وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 60 )
نهار / خارجى شارع من شوارع القرية
|
|
استمرار
موسيقى
( 27 ) |
|
|
لقطة متوسطة
M. S. لعزيزة وهى
قادمة من عمق الكادر تحمل سيقان الذرة الجافة وتتحرك يمين كادر
وتتابعها الكاميرا Pan Right . ثم تخرج من
يمين الكادر ويدخل جمل حاملا سيقان
ذرة ويجره فلاح
مزج Dissolve |
262 |
|
|
|
مشهد ( 61 )
نهار / داخلى منزل من منازل القرية |
|
|
|
إمرأة :
ما تخلصى بقى يا عزيزة ؟
عزيزة : خلاص آهه . |
لقطة متوسطة
M. S لعزيزة امام الفرن تخبز, وتجلس بروفيل
يسار كادر , وتظهر إمرأة فى عمق الكادر نازلة من على سلم يسار
كادر
مزج Dissolve |
263 |
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS لعزيزة وهى
تتقدم من عمق الكادرثم تخرج شمال كادر
مزج Dissolve |
264 |
|
|
|
مشهد ( 62 )
نهار / خارجى سطح أحد المنازل |
|
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لمشنة فيها روث البهائم وتخرجها عزيزة من المشنة
وتتابعها الكاميراPan Right . ثم تدخل
فلاحة فى الكادر وترتفع الكاميراTilt up
ليصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين
M. S. 2, وتعطى الفلاحة النقود لعزيزة
.
قطع
Cut |
265 |
|
|
|
مشهد ( 63 )
ليل / داخلى منزل عزيزة
|
|
|
|
عبدالله
: آه .. آه ... أنتى تعبتى قوى يا عزيزة .
عزيزة : يا خويا أنى لا تعبت ولا
حاجة , بكرة ربنا ياخد بيدك وأستريح أنى .
عبدالله : إمتى بس .... والله ماهو
باين . |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot
لأيدى تمتد لتتناول أرغفة
الخبز , تبتعد الكاميرا للخارج
Zoom out
ليظهر طفلى عزيزة وبجوارهما
تجلس عزيزة يسار كادرلتأخذ
رغيف ووقطعه جبن ثم تقف وتتحرك يسار كادر
وتتحرك الكاميرا
معها ناحية الشمال Pan
Left
لتصل لعبدالله الجالس فى
يسار الكادر وتعطية الطعام ثم تقف وتخرج من يمين الكادر ويظل
عبدالله فى الكادر بمفرده .
قطع Cut
|
266 |
|
|
عزيزة :
بلاش كُفر أمال |
لقطة متوسطة
M. S. لعزيزة من زاوية
وهى تذهب وتضع على
النار خوص
قطع Cut |
267 |
|
|
عبدالله :
والنبى اسقينى يا عزيزة |
لقطة متوسطةM.
S. لعبدالله وهو يأكل وينظر يمين كادر .
قطع Cut |
268 |
|
|
عزيزة :
الحكيم محرج على الميه . |
لقطة متوسطة
M. S. لعزيزة وهى
تلتفت ناحية يسار الكادر
قطع Cut |
269 |
|
|
عبدالله :
ده بق واحد مش حاجة , إلهى يارب يسقيكى من مية زمزم يوم القيامة . |
لقطة متوسطة
M. S. لعبدالله ينظر يمين كادر
قطع Cut |
270 |
|
|
|
لقطة متوسطة
M. S. لعزيزة تبتسم وتقف وتسير عكس اتجاه الكاميرا
حتى تصبح فى حجم لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
قطع Cut |
271 |
|
|
عبدالله :
بقى يارب أرقد آنى فى الدار زى الولايا وعزيزة تجرى علىَ
آنى والعيال . |
لقطة متوسطة
M. S. لعبدالله يأكل ويجلس بروفيل , ثم ينظر لأعلى يسار
الكادر
قطع Cut |
272 |
نهاية موسيقى
( 27 ) |
|
عزيزة :
خد ياخويا بالهنا
عبدالله : تعرفى يا عزيزة آنى نفسى
فى البطاطا قوى .
عزيزة : بطاطا ! والنبى لأجيبلك .
عبدالله : منين بسَ ! أنتى حيلتك
حاجة .
عزيزة : ها أروح غيط قمرين
افحت على كام جدر .. أهل البلد كلتهم بيعملوا كده .
عبدالله : بسَ الواد إبن قمرين ده
كشر قوى .
عزيزة : ولا يكون عندك فكرة . |
لقطة متوسطة
M.S. لعزيزة وهى تملأ الكوب وتسير ناحية يمين
الكادر وتتابعها الكاميرا Pan Right
حتى تصل الى عبدالله وتجلس بجواره يسار كادرو
تصبح اللقطة
لقطة متوسطة لاثنين
.2 (Medium Shot (M.2
ووجهها فى اتجاه
الكاميرا وعبدالله بروفيل وتصبح الكاميرا فى زاوية مرتفعة High Angle
قطع Cut |
273 |