welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد  ( 91 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة

استمرار موسيقى
(42 )

ظهور تدريجى
لقطة كبيرة L .S.  لرجل يجر جاموسة ويتحرك ناحية يمين الكادر وتتابعه الكاميرا Pan Right  حتى يصل الى خيمة عزيزة النائمة أسفل الخيمة  ويتوقف لينظر
قطع Cut
401
لقطة كبيرة L .S.  لمجموعة من أهل القرية ملتفون حول خيمة عزيزة ويتحرك أحد الرجال وتتابعه الكاميرا يميناً  Pan Right  ثم يتوقف وينظر
قطع Cut
402
عزيزة : آه .. آه لقطة متوسطةM .S.  لعزيزة نائمة على الأرض , ثم تعتدل وتنظر حولها , ثم تدخل أم حسن الكادر
قطع Cut
403
لقطة قريبة Close up لوجه فلاح ينظر يسار كادر
قطع Cut
404
لقطة قريبة Close up  لوجه جاموسة
قطع Cut
405

اختفاء تدريجى لموسيقى
 ( 42 )

الناظر : فيه آيه يا جدع أنت وهو , آيه قلة الحيا دى .
فلاح : أنا قلت أعدى من هنا يعنى .
الناظر : طب أتكل على الله إتلحلح
لقطة كبيرة L .S.  للناظر من زاوية مرتفعةHigh Angle  وهو يسير يمين كادر وخلفه الغفير تتحرك الكاميرا ناحية اليمين Pan Right  , ثم يقف وينظر فى اتجاه الكاميرا ويقف مجموعة من أهل القرية فيتحرك الناس لتخرج من يمين الكادر ويلتفت الناظر ويصبح خلفية Full rear للكاميرا ويتجه ناحية الخيمة فى عمق الكادر  .
قطع Cut
406
الناظر : خليك هنا جمبها . أوعى تفوتها .
الغفير : حاضر .
لقطة كبيرة L .S. للناظر والغفير يدخلا من يسار كادر ويسيرا يمين كادر حتى يصلا الى عزيزة النائمة , ثم يسير الناظر ويخرج من يمين كادر ويجلس الغفير بجانب عزيزة
قطع Cut
407
مسيح : إتفضل إمضى يا حضرة الناظر علشان نقبض الأنفار . يعنى النيابة ما جتش يا حضرة الناظر .
الناظر : أنت شاغل نفسك قوى بالحكاية دى يا مسيح أفندى .
مسيح : شاغل نفسى أمال . الولية دى لازم تاخد جزاتها .
الناظر : قتلت آيه ! حرام عليك دى وليه واقعة فى مصيبة . مش كفاية إبنها مات فطيس .
مسيح : أهه ! دى ألعن . إزاى واحدة تقتل إبنها .
الناظر : خليك محضر خير يا مسيح أفندى .
مسيح : والله أنا خايف عليك . دى ها تبقى مسئولية كبيرة قدام النيابة والباشا فى مصر .
الناظر : والباشا فى مصر دخله آيه بالحكاية دى ؟
مسيح : مش اليومية بتتصرف وهى ما بتشتغلش . والله إنت صعبان علىَ .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لمسيح أفندى وهو قادم من يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan Left  و هو يتجه يسار كادر ويدخل الناظر من يسار الكادر ويقف بجانب الناظر

 

ويصبحان فى لقطة متوسطة M .S. 2  ويعطيه ورقة يوَقع عليها الناظر , ثم يتحركا  قليلاً ناحية الكاميرا وتتابعهما الكاميرا للوراء Track out , ثم يقفا

 

 

 

 

 

 ويخرج مسيح أفندى من يمين الكادر ويظل الناظر فى الكادر
قطع Cut

408
مشهد ( 92 )
نهار / داخلى مكتب مسيح أفندى
مسيح : سعادة النائب العمومى , مصر لقطة متوسطة M .S.  لمسيح أفندى وهو يدخل المكتب ويجلس أمام المكتب ويرتدى النظارة ويكتب وهو يمين كادر بروفيل
مزج Dissolve
409
مشهد ( 93 )
نهار / خارجى شوارع القرية

صوت ضوضاء

مسيح : محمود .. محمود . لقطة كبيرة L .S.  لمسيح أفندى وهو يسير يمين كادر وتتابعه الكاميرا يميناًPan Right  حتى يصبح خلفية Full rear للكاميرا  
قطع Cut
410
محمود : فيه آيه يا حضرة الباشكاتب ؟
مسيح : خد الجواب ده . أنا عايزه يروح مصر مسوجر وبالمستعجل كمان .
محمود : حاضر
مسيح : فاهم
محمود : حاضر .
لقطة متوسطةM .S لكادر فاضى يدخل فيه محمود من شمال الكادر و مسيح افندى من يمين الكادر ويصبح لقطة متوسطة لاثنين .2 (Medium Shot (M.2   لمسيح أفندى ومحمود البوسطجى  ويعطيه الخطاب . ثم يخرج مسيح من مقدمة يمين الكادر وينظر محمود الى الخطاب
قطع Cut
411

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات