وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 98 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة بجوار الترعة
|
|
|
|
صاحب المقهى : يا أم حسن .
ام حسن : أيوه .
صاحب المقهى : خدى إزازة الكينة أهى . إديها نص كباية تلات مرات فى
اليوم . |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
لأم حسن بجوار
الترعة تغسل الأوانى ويأتى صاحب المقهى من خلفية الكادر
قطع Cut
|
435 |
|
|
أم حسن : ودى بكام ياخويا ؟
صاحب المقهى : الناظر دفع نص تمنها وخللى الباقى علىَ
أم حسن : إلهى ما يورينيش فيك يوم وحش يا قادر يا كريم .
نبوية : خدى يا أم حسن .
ام حسن : أيوه يا أختى .
نبوية : أرنبة شمورت طبخاها بإيديا . تاكلها بالهنا والشفا .
أم حسن : تسلمى يا نبوية .
نبوية : خدى ياختى , وإذا إحتاجتى حاجة أنا موجودة . |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot( O
S)
لأم حسن وصاحب
المقهى , ثم يخرج من الكادر
وتتحول
اللقطة الى لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
وتتحرك أم حسن يمين كادر حتى تقابل
نبوية التى تعطيها آنية وتخرج من شمال الكادر
وتتحرك أم حسن ناحية عمق
الكادر يمين وهى تتحرك يظهر مسيح افندى وهو
خلفية Full rear للكاميرا
ويتابع الموقف ثم يلتفت للكاميرا
وهو يتقدم من عمق الكادر الى مقدمة الكادر يمين مواجهة Full Front Face
قطع Cut
|
436 |
|
|
دميان : ربنا يشفيها .
عبد المطلب : ويشفيك أنت كمان .
دميان : عم عبد المطلب .
عبد المطلب : نعم
دميان : الفرخة مش دبحتها وملقتش البيضة .
عبد المطلب : معلش .. معلش يا دميان . |
لقطة متوسطة
M. S. لدميان إبن مسيح أفندى
وبجواره الغفير وفى خلفية الكادر
يجلس مجموعة من الفلاحين
قطع Cut |
437 |
|
|
مسيح :
وله يا دميان . إسمع يالا
.. تعالى هنا .
دميان : نعم
مسيح : هه .. جنة ولاَ نار .
دميان : نار
مسيح : يعنى أنا غلطان .
دميان : غلطان قوى . غلطان خالص .
مسيح : كده ! طب أسمع يا ولا ماشفتش محمود أفندى .
دميان : محمود بتاع البوستة .
مسيح : أيوه ما تعرفش راح فى أنهى داهية .
دميان : راح المركز . سامعه بيقول معاه جواب راح يسلمه , مسوجر
ومستعجل . قال يا مستعجل عطلك الله .
مسيح : طب غور جتك البلا . |
لقطة متوسطة كبيرة Medium Long Shot
(MLS
لمسيح أفندى
وهو واقف فى
مقدمة الكادر ووجهه للكاميرا ويلتفت عكس إتجاه الكاميرا . ويقف دميان
من عمق الكادر ويتحرك ناحية مسيح الواقف فى مقدمة الكادر ويصبحا
فى حجم لقطة متوسطة لأثنين M .S. 2,
ويتحركا وتتابعهما الكاميرا للخارج
Track out
ويخرج دميان من الكادر .
مزج Dissolve
|
438 |
|
|
|
مشهد (99 )
نهار / خارجى خيام الترحيلة
|
|
|
صوت ضوضاء
وصفارة |
الريس :
ياللا .. أنت وهو
|
لقطة كبيرةL
.S. لفلاحين الترحيلة
جالسين , ثم يقفوا ويتحركوا ناحية يسار الكادر
قطع Cut |
439 |
دخول موسيقى
مع حركة الكاميرا
( 45 ) |
|
فلاحة :
ربنا يشفيها ياختى .
أم حسن : أهه .. ربنا كبير . |
لقطة متوسطة كبيرة
M .L. S. لعزيزة نائمة وبجوارها أم حسن وعبد المطلب
الغفير تقف
أم حسن وتخرج من الكادر , تتحرك الكاميرا للداخل
Zoom in
لعزيزة التى تفتح عينيها
وتعتدل وتجلس
قطع Cut |
440 |
|
|
|
لقطة متوسطةM
.S. لأم حسن من
ظهرها من زاوية منخفضة Low Angle وهى تغسل بجوار الترعة , وتلتفت
ناحية عزيزة , ثم تقف .
قطع Cut |
441 |
|
|
أم حسن :
ألف بركة يا ختى إنك قمتى
بالسلامة .. شوفى وشك منور إزاى .
عزيزة : عايزة أشرب .
أم حسن : آيه يا ختى !
عزيزة : أشرب .
أم حسن : خدى والله بركة يا عزيزة . |
لقطة متوسطة
M. S لعزيزة جالسة تدخل الكادر ام حسن وتجلس بجوارها , ثم تقف
وتتحرك يسار كادر لتحضر كوب ماء وتعطيه لعزيزة
قطع Cut
|
442 |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبةM
.Close up لعبد
المطلب الغفير وهو ينظر يمين كادر ويبتسم
قطع Cut |
443 |
|
|
أم حسن : بالهنا والشفا يا حبيبتى
. أستريحى بقى . تعالى أستريحى يا أختى . |
لقطة متوسطة
M .S. لأم حسن وعزيزة
من زاوية مرتفعةHigh Angle , تنام عزيزة على ظهرها وتتحرك الكاميرا
Pan Left
يسار
كادر ناحية عبد المطلب وتتابعه الكاميرا وهو يقف
Tilt up ويسير
مزج Dissolve
|
444 |
|
|
|
مشهد ( 100 )
نهار / خارجى امام الجسر
|
|
|
|
عبد المطلب : صباح الخير يا حضرة
الناظر .
الناظر : صباح الخير . وعزيزة إزيها ؟
عبد المطلب : الحمد لله . راحت عنها السخونية .
الناظر : يعنى ربنا أراد الشفا .
عبد المطلب : ربنا كريم يا حضرة الناظر .
الناظر : بسَ قولَهم ما يبطلوش الكينه .
عبد المطلب : حاضر .
مسيح : خد يا واد يا
محروس تعالى . |
لقطة كبيرة
L. S. لعبد المطلب يسير
وتتابعه الكاميرا يمين كادرPan Right , ويقابل الناظر ويصبحا فى حجم لقطة
متوسطة لأثنين .M. S. 2
ثم تتحرك الكاميرا يساراًPan Left لتتابع عبد المطلب
وهو يخرج من شمال الكادر و تتثبت الكاميرا
على مسيح أفندى الذى يظهر فى الخلفية ويظهر
خروج الناظر خلفة من شمال الكادر ايضا ثم يلتفت مسيح افندى فى
العمق ويشاور ويخرج من يمين كادر
قطع Cut |
445 |
|
|
مسيح :
تعال يا ولا .. تعال .
محمود : أيوة يا معلم مسيح .
مسيح : فين الجواب اللى إديتهولك ؟
محمود : بعتَه .
مسيح : بعتَه ؟
محمود : آه .
مسيح : بعتَه إزاى ! الله يخرب بيتك .
محمود : أنت مش قلت إبعته مسوجر ومستعجل كمان .
مسيح : يعنى فالح قوى وبتسمع الكلام على طول .
محمود : يعنى ... ما كنتش عايزنى أبعته .
مسيح : لأ .
محمود : هه .. طب خد أهوه .
مسيح : وإزاى يا وله ما بعتوش
!
محمود : إههيه .. هو آنى يعنى ما كنتش عارف اللى فيه . |
لقطة كبيرة
L .S. للبوسطجى وهو واقف مع رجل يعطيه خطاب . ثم يسير ناحية
يسار الكادر وتتابعه الكاميرا Pan Left
, ويقف مع مسيح أفندى ويتحركا
قليلاً للامام ويصبح المشهد لقطة متوسطة
لاثنين .2 (Medium
Shot (M.2
قطع Cut |
446 |