welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 49 )
نهار/ داخلى صحن دار عزيزة

صوت مزامير وأصوات أطفال

لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close  لصينية عليها كعك العيد وتتابعها الكاميرا  ثم تبتعد الكاميرا قليلاً Zoom out  لتظهر عزيزة وهى تحملها وتتحرك ناحية عمق الكادر حيث يجلس عبدالله يمين كادر على مصطبة ومعه رجلاً يجلس يسار كادر  .
قطع Cut

222
عزيزة : كل سنة وأنت طيب يا أبو محمود , ويعود عليك بعافية كده , وبخير . والسنة الجاية تبقى على عرفات يا قادر يا كريم .
أبو محمود : الله يخليكى .
عزيزة : إزىَ الست والولاد ؟
أبو محمود : الحمد لله
عبدالله : الشاى يا ابو محمود
أبو محمود :  شكراً يا عبدالله .
لقطة متوسطة M.S. من زاوية منخفضة Low Angle لعزيزة وهى تجلس ويقوم عبدالله بصب الشاى للضيف 




عبد الله يمد يده بالشاى
قطع Cut
223
مشهد ( 50 )
نهار / خارجى شارع من شوارع القرية

صوت ضوضاء والبوق

لقطة قريبة Close up على بوق يحمله رجلاً ويسير عكس اتجاه الكاميرا ويصبح فى حجم لقطة متوسطة M .S ويحمل على ظهره صندوق الدنيا . وخلفه مجموعة من الناس يتبعونه ويصبحوا فى حجم لقطة كبيرة L .S.  .
قطع Cut
224
مشهد ( 51 )
نهار / داخلى صحن دار عزيزة

صوت مزمار
صندوق الدنيا

عزيزة : مع السلامة . سلم على الجماعة ياأبو محمود ... .. عبدالله ...
عبدالله : نعم .
عزيزة : نفسى اتفرج على صندوق الدنيا .
عبدالله : صندوق الدنيا .. أوعى يا بت تكونى اتهبلتى فى مخك
عزيزة : هو ايه اللى اتهبلت والنبى يا عبد الله نفسى اتفرج عليه زى ما كنت لسه بت صغيرة .
عبدالله : هو أنتى لسه صغيرة يابت . دا أنتى كبرتى وخلاص هاتبقى أم .
عزيزة : يعنى مش عايزنى أعيد .
عبدالله : ماأنتى عيدتى يا بت , هو أنتى مش رحتى الجبانة الصبح .
لقطة متوسطة M.S لعزيزة  وعبدالله وأبو محمود من زاوية منخفضة  Low Angle. يقوم الضيف ويصافح عبدالله ويخرج من عمق الكادر
وبخروجة تتحول اللقطة الى
لقطة متوسطة لاثنين .2 (Medium Shot (M.2
يجلس عبدالله يمين كادر وتجلس عزيزة يسار كادر
 

 

 

 

قطع Cut

225
مشهد ( 52 )
نهار / خارجى أمام صندوق الدنيا
صاحب صندوق الدنيا : إتفرج يا سلام . شوف العجب أكوان . أبو زيد الهلالى سلامة . لقطة متوسطةM.S.  على عروسة خشبية معلقة على صندوق الدنيا والرجل صاحب الصندوق  وتنزل الكاميرا لأسفل  Tilt down على الستارة التى تخبئ فتحة صندوق الدنيا
قطع Cut
226
عزيزة : شايف يا عبدالله .. شايف .. يا نهار منيَل أبو زيد موَتهم كلاتهم .
عبدالله : أمال آيه يا بت هو أبو زيد شوية .
عزيزة : والنبى إنت تغلبه .
لقطة متوسطة قريبة M. Close up عبدالله فى مقدمة الكادر وعزيزة  بجوارها فى عمق الكادر والإثنين يسار كادر وينظرا من فتحة الصندوق وتلتفت ناحية الكاميرا لتنظر ناحية عبدالله
قطع Cut
 
227
مشهد (53 )
نهار / خارجى الحقل

دخول موسيقى
( 23 )

صوت بكاء الطفل

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لعزيزة فى عمق الكادر يمين وعبدالله فى مقدمة يسار الكادر . وتتحرك عزيزة ناحية يسار الكادر ويلتفت عبدالله  ناحية اليسار
قطع Cut

228
عزيزة : بسَ ... بسَ يا عبدالله بس إيه يامه إيه لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS لعزيزة تدخل من يمين الكادر تتحرك الكاميرا معها  ناحية اليمين Pan Right لتصل للطفل وتحمل الطفل وتجلس لترضعه .
قطع Cut
229

نهاية موسيقى
( 24 )

لقطة كبيرةL .S.  لعبدالله فى عمق الكادر يحرث الأرض وعزيزة جالسة فى مقدمة الكادر خلفية Full rear للكاميرا

.
قطع Cut

230

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات