وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 46 )
نهار / خارجى أرض زراعية
|
|
استمرار موسيقى
( 22) |
ضوضاء |
|
لقطة كبيرة
L. S. لأرض زراعية
تستعرض الكاميرا الأرض يمينا ًPan
Right وتقف عند عبدالله الذى يحرث الأرض
فى مقدمة يمين الكادر
قطع Cut |
204 |
|
|
|
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
لعزيزة وهى منحنية على
الأرض .ثم تعتدل وتمسك
بكتلة من الطين وتقذفها يمين كادر .
قطع Cut
|
205 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لعبدالله من
ظهره ويلتفت فى اتجاه الكاميرا وينظر يسار كادر
قطع Cut |
206 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M. S. لعزيزة وهى تمسح
العرق وتنظر فى اتجاه يمين كادر وتغمز بعينيها
قطع Cut |
207 |
|
|
|
لقطة متوسطة M.S.
لعبدالله ويضع
الفأس على كتفه ويبتسم
قطع Cut |
208 |
|
|
الريس :
اشتغلى يا بت . |
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة ويدخل
فلاح فى الكادر ويدفعها بالعصا
قطع Cut |
209 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لعبدالله غاضب
قطع Cut |
210 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة تعود
لتعمل فى الأرض وتغمز لعبدالله بان
يهداء
قطع Cut |
211 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لعبدالله يبتسم
ويلتفت ليتابع مرة ثانية الحرث
مزج Dissolve |
212 |
|
|
|
مشهد ( 47 )
نهار خارجى قرية عزيزة
|
|
|
صوت تصفيق |
|
لقطة كبيرة
L .S. لسيارات النقل
يسيرون ويقف على الجانبين رجال ونساء القرية يصفقون وتتابع
الكاميرا السيارات وهى تتحرك ناحية اليمين Pan
Right
مزج Dissolve |
213 |
نهاية الموسيقى
( 22) |
|
|
لقطة متوسطة
M.S. لسيارة عزيزة
وهى تقف ويدخل رجل
يفتح العربة من الخلف لينزل العمال وترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up
لتظهر عزيزة ومعها عبدالله وهما ينزلا من السيارة ويصافحا
أهل القرية ثم يتحركون
الى عمق الكادر وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
.
مزج Dissolve |
214 |
|
|
|
مشهد ( 48 )
نهار / داخلى غرفة نوم عزيزة |
|
|
|
عبدالله : خللى بالك من الفلوس
يا عزيزة اوعى لها كويس
قوى . وخللى بالك من الحمار
وخلى
باللك على نفسك .
عزيزة : يا أخويا . ربنا يستر
عبدالله : الحمارة تسبيها على هواها . علشان عوضين يرضى
يسلفهالنا
.
عزيزة : حاضر يا أخويا .
عبدالله : الجلابية أوعىَ تجبيها منقطة هاتيها مخططة أحلى .
عزيزة : والله الود ودى أجبيهالك قطنية .
عبدالله : عشتى ليه ياعزيزة ... ربنا يخليكى ليه يارب .
عزيزة : ويخليك ليه ياعبدالله . عايز حاجة تانية ؟
عبدالله : سلامتك يارب .
عزيزة : أجبيلك حلاوة سد الحنك ؟ |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS)
لعزيزة وتغطى
رأسها بمنديل يسار كادر وتستعد للخروج ويمين كادر عبدالله جالس
على أريكة . تتحرك عزيزة يمين كادر ناحيته وتقف أمامه
وتقترب الكاميرا منهما
Zoom in
ويعطيها نقوداً
ويتحول المشهد إلىلقطة
متوسطة لاثنين
.2 (Medium Shot (M.2
. ثم تتحرك الكاميرا لتتابع عزيزة وهى تتحرك يساراً
Pan Left ناحية الباب
وتصبح فى حجم
لقطة متوسطة( Medium Shot
(MS
قطع Cut
|
215 |
|
|
عبدالله
: هو إحنا لسه صغيرين ؟ |
لقطة متوسطة
M.S. لعبدالله جالس فى مواجهة الكاميرا مواجهة Full Front Face
.
قطع Cut |
216 |
|
|
عزيزة :
والنبى لا أنا جايبالك . |
لقطة متوسطةM.S.
لعزيزة وهى تعدل وضع الطرحة على رأسها وتنظر يمين
كادر وتظهر مواجهة Full Front Face
قطع Cut |
217 |
|
|
عبدالله :
وتجيبى لنفسك الجلابية بيكا . أوعى تنسى . |
لقطة متوسطة
M .S . لعبدالله ينظر يسار كادر
قطع Cut |
218 |
|
|
عزيزة :
ما صوف العسكرى كفاية . |
لقطة متوسطة
M. S . لعزيزة وهى تتحرك ناحية عمق الكادرخلفية Full rear للكاميرا
.ثم تلتفت
للكاميرا مره اخرى
وتصبح مواجهة Full Front Face
.
قطع Cut |
219 |
|
|
عبدالله :
طب وحياة النبى أنتى تستاهلى درابية كمان . |
لقطة متوسطة
M .S. لعبدالله ينظر فى اتجاه يسار الكادر
قطع Cut |
220 |
|
|
عزيزة :
انشالله تسلم .. فتك بعافية.
صوت عبدالله : الله يعافيكى . |
لقطة متوسطةM.S.
لعزيزة . ثم تلتفت ناحية عمق الكادر وتعطى ظهرها
للكاميرا
خلفية Full rear للكاميرا
وتتحرك ناحية العمق .
مزج Dissolve |
221 |