وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 18)
نهار / خارجى أمام منزل العمدة |
|
|
صوت المكان
صوت ضوضاء |
الناظر
: ياللا يا ولا ... استعجل القهوة من البيت بلاش فضايح . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS أمام منزل
الناظر ويفتح الباب ليخرج رجال حاملون صوانى الطعام الفارغة فوق
رؤوسهم , وفى المؤخرة يظهر الناظر . ثم تتابعه الكاميرا ناحية
اليمين ويقف بروفيل ويدخل الكادر أحد الفلاحين
ويتحدث معه الناظر
قطع Cut |
91- |
|
|
|
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
لطفل محمول
ويمشى بجوار صوانى الطعام الفارغة ويقوم الطفل بجمع بقايا الطعام
من الصينية وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك ناحية اليمين
Tracking لليمين .
قطع Cut |
92- |
|
صوت المكان
صوت خطوات |
|
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
لباب العمدة من
زاوية منخفضة يُفتح ويخرج منه وكيل النيابة ورجال الشرطة
قطع Cut |
93- |
|
صوت المحرك
|
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS للفلاحين وهم
جالسين على الأرض . ثم يفرقهم الغفر و يقوموا
مهرولين ويخرجون يمين كادر
ومعها الكاميرا
Pan Left
مع
دخول سيارة
من يسار كادر وتقف أمام الكاميرا . ويخرج الناظر ومعه وكيل
النيابة فى خلفية الكادر
قطع Cut |
94- |
|
صوت محرك السيارة
|
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLSعلى الغفير
والخادم يدخلا من يمين الكادر حملين قفصين مملوئين بالطيور
يضعاها على السيارة .ثم تخرج السيارة من يمين الكادر .
قطع Cut |
95- |
|
|
فلاح :
القهوة ..يا حضرة الناظر
الناظر : ما خلاص فضحطونا .. إتزف
الخليفة وإنفض المولد ... جتكم الغم . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
للغفير وهو يبعد
الفلاحين عن الطريق حتى تعبر السيارة من شمال
الكادر الى يمين الكادر ومع خروجها يدخل فلاح بصينية
القهوة من يمين الكادر ويقف أمام الناظر يسار الكادر .ومعه مسيح
افندى .ثم يخرج مسيح أفندى من يمين الكادر
وتصبح اللقطة لقطة متوسطة لرجلين M.2
قطع Cut
|
96- |
بداية
الموسيقى
( 11 ) |
|
الفلاح :
عملوا آيه فى التحقيق يا مسيح أفندى ؟
مسيح : قيدوها ضد مجهول .
الفلاح : مجهول .. والمجهول ده
هايجيبها منين ولا منين .. ده كل جناية هو اللى يطلع عاملها
|
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
لمسيح أفندى
وهو يسير من شمال الكادر الى يمين الكادر
فيوقفه رجل يدخل من مقدمة شمال الكادر ويسير معه . ثم يخرج
مسيح افندى من
يمين الكادر , ويظل الرجل فى الكادر مع فلاح أخر
يتحدثان.
قطع
Cut |
97- |
|
|
|
مشهد ( 19 )
نهار / خارجى شارع من شوارع القرية |
|
|
|
|
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
للنساء يغسلن الأوانى على الأرض
قطع Cut
|
98- |
|
|
|
مشهد ( 20 )
نهار / خارجى أمام منزل مسيح أفندى
|
|
|
|
|
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
يتقدم فيها مسيح افندى من عمق شمال الكادر تجاه يمين كادر ناحية باب المنزل
قطع Cut
|
99- |
|
|
|
مشهد ( 21 )
نهار / داخلى صالة المنزل
|
|
|
صوت بكاء دميان
|
مسيح :
فين بتك
الزوجة : فوق . تعبانة شوية
مسيح : عندها آيه ؟
الزوجه : بتقول عندها مغص .
دميان : أبويا . يبقى لازم هى
مسيح : إخرس . |
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
لمسيح من داخل
المنزل يفتح الباب ويدخل ويتحرك يمين كادروتتحرك الكاميرا
معه ناحية اليمين Pan
Right حتى
يقف أمام زوجته الجالسة على الأرض وابنه (وهو
الشاب الزى ضربه الغفير)
ويتقدم الابن باتجاة الاب
فيضربة الاب
.ثم يتحرك
مسيح افندى وتتحرك
الكاميرا معه ناحية الشمال Pan Left
مع شاريوة
لتتابعه
و يصعد السلم
قطع Cut
|
100- |
|
|
|
مشهد ( 22 )
نهار / داخلى غرفة نوم الأبنة
|
|
|
|
مسيح : ليندا
ليندا :
إنت جيت يابابا
مسيح : لا خليكى
مرتاحة مالك يابنتى؟
ليندا : بطنى بتوجعنى .
مسيح : بطنك ! منين ... من هنا
ليندا : لأ فوق شوية .
مسيح : لا . إطمنى ...إنشاء
الله
خير
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS لمسيح
وهو يدخل من الباب يمين الكادر
ويقف امام شباك السرير وتنعكس صورة ابنته فى
مراية الدولاب ثم يتحرك ناحية اليسار لتظهر الأبنة
على السرير يسار . ويقف أمام السرير . ويتحرك ناحية الأبنة ويمد
يده على بطنها
ثم يخرج من من الكادر يمين
قطع Cut
|
101- |