welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 34 )
نهار / خارجى الحقل
عرفة : أنت يا واد أنت وهو شيلوها من هنا  ودوها الجرن تقعد هناك على طول , مادام الناظر عرف .
عزيزة : كله من جدر البطاطا يا ولدى .
لقطة متوسطة M.S.  لعزيزة نائمة وبجوارها أمرأة تمسح رأسها . ثم تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left  على عرفة وهو يسير بجوارها ومعه رجلان . ثم تتحرك الكاميرا يميناً Pan  Right ناحية عزيزة  من زاوية منخفضة Low Angle  .
مزج Dissolve
161-
مشهد ( 35 )
نهار / خارجى حقول القرية

دخول موسيقى
( 20 )

لقطة كبيرة L .S.  لفلاحان يحملا عزيزة وبجوارهما فلاحة . وتتابعهما الكاميرا ناحية اليمين Pan Right  .
قطع Cut
162-
لقطة قريبة Close up  لوجه عزيزة وهى على النقالة من الزاوية والكاميرا من زاوية مرتفعة  high Angle
قطع Cut
163-
لقطة متوسطة قريبة M. Close up  من زاوية منخفضة للفلاح Low Angle  الذى يحملها من وجهة نظر عزيزة
قطع على المحور
164-
لقطة متوسطة قريبة M. Close up  من زاوية منخفضة للفلاح منخفضة Low Angle
( وجهة نظر عزيزة )
قطع Cut
165-
      لقطة متوسطة قريبة M. Close up  من زاوية منخفضة للفلاح ( يتضح فيما بعد انه زوجها ) منخفضة Low Angle
( وجهة نظر عزيزة )
قطع Cut
166

مع استمرار موسيقى
( 20 )
تدخل موسيقى الفرح

صوت زغاريد وتصفيق

لقطة قريبة Close up على وجه عزيزة من زاوية مرتفعة High Angle
و يحدث مزج  Dissolve مع استمرار لقطة وجه عزيزة على الشاشة ويظهر مع المزج لقطة لفرح وعدد من الناس يرقصوا فى لقطة كبيرة  L. S.
قطع Cut
167-

 

 

 

 

نهاية موسيقى الفرح
استمرار موسيقى
 ( 20 )

 

 

 

 

 

نهاية موسيقى
( 20 )

لقطة متوسطة M.S.  لعزيزة من زاوية جانبية يمين Side Angle  مع استمرار المزج بين وجهها ولقطة الفرح تستمر على الشاشة
قطع Cut
168-
لقطة متوسطة قريبةM. Close up  لعزيزة من زاوية أمامية وتظهر لقطة المزج لشموع
قطع Cut
169-
لقطة كبيرة L .S.  لعزيزة وهى محمولة ويظهر حولها فلاحين القرية وتتابعها الكاميرا يميناً  Pan Right
قطع Cut
170-

صوت ضوضاء

فلاح : نجستوا بلدنا وياولاد الكلب . يا مجرمين يا كفرة . تفووه لقطة متوسطة M. S.  لفلاح غاضب وبجواره فلاح يحمل نقالة عزيزة وتظهر المرأة التى تعتنى بعزيزة .
قطع Cut
171-
فلاح : إطلعوا من بلدنا يا قتالين القتلة ... تفتكروا إن بلادنا يحصل فيها كده .
المجموعة : لأ .
فلاح : دول ما عدليهمش عيش عندنا . لازم يخرجوا من بلدنا دلوقت ... ياللا يا جدعان
لقطة كبيرة L .S.  لعزيزة محمولة على النقالة وبجوارها أم حسن ويدخلوا من يسار الكادر ويظهر فى خلفية الكادر أهل القرية مصطفين وجميع من فى الكادر سلويت , ثم يتحركوا بالنقالة  ليخرجوا من يمين الكادر . ويظهر علبدالمطلب ومعه مجموعة من الرجال وتصبح الكاميرا فى زاوية مرتفعة High Angle  , ويتحركوا فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
172-
عبد المطلب : عايز آيه يا جدع أنت وهو ؟
الفلاح : يرضيك كده يا عبد المطلب بلدنا وش كده ؟
عبد المطلب : كل واحد يروح لحاله ويسيب الحكومة تتصرف .
الفلاح : حكومة مين!  دى بلدنا ولازم ننضفها من النجاسة .
عبد المطلب : ديهديه ... بقولك فضها سيرة وكل واحد يروح لحاله ويسيب النيابة والبوليس يتصرف . ياللا يا جدع أنت وهو .
لقطة متوسطة M .S . للغفير عبد المطلب وهو يجرى ناحية يمين كادر ويقف فى مواجهة أهالى القرية . ويقف أمام الفلاح الثائر ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة Medium Shot (MS) وخلفهما مجموعة من الفلاحين .
 

 

 

ثم يتراجعون فى سخط

قطع Cut

173-
الناظر : جاك داهية منك له ... آيه اللمة دى !
الفلاح : إحنا عملنا حاجة ياحضرة الناظر .
الناظر : كل واحد يخليه فى حاله وبس . قوم إنجر .
محمود البوسطجى : كل النسوان ودينى عايزة الحرق .
الناظر : بلاش غلبة ياد أنت كمان . غور جاتك داهية .
لقطة كبيرة L .S. على مجموعة فلاحين ملتفين حول الناظر ويخرج من وسطهم ويفرقهم . ثم يقف مع الفلاح الثائر



. ثم يخرج من الكادر ويدخل محمود البوسطجى ويصبح هو والناظر فى حجم لقطة متوسطة لأثنين M.S. 2 ويضربه الناظر .

 

قطع Cut

174-
مسيح : نهارك سعيد يا حضرة الناظر .
الناظر : سعيدة مباركة يا مسيح أفندى .
مسيح : دى حاجة وحشة أم تقتل ولدها . دا ولا الحيوان
الناظر : آه .
مسيح : على العموم القضية دلوقتى ..
الناظر : قضية ! قضية آيه ؟
مسيح : قضية القتل ... ماأصل النيابة كانت قيدت القضية ضد مجهول . والمجهول إتعرف خلاص ... فالازم النيابة تقبض على الولية دى وتخلصنا منها .
الناظر : نيابة آيه يا مسيح أفندى ؟
مسيح : آيه ه ! أنت لسه مابلغتش  ده أنت لازم تبلغ حالاً .. ولاَ آيه رأيك ؟
الناظر : أما أشوف .
لقطة متوسطة M.S.    للناظر والبوسطجى ويضربه الناظر بالعصا ويخرج من يمين كادر ويصبح الناظر بمفرده فى الكادر وينظر خلفية Full rear للكاميرا   ناحية الترعة .ثم يدخل مسيح أفندى من شمال الكادر ويسيرا بجانب الناظر ويصبح الاثنين بروفيل side angle  و الكاميرا معهم Pan Right  









 

 

 

 

 

ويخرج الناظر من الكادر ويصبح مسيح فى الكادر .
 

قطع Cut

175

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات