يابنتى؟
ليندا : بطنى بتوجعنى .
مسيح : بطنك ! منين ... من هنا
ليندا : لأ فوق شوية .
مسيح : لا . إطمنى ...إنشاء الله  خير 
 

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لمسيح وهو يدخل من الباب يمين الكادر ويقف امام شباك السرير وتنعكس صورة ابنته فى مراية الدولاب  ثم يتحرك ناحية اليسار لتظهر الأبنة على السرير يسار . ويقف أمام السرير . ويتحرك ناحية الأبنة ويمد يده على بطنها



 ثم يخرج من من الكادر يمين  

قطع Cut

101-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات