وصف الصوت |
وصف الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 91 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة |
|
استمرار
موسيقى
(42 ) |
|
|
ظهور
تدريجى
لقطة كبيرة L .S. لرجل يجر جاموسة ويتحرك ناحية يمين الكادر
وتتابعه الكاميرا Pan Right حتى يصل الى خيمة عزيزة النائمة أسفل الخيمة
ويتوقف لينظر
قطع Cut |
401 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. لمجموعة من أهل
القرية ملتفون حول خيمة عزيزة ويتحرك أحد الرجال وتتابعه الكاميرا
يميناً Pan Right
ثم يتوقف وينظر
قطع Cut |
402 |
|
|
عزيزة :
آه .. آه |
لقطة متوسطةM
.S. لعزيزة نائمة
على الأرض , ثم تعتدل وتنظر حولها , ثم تدخل أم حسن الكادر
قطع Cut |
403 |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لوجه فلاح ينظر
يسار كادر
قطع Cut |
404 |
|
|
|
لقطة قريبة
Close up لوجه جاموسة
قطع Cut |
405 |
اختفاء تدريجى
لموسيقى
( 42 ) |
|
الناظر :
فيه آيه يا جدع أنت وهو , آيه قلة الحيا دى .
فلاح : أنا قلت أعدى من هنا يعنى .
الناظر : طب أتكل على الله إتلحلح |
لقطة كبيرة
L .S. للناظر من زاوية
مرتفعةHigh Angle وهو يسير يمين كادر وخلفه الغفير
تتحرك الكاميرا ناحية اليمين Pan
Right
, ثم يقف وينظر فى اتجاه
الكاميرا ويقف مجموعة من أهل القرية
فيتحرك الناس لتخرج من يمين الكادر ويلتفت الناظر ويصبح خلفية Full rear للكاميرا
ويتجه
ناحية الخيمة فى عمق الكادر .
قطع Cut |
406 |
|
|
الناظر :
خليك هنا جمبها . أوعى تفوتها .
الغفير : حاضر . |
لقطة كبيرة
L .S. للناظر والغفير
يدخلا من يسار كادر ويسيرا يمين كادر حتى يصلا الى عزيزة النائمة
, ثم يسير الناظر ويخرج من يمين كادر ويجلس الغفير بجانب عزيزة
قطع Cut |
407 |
|
|
مسيح :
إتفضل إمضى يا حضرة الناظر علشان نقبض الأنفار . يعنى
النيابة ما جتش يا حضرة الناظر .
الناظر : أنت شاغل نفسك قوى بالحكاية
دى يا مسيح أفندى .
مسيح : شاغل نفسى أمال . الولية دى
لازم تاخد جزاتها .
الناظر : قتلت آيه ! حرام عليك دى
وليه واقعة فى مصيبة . مش كفاية إبنها مات فطيس .
مسيح : أهه ! دى ألعن . إزاى واحدة
تقتل إبنها .
الناظر : خليك محضر خير يا مسيح
أفندى .
مسيح : والله أنا خايف عليك . دى ها
تبقى مسئولية كبيرة قدام النيابة والباشا فى مصر .
الناظر : والباشا فى مصر دخله آيه
بالحكاية دى ؟
مسيح : مش اليومية بتتصرف وهى ما
بتشتغلش . والله إنت صعبان علىَ . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لمسيح أفندى
وهو قادم من يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan
Left و هو يتجه يسار كادر
ويدخل الناظر من يسار الكادر ويقف بجانب الناظر
ويصبحان فى لقطة
متوسطة M .S. 2 ويعطيه ورقة يوَقع عليها الناظر , ثم يتحركا قليلاً
ناحية الكاميرا وتتابعهما الكاميرا للوراء
Track out , ثم يقفا
ويخرج مسيح أفندى من
يمين الكادر ويظل
الناظر فى الكادر
قطع Cut
|
408 |
|
|
|
مشهد ( 92 )
نهار / داخلى مكتب مسيح أفندى |
|
|
|
مسيح :
سعادة النائب العمومى , مصر |
لقطة متوسطة
M .S. لمسيح أفندى
وهو يدخل المكتب ويجلس أمام المكتب ويرتدى النظارة ويكتب وهو
يمين كادر بروفيل
مزج Dissolve |
409 |
|
|
|
مشهد ( 93 )
نهار / خارجى شوارع القرية |
|
|
صوت ضوضاء |
مسيح :
محمود .. محمود . |
لقطة كبيرة
L .S. لمسيح أفندى وهو
يسير يمين كادر وتتابعه الكاميرا يميناًPan
Right حتى يصبح خلفية Full rear للكاميرا
قطع Cut |
410 |
|
|
محمود :
فيه آيه يا حضرة الباشكاتب ؟
مسيح : خد الجواب ده . أنا عايزه
يروح مصر مسوجر وبالمستعجل كمان .
محمود : حاضر
مسيح : فاهم
محمود : حاضر . |
لقطة متوسطةM
.S لكادر فاضى يدخل فيه محمود من شمال
الكادر و مسيح افندى من يمين الكادر ويصبح لقطة متوسطة
لاثنين .2 (Medium
Shot (M.2
لمسيح أفندى
ومحمود البوسطجى ويعطيه الخطاب . ثم يخرج
مسيح من مقدمة يمين الكادر وينظر محمود الى الخطاب
قطع Cut |
411 |