وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فلاح :
الست أم حسن فين ؟
أم حسن : آنى .
الفلاح : كلمى حضرة الناظر .
أم حسن: وعايزنى ليه ؟ أنا ذنبى آيه ؟
الفلاح : قومى . بس قومى |
لقطة كبيرة L
.S. لعمال الترحيلة وهم يحملون عزيزة ويضعونها على
كومة قش أسفل خيمة . ثم يدخل فلاح من شمال
الكادر ويتحدث مع الفلاحة
التى بجوار
عزيزة ويسير بها ناحية الناظر وتدخل الكاميرا ناحية عزيزة وهى
نائمة Zoom in
.
قطع Cut |
176 |
دخول موسيقى
( 21 ) |
|
عزيزة :
هو اللى قال عايز البطاطة ... جدر البطاطة كان السبب . |
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة وهى ترتجف وتقترب الكاميرا من
وجههافى حركة للكاميراZoom
in
ويحدث مزج Dissolve على
مجموعة من اللقطات التالية
|
177 |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لمصباح
قطع Cut
|
178 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لرجال يرقصون
قطع Cut |
179 |
|
|
|
لقطة قريبةClose
up على صينية عليها شموع
قطع Cut
ونهاية المزج Dissolve للقطة
وجه عزيزة
قطع Cut
|
180 |
|
|
|
عودة للوراء Flash Back
مشهد ( 36 )
ليل / خارجى أمام منزل عزيزة
|
|
|
صوت زغاريد
وتصفيق |
|
لقطة قريبة
Close up لمجموعة من اللمبات المعلقة وتتحرك
الكاميرا للداخل Track in لأستعراض
اللمبات
قطع Cut |
181 |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة( Medium Long Shot
(MLS لرجال
يتقدمون من الكاميرا ثم يخرجون من شمال الكادر وهم يرقصون و يعزفون
وتظهر
عزيزة مرتدية فستان الزفاف
ويحيط بها رجلان يمسكان يديها ليزفوها
وهى تتقدم للكاميرا و الكاميرا تتحرك معها الكاميرا Dolly back
قطع Cut
|
182 |
|
|
لقطة متوسطة
M . S لعبدالله العريس من وجهة نظر عزيزة وتقترب الكاميرا
Zoom in
من وجهه حتى
يصبح فى حجم لقطة قريبة Close up
قطع Cut |
183 |
دخول موسيقى
الفرح ( طبل ) عالى |
|
لقطة متوسطة
M . S. لعزيزة تسير
ويدخل عبدالله الكادر من اليمين ويحمل عزيزة ويدخل المنزل
قطع Cut |
184 |
|
|
مشهد ( 37 )
ليل / داخلى منزل عزيزة
|
|
|
|
لقطة متوسطةM
. S لعبدالله يحمل
عزيزة ويدخل بها المنزل ثم يتجة الى
غرفة النوم ويقف على باب الغرفة رجلين يغنون مع السيدات اغانى الافراح
قطع Cut |
185 |
|
|
لقطة متوسطة
M . S
لمجموعة من الفتيات يصفقن ويغنين
قطع Cut |
186 |
|
|
لقطة متوسطة
M .S لرجلين واقفين
أمام باب غرفة النوم يصفقا . ثم يخرج العريس
ويقوما إحدى الرجلين
بحملة ويخرج به من شمال الكادر وخلفه الرجل الأخر
قطع Cut |
187 |
|
|
مشهد ( 38 )
ليل / خارجى أمام المنزل
|
|
|
صوت طلقة
الرصاص |
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS لنوافذ المنزل من
زاوية منخفضة Low Angle وتظهر مجموعة
من النساء تصفقن . ثم يدخل رجل
من يمين الكادر
ويصبح فى مقدمة الكادر يمين خلفية Full rear للكاميرا
ويطلق النار فى الهواء
ثم يخرج من شمال الكادر
قطع Cut |
188 |
نهاية
موسيقى
( 21 )
وموسيقى الفرح |
|
لقطة متوسطة لعصايتين وتنزل
الكاميرا لأسفل Tilt Down ليظهر رجلان
يقوما بالتحطيب ويظهر فى خلفية الكادر جمع من الناس يرقصون .
اختفاء تدريجى Fade -out |
189 |
|
|
|
مشهد ( 39 )
نهار / خارجى أرض زراعية
|
|
|
جو عام
صوت المياه |
|
ظهور تدريجى
Fade-in
لقطة كبيرة L .S. لعبدالله جالس بجوار الترعة ويقوم بتدوير
الطنبور
قطع Cut |
190 |
|
عزيزة : قوم كلك لقمة .
عبدالله : آيه ده يا عزيزة تطلعى الغيط يوم صباحيتك ؟
عزيزة : يووه ايه
يا عبد الله.. كل صبحية معاك صباحية . |
لقطة كبيرة
L . S لعزيزة وهى تعبر
الترعة وتتحرك ناحية يمين الكادر وتتابعها اللكاميرا
Pan Right . ثم يظهر عبدالله بجوار
الترعة ويأخذ منها الطعام ويسير معها ناحية عمق الكادر .
قطع Cut |
191 |
|
|
عبدالله : بسَ ماكنتيش تقعدى فى
الدار قد يومين تلاتة .
عزيزة : زى الست المستتة
عبدالله : زى السفيرة عزيزة يا بت . وحياة النبى أنتى أحلى منها .
عزيزة : ما تقلش كده باتكسف .
عبدالله : وأنتى شفتى حاجة تكسف
عزيزة : والنبى أنت فايق ورايق .,
عبدالله : يعنى أنتى اللى مش فايقة ورايقة
عزيزة :
ياخوى بس بقى ما تقعدش تضايقنى
عبدالله : .. تعالى هنا
يا بت .. الله .. أنتى رايحة على فين ؟ |
لقطة متوسطة M.2
لعزيزة وعبدالله
وهم يجلسا على الأرض ويفتح عبدالله لفة الطعام ويأكل ويعطى عزيزة
ثم تقوم عزيزة وتجرى يمين
كادر وتتسلق كومة القش ويجرى وراءها عبدالله ويختفيا خلف
كومة القش . يمل الكادر كومة القش وشجرة فى الخلفية
مزج Dissolve
|
192 |