welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد (54 )
نهار / داخلى منزل عزيزة
عزيزة : كًل يا عبدالله ... كًل علشان تكبر سد يا ناهد سد.
عبدالله ( الزوج ) : آه
عزيزة : مالك كفاالله الشر .
عبدالله : جنبى بينقح علىَ .
عزيزة : أجيبلك شوية كمون !
عبدالله : لأ . انا هاأبقى كويس
لقطة متوسطة M. S.  لعزيزة تحمل طفلة رضيعة على يديهاوعبد الله بجانبها وتتحرك الكاميرا    Zoom out فيظهر عبدالله أبنهما وهم جالسين يتناولوا الطعام . يتألم عبدالله ويمسك جنبه 
. يتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا  Pan Right وهو يدخل الغرفة وينام .
قطع Cut
231

صوت بكاء الطفل عبدالله

عزيزة : إسم الله عليكى ياختى لقطة متوسطة M.S.  لعزيزة تضع الطفلة على الأريكة . ثم ترتفع الكاميرا على محورها الأفقى Tilt Up لتتابع عزيزة وهى تقوم بعمل الكمون وتتحرك ناحية عبدالله النائم فى الغرفة
قطع Cut
232

صوت بكاء الطفل

عزيزة : بعد الشر عليك يا عبدالله . بغليلك الكمون ياخويا .
عبدالله : آه . آه
عبدالله ( الابن) : امه امه
عزيزة : بسَ يا عبدالله ...
لقطة متوسطة M.S. لأثنين لعبدالله نائم على الأريكة وعزيزة أمامه  .ثم تنظر ناحية الصالة
قطع Cut
233
عزيزة : بسَ يا عبدالله ... ده أنت بقيت راجل كبير دلوقتى .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لعزيزة تخرج من باب الغرفة وتتحرك يسار كادر وتتابعها الكاميرا Pan Left حتى تصل الى إبنها , ثم تصب الكمون فى كوب الشاى . ثم تتحرك يمين كادر وتتابعها الكاميرا Pan Right حتى تدخل الغرفة
 قطع Cut

234
عزيزة : إشرب يا خويا . لقطة متوسطة M.S.  لعزيزة وعبدالله وهو يتألم وتعطيه عزيزة الكوب  
قطع Cut
235
عزيزة : الله ! بسَ بقى . يا ندامة ... بسَ يا خويا نام إسم الله عليك نام نام جنب اختك.

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لعزيزة وهى تسير ناحية الصالة وتذهب ناحية طفليها
قطع Cut

236

دخول موسيقى
( 24 )
 


نهاية موسيقى
( 25 )

لقطة كبيرة L .S  للغرفة وبها عبدالله نائم فى الغرفة وفى الصالة  تتحرك عزيزة من جانب الأطفال  ناحية الغرفة التى ينام بها عبد الله وتقف على الباب بينه وبين اطفالها  وتنظر عكس اتجاه الكاميرا
اختفاء تدريجى Fade -out
237
مشهد ( 55 )
نهار / خارجى أرض زراعية

صوت عصافير

الريس : شد حيلك أنت وهو . البهايم هاتموت من الجوع ظهور تدريجى Fade -in
لقطة كبيرة L .S  للأرض الزراعية من زاوية مرتفعة High Angle لعبدالله يحرث فى الأرض ويعبر الكاميرا رئيس العمال ويخرج من الكادر.
قطع Cut
238
عزيزة : آيه ياعبدالله ؟ ماقلتلك قالولى ما فيش غير الكى بالنار
عبدالله : أمرك ياعزيزة
عزيزة : ده أمر الله ياعبدالله .... امر الله ... استريح انت  ياخويا استريح .
لقطة متوسطة M.S.  لعبدالله جالس على ركبتيه يعمل . ويمسك جنبه وتظهر عزيزة فى خلفية الكادر وتتحرك ناحيته فى المقدمة
ويستلقى على الأرض وتستكمل عزيزة العمل
اختفاء تدريجى Fade -Out
239
مشهد (56 )
نهار / داخلى غرفة الكى

دخول موسيقى
( 25 )

عبدالله : آه .. آه . لقطة قريبة  Close up على أداة الكى وتتحرك الكاميرا يميناً لوجه عبدالله فى حجم لقطة متوسطة M. Close up قريبة ويظهر وهو يتألم . ثم تتحول اللقطة الى
 لقطة م
توسطة Medium Shot (MS)
 تظهر عزيزة وإبنيها فى خلفية الكادر وعبدالله فى مقدمة الكادر

 .
مزج Dissolve

240
لقطة كبيرة L .S . لعزيزة وإبنيها جالسين وحولهم عدد من الفلاحين
قطع Cut
241
مشهد ( 57 )
نهار / خارجى أمام مبنى المستشفى

نهاية موسيقى
( 25 )
مع بداية كلام عزيزة

عزيزة : خير ياعبدالله ! قالوا عندك آيه كفالله الشر .
عبدالله : بلهارسيا بعيد عنك , والإبرة يوم ويوم .
عزيزة : ربنا يشفيك يا اخويا ربنا يشفيك.
عبدالله : هاجى يوم ويوم ازاى بس هما صحاب الحمارة هايرضو يدوهالنا
 نعمل اية بس يا اخواتى
 .
عزيزة : يا اخويا ما تشلش هم بكرة ربنا يفرجها يا بت ياله
 

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS   لعزيزة تجلس على الارض وبجانبها بنتها وابنها وقد كبرت البنت قليلا ثم تنظر شمال الكادر وثقف وتتحرك تجاة شمال الكادرتتابعها الكاميرا Pan Left  حتى تقابل عبد الله وتقف معه فيتحول المشهد الى  لقطة متوسطة Medium Shot (MS) ثم تساعد  عبدالله فى المشى وويتحركا ناحية اليمين وتتابعهم  الكاميرا  Pan Right ويصلا الى الحمار وتساعده على الركوب عليها وتنده على اطفالها ثم يتحركون الى عمق الكادر

 مزج Dissolve

242
مشهد ( 58 )
نهار / داخلى حوش المنزل
صوت رجل : سمعت الخبر ! ياللا يا مطاوع
صوت آخر : وهو مين ماسمعش , ده صوت المنادى يخرم الودان . اليومية بستة والقبض على 15 يوم .
عبدالله : سامعة ياعزيزة . يا ما أنت كريم يارب.
عزيزة : أوعى تكون فاكر نفسك هاتروح .

لقطة متوسطة قريبة Medium .Close .Shot  لعزيزة وهى تعد النقود وتتحرك الكاميراZoom out  للخارج لتصبح اللقطة لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  وتسير ناحية عبدالله الذى يظهر هو و الاطفال فى عمق الكادر شمال


قطع Cut

 

243
عبدالله : ومارحش ليه بسَ . ده احنا على رأى المثل مش لاقيين التراب ناكله .
عزيزة : ماحدش بيموت من الجوع .
عبدالله : ومارحش ليه بسَ !
عزيزة : علشان أنت لسه بعافية .
عبدالله : طب بكرة تشوفى إن مالقتينى زى الحصان يبقالك الكلام .
عزيزة : إنشالله يا اخويا انشا الله يارب  

لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O S) بين عبد اللة فى مقدمة الكادر بروفيل side angle  وعزيزة  فى عمق الكادرمواجهة Full Front Face  ثم تتقدم عزيزة لتجلس لتاكل وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة M. S.  لعزيزة وعبدالله والطفل من زاوية منخفضة Low Angle وهم جالسين يأكلون
 قطع Cut

244

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات