welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 27 )
نهار / داخلى منزل الناظر
صوت فلاح : ما يكنش الواد الساهى العبيط إبن الباشكاتب صوت فلاح : مين ! دميان ! يا راجل قول كلام غير . ده حتى دميان بيقولوا عليه والله اعلم لقطة متوسطة M.S.  لدميان ابن الباشكاتب يجلس يمين كادر وبجواره زوجة الناظر . تحاول ان تقبله ويهرب منها ويخرج شمال كادر وتتحرك الكاميرا ناحية الشمال Pan Left
قطع Cut 
118-
مشهد ( 28 )
نهار / خارجى أمام منزل الناظر على الجسر
يعنى مايقدرش  ما يقدرش يتجوز .
فلاح : أنا شفته ديك النهار خارج من بيت الناظر ومشى زى الريح .
لقطة كبيرة L .S. لدميان من زاوية مرتفعة High Angle  وهو يجرى من عمق الكادر ويقترب ناحية الكاميرا ليقع على الأرض فوق الجسر ويبكى .
قطع Cut
119-
مشهد ( 29 )
ليل / خارجى أمام أحمد كاتب الدائرة
نهاية موسيقى
 ( 13 )
صوت فلاح : والله يا جماعة اما فى غير أحمد أفندى سلطان .
فلاح : كاتب الدايرة ! اهو عازب  وعامل فيها الله ما أحفظنا زى الدوار اللى خارجة واللى داخلة . واللى داخل أكتر من اللى خارج .
لقطة متوسطة كبيرة M ,.L.  لأمرأة تدخل من عمق الكادر يميناً وتتحرك يساراً وتتابعها الكاميرا Pan Left  وترتدى ملابس سوداء وتغطى وجهها وتدخل المنزل وتستمر الكاميرا فى الحركة ناحية يسار الكادر  وتصل الى النافذة وتثبت قليلاً.
مزج Dissolve
120-
مشهد ( 30 )
ليل / داخلى المقهى
فلاح : والله يا جماعة الواحد ما هو عارف يقول مين وآيه . على العموم بكرة الستور يبان ونعرف مين اللى عملت العملة دى . لقطة كبيرة للمقهى L .S.  وتتحرك الكاميرا يساراً Pan Left  ناحية محمد والرجال الملتفون حوله  كما فى المشهد 111
اختفاء تدريجى Fade-out
121-
مشهد ( 31 )
نهار / خارجى شرفة منزل الناظر
مسيح : صباح الخير .
الناظر : صباح الخير يا مسيح أفندى
مسيح : فيه حاجة كفالله الشر . فيه حاجة ولامؤاخذة مزعلاك
الناظر : والله الحكاية دى قالبة مخى .
مسيح : أيوه همه مافيش غيرهم
الناظر : همه مين ؟
مسيح : الترحيلة .
الناظر : همه على رأيك السبب . همه اللى سابوها تفقس .
مسيح : تفقس آيه . قصدك تولد .
الناظر : تولد ... هى مين ؟
مسيح : هى الوليه اللى خلفت اللقيط .
الناظر : لقيط آيه . أنا بأتكلم على الدودة . الفقس ظهر فى الحوض البحرى وباين ها نروح فى داهية
ظهور تدريجى  Fade-in
لقطة متوسطة لأثنين M.S.2الناظر يقف فى شرفة المنزل ويدخل مسيح أفندى ليقف مع الناظر . وتظهر منازل القرية والحقول فى خلفية الكادر ,  ثم يتحركا حتى حجم لقطة متوسطة قريبة M .Close up
 

 

ثم تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left لتتابع الناظر وهو يتحرك ناحية اليسار .
 

 

قطع  Cut

122-
مسيح : دول ناس معندهمش زمة ولا دين . يسيبوا الدودة تفقس . والولية تخلف اللقيط نوبة واحدة . لقطة متوسطة قريبة M. Close up لمسيح أفندى وهو يتحدث
قطع Cut
123-
الناظر : وها نعمل آيه فى المصيبة دى ! لقطة متوسطة M .Close up قريبة للناظر
قطع Cut
124-
مسيح : النيابة تجيبهم واحدة واحدة وتخششهم السجن  .
الناظر : ما كفاية بقى يا مسيح  أفندى . وخلينا فى الدودة اللى ها تاكل القطن . آنى ها أسرح عاالغيط .
مسيح : وحياتك الولية منهم . ودلوقت تشوف .
لقطة متوسطة M.S.  لمسيح وهو يتحرك ناحية يسار كادر وتتابعه الكاميرا Pan Left  حتى يصل للناظر ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين M.S. 2 .


ثم يخرج الناظر من من الكادر ويظل مسيح بمفرده  وينظر ناحية يمين الكادر
 قطع Cut
125-
مشهد ( 32 )
نهار / خارجى الحقل
صوت المكان
صوت صياح ديكة
 
لقطة كبيرة للناظر وهو راكباً الحمار و يجرى بجانبة الفلاح بالشمسية ويسير تتابعه الكاميرا ناحية اليسار فى  Pan Left   وتتحرك الكاميرا Tilt down على الحمار


قطع Cut

126-
عرفة :  سعادة البيه الناظر .

الناظر : يا راجل يا ضلالى يا كداب

لقطة قريبة Close up على يد تلعب السيجا . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up على رجل جالس على الأرض مع مجموعة من الرجال . وترتفع الكاميرا لأعلى قليلاً Tilt up  ليظهر الناظر واقفاً بجواره  ويصبح فى حجم لقطة متوسطة كبيرة M .L .S.
قطع Cut
127-
عرفة : فيه حاجة يا سعادة البيه . لقطة متوسطة M.S.  من زاوية مرتفعة High Angle  وهو جالس على الأرض  وينظر يمين أعلى الكادر
قطع
Cut
128-
الناظر : الفقس مالى الغيط وأنت قاعد تلعبلى السيجا ., لقطة وجهة نظر( Over Shoulder Shot( O S من زاوية منخفضة Low Angle   للناظر وهو يمين كادرمواجهة Full Front Face فى عمق الكادر  وعرفة يسار كادرفى المقدمة
قطع  Cut
129-
عرفة : وحياة راس سعادتك ما باوَن يا بيه . إنما بقى ده امر الله ها نعمل آيه . لقطة متوسطة لعرفةM.S.  من زاوية مرتفعة High Angle وهو ينظر يمين كادر .
قطع Cut
130-
الناظر : لو وصل الخبر للباشا أنا ها أخرب بيتك . سامع ياللا قوم شوف شغلك
عرفة : حاضر حاضر .
عرفة: ياللا ياد أنت ياللا يا بت
لقطة وجهة نظر( Over Shoulder Shot( O S من زاوية منخفضة Low Angle   للناظر وهو يمين كادرمواجهة Full Front Face فى عمق الكادر  وعرفة يسار كادرفى المقدمة ويتحرك ليخرج من يمين الكادر وتتحول اللقطة الى  لقطة متوسطة( Medium Shot (MS ثم تتحرك الكاميرا مع خروجة مع الناظر مع خروج عرفة ناحية اليمين  Pan Right  الى لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot (MLSفى مقدمة الكادر يقف الناظر خلفية Full rear للكاميرا وفى عمق الكادر عمال التراحيلة وعرفة                


قطع  Cut

131-
رئيس العمال : ياللا ياد أنت وهو . وسَع ياللا . وسع . لقطة كبيرة L. S. لفلاحين الترحيلة ورئيس العمال يضربهم بالعصا ليعملوا باتقان فى الارض وتتحرك الكاميرا ناحية اليسار Pan Left .
قطع Cut
132-
 لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot (MLS وهو يسير فى اتجاة مقدمة الكادر حتى يصبح فى لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close  . ثم يقف وينظر يمين كادر .
قطع Cut
133-
دخول موسيقى
( 14 )

نهاية موسيقى
( 14 )
لقطة كبيرة L .S. للنخلة من وجهة نظر الناظر



قطع Cut
134-
 لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot (MLS وهو يسير
قطع Cut
135-
دخول موسيقى
( 15 )

نهاية موسيقى
 ( 15 )
 لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot (MLS على النخلة وتظهر إمرأة  نائمة أسفل النخلة .


قطع Cut
136-
لقطة متوسطة كبيرة M .Close up للناظر وهو ينظر أسفل . ثم يتحرك للناحية الأخرى من النخلة .
قطع Cut
137-
دخول موسيقى
 ( 16 )

نهاية موسيقى
( 16 )
لقطة متوسطة M.S. للمرأة نائمة أسفل النخلة .



قطع Cut
138-

صوت انين عزيزة

الناظر : وله يا عرفة .... آيه دى , ملقحة هنا لية مش ماسكة خط لية؟
عرفة : أيوة يا سعادة البيه . دى عزيزة ياسعادت البيه .
الناظر : واذا كان عزيزة محسوبة دى من ضمن الإنفار . ولا مش محسوبة .
عرفة : محسوبة يا سعادة البيه . وأنا كمان محسوب .
الناظر : محسوبة إزاى نفر . وهى نايمة .
عرفة : غلبانة يا سعادة البيه . عيانة مش قادرة تمسك الخط .
الناظر : يبقى يوميتها ما تتحسبش .
عرفة : خلاص يا سعادة البيه . خلاص يوميتها ما تتحسبش .
لقطة متوسطة M .S   للناظر ويدخل عرفة الكادر ويقف بجوار الناظر فى حجم لقطة متوسطة لأثنين M.S. 2 .
ثم يسير الناظر اتجاة يمين الكادر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثم يتوقف مع سماعه صوت الانين ويعود لينظر ثانية  .

قطع Cut

139-
لقطة متوسطة M.S. لعزيزة نائمة تحت النخلة .
قطع Cut
140-
الناظر : ودى عيانة بآيه يا وله ؟
عرفة : أصلها نزلت عليها سخونية
 الناظر : أيوة , أيوة , سخونية الكسل والمرقعة . أوعى كده .
لقطة متوسطة M.S. 2  للناظر وعرفة وهما واقفان

قطع Cut
141-
عزيزة : سامحنى سامحنى يا ضنايا
 آة ...آه جدر البطاطا كان السبب
الناظر : إتعدلى يا بت . إتعدلى .
لقطة متوسطة M.S. وهويتقدم الى يمين الكادر والكاميرا معه اتجاة اليمين  Pan Right  ليقترب من عزيزة وينحنى ناحيتها .
قطع Cut
142-
لقطة متوسطة M.S.  لعزيزة راقدة على الأرض وهو يحاول هزها بالعصا
 قطع Cut
143-
موسيقى
( 17 )
لقطة قريبة Close up  لعزيزة من زاوية مرتفعة High Angle  على وجهها . ثم تلتفت فيصبح وجهها مواجه للكاميرا
 قطع Cut
145-
لقطة متوسطة للناظر لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close   من زاوية منخفضةLow Angle  وهو ينظر لأسفل بحنان
قطع Cut
146-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات