وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (54 )
نهار / داخلى منزل عزيزة |
|
|
|
عزيزة :
كًل يا عبدالله ... كًل علشان تكبر
سد يا ناهد سد.
عبدالله ( الزوج ) : آه
عزيزة : مالك كفاالله الشر .
عبدالله : جنبى بينقح علىَ .
عزيزة : أجيبلك شوية كمون !
عبدالله : لأ . انا هاأبقى كويس
|
لقطة متوسطة
M. S. لعزيزة تحمل طفلة رضيعة على يديهاوعبد
الله بجانبها وتتحرك الكاميرا
Zoom out
فيظهر
عبدالله أبنهما وهم جالسين يتناولوا الطعام . يتألم عبدالله ويمسك
جنبه
. يتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا
Pan Right وهو يدخل الغرفة
وينام .
قطع Cut |
231 |
|
صوت بكاء
الطفل عبدالله |
عزيزة :
إسم الله عليكى ياختى |
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة تضع الطفلة على الأريكة . ثم ترتفع
الكاميرا على محورها الأفقى Tilt Up
لتتابع عزيزة وهى تقوم بعمل الكمون وتتحرك ناحية عبدالله النائم
فى الغرفة
قطع Cut |
232 |
|
صوت بكاء الطفل
|
عزيزة :
بعد الشر عليك يا عبدالله . بغليلك الكمون ياخويا .
عبدالله : آه . آه
عبدالله ( الابن) :
امه امه
عزيزة : بسَ يا عبدالله ... |
لقطة متوسطة
M.S. لأثنين لعبدالله نائم على
الأريكة وعزيزة أمامه .ثم تنظر ناحية الصالة
قطع Cut |
233 |
|
|
عزيزة :
بسَ يا عبدالله ... ده أنت بقيت راجل كبير دلوقتى . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لعزيزة تخرج من باب الغرفة وتتحرك يسار كادر
وتتابعها الكاميرا Pan Left حتى تصل
الى إبنها , ثم تصب الكمون فى كوب الشاى . ثم تتحرك يمين كادر
وتتابعها الكاميرا Pan Right حتى تدخل
الغرفة
قطع Cut
|
234 |
|
|
عزيزة :
إشرب يا خويا . |
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة وعبدالله وهو يتألم وتعطيه عزيزة الكوب
قطع Cut |
235 |
|
|
عزيزة :
الله ! بسَ بقى . يا ندامة ... بسَ يا خويا نام إسم الله عليك
نام نام جنب اختك. |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لعزيزة وهى تسير ناحية الصالة وتذهب ناحية
طفليها
قطع Cut
|
236 |
دخول موسيقى
( 24 )
نهاية موسيقى
( 25 )
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S للغرفة وبها عبدالله نائم فى الغرفة وفى
الصالة تتحرك عزيزة
من جانب الأطفال ناحية
الغرفة التى ينام بها عبد الله وتقف على
الباب بينه وبين اطفالها وتنظر عكس اتجاه الكاميرا
اختفاء تدريجى Fade
-out |
237 |
|
|
|
مشهد ( 55 )
نهار / خارجى أرض زراعية |
|
|
صوت عصافير |
الريس :
شد حيلك أنت وهو . البهايم هاتموت من الجوع |
ظهور
تدريجى Fade -in
لقطة كبيرة L .S للأرض
الزراعية من زاوية مرتفعة High Angle
لعبدالله يحرث فى الأرض ويعبر الكاميرا رئيس العمال ويخرج من
الكادر.
قطع Cut |
238 |
|
|
عزيزة :
آيه ياعبدالله ؟ ماقلتلك قالولى ما فيش غير الكى بالنار
عبدالله : أمرك ياعزيزة
عزيزة : ده أمر الله ياعبدالله ....
امر الله ... استريح انت ياخويا
استريح . |
لقطة متوسطة
M.S. لعبدالله جالس على ركبتيه يعمل . ويمسك جنبه
وتظهر عزيزة فى خلفية الكادر وتتحرك ناحيته فى المقدمة
ويستلقى على الأرض وتستكمل عزيزة العمل
اختفاء تدريجى Fade
-Out |
239 |
|
|
|
مشهد (56 )
نهار / داخلى غرفة الكى |
|
دخول موسيقى
( 25 ) |
|
عبدالله :
آه .. آه . |
لقطة قريبة
Close up على أداة الكى وتتحرك
الكاميرا يميناً لوجه عبدالله فى حجم لقطة متوسطة
M. Close up قريبة ويظهر وهو يتألم .
ثم تتحول اللقطة الى
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
تظهر عزيزة وإبنيها
فى خلفية الكادر وعبدالله فى مقدمة الكادر
.
مزج Dissolve |
240 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S . لعزيزة وإبنيها جالسين وحولهم عدد من الفلاحين
قطع Cut |
241 |
|
|
|
مشهد ( 57 )
نهار / خارجى أمام مبنى المستشفى |
|
نهاية موسيقى
( 25 )
مع بداية كلام عزيزة |
|
عزيزة :
خير ياعبدالله ! قالوا عندك آيه كفالله الشر .
عبدالله : بلهارسيا بعيد عنك ,
والإبرة يوم ويوم .
عزيزة : ربنا يشفيك يا
اخويا ربنا يشفيك.
عبدالله : هاجى يوم ويوم ازاى بس هما صحاب
الحمارة هايرضو يدوهالنا
نعمل اية بس يا اخواتى .
عزيزة :
يا اخويا ما تشلش هم بكرة ربنا يفرجها يا بت
ياله
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لعزيزة
تجلس على الارض وبجانبها
بنتها وابنها وقد كبرت البنت قليلا ثم تنظر شمال الكادر وثقف
وتتحرك تجاة شمال الكادرتتابعها
الكاميرا Pan Left
حتى تقابل عبد الله وتقف معه فيتحول المشهد الى
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
ثم
تساعد عبدالله فى المشى
وويتحركا ناحية
اليمين وتتابعهم
الكاميرا Pan
Right ويصلا الى الحمار وتساعده على الركوب
عليها وتنده على اطفالها ثم يتحركون الى عمق الكادر
مزج Dissolve
|
242 |
|
|
|
مشهد ( 58 )
نهار / داخلى حوش المنزل |
|
|
|
صوت رجل :
سمعت الخبر ! ياللا يا مطاوع
صوت آخر : وهو مين ماسمعش , ده صوت
المنادى يخرم الودان . اليومية بستة والقبض على 15 يوم .
عبدالله : سامعة ياعزيزة . يا ما أنت
كريم يارب.
عزيزة : أوعى تكون فاكر نفسك هاتروح
. |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot
لعزيزة وهى تعد النقود
وتتحرك
الكاميراZoom out
للخارج لتصبح
اللقطة لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
وتسير ناحية عبدالله
الذى يظهر هو و الاطفال فى عمق الكادر شمال
قطع Cut
|
243 |
|
|
عبدالله :
ومارحش ليه بسَ . ده احنا على رأى المثل مش لاقيين التراب
ناكله .
عزيزة : ماحدش بيموت من الجوع .
عبدالله : ومارحش ليه بسَ !
عزيزة : علشان أنت لسه بعافية .
عبدالله : طب بكرة تشوفى إن مالقتينى
زى الحصان يبقالك الكلام .
عزيزة : إنشالله
يا اخويا انشا الله يارب |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O
S) بين عبد اللة فى مقدمة الكادر بروفيل side angle
وعزيزة فى عمق الكادرمواجهة Full Front Face
ثم تتقدم عزيزة لتجلس لتاكل وتتحول
اللقطة الى
لقطة متوسطة
M. S. لعزيزة وعبدالله والطفل من زاوية منخفضة
Low Angle وهم جالسين يأكلون
قطع
Cut
|
244 |