welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 98 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة بجوار الترعة
صاحب المقهى : يا أم حسن .
ام حسن : أيوه .
صاحب المقهى : خدى إزازة الكينة أهى . إديها نص كباية تلات مرات فى اليوم .

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS  لأم حسن بجوار الترعة تغسل الأوانى ويأتى صاحب المقهى من خلفية الكادر
قطع Cut

435
أم حسن : ودى بكام ياخويا ؟
صاحب المقهى : الناظر دفع نص تمنها وخللى الباقى علىَ
أم حسن : إلهى ما يورينيش فيك يوم وحش يا قادر يا كريم .
نبوية : خدى يا أم حسن .
ام حسن : أيوه يا أختى .
نبوية : أرنبة شمورت طبخاها بإيديا . تاكلها بالهنا والشفا .
أم حسن : تسلمى يا نبوية .
نبوية : خدى ياختى , وإذا إحتاجتى حاجة أنا موجودة .

لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O S)   لأم حسن وصاحب المقهى , ثم يخرج من الكادر وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  وتتحرك أم حسن يمين كادر حتى تقابل نبوية التى تعطيها آنية وتخرج من شمال الكادر




 وتتحرك أم حسن ناحية عمق الكادر يمين وهى تتحرك يظهر مسيح افندى وهو
خلفية Full rear للكاميرا ويتابع الموقف ثم يلتفت للكاميرا    وهو يتقدم من عمق الكادر الى مقدمة الكادر يمين مواجهة Full Front Face

قطع Cut

436
دميان : ربنا يشفيها .
عبد المطلب : ويشفيك أنت كمان .
دميان : عم عبد المطلب .
عبد المطلب : نعم
دميان : الفرخة مش دبحتها وملقتش البيضة .
عبد المطلب : معلش .. معلش يا دميان .
لقطة متوسطة M. S.  لدميان إبن مسيح أفندى وبجواره الغفير  وفى خلفية الكادر يجلس مجموعة من الفلاحين
قطع Cut
437
مسيح : وله يا دميان . إسمع يالا .. تعالى هنا .
دميان : نعم
مسيح : هه .. جنة ولاَ نار .
دميان : نار
مسيح : يعنى أنا غلطان .
دميان : غلطان قوى . غلطان خالص .
مسيح : كده ! طب أسمع يا ولا ماشفتش محمود أفندى .
دميان : محمود بتاع البوستة .
مسيح : أيوه ما تعرفش راح فى أنهى داهية .
دميان : راح المركز . سامعه بيقول معاه جواب راح يسلمه , مسوجر ومستعجل . قال يا مستعجل عطلك الله .
مسيح : طب غور جتك البلا .

لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot (MLS  لمسيح أفندى وهو واقف فى مقدمة الكادر  ووجهه للكاميرا ويلتفت عكس إتجاه الكاميرا . ويقف دميان من عمق الكادر ويتحرك ناحية مسيح الواقف فى مقدمة الكادر ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين M .S. 2,
 ويتحركا وتتابعهما الكاميرا للخارج Track out


 

 

 

ويخرج دميان من الكادر .
مزج Dissolve

438
 مشهد (99 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة

صوت ضوضاء
وصفارة

الريس : ياللا .. أنت وهو لقطة كبيرةL .S.  لفلاحين الترحيلة جالسين , ثم يقفوا ويتحركوا ناحية يسار الكادر
قطع Cut
439

دخول موسيقى مع حركة الكاميرا
( 45 )

فلاحة : ربنا يشفيها ياختى .
أم حسن : أهه .. ربنا كبير .
لقطة متوسطة كبيرة M .L. S.  لعزيزة نائمة وبجوارها أم حسن وعبد المطلب الغفير  تقف أم حسن وتخرج من الكادر , تتحرك الكاميرا للداخل Zoom in لعزيزة التى تفتح عينيها وتعتدل  وتجلس
قطع Cut
440
لقطة متوسطةM .S.  لأم حسن من ظهرها من زاوية منخفضة Low Angle  وهى تغسل بجوار الترعة , وتلتفت ناحية عزيزة , ثم تقف .
قطع Cut
441
أم حسن : ألف بركة يا ختى إنك قمتى بالسلامة .. شوفى وشك منور إزاى .
عزيزة : عايزة أشرب .
أم حسن : آيه يا ختى !
عزيزة : أشرب .
أم حسن : خدى والله بركة يا عزيزة .
لقطة متوسطة M. S  لعزيزة جالسة  تدخل الكادر ام حسن وتجلس بجوارها , ثم تقف وتتحرك يسار كادر لتحضر كوب ماء وتعطيه لعزيزة
قطع  Cut
 
442
لقطة متوسطة قريبةM .Close up  لعبد المطلب الغفير وهو ينظر يمين كادر ويبتسم
قطع Cut
443
أم حسن : بالهنا والشفا يا حبيبتى . أستريحى بقى . تعالى أستريحى يا أختى . لقطة متوسطة M .S.  لأم حسن وعزيزة من زاوية مرتفعةHigh Angle  , تنام عزيزة على ظهرها وتتحرك الكاميرا Pan Left يسار كادر ناحية عبد المطلب وتتابعه الكاميرا وهو يقف Tilt up ويسير
مزج Dissolve
444
مشهد ( 100 )
نهار / خارجى امام الجسر
عبد المطلب : صباح الخير يا حضرة الناظر .
الناظر : صباح الخير . وعزيزة إزيها ؟
عبد المطلب : الحمد لله . راحت عنها السخونية .
الناظر : يعنى ربنا أراد الشفا .
عبد المطلب : ربنا كريم يا حضرة الناظر .
الناظر : بسَ قولَهم ما يبطلوش الكينه .
عبد المطلب : حاضر .
مسيح : خد يا واد يا محروس تعالى .

 

لقطة كبيرة L. S. لعبد المطلب يسير وتتابعه الكاميرا يمين كادرPan Right  , ويقابل الناظر ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين .M. S. 2
ثم تتحرك الكاميرا يساراًPan Left  لتتابع عبد المطلب وهو يخرج من شمال الكادر و تتثبت الكاميرا على مسيح أفندى الذى يظهر فى الخلفية  ويظهر خروج الناظر خلفة من شمال الكادر ايضا ثم يلتفت مسيح افندى فى العمق ويشاور ويخرج من يمين كادر
قطع Cut
445
مسيح : تعال يا ولا .. تعال .
محمود : أيوة يا معلم مسيح .
مسيح : فين الجواب اللى إديتهولك ؟
محمود : بعتَه .
مسيح : بعتَه ؟
محمود : آه .
مسيح : بعتَه إزاى ! الله يخرب بيتك .
محمود : أنت مش قلت إبعته مسوجر ومستعجل كمان .
مسيح : يعنى فالح قوى وبتسمع الكلام على طول .
محمود : يعنى ... ما كنتش عايزنى أبعته .
مسيح : لأ .
محمود : هه .. طب خد أهوه .
مسيح : وإزاى يا وله ما بعتوش  !
محمود : إههيه .. هو آنى يعنى ما كنتش عارف اللى فيه .
لقطة كبيرة L .S.  للبوسطجى وهو واقف مع رجل يعطيه خطاب  . ثم يسير ناحية يسار الكادر وتتابعه الكاميرا Pan Left , ويقف مع مسيح أفندى ويتحركا قليلاً للامام ويصبح المشهد لقطة متوسطة لاثنين .2 (Medium Shot (M.2


قطع Cut

446

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات