وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 94 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة |
|
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. من زاوية مرتفعة High
Angle لخيام الترحيلة ويتحرك عمال الترحيلة ناحية عمق الكادر عابرين
خيمة عزيزة النائمة وبجوارها أم حسن
قطع Cut |
412 |
|
|
الغفير : ما تياللا ياد انت
وهو . كل واحد يروح يشوف حاله . واقفين كده ليه ؟
ياللا ياعليوة يالا
ياعبد الصادق يالا يا علوان
واقف كده ليه ومتنح
عزيزة : آه .. آه يا
نى اه يا امة . |
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة نائمة ,
ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار Pan Left
مع الغفير وهو يسير ناحية
مجموعة من أهل القرية , ويبعدهم ويخرج من
يمين الكادر فيعودوا
ثانية للوقوف أمام خيمة عزيزة .
قطع Cut |
413 |
|
|
عزيزة : آه ... آه يا أمه ,
سبينى فى حالى ... آه .. آه يامه . |
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة نائمة وأم
حسن بجوارها , تقوم ام حسن بإعطائها ماء لتشرب , تقوم عزيزة
بإبعاد يديها بالماء وهى تصرخ .
قطع Cut |
414 |
|
|
الفلاح : يا حول الله يارب . |
لقطة متوسطةM
.S. لفلاح من أهل
القرية ينظر الى عزيزة وهو فى وضع بروفيل .
قطع Cut |
415 |
|
|
عزيزة : آه ... يا لهوى .. يا
لهوى .. يا لهوى . |
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة والفلاحات
حولها , ثم تقترب الكاميرا منها
Zoom in
حتى تصبح فى
حجم لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
قطع Cut |
416 |
|
|
|
لقطة متوسطة كبيرةM
.L. S لأربعة
فلاحين واقفين ينظرون يمين كادر .
قطع Cut |
417 |
|
|
عزيزة : آه .. آه .. ياامه , يا
أمه , ياامه . |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
لعزيزة وهى نائمة وتحرك وجهها بعيداً عن الكاميرا .
مزج Dissolve
|
418 |
|
|
|
مشهد ( 95 )
نهار / داخلى مكتب الناظر
|
|
|
|
الناظر : إزى الحال ؟
الغفير : الحالة بتتأخر يوم عن يوم , دى حالتها يا ولداه صعب خالص
, لازمها واحد دكتور.
الناظر : دكتور آيه راخر , لو جبنا دكتور ها يبقى فيها سين وجيم .
روح خد معاك الأسطى زكى الحلاق خليه يشوفها وقوله الحساب عندى .
الغفير : حاضر . |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O
S)
للناظر
جالس يسار كادر خلف المكتب مواجهة Full Front Face
والغفير عبد المطلب يمين كادر بروفيل side angle
. ثم يتحرك الغفير يمين كادر وتتابعه الكاميرا
Pan Right وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
ويخرج من
الكادر ليظهر مسيح فى مواجهة الكاميرا واقف خلف باب جانبى
للمكتب .
قطع Cut
|
419 |
|
|
|
مشهد ( 96 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة
|
|
|
|
الحلاق : خليكوا هنا , أبعدى يا
بت أنتى وهى . |
لقطة كبيرةL
.S. للحلاق والغفير
وخلفهما مجموعة من أهالى القرية وتتابعهم الكاميرا يمين كادرPan
Right ثم
يتوقف الغفير ويبعد الناس ويخرج من الكادر وتستمر الكاميرا فى
متابعة الحلاق وهو يبعد السيدات من جانبها ويدخل الحلاق الخيمة ويجلس بجوار عزيزة
قطع Cut |
420 |
|
|
الحلاق :
ياه .. دى ضعفانة خالص .
لازمها تقوية .. أدوها كينا الكينا هى اللى هاتقويها , وربنا
يشفيها . سلاموا عليكوا
أم حسن : وعليكوا السلام . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS لعزيزة وهى
نائمة والحلاق يضع يده على جبهتها وينظر فى اتجاه أم حسن الجالسة
بجوارها, ثم يقف ويخرج من
شمال الكادر .وتتحرك عزيزة حركات هيسترية
قطع Cut
|
421 |
|
|
عزيزة : آه ... آه |
لقطة متوسطة قريبة Medium .Close
.Shot
. لعزيزة من زاوية
مرتفعة High Angle وهى نائمة وتتشنج
قطع Cut
|
422 |
|
|
عزيزة : يا لهوى .. يالهوى . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS لعزيزة وبجوارها
الفلاحات اللاتى يحاولن إمساكها ولكنها تقف
وتتحرك يسار كادر
ومعها الكاميرا
Pan Left وهى تجرى الى عمق الكادر
قطع Cut
|
423 |
|
صوت ضوضاء
|
أم حسن :
يا عزيزة . |
لقطة متوسطة كبيرة
M .L. S للسيدات
من زاوية منخفضة Low Angle وهن يجرين خلفها
قطع Cut |
424 |
موسيقى
( 44
)
إيقاع طبل |
|
|
لقطة كبيرة
L. S. لأهالى القرية
وعمال الترحيلة وهم يجرون من زاوية منخفضة Low
Angle
قطع Cut |
425 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
.Close up لوجه
عزيزة من زاوية منخفضة Low Angle وهى تجرى
قطع Cut |
426 |
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. لعزيزة تدخل من
يمين الكادر وتجرى ناحية يسار الكادر وتقذف بنفسها فى الترعة
قطع Cut |
427 |
|
|
|
لقطة كبيرةL
.S. لمجموعة من
الفلاحين ينزلون الترعة من يمين كادر وتتابعهم الكاميرا
Pan Left يسار
كادر .
قطع Cut |
428 |
|
|
|
لقطة كبيرةL
.S. لفلاح ينزل الترعة من
شمال الكادر وتتابعه الكاميرا
Pan Left وهو يتجة الى منتصف
الترعة ليساعد الفلاح الذى يمسك بعزيزة .
قطع Cut |
429 |
نهاية
موسيقى
( 44 ) |
|
أحد رجال الترحيلة : الله يستر
عرضك |
لقطة متوسطةM.
L .S. كبيرة لشخص يخلع
الجلباب ويتحرك يسار كادر
ومعه الكاميرا
Pan Leftويضعها على كتف عزيزة ويسير مع الجموع التى تحيط بعزيزة
وتتحول اللقطة الى
لقطة كبيرةL
.S ويتجهون
بعزيزة الى الخيام ويصبحوا خلفية Full rear للكاميرا
مزج Dissolve
|
430 |
|
|
|
مشهد ( 97 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة |
|
|
|
فلاح : إنما الولية دى بايَنها
إتعذبت عذاب
فلاح : دى مسكينة قوى
فلاح 2 : لما هى مسكينة قتلت ضناها ليه ؟
فلاح 3 : وهى قتلت ضناها ! دى جت تسكته إتخنق مات .
فلاح 2 : وعايزة تسكته ليه ؟
فلاح 3 : خافت تعرف الناس إنها ولدت
ما يمسكوهاش خط
فلاح : بقى كده ! إنما هى متجوزة ؟
فلاح 3 : متجوزة ! إلا متجوزة . دى متجوزة عبدالله إبراهيم بلدياتى . |
لقطة كبيرة
L .S. لأم حسن جالسة فى
الخيمة وتتحرك الكاميرا يمين كادر Pan right
ليظهر مجموعة من الرجال
يتحدثون
قطع Cut |
431 |
|
|
فلاح من القرية : بلدياتكو ! إلا
هو إنتوا ليكو بلد زينا كده ؟
فلاح من الترحيلة :
لينا بلد طبعا
أمال مالناش .
فلاح : وبلدكوا إنشاءالله كده تبقى فين .
فلاح الترحيلة : تحت
فلاح : بعيدة يعنى ؟
فلاح الترحيلة : بعيدة قوى قوى . زى من هنا لإسكندرية ييجى عشر
مرات
الفلاح : وإنت عارف إسكندرية فين ؟
فلاح الترحيلة : عايز الحق ماأعرفش . |
لقطة متوسطة Medium Shot (MS)
من زاوية مرتفعة High
Angle لنفس مجموعة الفلاحين
قطع Cut
|
432 |
|
|
فلاح : وفى بلدكوا بقى بتزرعوا
أرض
فلاح من الترحيلة :
إحنا فلاحين زينا زيكوا بسَ ماعندناش أرض
نزرعها
فلاح : وهو مين له أرض . يا عم الحال من بعضه . |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O
S)
لمجموعة من
الفلاحين يشربون الشاى
قطع Cut
|
433 |
|
|
فلاح : لما إنتوا فلاحين آيه اللى
يخليكوا تسيبوا بلادكم وتتغربوا بالشكل ده ؟
فلاح من الترحيلة : آيه اللى الناس تسيب بلادها غير أكل العيش يا
أبن عمى
فلاح : إلا أكل العيش . ده هو اللى جاب داغكم , ومين عارف ما يمكن
يجيب داغنا إحنا كمان . على العموم أوعى تكون واخد على خاطرك منى
عشان حكاية القسم دى . وآدى راسك أبوسها |
لقطة كبيرة
.L .S. لخيام الترحيلة
والفلاحين جالسين مجموعات وتظهر مجموعة فى مقدمة يمين
الكادر
مزج Dissolve
|
434 |