وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 27 )
نهار / داخلى منزل الناظر
|
|
|
|
صوت فلاح :
ما يكنش الواد الساهى
العبيط إبن الباشكاتب صوت فلاح : مين ! دميان ! يا راجل قول كلام
غير . ده حتى دميان بيقولوا عليه والله اعلم
|
لقطة متوسطة
M.S. لدميان ابن
الباشكاتب يجلس يمين كادر وبجواره زوجة الناظر . تحاول ان تقبله
ويهرب منها ويخرج شمال كادر وتتحرك الكاميرا ناحية الشمال Pan
Left
قطع Cut
|
118- |
|
|
|
مشهد ( 28 )
نهار / خارجى أمام منزل الناظر على الجسر
|
|
|
|
يعنى مايقدرش ما
يقدرش يتجوز .
فلاح : أنا شفته ديك النهار خارج من بيت الناظر ومشى زى الريح . |
لقطة كبيرة
L .S. لدميان من زاوية
مرتفعة High Angle وهو يجرى من عمق الكادر ويقترب ناحية الكاميرا
ليقع على
الأرض فوق الجسر ويبكى .
قطع Cut |
119- |
|
|
|
مشهد ( 29 )
ليل / خارجى أمام أحمد كاتب الدائرة
|
|
نهاية موسيقى
( 13 ) |
|
صوت فلاح : والله يا جماعة اما فى
غير أحمد أفندى سلطان .
فلاح : كاتب الدايرة !
اهو عازب وعامل فيها الله ما
أحفظنا زى الدوار اللى خارجة واللى داخلة . واللى داخل أكتر من اللى خارج .
|
لقطة متوسطة كبيرة
M ,.L. لأمرأة
تدخل من عمق الكادر يميناً وتتحرك يساراً وتتابعها الكاميرا
Pan Left وترتدى ملابس سوداء وتغطى وجهها وتدخل المنزل وتستمر الكاميرا فى
الحركة ناحية يسار الكادر وتصل الى النافذة وتثبت قليلاً.
مزج Dissolve
|
120- |
|
|
|
مشهد ( 30 )
ليل / داخلى المقهى
|
|
|
|
فلاح : والله يا جماعة الواحد ما
هو عارف يقول مين وآيه . على العموم بكرة الستور يبان ونعرف مين
اللى عملت العملة دى . |
لقطة كبيرة للمقهى
L
.S. وتتحرك
الكاميرا يساراً Pan Left ناحية محمد والرجال الملتفون حوله
كما فى المشهد 111
اختفاء تدريجى Fade-out |
121- |
|
|
|
مشهد ( 31 )
نهار / خارجى شرفة منزل الناظر
|
|
|
|
مسيح :
صباح الخير .
الناظر : صباح الخير يا مسيح أفندى
مسيح : فيه حاجة كفالله الشر . فيه
حاجة ولامؤاخذة مزعلاك
الناظر : والله الحكاية دى قالبة مخى
.
مسيح : أيوه همه مافيش غيرهم
الناظر : همه مين ؟
مسيح : الترحيلة .
الناظر : همه على رأيك السبب . همه
اللى سابوها تفقس .
مسيح : تفقس آيه . قصدك تولد .
الناظر : تولد ... هى مين ؟
مسيح : هى الوليه اللى خلفت اللقيط
.
الناظر : لقيط آيه . أنا بأتكلم على
الدودة . الفقس ظهر فى الحوض البحرى وباين ها نروح فى داهية
|
ظهور تدريجى
Fade-in
لقطة متوسطة لأثنين M.S.2الناظر يقف
فى شرفة المنزل ويدخل مسيح أفندى ليقف مع الناظر . وتظهر منازل
القرية والحقول فى خلفية الكادر , ثم
يتحركا حتى حجم لقطة متوسطة قريبة M .Close up
ثم تتحرك الكاميرا يساراً
Pan Left لتتابع الناظر وهو يتحرك
ناحية اليسار .
قطع
Cut |
122- |
|
|
مسيح :
دول ناس معندهمش زمة ولا دين . يسيبوا الدودة تفقس . والولية تخلف
اللقيط نوبة واحدة . |
لقطة متوسطة قريبة
M.
Close up لمسيح أفندى وهو يتحدث
قطع Cut |
123- |
|
|
|
|
|
|
|
الناظر
: وها نعمل آيه فى المصيبة دى ! |
لقطة متوسطة
M
.Close up قريبة للناظر
قطع Cut |
124- |
|
|
مسيح :
النيابة تجيبهم واحدة واحدة وتخششهم السجن .
الناظر : ما كفاية بقى يا مسيح
أفندى . وخلينا فى الدودة اللى ها تاكل القطن . آنى ها أسرح عاالغيط
.
مسيح : وحياتك الولية منهم . ودلوقت
تشوف . |
لقطة متوسطة
M.S. لمسيح وهو يتحرك ناحية يسار كادر وتتابعه
الكاميرا Pan Left حتى يصل
للناظر ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين
M.S. 2 .
ثم يخرج الناظر من من الكادر ويظل مسيح بمفرده وينظر
ناحية يمين الكادر
قطع Cut |
125- |
|
|
|
مشهد ( 32 )
نهار / خارجى الحقل
|
|
|
صوت المكان
صوت صياح ديكة
|
|
لقطة كبيرة للناظر وهو
راكباً الحمار و يجرى
بجانبة الفلاح بالشمسية ويسير تتابعه الكاميرا ناحية اليسار فى
Pan Left
وتتحرك الكاميرا Tilt down
على الحمار
قطع Cut |
126- |
|
|
عرفة : سعادة البيه
الناظر
.
الناظر
: يا راجل يا ضلالى يا كداب |
لقطة قريبة
Close up على يد تلعب السيجا . ثم
ترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up على رجل
جالس على الأرض مع مجموعة من الرجال . وترتفع الكاميرا لأعلى
قليلاً Tilt up ليظهر الناظر
واقفاً بجواره ويصبح فى حجم لقطة متوسطة كبيرة
M
.L
.S.
قطع Cut |
127- |
|
|
عرفة :
فيه حاجة يا سعادة البيه . |
لقطة متوسطة
M.S. من زاوية مرتفعة High
Angle وهو جالس على الأرض وينظر يمين أعلى
الكادر
قطع
Cut |
128- |
|
|
الناظر
: الفقس مالى الغيط وأنت قاعد تلعبلى السيجا ., |
لقطة وجهة نظر(
Over Shoulder Shot( O S
من زاوية منخفضة Low Angle
للناظر وهو يمين كادرمواجهة Full Front Face
فى عمق الكادر
وعرفة يسار كادرفى
المقدمة
قطع Cut |
129- |
|
|
عرفة :
وحياة راس سعادتك ما باوَن يا بيه . إنما بقى ده امر الله ها
نعمل آيه . |
لقطة متوسطة لعرفةM.S.
من زاوية مرتفعة High Angle
وهو ينظر يمين كادر .
قطع Cut |
130- |
|
|
الناظر
: لو وصل الخبر للباشا أنا ها أخرب بيتك . سامع ياللا قوم
شوف شغلك
عرفة : حاضر حاضر .
عرفة: ياللا ياد أنت
ياللا يا بت |
لقطة وجهة نظر(
Over Shoulder Shot( O S
من زاوية منخفضة Low Angle
للناظر وهو يمين كادرمواجهة Full Front Face
فى عمق الكادر
وعرفة يسار كادرفى
المقدمة ويتحرك ليخرج من يمين الكادر وتتحول اللقطة الى
لقطة متوسطة(
Medium Shot (MS
ثم تتحرك الكاميرا مع خروجة مع الناظر مع
خروج عرفة
ناحية
اليمين Pan
Right
الى لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot
(MLSفى مقدمة الكادر
يقف الناظر
خلفية Full rear للكاميرا وفى عمق
الكادر عمال التراحيلة وعرفة
قطع Cut |
131- |
|
|
رئيس
العمال : ياللا ياد أنت وهو . وسَع ياللا . وسع . |
لقطة كبيرة
L.
S. لفلاحين الترحيلة ورئيس العمال
يضربهم بالعصا ليعملوا باتقان
فى الارض وتتحرك الكاميرا ناحية اليسار
Pan Left .
قطع Cut |
132- |
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot
(MLS وهو يسير فى
اتجاة مقدمة الكادر حتى يصبح فى لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
. ثم يقف وينظر يمين كادر
.
قطع Cut |
133- |
دخول موسيقى
( 14 )
نهاية موسيقى
( 14 ) |
|
|
لقطة كبيرة
L
.S. للنخلة من وجهة نظر الناظر
قطع Cut |
134- |
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot
(MLS وهو يسير
قطع Cut |
135- |
دخول موسيقى
( 15 )
نهاية موسيقى
( 15 ) |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot
(MLS على النخلة وتظهر إمرأة
نائمة أسفل النخلة .
قطع Cut |
136- |
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M
.Close up للناظر وهو ينظر أسفل . ثم
يتحرك للناحية الأخرى من النخلة .
قطع Cut |
137- |
دخول
موسيقى
( 16 )
نهاية موسيقى
( 16 ) |
|
|
لقطة متوسطة
M.S. للمرأة نائمة أسفل النخلة .
قطع Cut |
138- |
|
صوت انين عزيزة |
الناظر
: وله يا عرفة .... آيه دى ,
ملقحة هنا لية مش ماسكة
خط لية؟
عرفة : أيوة يا سعادة البيه . دى
عزيزة ياسعادت البيه .
الناظر :
واذا كان عزيزة محسوبة دى من ضمن الإنفار .
ولا مش محسوبة .
عرفة : محسوبة يا سعادة البيه . وأنا
كمان محسوب .
الناظر : محسوبة إزاى نفر . وهى
نايمة .
عرفة : غلبانة يا سعادة البيه .
عيانة مش قادرة تمسك الخط .
الناظر : يبقى يوميتها ما تتحسبش .
عرفة : خلاص يا سعادة البيه . خلاص
يوميتها ما تتحسبش . |
لقطة متوسطة
M .S للناظر ويدخل عرفة الكادر ويقف بجوار
الناظر فى حجم لقطة متوسطة لأثنين M.S. 2
.
ثم يسير الناظر اتجاة يمين الكادر
ثم يتوقف
مع سماعه صوت الانين ويعود لينظر ثانية
.
قطع
Cut |
139- |
|
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة نائمة تحت النخلة .
قطع Cut |
140- |
|
|
الناظر
: ودى عيانة بآيه يا وله ؟
عرفة : أصلها نزلت عليها سخونية
الناظر : أيوة , أيوة , سخونية الكسل والمرقعة . أوعى كده .
|
لقطة متوسطة
M.S. 2 للناظر وعرفة وهما واقفان
قطع Cut |
141- |
|
|
عزيزة :
سامحنى سامحنى يا ضنايا
آة ...آه جدر البطاطا كان السبب
الناظر : إتعدلى يا بت . إتعدلى . |
لقطة متوسطة
M.S. وهويتقدم الى
يمين الكادر والكاميرا معه
اتجاة اليمين Pan
Right
ليقترب من عزيزة وينحنى
ناحيتها .
قطع Cut |
142- |
|
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة راقدة على الأرض
وهو يحاول هزها بالعصا
قطع Cut |
143- |
موسيقى
( 17 ) |
|
|
لقطة قريبة
Close up لعزيزة من زاوية
مرتفعة High Angle على وجهها . ثم
تلتفت فيصبح وجهها
مواجه للكاميرا
قطع Cut |
145- |
|
|
لقطة متوسطة للناظر لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
من زاوية منخفضةLow Angle
وهو ينظر لأسفل بحنان
قطع Cut |
146- |