وصف الصوت |
وصف الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
أم حسن : يا لهوى ....
إسماالله عليكٍ يا عزيزة . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لأم حسن تجرى
يمين كادر وتتابعها الكاميرا Pan Right
حتى تصل الى عزيزة المغمى عليها
قطع Cut
|
388 |
|
|
عرفة : ياللا يا بت أنتى وهى كل
حىَ يروح لشغله , وأنتى يا أم حسن خليكٍ معاها .يا فهمى يا حلمى
اعملولها ضليلة هنا
جنب النخل قوام يالا |
لقطة كبيرة
L .S. لعرفة ومعه فلاحة
وهما يجريان ناحية يمين الكادر حتى يصلا الى عزيزة , ثم يتحرك
عرفة يسار كادر وتتابعه الكاميرا Pan
Left حتى يصل الى فلاح
ويخرج الفلاح من يسار الكادر وخلفة فلاح اخر
.
قطع Cut |
389 |
دخول موسيقى
( 42 )
نهاية
موسيقى
( 42 ) |
|
عرفة : رايحة فين يا عزيزة ؟ روحى
إستريحى .
عزيزة : سيبنى ها أشتغل .
عرفة : يا بت رايحة فين بسَ .
عزيزة : حا أشتغل اليومية
.
عرفة : تشتغلى آيه بسَ إنتى تعبانة روحى أستريحى .
عزيزة : أرتاح آيه . ها تضيع لى اليومية
عرفة : يوميتك ماشية ... خلاص إطمنى .. إطمنى اليومية ماشية .. يا
أم حسن تعالى خديها خليها تستريح . |
لقطة كبيرة
L .S. لفهمى وحلمى
يقوما بوضع غطاء على بعض العصى , وتدخل أم حسن الكادر بحزمة من
البوص وتنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down لتتابعها مع حركة كاميرا ناحية
اليسار Pan Left لتظهر عزيزة نائمة على الأرض , ثم تعتدل
وتقف وتتحرك الكاميرا للداخل Track in
مع دخول عرفة من يسار الكادر ويمسكها , ثم تتحرك من خلفه وتصبح
يسار كادر وعرفة يمين كادر , ثم تعود لتنظر له , ثم تدخل أم حسن
الكادر من اليمين وتتحرك الكاميرا
معهم ناحية اليمين Pan
Right
ويخرج عرفة من يسار الكادر , ثم تنام عزيزة أسفل
الخيمة ويدخل فلاح من يمين الكادر ويغطى جوانب الخيمة
بالبوص وتظهر رأس
عزيزة نائمة
مزج Dissolve |
390 |
|
|
|
مشهد ( 83 )
غروب / خارجى شوارع القرية
|
|
|
ضوضاء |
عبدالمطلب :
إطلعوا من بلدنا يا قتالين
القتلة ... تفتكروا إن بلادنا يحصل فيها كده .
المجموعة : لأ .
عبدالمطلب
: دول ما عدليهمش عيش عندنا . لازم يخرجوا من بلدنا دلوقت ...
ياللا يا جدعان |
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة محمولة
على النقالة وبجوارها أم حسن ويدخلوا من يسار الكادر ويظهر فى
خلفية الكادر أهل القرية مصطفين وجميع من فى الكادر سلويت , ثم
يتحركوا بالنقالة ليخرجوا من يمين الكادر . ويظهر
علبدالمطلب ومعه مجموعة من الرجال وتصبح الكاميرا فى زاوية
مرتفعة High Angle , ويتحركوا فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut |
391 |
|
|
عزيزة : آه ..
أم حسن : إسم الله ... إسم الله عليكى . انا ام حسن ياأختى . أم
حسن . |
لقطة متوسطة قريبة
M . Close up لعزيزة من
زاوية مرتفعةHigh Angle وتدخل يد لترش الماء على وجه عزيزة وتنتفض عزيزة
وتتحرك الكاميرا للخارج
Zoom out
لتظهر أم حسن فى الكادر
وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة
لاثنين .2 (Medium
Shot (M.2
وتنظر عزيزة ناحية يمين الكادر , ثم تعود
لتنام ثانية ,
مزج Dissolve |
392 |
|
|
|
مشهد ( 84 )
ليل / خارجى المقهى
|
|
دخول موسيقى
ناى ( 43 ) |
|
صاحب المقهى :
مافيش .. قلت ما
فيش هو حد شريكى
برضة مفيش
الفلاح : كدة
صاحب المقهى :
ايوة كدة اهه مفيش لا شاى ولا سكر ولا مشاريب مفيش حاجة خالص
إتفضلوا بقى . |
لقطة قريبة
Close up على مصباح مضيىء
وتنزل الكاميرا لأسفل tilt Down مع حركة كاميرا ناحية اليمين
Pan Right ليتحول
المشهد الى لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS ليظهر صاحب
المقهى وأمامه أثنين من عمال الترحيلة , ثم يتحركا ناحية
الكاميرا ويعبراها ويخرجا من يسار الكادر فى
حجم لقطة
كبيرة( Long Shot ( LS
وتتحرك الكاميرا لتتابع
صاحب المقهى Pan Left وهو يتحرك يساراً ويظهر الفلاحان فى خلفية الكادر
ظهرهما للكاميرا وفى المقدمة مجموعة من رجال القرية جالسين أمام
الكاميرا .
قطع Cut |
393 |
|
|
مشهد ( 85 )
ليل / داخلى غرفة نوم ليندا
|
|
|
|
لقطة متوسطة
M .S. لليندا جالسة
على السرير يمين كادر بروفيل وتنظر يسار كادر وتتحرك الكاميرا
يسار كادر Pan Left على محورها الأفقى قليلاً
( ويحدث القطع أثناء
حركة الكاميرا )
قطع Cut |
394 |
|
|
مشهد ( 86 )
ليل / داخلى غرفة نوم |
|
|
|
لقطة متوسطةM
. S. مع حركة كاميرا
على محورها الأفقى Pan Left ليظهر إبن الناظر جالساً على السرير يدخن
سيجارة وينظر يمين كادر
قطع Cut |
395 |
|
|
مشهد ( 87 )
ليل / داخلى غرفة نوم محمود البوسطجى
|
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لمصباح غازى معلق
فى السقف وتنزل الكاميرا لأسفلTilt Down
لتثبت على البوسطجى نائم وبجواره
زكية زوجته يمين كادر تنظر فى اتجاه زوجها يصبحا
الاثنين فى
حجم لقطة متوسطة كبيرة M .L. S
مزج Dissolve |
396 |
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M .L. S على نفس
المحور فى اللقطة السابقة وتظهر زكية بجوار رجل نائم
( تلميذ الثانوى السابق ذكره ) فى نفس وضع
زوجها فى اللقطة السابقة
قطع Cut |
397 |
|
|
مشهد ( 88 )
ليل / داخلى غرفة نوم أحمد أفندى كاتب الدائرة
|
|
|
|
لقطة متوسطة
M . S. لإمرأة تعتدل
فتظهر اكتافها عارية وتملاء يسار الكادر ويظهر فى عمق الكادر
يميناً أحمد أفندى ينظر للمرأة فى اتجاه يسار الكادر ويدخن
سيجارة
قطع Cut |
398 |
|
|
مشهد ( 89 )
ليل / خارجى الجسر المعدنى أمام منزل الناظر
|
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرة
M .L . S لدميان
أبن مسيح أفندى جالساً على الجسر يمين كادر , وينظر يسار كادر ,
ثم ينظر عكس اتجاه الكاميرا ثم يعود وينظر
يسار كادر .
قطع Cut |
399 |
|
|
مشهد ( 90 )
ليل / خارجى شرفة منزل الناظر
|
|
|
|
لقطة متوسطةM
.S. للناظر يجلس يسار كادر ويمسك سبحة فى يده رافعاً رأسه وينظر فى
اتجاه يمين كادر
اختفاء تدريجى Fade -
out |
400 |