وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 34 )
نهار / خارجى الحقل
|
|
|
|
عرفة : أنت يا واد أنت وهو
شيلوها من هنا
ودوها الجرن تقعد هناك على طول , مادام الناظر عرف .
عزيزة : كله من جدر البطاطا يا ولدى . |
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة نائمة وبجوارها أمرأة تمسح رأسها . ثم
تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left على
عرفة وهو يسير بجوارها ومعه رجلان . ثم تتحرك الكاميرا يميناً
Pan Right ناحية عزيزة من زاوية منخفضة
Low Angle .
مزج Dissolve
|
161- |
|
|
|
مشهد ( 35 )
نهار / خارجى حقول القرية
|
|
دخول موسيقى
( 20 ) |
|
|
لقطة كبيرة
L .S. لفلاحان يحملا
عزيزة وبجوارهما فلاحة . وتتابعهما الكاميرا ناحية اليمين
Pan Right .
قطع Cut |
162- |
|
|
لقطة قريبة
Close up لوجه عزيزة وهى على النقالة من الزاوية
والكاميرا من زاوية مرتفعة high Angle
قطع Cut |
163- |
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up من زاوية
منخفضة للفلاح Low Angle الذى يحملها من وجهة نظر عزيزة
قطع على المحور
|
164- |
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up من زاوية
منخفضة للفلاح منخفضة
Low Angle
( وجهة نظر عزيزة )
قطع Cut |
165- |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up من زاوية
منخفضة للفلاح ( يتضح
فيما بعد انه زوجها )
منخفضة
Low Angle
( وجهة نظر عزيزة )
قطع Cut |
166 |
مع استمرار
موسيقى
( 20 )
تدخل موسيقى الفرح |
صوت زغاريد
وتصفيق |
|
لقطة قريبة
Close up على وجه عزيزة من زاوية
مرتفعة High Angle
و يحدث مزج Dissolve مع استمرار
لقطة وجه عزيزة على الشاشة ويظهر مع المزج لقطة لفرح وعدد من
الناس يرقصوا فى لقطة كبيرة L. S.
قطع Cut |
167- |
نهاية موسيقى
الفرح
استمرار موسيقى
( 20 )
نهاية موسيقى
( 20 ) |
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة من زاوية جانبية
يمين Side Angle مع
استمرار المزج بين وجهها ولقطة الفرح تستمر على الشاشة
قطع Cut |
168- |
|
|
لقطة متوسطة قريبةM.
Close up لعزيزة من
زاوية أمامية وتظهر لقطة المزج لشموع
قطع Cut |
169-
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة وهى
محمولة ويظهر حولها فلاحين القرية وتتابعها الكاميرا يميناً
Pan Right
قطع Cut |
170- |
صوت ضوضاء
|
فلاح : نجستوا بلدنا وياولاد
الكلب . يا مجرمين يا كفرة . تفووه |
لقطة متوسطة
M. S. لفلاح غاضب
وبجواره فلاح يحمل نقالة عزيزة وتظهر المرأة التى تعتنى بعزيزة .
قطع Cut |
171- |
|
فلاح :
إطلعوا من بلدنا يا قتالين
القتلة ... تفتكروا إن بلادنا يحصل فيها كده .
المجموعة : لأ .
فلاح : دول ما عدليهمش عيش عندنا . لازم يخرجوا من بلدنا دلوقت ...
ياللا يا جدعان |
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة محمولة
على النقالة وبجوارها أم حسن ويدخلوا من يسار الكادر ويظهر فى
خلفية الكادر أهل القرية مصطفين وجميع من فى الكادر سلويت , ثم
يتحركوا بالنقالة ليخرجوا من يمين الكادر . ويظهر
علبدالمطلب ومعه مجموعة من الرجال وتصبح الكاميرا فى زاوية
مرتفعة High Angle , ويتحركوا فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
172- |
|
عبد
المطلب : عايز آيه يا جدع أنت وهو ؟
الفلاح : يرضيك كده يا عبد المطلب
بلدنا وش كده ؟
عبد المطلب : كل واحد يروح لحاله
ويسيب الحكومة تتصرف .
الفلاح : حكومة مين! دى بلدنا
ولازم ننضفها من النجاسة .
عبد المطلب : ديهديه ... بقولك فضها
سيرة وكل واحد يروح لحاله ويسيب النيابة والبوليس يتصرف . ياللا يا
جدع أنت وهو . |
لقطة متوسطة
M .S . للغفير عبد المطلب وهو يجرى ناحية يمين كادر ويقف
فى مواجهة أهالى القرية . ويقف أمام الفلاح الثائر ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
وخلفهما
مجموعة من الفلاحين .
ثم يتراجعون فى
سخط
قطع
Cut |
173- |
|
|
الناظر
: جاك داهية منك له ... آيه اللمة دى !
الفلاح : إحنا عملنا حاجة ياحضرة
الناظر .
الناظر : كل واحد يخليه فى حاله وبس
. قوم إنجر .
محمود البوسطجى : كل النسوان ودينى عايزة الحرق .
الناظر : بلاش غلبة ياد أنت كمان .
غور جاتك داهية . |
لقطة كبيرة
L .S. على مجموعة فلاحين ملتفين حول
الناظر ويخرج من وسطهم ويفرقهم . ثم يقف مع الفلاح الثائر
. ثم
يخرج من الكادر ويدخل محمود البوسطجى ويصبح هو والناظر فى حجم
لقطة متوسطة لأثنين M.S. 2 ويضربه
الناظر .
قطع
Cut |
174- |
|
|
مسيح :
نهارك سعيد يا حضرة الناظر .
الناظر : سعيدة مباركة يا مسيح
أفندى .
مسيح : دى حاجة وحشة أم تقتل ولدها
. دا ولا الحيوان
الناظر : آه .
مسيح : على العموم القضية دلوقتى ..
الناظر : قضية ! قضية آيه ؟
مسيح : قضية القتل ... ماأصل
النيابة كانت قيدت القضية ضد مجهول . والمجهول إتعرف خلاص ...
فالازم النيابة تقبض على الولية دى وتخلصنا منها .
الناظر : نيابة آيه يا مسيح أفندى ؟
مسيح : آيه ه ! أنت لسه مابلغتش
ده أنت لازم تبلغ حالاً .. ولاَ آيه رأيك ؟
الناظر : أما أشوف . |
لقطة متوسطة
M.S. للناظر والبوسطجى ويضربه الناظر
بالعصا ويخرج من يمين كادر ويصبح الناظر بمفرده فى الكادر وينظر
خلفية Full rear للكاميرا
ناحية الترعة .ثم يدخل
مسيح أفندى من شمال
الكادر ويسيرا بجانب
الناظر ويصبح الاثنين بروفيل side angle
و الكاميرا معهم
Pan Right
ويخرج الناظر من الكادر ويصبح
مسيح فى الكادر .
قطع
Cut |
175 |
|
|
|
|
|