وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 65 )
ليل / داخلى منزل عزيزة |
|
موسيقى
( 29 ) |
|
عبدالله
: ما تيجى تاخديلك حته .
عزيزة : ماليش نفس .
عبدالله : ما تيجى يا شيخة . دى حلوة
قوى مش كده يا عبدالله . |
ظهور
تدريجىFade-in
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لعبدالله وإبنته واقفة أمامه ويقشر لها البطاطا وعزيزة جالسة فى
خلفية الكادر بروفيل وتبتعد الكاميرا
Zoom out
حتى يظهر الإبن جالسا فى يمين مقدمة الكادر ويأكل
البطاطا ويصبحوا جميعاً فى حجم لقطة كبيرة
L .S.
قطع Cut |
294 |
|
عبدالله
الإبن : آيوه يا به . |
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لبعدالله الإبن , ثم ترتفع الكاميرا لأعلىTilt
up لتتابع الإبن وتصبح اللقطة لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS وهو يقف ويسير يسار
كادر وتتحرك الكاميرا
معه ناحية الشمال Pan
Left ليصل لأمه
ويقف امامها ويعطيها قطعة بطاطا
قطع Cut |
295 |
|
عبدالله (
الإبن ): كلى يامه ..
عزيزة : لأ كل انت يا ضنايا
الإبن
: لازم تاكلى . |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O
S)
لعزيزة من فوق ظهر الإبن ويخرج من
يمين الكادروتصبح
اللقطة
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
وتأكل عزيزة قطعة من البطاطا وتلقيها من فمها
مزج Dissolve
|
296 |
|
|
مشهد ( 66 )
نهار / خارجى الحقل |
|
|
إبن قمرين : إزيك يا عزيزة ؟ عم
عبدالله مش عايز بطاطا .. |
لقطة كبيرة
L. S . للأرض الزراعية
ويدخل إبن قمرين الكادر من اليمين ويسير وتتابعه الكاميرا يساراً
Pan Left حتى يصل الى عزيزة التى تحرث
فى الأرض تعتدل وتنظر يمين كادر
قطع Cut |
297 |
|
|
لقطة متوسطة
M. S . لعزيزة وهى تنظر
يمين كادر وتضع الفأس على كتفها
قطع Cut |
298 |
|
إبن قمرين :
(يضحك ) |
لقطة كبيرة
L .S . لأبن قمرين وهو
واقف يمين كادر وعزيزة يسار كادر , ويخرج إبن قمرين من يسار
الكادر وتضرب بالفاس
الارض بعد خروجة
اختفاء تدريجى Fade -out
|
299 |
|
|
مشهد ( 67 )
ليل / داخلى منزل عزيزة |
|
اختفاء تدريجى
لموسيقى
( 29 ) |
|
عبدالله : فيه آيه يا عزيزة ؟
عزيزة : راسى بتوجعنى .
عبدالله : لازم خدتى ضربة شمس بقى ولاحاجة |
ظهور تدريجى
Fade-in
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
. لعزيزة وعبدالله والأطفال يتناولون طعام
العشاء تتوقف عزيزة عن تناول الطعام
قطع Cut |
300 |
|
|
عزيزة :
الوقت أبقى كويسة
عبدالله : يبقى لازم بكرة تستريحى ولا تطلعيش الغيط.
عزيزة : ماأنت عارف الحال آنى كويسة غيرش عندى شوية وجع .
عبدالله : حطى فى ودانك شوية ميه بملح وإنتى راسك تفك على طول .
عزيزة : قلتلك دلوقتى أبقى كويسة .نفسى طابق علىَ |
لقطة متوسطة
M .S لعزيزة يمين
كادر وعبدالله يسار كادر
قطع Cut |
301 |
|
|
عزيزة :
هاأطلع السطوح أشم شوية
هوا .
الطفلة : خدينى معاكى السطوح ياأمه .
عزيزة : يا بت سبينى فى حالى , يا عبدالله خد أختك معاك . |
لقطة كبيرة
L .S . لعزيزة وعبدالله
والأطفال , تتحرك عزيزة وتسير ناحية الكاميرا وتبتعد الكاميرا
أيضاً للخارج على شاريوة و تجرى إبنتها وراءها وتبعدها عزيزة عنها , ثم تسير
يساراً وتتابعها الكاميرا pan left ,
ثم تصعد السلم وتتحرك الكاميرا على كرين
قطع Cut |
302 |
|
|
|
مشهد ( 68 )
ليل / خارجى سطح منزل عزيزة |
|
موسيقى ( 30
)
اختفاء تدريجى لموسيقى (30 ) |
|
عزيزة : ( تبكى ) يا رب .. يا
رب والنبى ماتفضحنى ... دا آنى ولية غلبانة والراجل راقد فى الدار
. ده يموت ويروح فيها , والعيال يتيتموا من بعده .وآنى غلطانة .,
آنى غلطانة . سامحنى يا رب ... سامحنى يا رب
|
لقطة متوسطة كبيرة
M .L. S من زاوية
مرتفعة High Angle إضاءة المشهد خافتة لعزيزة وهى تصعد سلالم
المنزل , ثم تتحرك يمين كادر وتتابعها الكاميرا
Pan Right حتى تقف , ثم
تجلس على الأرض وتفرغ مافى جوفها .
ثم تجلس وتتحدث ثم تقوم وترفع انية
فخارية وتنقلها وتقف وتصعد عليها وترتفع معها الكاميرا لتتابعها
Tilt up لأعلى
قطع Cut |
303 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. ( الكادر مائل )
لعزيزة من زاوية منخفضة Low Angle
وهى تقفز من فوق الآنية على الأرض
, ثم تصعد مرة ثانية
قطع Cut |
304 |
دخول موسيقى
(31 ) طبل عالى
نهاية
موسيقى
( 31 ) |
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M. Close up لوجه
عزيزة وهى متعبة , ثم تقفز ثانية وتنزل معها الكاميرا لأسفل
Tilt Down . ثم تخرج من داخل الجلباب
الذى ترتديه عود ملوخية , تقف وتتابعها الكاميرا
Tilt up , ثم تتحرك يسار ثم يمين
وتختفى خلف عيدان الذرة
قطع Cut |
305 |
|
|
عزيزة : إنت عالم بالحال , أنا
عارفة إن اللى بأعمله ده حرام . لكن جوزى عيان والخلق كلها عارفة .
أموت نفسى وأستريح , بسَ ده حرام . وهو يعنى اللى بأعمله ده مش
حرام . وأنا عملت آيه بسَ ؟ الشيطان كتفنى , الشيطان كتفنى . |
لقطة قريبة
Close up لوجه عزيزة وهى ترقد على
الأرض
ثم ترقد على الأرض
قطع Cut |
306 |
دخول موسيقى(32 ) |
|
|
لقطة قريبة للرحاية
Close up, ثم
ترتفع الكاميرا لأعلى
وتتحول اللقطة الى
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
Tilt up ويظهر وجه عزيزة فى عمق الكادر وهى نائمة ,
ثم تجذب الرحاية وتضعها على بطنها .
قطع Cut |
307 |
نهاية
موسيقى (32) |
|
|
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot
للرحاية من زاوية
مرتفعة High Angle على بطن عزيزة , ثم يتسع الكادر حتى تصبح عزيزة فى
حجم لقطة متوسطة M .S.
مزج Dissolve
|
308 |