welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 94 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة
لقطة كبيرة L .S.  من زاوية مرتفعة High Angle  لخيام الترحيلة ويتحرك عمال الترحيلة ناحية عمق الكادر عابرين خيمة عزيزة النائمة وبجوارها أم حسن
قطع Cut
412
الغفير : ما تياللا ياد انت وهو . كل واحد يروح يشوف حاله . واقفين كده ليه ؟ ياللا ياعليوة يالا ياعبد الصادق يالا يا  علوان واقف كده ليه ومتنح
عزيزة : آه .. آه يا نى اه يا امة .
لقطة كبيرة L .S.  لعزيزة نائمة , ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار Pan Left  مع  الغفير وهو يسير ناحية مجموعة من أهل القرية , ويبعدهم ويخرج من يمين الكادر فيعودوا ثانية للوقوف أمام خيمة عزيزة .
قطع Cut
413
عزيزة : آه ... آه يا أمه , سبينى فى حالى ... آه .. آه يامه . لقطة كبيرة L .S.  لعزيزة نائمة وأم حسن بجوارها , تقوم ام حسن بإعطائها ماء لتشرب , تقوم عزيزة بإبعاد يديها بالماء وهى تصرخ  .
قطع Cut
414
الفلاح : يا حول الله يارب . لقطة متوسطةM .S.  لفلاح من أهل القرية ينظر الى عزيزة وهو فى وضع بروفيل .
قطع Cut
415
عزيزة : آه ... يا لهوى .. يا لهوى .. يا لهوى . لقطة كبيرة L .S.  لعزيزة والفلاحات حولها , ثم تقترب الكاميرا منها Zoom in   حتى تصبح فى حجم لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close


قطع Cut

416
لقطة متوسطة كبيرةM .L. S لأربعة فلاحين واقفين ينظرون يمين كادر .
قطع Cut
417
عزيزة : آه .. آه .. ياامه , يا أمه , ياامه .

لقطة متوسطة قريبة Medium  .Close  لعزيزة وهى نائمة  وتحرك وجهها بعيداً عن الكاميرا .
مزج Dissolve

418
مشهد ( 95 )
نهار / داخلى مكتب الناظر
الناظر : إزى الحال ؟
الغفير : الحالة بتتأخر يوم عن يوم , دى حالتها يا ولداه صعب خالص , لازمها واحد دكتور.
الناظر : دكتور آيه راخر , لو جبنا دكتور ها يبقى فيها سين وجيم . روح خد معاك الأسطى زكى الحلاق خليه يشوفها وقوله الحساب عندى .
الغفير : حاضر .

لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O S)  للناظر جالس يسار كادر خلف المكتب مواجهة Full Front Face والغفير عبد المطلب يمين كادر بروفيل side angle . ثم يتحرك الغفير يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan Right وتتحول اللقطة الى  لقطة متوسطة Medium Shot (MS)  ويخرج من الكادر ليظهر مسيح فى مواجهة الكاميرا واقف خلف باب جانبى للمكتب .
قطع Cut

419
مشهد ( 96 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة
الحلاق : خليكوا هنا , أبعدى يا بت أنتى وهى . لقطة كبيرةL .S.  للحلاق والغفير وخلفهما مجموعة من أهالى القرية وتتابعهم الكاميرا يمين كادرPan Right  ثم يتوقف الغفير ويبعد الناس ويخرج من الكادر وتستمر الكاميرا فى متابعة الحلاق وهو يبعد السيدات من جانبها  ويدخل الحلاق الخيمة ويجلس بجوار عزيزة
قطع Cut
420
الحلاق : ياه .. دى ضعفانة خالص . لازمها تقوية .. أدوها كينا الكينا هى اللى هاتقويها , وربنا يشفيها . سلاموا عليكوا
أم حسن : وعليكوا السلام .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لعزيزة وهى نائمة والحلاق يضع يده على جبهتها وينظر فى اتجاه أم حسن الجالسة بجوارها, ثم يقف ويخرج من شمال الكادر .وتتحرك عزيزة حركات هيسترية
قطع Cut

421
عزيزة : آه ... آه

لقطة متوسطة قريبة Medium .Close .Shot . لعزيزة من زاوية مرتفعة High Angle  وهى نائمة وتتشنج
قطع Cut

422
عزيزة : يا لهوى .. يالهوى . لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لعزيزة وبجوارها الفلاحات اللاتى يحاولن إمساكها ولكنها تقف وتتحرك يسار كادر ومعها الكاميرا  Pan Left وهى تجرى الى عمق الكادر
قطع Cut
423

صوت ضوضاء

أم حسن : يا عزيزة . لقطة متوسطة كبيرة M .L. S  للسيدات من زاوية منخفضة Low Angle  وهن يجرين خلفها
قطع Cut
424

موسيقى
( 44 )
إيقاع طبل

لقطة كبيرة L. S. لأهالى القرية وعمال الترحيلة وهم يجرون من زاوية منخفضة  Low Angle
قطع Cut
425
لقطة متوسطة قريبةM .Close up  لوجه عزيزة من زاوية منخفضة Low Angle  وهى تجرى
قطع Cut
426
لقطة كبيرة L .S.  لعزيزة تدخل من يمين الكادر وتجرى ناحية يسار الكادر وتقذف بنفسها فى الترعة
قطع Cut
427
لقطة كبيرةL .S.  لمجموعة من الفلاحين ينزلون الترعة من يمين كادر وتتابعهم الكاميرا Pan Left  يسار كادر .
قطع Cut
428
لقطة كبيرةL .S. لفلاح ينزل الترعة من شمال الكادر وتتابعه الكاميرا Pan Left  وهو يتجة الى منتصف الترعة ليساعد الفلاح الذى يمسك بعزيزة .
قطع Cut
429

نهاية موسيقى
( 44 )

أحد رجال الترحيلة : الله يستر عرضك لقطة متوسطةM. L .S.  كبيرة لشخص يخلع الجلباب ويتحرك يسار كادر ومعه الكاميرا  Pan Leftويضعها على كتف عزيزة ويسير مع الجموع التى تحيط بعزيزة  وتتحول اللقطة الى لقطة كبيرةL .S ويتجهون بعزيزة الى الخيام ويصبحوا خلفية Full rear للكاميرا
مزج Dissolve
430
مشهد ( 97 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة
فلاح : إنما الولية دى بايَنها إتعذبت عذاب
فلاح : دى مسكينة قوى
فلاح 2 : لما هى مسكينة قتلت ضناها ليه ؟
فلاح 3 : وهى قتلت ضناها ! دى جت تسكته إتخنق مات .
فلاح 2 : وعايزة تسكته ليه ؟
فلاح 3 : خافت تعرف الناس إنها ولدت ما يمسكوهاش خط  
فلاح : بقى كده ! إنما هى متجوزة ؟
فلاح 3 : متجوزة ! إلا متجوزة . دى متجوزة عبدالله إبراهيم بلدياتى .
لقطة كبيرة L .S. لأم حسن جالسة فى الخيمة وتتحرك الكاميرا يمين كادر Pan right  ليظهر مجموعة من الرجال يتحدثون
قطع Cut
431
فلاح من القرية : بلدياتكو ! إلا هو إنتوا ليكو بلد زينا كده ؟
فلاح من الترحيلة : لينا بلد طبعا أمال مالناش .
فلاح : وبلدكوا إنشاءالله كده تبقى فين .
فلاح الترحيلة : تحت
فلاح : بعيدة يعنى ؟
فلاح الترحيلة : بعيدة قوى قوى . زى من هنا لإسكندرية ييجى عشر مرات
الفلاح : وإنت عارف إسكندرية فين ؟
فلاح الترحيلة : عايز الحق ماأعرفش .

 لقطة متوسطة Medium Shot (MS)   من زاوية مرتفعة High Angle  لنفس مجموعة الفلاحين
قطع Cut

432
فلاح : وفى بلدكوا بقى بتزرعوا أرض
فلاح من الترحيلة : إحنا فلاحين زينا زيكوا بسَ ماعندناش أرض نزرعها
فلاح : وهو مين له أرض  . يا عم الحال من بعضه .

لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O S)  لمجموعة من الفلاحين يشربون الشاى
قطع Cut

433
فلاح : لما إنتوا فلاحين آيه اللى يخليكوا تسيبوا بلادكم وتتغربوا بالشكل ده ؟
فلاح من الترحيلة : آيه اللى الناس تسيب بلادها غير أكل العيش يا أبن عمى
فلاح : إلا أكل العيش . ده هو اللى جاب داغكم , ومين عارف ما يمكن يجيب داغنا إحنا كمان . على العموم أوعى تكون واخد على خاطرك منى عشان حكاية القسم دى . وآدى راسك أبوسها
لقطة كبيرة .L .S.  لخيام الترحيلة والفلاحين جالسين  مجموعات وتظهر مجموعة فى مقدمة يمين الكادر
مزج Dissolve
434

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات