welcome to the school of cinema on line
 

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
فلاح : الست أم حسن فين ؟
أم حسن : آنى .
الفلاح : كلمى حضرة الناظر .
أم حسن: وعايزنى ليه ؟ أنا ذنبى آيه ؟
الفلاح : قومى .  بس قومى
لقطة كبيرة L .S.  لعمال الترحيلة وهم يحملون عزيزة ويضعونها على كومة قش أسفل خيمة . ثم يدخل فلاح من شمال الكادر ويتحدث مع  الفلاحة التى بجوار عزيزة ويسير بها ناحية الناظر وتدخل الكاميرا ناحية عزيزة وهى نائمة Zoom in

 .
قطع Cut

176

دخول موسيقى
( 21 )

عزيزة : هو اللى قال عايز البطاطة ... جدر البطاطة كان السبب . لقطة متوسطة M.S.  لعزيزة وهى ترتجف وتقترب الكاميرا من وجههافى حركة للكاميراZoom in

 ويحدث مزج Dissolve  على مجموعة من اللقطات التالية

177
لقطة قريبة Close up  لمصباح
قطع Cut
178
لقطة متوسطة M.S.  لرجال يرقصون
قطع Cut
179

لقطة قريبةClose up  على صينية عليها شموع
قطع Cut
 ونهاية المزج Dissolve  للقطة وجه عزيزة
قطع Cut
180
عودة للوراء Flash Back
مشهد ( 36 )
ليل / خارجى أمام منزل عزيزة

صوت زغاريد وتصفيق

لقطة قريبة Close up  لمجموعة من اللمبات المعلقة وتتحرك الكاميرا للداخل Track in  لأستعراض اللمبات
قطع Cut
181

لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot (MLS  لرجال يتقدمون من الكاميرا ثم يخرجون من شمال الكادر وهم يرقصون و يعزفون وتظهر عزيزة مرتدية فستان الزفاف  ويحيط بها رجلان يمسكان يديها ليزفوها وهى تتقدم للكاميرا و الكاميرا تتحرك معها الكاميرا Dolly back
قطع Cut

182
لقطة متوسطة M . S  لعبدالله العريس من وجهة نظر عزيزة وتقترب الكاميرا Zoom in  من وجهه حتى يصبح فى حجم لقطة قريبة  Close up
قطع Cut
183

دخول موسيقى الفرح ( طبل ) عالى

لقطة متوسطة M . S.  لعزيزة تسير ويدخل عبدالله الكادر من اليمين ويحمل عزيزة ويدخل المنزل
قطع Cut
184
مشهد ( 37 )
ليل / داخلى منزل عزيزة
لقطة متوسطةM . S  لعبدالله يحمل عزيزة ويدخل بها  المنزل ثم يتجة الى غرفة النوم ويقف على باب الغرفة رجلين يغنون مع السيدات اغانى الافراح
قطع Cut
185
لقطة متوسطة M . S    لمجموعة من الفتيات يصفقن  ويغنين
قطع Cut
186
لقطة متوسطة M .S  لرجلين واقفين أمام باب غرفة النوم يصفقا . ثم يخرج العريس ويقوما إحدى الرجلين بحملة ويخرج به من شمال الكادر وخلفه الرجل الأخر
قطع Cut
187
مشهد ( 38 )
ليل / خارجى  أمام المنزل

 صوت طلقة الرصاص

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لنوافذ المنزل من زاوية منخفضة Low Angle  وتظهر مجموعة من النساء تصفقن . ثم يدخل رجل من يمين الكادر ويصبح فى مقدمة الكادر يمين خلفية Full rear للكاميرا ويطلق النار فى الهواء  ثم يخرج من شمال الكادر
قطع Cut
188

نهاية موسيقى
( 21 )
وموسيقى الفرح

لقطة متوسطة لعصايتين وتنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down ليظهر رجلان يقوما بالتحطيب ويظهر فى خلفية الكادر جمع من الناس يرقصون .
اختفاء تدريجى Fade -out
189
مشهد ( 39 )
نهار / خارجى أرض زراعية

جو عام
صوت المياه

ظهور تدريجى Fade-in
لقطة كبيرة L .S.  لعبدالله جالس بجوار الترعة ويقوم بتدوير الطنبور
قطع Cut
190
عزيزة : قوم كلك لقمة .
عبدالله : آيه ده يا عزيزة تطلعى الغيط يوم صباحيتك ؟
عزيزة : يووه ايه يا عبد الله.. كل صبحية معاك صباحية .
لقطة كبيرة L . S  لعزيزة وهى تعبر الترعة وتتحرك ناحية يمين الكادر وتتابعها اللكاميرا Pan Right . ثم يظهر عبدالله بجوار الترعة ويأخذ منها الطعام ويسير معها ناحية عمق الكادر .
قطع Cut
191
عبدالله : بسَ ماكنتيش تقعدى فى الدار قد يومين تلاتة .
عزيزة : زى الست المستتة
عبدالله : زى السفيرة عزيزة يا بت . وحياة النبى أنتى أحلى منها .
عزيزة : ما تقلش كده باتكسف .
عبدالله : وأنتى شفتى حاجة تكسف
عزيزة : والنبى أنت فايق ورايق .,
عبدالله : يعنى أنتى اللى مش فايقة ورايقة 
عزيزة : ياخوى بس بقى ما تقعدش تضايقنى
عبدالله : .. تعالى هنا يا بت .. الله .. أنتى رايحة على فين ؟

لقطة متوسطة  M.2  لعزيزة وعبدالله وهم يجلسا على الأرض ويفتح عبدالله لفة الطعام ويأكل ويعطى عزيزة
 

 

 

ثم تقوم عزيزة وتجرى يمين كادر وتتسلق كومة القش ويجرى وراءها عبدالله  ويختفيا خلف كومة القش . يمل الكادر كومة القش وشجرة فى الخلفية
مزج Dissolve

192

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات