welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 23 )
نهار / خارجى أمام منزل مسيح
مسيح : دميان . تعالى ياوله لقطة متوسطة M.S.  لمسيح وهو يخرج من المنزل ويتحرك الى مقدمة الكادر ثم يقف,وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة قريبة Medium .Close .Shot
قطع
Cut
102-
لقطة كبيرة L .S. على دميان جالس على الترعة يبكى . ثم يقوم ويتحرك ناحية مقدمة الكادر شمال وتتحرك الكاميرا معه على شاريوة .
قطع Cut
103
مسيح : تعالى يا وله . ماتزعلش يا وله . حقك علىَ .. اسمع  يا دميان .. ما سمعتش حاجة كده ولاَ كده .
دميان : آه سمعت صفوت إبن الناظر ... بيصطاد يمام . بيضرب اليمامة طخ تروح واقعة ساكتة .
مسيح : ايوه . أيوه . يعنى صفوت ده مابيجيش يمة بيتنا
دميان : بييجى .
مسيح : بييجى ليه ؟
دميان : علشان يصطاد يمام . انما إن جيت للجد الفرخة دى مدوخانى خالص .
مسيح : فرخة آيه يا وله .
دميان : شوف يا سيدى , كل يوم أقيسها الاقى عليها البيضة . وبعدين ما بتبيضش أبدا بيقولو دى بيضة دهب وانا خفت ادبحها  .
مسيح : ياواد خليك معايا . بلا فرخة بلا هباب .. ما سمعتش حاجة عن ليندا دميان : ليندا خلفت .
مسيح : آيه ؟
دميان : خلفت ولد سمته عبد الصمد .
مسيح : غور جاتك البلا .
لقطة متوسطةM .S.  لمسيح واقف ويدخل دميان من يمين الكادر ويقف بجوار ابيه
ثم يخرج دميان من الكادر ويصبح مسيح بمفرده فى الكادر , وينظر يمين كادر  .
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

يضربه بيده ويخرجه من الكادر شمال
ثم يسرح ببصره ويتوقف

قطع Cut

104-
لقطة كبيرة L .S. لصفوت من وجهة نظر مسيح ويظهر صفوت على الجانب الأخر من الترعة يتحدث مع فلاحة تحمل صينية على رأسها .
قطع Cut
105-

صوت ضحكات

صفوت : آيه يابت الحلاوة دى .. رايحة فين ؟
الفلاحة : مروحة ياسى صفوت .
صفوت : استنى بس . عايز اقولك حاجة .
الفلاحة : ما تكسفنيش يا سى صفوت . لاحسن حد يشوفنا .
صفوت : يشوفنا ده آيه . ما تبقيش عبيطة .

لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O S)  تقف الفلاحة مواجهة Full Front Face ويقف صفوت  ينظر ثلاث أرباع خلفية 3/4  rear للكاميرا





 

قطع Cut

106-
صوت ضحكات الفلاحة : يوه يا سى صفوت .
الناظر : وله ياصفوت .
صفوت : أيوة يا بابا .

الفلاحة : يا سنة سودا .
لقطة متوسطة( Medium Shot (MS للناظر وهو راكب فوق الحمار ويدخل من يمين الكادر ومعه الكاميرا تتحرك ناحية الشمال Pan Left  فيظهر صفوت والفلاحة وتجرى تخرج من مقدمة يمين الكادر ويتجة صفوت تجاة الناظر فى عمق الكادر
قطع Cut
107-
صفوت : سعيدة يا بابا .
الناظر : سعيدة يا سى بتاع . سمعت حكاية اللقيط !
صفوت : سمعتها يابا زى البلد كلها ماسمعتها .
الناظر : ماتعرفش أمه ؟ ... ما سمعتش حاجة يعنى .
صفوت : بيقولوا انها من الترحيلة .
الناظر : ماتعرفش أبوه ؟
صفوت : وأبوه ها أعرفه منين يابه .
الناظر : ما هو بالمفتشر كده . يعنى أوعى يكونلك صلة بالموضوع دة .
صفوت : عيب يابه هو أنا يعنى خلاص .
الناظر : بقول يعنى بدل الفضايح قولى .
صفوت : أقولك آيه بس يابا هو أنا معنديش ضمير خالص .
الناظر : أيوه أيوه . طب ياللا روح نام .
صفوت : حاضر ياابه .
لقطة متوسطة لرجلين Medium.2 للناظر يمين كادر ويدخل صفوت من يسار الكادر
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ويسير صفوت ناحية اليمين ويخرج من يمين الكادر
مزج Dissolve

108-
مشهد ( 24 )
ليل / داخلى المقهى

دخول موسيقى

لقطة قريبة Close up على نار مشتعلة  ثم ترتفع الكاميرا لأعلىTilt up  ليظهر اثنين من الفلاحين يشربون الشاى . ثم تتحرك الكاميرا يمينا على محورها الرأسى Pan right ليظهر ثلاث رجال جالسين ويظهروا سلويت فى خلفية الكادر .
قطع Cut
109-
لقطة متوسطةM.S.3  لثلاث رجال جالسين يلعبون الورق ويدخل رجلاً من مقدمة  يمين الكادر ويجلس فى مقدمة الكادر ويتحدث معهم( بدون صوت مسموع على الشاشة )
قطع Cut
110-
محمد : تكنش البت عيشة ؟
فلاح 1: يا شيخ حرام عليك . دى ولية مكسورة الجناح .
فلاح 2 : والله يا جماعة أنا عقلى بيقوللى إن البت اللى عملت العملة دى البنت فرحانه.
فلاح 3 : فرحانه بنت عوضين ! هى صحيح بت بنوت إنما يعنى هى شايفة كيفها شوية . وأهى غايبة عن البلد بقالها كتير ومرجعتش البلد إلا من جمعة .
فلاح 4 : آنى شايفها من يومين وكانت ماشية زى البمب .
فلاح 1 : إسمعوا . إسمعوا متكنش واحدة من التفتيش لية واحده من  بنات الموظفين ولاَ نسوانهم .
فلاح 3 : أيوه صحيح ماتكنش ليندا ليه ؟
لقطة كبيرة  L .S  من زاوية مرتفعة High Angle  لمحمد وبجواره مجموعة رجال
 

 

 

 

 

 

ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار Pan Left  لتتابع رجلا ينزل من على سلم بجوار القهوة .

مزج Dissolve

111-
مشهد ( 24 )
نهار / خارجى أمام منزل مسيح أفندى
صوت فلاح 1 : أيوه ليندا بنت الباشكاتب لقطة متوسطة M.S. من زاوية منخفضةLow angle  لنافذة وتظهر ليندا وهى تعلق الملابس وتنظر يمين كادر
قطع Cut
112-
صوت فلاح 3 : على رأيك . ماهو صفوت إبن الباشكاتب قاعد تحت الشباك . لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O S)   لصفوت والكاميرا خلف ليندا ويظهر وهو ممسكاً ببندقية وينظر فى اتجاه الكاميرا   
قطع Cut
113-

موسيقى( 13)

صوت فلاح 3: واليمام يا ولداه  بيطب من العالى . لقطة متوسطةM.S.  لصفوت ويظهر بروفيل رافعاً البندقية وينظر يسار كادر . ثم ينزل البندقية ويشير بيده
قطع Cut
114-
صوت فلاح 1 : مااللى طب طب وساح دمه خلاص لقطة متوسطة M.S.  لليندا من زاوية منخفضة Low Angle   وهى تنظر أسفل  يمين كادر وتبتسم 
قطع
Cut
115-
مشهد ( 25 )
نهار / داخلى منزل محمود البوسطجى
صوت فلاح : تكنش ليه الوليه زكية مرات الواد محمود .. دى كان عندها واد فى مدرسة الصنايع قاعد عندها ييجى جمعة  وكل ماحد يسألها تقول ده قريبى من طنطا .
صوت فلاح : وهو كونه من طنطا ده يمنع .
لقطة متوسطة M.S. لأمراة تملأ الماء و تتحرك ناحية يسار الكادروتتحرك الكاميرا معها ناحية الشمال Pan Left  لتجلس بجوار رجلا جالساً يأكل وهو فى يسار الكادر .



قطع
Cut
116-
مشهد ( 26 )
نهار خارجى شوارع القرية
صوت فلاح : طب ومحمود فين من الحكاية دى . طول النهار قاعد يا ولداه يودىَ فى البوستة ويجيبها للناس .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لمحمود البوسطجى وهو يعطى الفلاحين الخطابات .
قطع Cut

117-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات