وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد (7 )
نهار / داخلى بيت عتمان |
|
|
|
حفيظة :
كل ساعة الراجل يقولى عايز أتجوز , عايز أتجوز . لما
كسر نفسى وزلنى
نظيرة : إدبحى له وزة .
حفيظة : وزة .. وزة ياوليه !
نظيرة : وتكون سمينة وتحمريها فى
السمن وترشى دول على كبدتها , وتوكليها له .يقوللك مرة يقوللك غضة
لازم ياكلها كلها . وتتعشوا إنتوا الاتنين بالوزة , تشربوا الشاى
... إن كان هايبان ماكانش يبقى يروح يداوى نفسه .
حفيظة : فاضل وراكى ياما ؟.
فاطمة : فاضل زلعة واحدة .
حفيظة : طب سيبى اللى فى إيديك ده
وروحى إمسكى وزة وإدبحيها .
حفيظة : وزة !
حفيظة : وتكون سمينة .
فاطمة : والنبى صحيح .!
فهيمة : ياحلاوة ياحلاوة .. مادريتوش
ياولاد مش واحد يهودى مات النهارده .تدبحى وزة بحالها ! ها ينقص
العدد .
حسن : أنا عاددهم يا مرات عمى دول 15 وزة . |
لقطة متوسطة
M.S. لحفيظة ونظيرة
. تقف حفيظة وتتابعها الكاميرا ناحية
اليمين Pan right ثم تتبتعد الكاميرا
للخارج Track out
لتظهر فاطمة فى الخلفية مع حركة كاميرا ناحية اليسار
Pan left وتخرج حفيظة من الكادر .
ثم ترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up
ليظهر حسن وفهيمة من خلف نافذة أعلى الباب تنظر
لأسفل , ثم تزغرد .
قطع Cut
|
32- |
|
|
عتمان :
آيه ده !؟
حفيظة : آيه ده !؟
عتمان : وزة .... وزة ياوليه إنتى
إتهبلتى .
حفيظة : والله ماإتهبل إلا أنت ..
كنت قلت لك نفسى فى البط .
عتمان : وأنا كنت قلت لك نفسى فى
الوز .
حفيظة : آه
عتمان : وزة وبطة ! اللهم إنى
لااسألك رد القضاء . النهاية . عليه العوض ومنه العوض .حوشى الكبدة
وحمرى الدكر لوحده .
خفير : يحمض ياعمدة .
عتمان : حمضت معدتك .. إسمع ياوله
بعد مايتحمر الدكر تاخده توديه لحضرة ظابط النقطة وتقول له حضرة
العمدة دبحولك خصوصى .. فاهم خصوصى
خفير : ياسلام على كرمك ياحضرة
العمدة . |
لقطة متوسطة
M.S. لأوزة مدبوحة
,تتحرك الكاميرا لأعلى Tilt up لنرى
عتمان وخفير , ثم تدخل حفيظة الكادر وفى الخلفية خفير يحمل قفص
الدجاج , وتدخل فاطمة من يسار الكادر .
ثم تخرج من الكادر وتبتعد الكاميرا للخارج
Track out ثم تخرج حفيظة من الكادر .
ويصبح عتمان والخفير فى حجم لقطة متوسطة M.S.
2 وتتحرك الكاميرا لتتابع عتمان يمين كادر ثم يسار كادر
ليخرج من الكادر وتثبت الكاميرا على الخفير .
قطع Cut
|
33- |
|
|
أبو العلا
: ييسس.
إيش جابك هنا يابت !
فاطمة : حضرة العمدة هو اللى أمرنى ,
قلت له أقول لجوزى كان هايضربنى .
أبو العلا : ربنا مش هايتوب علينا من
الحكم ده . وآيه ده كله . بطة ووزة ! دى ماحصلتش .
فاطمة : من بختى لاجل ماأدوق الوز
وأستطعم طعمه .
أبو العلا : يعنى هايكون طعمه آيه !
أهو وز .
فاطمة : يعنى انت دقته !
أبو العلا : أيوه وأنا صغير أمى كانت
عندها وزة لحقتها بالسكينة وهى بتفرفر .
شايفة الفخدة دى يابت يوزن لها بالقليل كده يجي رطلين لحمة .
فاطمة : ولاَ الطبلة دى , الطبلة
اللى عاملة زى الليه . |
لقطة كبيرة
L.S. لفاطمة فى مقدمة الكادر وفى عمق
الكادر يظهر أبو العلا ساحبا ًحماراً .ثم تبتعد الكاميرا للخارج
Track out ,وتتابعه وهو ينزل بجوار
فاطمة الجالسة على الأرض Tilt down ثم
يمسك البطة وينظر اليها .
قطع Cut
|
34- |
|
|
فاطمة
: آه يانى لو الوزة دى بتاعتنا .
أبو العلا : ياسلام يابت , دى كانت
تبقى ليلة .
فاطمة : دا أنا كنت أسلقها وأشويها
وأفصصها فصوص وأعملك صحن فتة. وكًل ياأبو العلا .
أبو العلا : لأ كلى إنتى .
فاطمة : والنبى ماتكسفش إيدى . كلَ
إنت .
أبو العلا : بس إن ماكنتيش تحلفى . أقولك إنتى النُص وانا النُص . (
يضحكا ) |
لقطة متوسطة قريبة
M.Close.up لفاطمة وأبو العلا يمين كادر
وهو يمسك شفايفها ثم ينظر يمين كادر معطياً ظهره للكاميرا .
وفاطمة يسار كادر تنظر يمين كادر
قطع
Cut |
35- |
|
|
عتمان :
ماشاء الله ماشاء الله . عاملينها خلوة إنتوا الاتنين ..
المهيصة والكلام الفارغ ده فى داركوا هنا جامع .. فاهم ياأبو العلا
جامع .
أبو العلا : حاضر ياحضرة العمدة ....
ربنا يعمر بيتك .
عتمان : بت . لمى الريش ده ماتخليش ولا
ريشة .
فاطمة : حاضر يا حضرة العمدة .
عتمان : إسمعى يابت . هاتى الطشت
علشان أغسل وشى . علشان إتمليت تراب .
فاطمة : حاضر .
|
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S. لعتمان ينظر من نافذة غرفته ثم
يظهر أبو العلا وفاطمة من أسفل الكادر
ثم يخرج أبو العلا من يسار الكادر
قطع Cut |
36- |
|
|
|
|
|