وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 40 )
نهار / داخلى غرفة نوم عزيزة
|
|
|
صوت حيوانات
|
عزيزة :
بسَ يا عبدالله ... عبدالله ..
أوعى أوعى من خلقتى (
للمعزة ) |
لقطة متوسطة
M .S . لعزيزة وهى
نائمة وتستيقظ
ثم تتحرك ومعها الكاميرا Zoom
out فتظهر المعزة
داخل الكادر ثم تنزل من على السرير
وتعقد منديل الرأس وتتحرك ناحية يسار الكادر وتتابعها الكاميرا
يسار Pan Left حتى
تخرج من الباب شمال
الكادر.
قطع Cut |
193 |
|
|
|
مشهد (41 )
نهار / خارجى أمام المنزل
|
|
|
|
عزيزة :
يا سنة سودة يا عبدالله لساك قاعد ما رحتش الشغل .
عبدالله : مافيش شغل النهاردة .
عزيزة : والعمل ؟
عبدالله : العمل عمل ربنا . يعنى
ماأنتيش عارفة . أهه يوم فيه وعشرة مافيش .
عزيزة : ديهديه . وبعدين !
عبدالله : ولا قبلين , دلوقتى أروح
أدوَر فى الغيط على شغلانة . بسَ هاأروح أدوَر فين يا أخواتى .
ولاَ أقولك أروح أدوَر والسلام .
عزيزة : مش ها تاكَلك لقمة ؟
عبدالله : لما آجى . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لعزيزة وهى
تتقدم
من يمين الكادر ناحية
مقدمة الكادر وتتابعها الكاميرا شاريوة خفيف
لتصل لعبدالله الجالس بروفيل ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة
لاثنين .2 Medium Shot (M.2
) تكون هى فية يمين
كادر وهو شمال كادر
وتتحرك الكاميرا قليلاً
لليمين
Track Right نصف
دائرة محورها
عبدالله وتعبر عزيزة الكاميرا
يساراً لتصبح هى يسار كادر وعبدالله يمين كادر .
ثم يقف عبدالله ويخرج من مقدمة
يمين الكادر وتصبح عزيزة بمفردها فى الكادر .
مزج Dissolve
|
194 |
|
|
|
مشهد ( 42 )
نهار / خارجى سطح المنزل |
|
|
صوت البوص |
أم حسن
: صباح الخير يا عزيزة .
عزيزة : صباح الخير يا أم حسن ..
إزيك يا أختى وازى
العيال
أم حسن :
انشاء
الله تسلمى إزىَ جوزك ؟
عزيزة : أهه .
لسة بيدور على شغل دايخ يا نضرى من
الصبح لليل
أم حسن : ربنا يساعدنا يا أختى
اهى الحالة واقفة
والغلب راكب فى خناق الناس .
عزيزة : بكرة ربنا يفرجها . |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot
على طبق به كيزان
ذرة . ثم تبتعد الكاميرا قليلاًTrack out
حتى تظهر عزيزة وتظهر على الجانب
الآخر من السطح تنشر أم حسن الغسيل فى عمق الكادر
تنقل عزيزة البوص من يسار الكادرالى يمين الكادر
مزج Dissolve
|
195 |
|
|
|
مشهد ( 43 )
نهار / داخلى منزل عزيزة
|
|
|
|
صوت
المنادى : يا أهل البلد .. النفر بستة
و القبض على 15 يوم
. |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot لعزيزة تحمل جرة
ماء وتتحرك يسار كادر لتفرغ الماء وتتحرك الكاميرا
معها ناحية الشمال Pan
Left . ثم
تجرى سريعاً يمين كادر
وتتابعها الكاميرا Pan Right
مزج Dissolve
|
196 |
|
|
|
مشهد (44 )
نهار / خارجى شارع من شوارع القرية |
|
|
صوت المكان |
عزيزة :
يا عبدالله .. |
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة تأتى
مسرعة من عمق الكادر ناحية يمين الكادر وتتابعها الكاميرا ناحية
اليمينPan Right وتصبح فى حجم لقطة متوسطة
M .S .
قطع Cut |
197 |
|
|
عزيزة :
يا عبدالله .. النفر بستة .
عبداالله : مين اللى قال ؟
عزيزة : المنادى اللى قال .
عبدالله : الحمد لله .. يا سلام .
ياما أنت كريم يارب . مش قلتلك وشك حلو على يا عزيزة . |
لقطة متوسطة
M. S لعبدالله جالس
يمين كادر بروفيل وعزيزة تأتى من اليسار ويصبح
المشهد
لقطة متوسطة لاثنين
.2 Medium Shot (M.2 )
ثم يقوم عبدالله
ويتحركا يسار كادر وتتابعهما الكاميرا Pan
Left
مزج Dissolve |
198 |
|
|
|
مشهد ( 45 )
نهار / خارجى شارع من شوارع القرية |
|
|
صوت ضوضاء |
عرفة : عبدالله إبراهيم , عزيزة
محمد , مطاوع عويس , على كامل |
لقطة كبيرة
L .S. لعمال الترحيلة
جالسين وحولهم سيارات نقل ويقف عرفة يمين كادر . ثم يتحرك كل من
عزيزة وعبدالله ناحية يمين الكادر ناحية سيارة من سيارات النقل
وتتابعهما الكاميرا Pan Right .
قطع Cut |
199 |
|
|
|
لقطة متوسطة
لاثنين .2
(Medium Shot (M.2
لعزيزة وعبدالله
يساعدها وهى تصعد الى اليسارة . ويقفا وينظرا أسفل
يسار الكادر .
قطع Cut |
200 |
|
|
عرفة : آيه يا راجل أنت رايح فين
. ماتنفعش
العجوز : أبوس رجلك أنا بأجرى على يتامى إعمل معروف . |
لقطة متوسطة
M .S. لعرفة من
زاوية مرتفعة High Angle ( وجهة نظر عزيزة وعبدالله) وبجواره يسار كادر رجل
عجوز يحاول الصعود الى السيارة ويمنعه عرفة من الصعود. ينزل
الرجل الى الأرض ويقبل رجل عرفة وينظر لأعلى
قطع Cut |
201 |
|
|
صوت عرفة :
آيه يا راجل أنت بقولك
ماتنفعش ..ياللا . |
لقطة متوسطة
لاثنين .2
(Medium Shot (M.2 لعزيزة وعبدالله
ينظرا أسفل يسار الكادر .
مزج Dissolve
|
202 |
دخول موسيقى
( 22 ) |
صوت محرك
السيارات |
|
لقطة كبيرة
L .S. للسيارات تتحرك
وعليها عمال الترحيلة
وهم يودعون اهلهم من فوق العربات والاهل يجرون بجانب
العرابات التى تخرج من يمين الكادر
مزج Dissolve
|
203 |