welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 65 )
ليل / داخلى منزل عزيزة

موسيقى
( 29 )

عبدالله : ما تيجى تاخديلك حته .
عزيزة : ماليش نفس .
عبدالله : ما تيجى يا شيخة . دى حلوة قوى مش كده يا عبدالله .
ظهور تدريجىFade-in    

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS
لعبدالله وإبنته واقفة أمامه ويقشر لها البطاطا وعزيزة جالسة فى خلفية الكادر بروفيل وتبتعد الكاميرا Zoom out  حتى يظهر الإبن جالسا فى يمين مقدمة الكادر ويأكل البطاطا ويصبحوا جميعاً فى حجم لقطة كبيرة   L .S.
قطع Cut
294
عبدالله الإبن : آيوه يا به . لقطة متوسطة قريبة M. Close up لبعدالله الإبن , ثم ترتفع الكاميرا لأعلىTilt up لتتابع الإبن وتصبح اللقطة لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS وهو يقف ويسير يسار كادر وتتحرك الكاميرا معه ناحية الشمال Pan Left ليصل لأمه ويقف امامها ويعطيها قطعة بطاطا
قطع Cut
295
عبدالله ( الإبن ): كلى يامه ..
عزيزة : لأ كل انت يا ضنايا

الإبن : لازم تاكلى .

لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O S)  لعزيزة من فوق ظهر الإبن ويخرج من يمين الكادروتصبح اللقطة
 لقطة م
توسطة Medium Shot (MS)
 وتأكل عزيزة قطعة من البطاطا وتلقيها من فمها
مزج Dissolve

296
مشهد ( 66 )
نهار / خارجى الحقل
إبن قمرين : إزيك يا عزيزة ؟ عم عبدالله مش عايز بطاطا .. لقطة كبيرة L. S .  للأرض الزراعية ويدخل إبن قمرين الكادر من اليمين ويسير وتتابعه الكاميرا يساراً Pan Left حتى يصل الى عزيزة التى تحرث فى الأرض تعتدل وتنظر يمين كادر 
قطع Cut
297
لقطة متوسطة M. S . لعزيزة وهى تنظر يمين كادر وتضع الفأس على كتفها
قطع Cut
298
إبن قمرين : (يضحك ) لقطة كبيرة L .S . لأبن قمرين وهو واقف يمين كادر وعزيزة يسار كادر , ويخرج إبن قمرين من يسار الكادر وتضرب بالفاس الارض بعد خروجة
اختفاء تدريجى Fade -out
299
مشهد ( 67 )
ليل / داخلى منزل عزيزة

اختفاء تدريجى لموسيقى
( 29 )

عبدالله : فيه آيه يا عزيزة ؟
عزيزة : راسى بتوجعنى .
عبدالله : لازم خدتى ضربة شمس بقى ولاحاجة
ظهور تدريجى Fade-in
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS . لعزيزة وعبدالله والأطفال يتناولون طعام العشاء تتوقف عزيزة عن تناول الطعام 
قطع Cut
300
عزيزة : الوقت أبقى كويسة
عبدالله : يبقى لازم بكرة تستريحى ولا تطلعيش الغيط.
عزيزة : ماأنت عارف الحال آنى كويسة غيرش عندى شوية وجع .
عبدالله : حطى فى ودانك شوية ميه بملح وإنتى راسك تفك على طول .
عزيزة : قلتلك دلوقتى أبقى كويسة .نفسى طابق علىَ
لقطة متوسطة M .S  لعزيزة يمين كادر وعبدالله يسار كادر
قطع Cut
301
عزيزة : هاأطلع السطوح أشم شوية هوا .
الطفلة : خدينى معاكى السطوح ياأمه .
عزيزة : يا بت سبينى فى حالى , يا عبدالله خد أختك معاك .
لقطة كبيرة L .S . لعزيزة وعبدالله والأطفال , تتحرك عزيزة وتسير ناحية الكاميرا وتبتعد الكاميرا أيضاً للخارج على شاريوة و تجرى إبنتها وراءها وتبعدها عزيزة عنها , ثم تسير يساراً وتتابعها الكاميرا pan left , ثم تصعد السلم وتتحرك الكاميرا على كرين
قطع Cut
302
مشهد ( 68 )
ليل / خارجى سطح منزل عزيزة

موسيقى ( 30 )


 

 


اختفاء تدريجى لموسيقى (30 )

 

 


عزيزة : ( تبكى ) يا رب .. يا رب والنبى ماتفضحنى ... دا آنى ولية غلبانة والراجل راقد فى الدار . ده يموت ويروح فيها , والعيال يتيتموا من بعده .وآنى غلطانة ., آنى غلطانة . سامحنى يا رب ... سامحنى يا رب

لقطة متوسطة كبيرة M .L. S من زاوية مرتفعة High Angle  إضاءة  المشهد خافتة  لعزيزة وهى تصعد سلالم  المنزل , ثم تتحرك يمين كادر وتتابعها الكاميرا Pan Right  حتى تقف , ثم تجلس على الأرض وتفرغ مافى جوفها . ثم تجلس وتتحدث  ثم تقوم وترفع انية فخارية وتنقلها  وتقف وتصعد عليها  وترتفع معها الكاميرا لتتابعها Tilt up لأعلى
قطع Cut
303
لقطة كبيرة L .S.  ( الكادر مائل ) لعزيزة من زاوية منخفضة Low Angle  وهى تقفز من فوق الآنية على الأرض , ثم تصعد مرة ثانية
قطع Cut
304

دخول موسيقى (31 ) طبل عالى

 

 

نهاية موسيقى
 ( 31 )

لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لوجه عزيزة وهى متعبة , ثم تقفز ثانية وتنزل معها الكاميرا لأسفل Tilt Down . ثم تخرج من داخل الجلباب الذى ترتديه عود ملوخية , تقف وتتابعها الكاميرا Tilt up , ثم تتحرك يسار ثم يمين  وتختفى خلف عيدان الذرة
قطع Cut
305
عزيزة : إنت عالم بالحال , أنا عارفة إن اللى بأعمله ده حرام . لكن جوزى عيان والخلق كلها عارفة . أموت نفسى وأستريح , بسَ ده حرام . وهو يعنى اللى بأعمله ده مش حرام . وأنا عملت آيه بسَ ؟ الشيطان كتفنى , الشيطان كتفنى . لقطة قريبة Close up لوجه عزيزة وهى ترقد على الأرض
 

ثم ترقد على الأرض
قطع Cut

306

دخول موسيقى(32 )

لقطة قريبة للرحاية Close up, ثم ترتفع الكاميرا لأعلى  وتتحول اللقطة الى
 لقطة م
توسطة Medium Shot (MS)
Tilt up ويظهر وجه عزيزة فى عمق الكادر وهى نائمة , ثم تجذب الرحاية وتضعها على بطنها .
قطع Cut
307

نهاية موسيقى (32)

لقطة متوسطة قريبة Medium .Close .Shot  للرحاية  من زاوية مرتفعة  High Angle على بطن عزيزة , ثم يتسع الكادر حتى تصبح عزيزة فى حجم لقطة متوسطة  M .S.
مزج Dissolve

308

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات