وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up من زاوية مرتفعة
High Angle لعزيزة
ووجهها للكاميرا كما اللقطة السابقة
قطع Cut |
147- |
دخول موسيقى
( 18 )
نهاية موسيقى
( 18 ) |
|
الناظر
: ياه . |
لقطة متوسطة
M.S. 2 لأثنين الناظر وهو ينحنى ويضع
يده على وجهها . ثم يقف ثانية .
قطع Cut |
148- |
|
|
الناظر
: ده صحيح يا وله . من إمتى الكلام ده ؟ |
لقطة متوسطة M .S . للناظر وهو يعتدل .
قطع Cut
|
149- |
|
|
عرفة :
من أربع خمس تيام يا بيه . |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
لعرفة
قطع Cut
|
150- |
|
|
الناظر
: والسخونة دى جتلها من آيه ؟ هه ! ما تتكلم . |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
للناظر وهو يتقدم باتجاة الكاميرا .
قطع Cut
|
151- |
|
|
عرفة:
بعد ما جرالها اللى جرى جرالها . |
لقطة متوسطة قريبة
لعرفةMedium .Close
قطع
Cut
|
152- |
|
|
الناظر :
هى كان جرالها آيه
هه ما تنطق ! |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot
( O S ) على الناظر
وهو مواجهة Full Front Face
للكاميرا وعرفة خلفية Full rear للكاميرا
فى مقدمة الكادر
قطع Cut
|
153- |
|
|
عرفة :
يا سعادة البيه الناظر , ربنا أمر بالستر .
الناظر : آيه ! تكنش هى اللى ....
عرفة : أيوة .
الناظر : نهارك أسود . ومابلغتنيش فى
ساعتها ليه ؟
عرفة : صعبت علىَ يا سعادة البيه .
أصلها دى عيانة قوى يا سعادة البيه ربنا ما يوريك . آل على رأى
المثل إعمل الطيب وإرميه البحر . واهو كله يقعد لولادك برضه . دى
مسكينة قوى .. بتجرى على ولادها وجوزها .
الناظر : هى متجوزة ؟
عرفة : أيوة .
الناظر : طب لما هى متجوزة بتقتل
إبنها ليه ؟
عرفة : ماحدش عارف يابيه . الدنيا
مليانة بلاوى .
الناظر : هى قتلت ولادها قبل كده ؟
عرفة : لأ لأ .... يا بيه .
الناظر : إشمعنى المرة دى ؟
عرفة : الله أعلم يا بيه !
الناظر : سألتوها عملت كده ليه ؟
عرفة : والله معرفناش لا ناخد
منها حق ولا
باطل . أهى قدام سعادتك روح إسألها بنفسك .
صوت عزيزة : جدر البطاطا هو السبب . |
لقطة متوسطة
M.S. 2 لعرفة والناظر
ثم تتحرك الكاميرا ناحية
اليمين لتتابع الناظر Pan right وهى
يتحرك ناحية عزيزة . ثم يجلس بجوارها .
قطع Cut
|
154- |
دخول موسيقى
( 19 ) |
|
الناظر
: بت يا عزيزة ... عزيزة
عزيزة : جدر البطاطا كان السبب يا
ضنايا . جدر البطاطا كان السبب . |
لقطة متوسطة للناظر
M.S. وهو جالس بجانب عزيزة . ويهزها .
قطع Cut
|
155- |
|
|
عرفة :
أصلها بعيد عنك بتخطرف يا سعادة البيه . الحمى ملهلبة
نافوخها . طول النهار والليل بتقول كلام يقطع القلب . باين عليها
قاست كتير فى حياتها . |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
لعرفة
قطع
Cut
|
156- |
|
|
|
|
|
|
|
الناظر
: لكن دى تموت كده !
عرفة : ها نعمل آيه يا سعادة الناظر
!
العين بصيرة والإيد قصيرة . هى لاقية تمن اللقمة لما هاتلاقى تمن
الدوا . |
لقطة متوسطة لرجلين M.2
الناظر فى مقدمة الكادر وجهه بروفيل وعرفة فى خلفية
الكادر يظهر بوجهه كاملاً Face .
قطع Cut |
157- |
اختفاء تدريجى
لموسيقى
( 19 ) |
صوت أقدام
|
الناظر
: إسمع يا وله .... يوميتها ماشية .
عرفة : ربنا يسترها معاك يا سعادة
البيه . ربنا يسترها معاك يا سعادة البيه الناظر . |
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
للناظر وهو يسير
شمال كادر باتجاة عرفة وتتابعه
الكاميرا
Pan Left
وهو يمر من أمام عرفة ويعبره .
ويصبح الناظر بمفرده فى
الكادر .
ثم يدخل عرفة الكادر من اليمين ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين
M.S. 2.
ويخرجا من الكادر وتأتى إمرأة من
العاملين فى الارض من الغيط تجرى باتجاة
عزيزة لتجلس بجوارها فى
حجم لقطة متوسطة
M.S.
قطع Cut |
158- |
|
|
|
مشهد ( 33 )
نهار / خارجى أمام الترعة
|
|
دخول موسيقى
( 20 ) |
|
فلاح :
يا عوضين , مش الناظر ظبط أم الغريب و لقاها من الغرابوة .
فلاح أخر : ما أنا برضه قلت كده . |
لقطة كبيرة للترعة
L .S.
. ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليمين
Pan Right على مجموعة من الفلاحين
جالسين على الأرض يعملون فى الغزل
قطع Cut
|
159 |
نهاية موسيقى
( 20) |
|
فلاح :
إزاى الكلام ده ؟
فلاح أخر : زى مابقولك كده . كانوا
متسترين عليها تحت الضليلة . |
لقطة قريبة
Close up على عجلة غزل . وتتحرك الكاميرا سريعاً
يساراً Pan Right على الرجال
وهم يعملون
قطع Cut |
160- |