welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
أم حسن : يا لهوى .... إسماالله عليكٍ يا عزيزة .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لأم حسن تجرى يمين كادر وتتابعها الكاميرا Pan Right  حتى تصل الى عزيزة المغمى عليها
قطع Cut

388
عرفة : ياللا يا بت أنتى وهى كل حىَ يروح لشغله , وأنتى يا أم حسن خليكٍ معاها .يا فهمى يا حلمى اعملولها ضليلة هنا جنب النخل قوام يالا لقطة كبيرة L .S.  لعرفة ومعه فلاحة وهما يجريان ناحية يمين الكادر حتى يصلا الى عزيزة , ثم يتحرك عرفة  يسار كادر وتتابعه الكاميرا Pan Left  حتى يصل الى فلاح ويخرج الفلاح من يسار الكادر وخلفة فلاح اخر  .
قطع Cut
389

دخول موسيقى
( 42 )

 

 

 

نهاية موسيقى
( 42 )

 

 

 

 

عرفة : رايحة فين يا عزيزة ؟ روحى إستريحى .
عزيزة : سيبنى ها أشتغل .
عرفة : يا بت رايحة فين بسَ .
عزيزة : حا أشتغل  اليومية .
عرفة : تشتغلى آيه بسَ إنتى تعبانة روحى أستريحى .
عزيزة : أرتاح آيه . ها تضيع لى اليومية
عرفة : يوميتك ماشية ... خلاص إطمنى .. إطمنى اليومية ماشية .. يا أم حسن تعالى خديها خليها تستريح .

لقطة كبيرة L .S.  لفهمى وحلمى يقوما بوضع غطاء على بعض العصى , وتدخل أم حسن الكادر بحزمة من البوص وتنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down  لتتابعها مع حركة كاميرا ناحية اليسار Pan Left    لتظهر عزيزة نائمة على الأرض , ثم تعتدل وتقف وتتحرك الكاميرا للداخل Track in مع دخول عرفة من يسار الكادر ويمسكها , ثم تتحرك من خلفه وتصبح يسار كادر وعرفة يمين كادر , ثم تعود لتنظر له , ثم تدخل أم حسن الكادر من اليمين وتتحرك الكاميرا معهم ناحية اليمين Pan Right  ويخرج عرفة من يسار الكادر , ثم تنام عزيزة أسفل الخيمة ويدخل فلاح من يمين الكادر ويغطى جوانب الخيمة  بالبوص وتظهر رأس عزيزة نائمة
مزج Dissolve
390
مشهد ( 83 )
غروب / خارجى شوارع القرية

ضوضاء

عبدالمطلب  : إطلعوا من بلدنا يا قتالين القتلة ... تفتكروا إن بلادنا يحصل فيها كده .
المجموعة : لأ .
عبدالمطلب  : دول ما عدليهمش عيش عندنا . لازم يخرجوا من بلدنا دلوقت ... ياللا يا جدعان
لقطة كبيرة L .S.  لعزيزة محمولة على النقالة وبجوارها أم حسن ويدخلوا من يسار الكادر ويظهر فى خلفية الكادر أهل القرية مصطفين وجميع من فى الكادر سلويت , ثم يتحركوا بالنقالة  ليخرجوا من يمين الكادر . ويظهر علبدالمطلب ومعه مجموعة من الرجال وتصبح الكاميرا فى زاوية مرتفعة High Angle  , ويتحركوا فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
391
عزيزة : آه ..
أم حسن : إسم الله ... إسم الله عليكى . انا ام حسن ياأختى . أم حسن .
لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لعزيزة من زاوية مرتفعةHigh Angle  وتدخل يد لترش الماء على وجه عزيزة وتنتفض عزيزة وتتحرك الكاميرا للخارج Zoom out  لتظهر أم حسن فى الكادر وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة لاثنين .2 (Medium Shot (M.2  وتنظر عزيزة ناحية يمين الكادر , ثم تعود لتنام ثانية ,
مزج Dissolve
392
مشهد ( 84 )
ليل / خارجى المقهى

دخول موسيقى
ناى ( 43 )

صاحب المقهى : مافيش .. قلت ما فيش  هو حد شريكى برضة مفيش
 الفلاح  : كدة
 
صاحب المقهى : ايوة كدة اهه مفيش لا شاى ولا سكر ولا مشاريب مفيش حاجة خالص  إتفضلوا بقى .
لقطة قريبة Close up  على مصباح مضيىء وتنزل الكاميرا لأسفل tilt Down  مع حركة كاميرا ناحية اليمين Pan Right  ليتحول المشهد الى لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS ليظهر صاحب المقهى وأمامه أثنين من عمال الترحيلة , ثم يتحركا ناحية الكاميرا ويعبراها ويخرجا من يسار الكادر فى حجم لقطة كبيرة( Long Shot ( LS  وتتحرك الكاميرا لتتابع صاحب المقهى Pan Left  وهو يتحرك يساراً ويظهر الفلاحان فى خلفية الكادر ظهرهما للكاميرا وفى المقدمة مجموعة من رجال القرية جالسين أمام الكاميرا .
قطع Cut
393
مشهد ( 85 )
ليل / داخلى غرفة نوم ليندا
لقطة متوسطة M .S.  لليندا جالسة على السرير يمين كادر بروفيل وتنظر يسار كادر وتتحرك الكاميرا يسار كادر Pan Left  على محورها الأفقى قليلاً
( ويحدث القطع أثناء
حركة الكاميرا  )
قطع Cut
394
مشهد ( 86 )
ليل / داخلى غرفة نوم
لقطة متوسطةM . S.  مع حركة كاميرا على محورها الأفقى Pan Left  ليظهر إبن الناظر جالساً على السرير يدخن سيجارة وينظر يمين كادر
قطع Cut
395
مشهد ( 87 )
ليل / داخلى غرفة نوم محمود البوسطجى
لقطة قريبة Close up  لمصباح غازى معلق فى السقف وتنزل الكاميرا لأسفلTilt Down  لتثبت على البوسطجى نائم وبجواره زكية زوجته يمين كادر تنظر فى اتجاه زوجها  يصبحا الاثنين فى حجم لقطة متوسطة كبيرة  M .L. S
مزج Dissolve
396
لقطة متوسطة كبيرة M .L. S على نفس المحور فى اللقطة السابقة وتظهر زكية بجوار رجل نائم ( تلميذ الثانوى السابق ذكره ) فى نفس وضع زوجها فى اللقطة السابقة
قطع Cut
397
مشهد ( 88 )
ليل / داخلى غرفة نوم أحمد أفندى كاتب الدائرة
لقطة متوسطة M . S. لإمرأة تعتدل فتظهر اكتافها عارية  وتملاء يسار الكادر ويظهر فى عمق الكادر يميناً أحمد أفندى ينظر للمرأة فى اتجاه يسار الكادر ويدخن سيجارة
قطع Cut
398
مشهد ( 89 )
ليل / خارجى الجسر المعدنى أمام منزل الناظر
لقطة متوسطة كبيرة M .L . S لدميان أبن مسيح أفندى جالساً على الجسر يمين كادر , وينظر يسار كادر , ثم ينظر عكس اتجاه الكاميرا  ثم يعود وينظر يسار كادر .
قطع Cut
399
مشهد ( 90 )
ليل / خارجى شرفة منزل الناظر
لقطة متوسطةM .S.  للناظر يجلس يسار كادر ويمسك سبحة فى يده رافعاً رأسه وينظر فى اتجاه يمين كادر
اختفاء تدريجى Fade - out
400

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات