وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
استمرار
موسيقى
( 47 ) |
|
|
لقطة متوسطة M
.S. من زاوية مرتفعة High Angle
لفلاح شاب ينظر أعلى يمين كادر
قطع Cut |
465 |
|
الريس : يا ريس عرفة
|
لقطة متوسطة كبيرة
M .L. S. للريس
ينظر يسار كادر . ثم يلتفت عكس اتجاه الكاميرا ويجرى ناحية صف
النساء اللاتى يقفن صفاً فى خلفية الكادر .
قطع Cut |
466 |
|
الريس : يا ريس عرفة الأنفار مش
عايزه تشتغل . ما تيجى تشوف لك صرفة معاهم . |
لقطة متوسطة
M.S. لرئيس العمال
يدخل من يسار الكادر وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يمين كادر ويصل
أمام عرفة وخلفه النساء . ثم يأخذ عرفة العصا منه ويكسرها ويخرج
من شمال الكادر ويتبعه الفلاحات والفلاحين
ويجرى رئيس
العمال نحو عمق الكادر.
قطع Cut |
467 |
|
|
مشهد ( 102 )
نهار / خارجى منزل الناظر
|
|
|
الناظر : آيه رأيك يا عرفة دلوقتى
.
عرفة : تروح بلدها تتدفن هناك
الناظر : بسَ ها تروح إزاى ؟
عرفة : باللورى بتاع التفتيش اللى بيجيب الزوادة من بلدنا
محمد : فكرة وأنا أسوق اللورى وأروح أوديها .
الناظر : بسَ لو إتقفشت فى السكة ها يبقى فيها سين وجيم وكشف طبى
ونيابة والبلاوى دى كلها ها تطربق فوق دمغاتنا .
مسيح : طب ما يسفرها الأسطى محمد بالليل .
الناظر : مافيش تصريف غير كده . جهز اللورى وإستعد للسفر المغرب .
محمد : حاضر |
لقطة متوسطة
M .S. للناظر وهو يتحرك من شمال
الكادر باتجاة اليمين و معه الكاميرا
Pan Right فيظهر الاسطى محمد وعرفة
كل من عرفة
والناظرفى مقدمة الكادر ويظل محمد فى الخلفية
. ثم يتحرك
الناظر ويتجة
ناحية عمق الكادر
بجانب الاسطى محمد
, ثم يتحرك يسار كادر وتتابعه الكاميرا
Pan Left ويخرج محمد وعرفة من الكادر
يتوقف
بجوار مسيح أفندى
ثم يتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا ناحية
اليمين Pan Right فيصل
عند عرفة ومحمد ويكون هو
فى مقدمة شمال الكادر ويلتفت لمحمد
قطع Cut |
468 |
|
|
مشهد ( 103 )
غروب / خارجى السكة الزراعية
|
|
|
|
لقطة كبيرة
L .S. للورى وحوله
الناظر ومحمد وعرفة . يغلقوا باب اللورى والجميع يظهرون سلويت
قطع Cut |
469 |
صوت محرك
السيارة |
الناظر :
اتوَكل على الله . وخللى
بالك . |
لقطة متوسطة
M .S للناظر بروفيل
يمين كادر وبجواره عرفة من زاوية منخفضة Low
Angle ثم
يخرج عرفة من شمال الكادر
قطع Cut |
470 |
|
صوت الراوى :" وعادت عزيزة
لقريتها .. |
لقطة كبيرةL
.S. لأهل القرية
وعمال الترحيلة من زاوية منخفضة Low
Angle
قطع Cut
|
471 |
|
الراوى : " .. جثة هامدة , ولكن
الناس ظلوا يتسألون ..
|
لقطة كبيرة
L .S لفلاحين القرية
من زاوية منخفضةLow Angle وهم ينظرون يمين كادر
قطع Cut |
472 |
|
الراوى : "
.. أهى خاطئة غسلت
بالموت خطيئتها أم شهيدة , دفعتها للخطيئة خطيئة أكبر منها .. |
لقطة كبيرة
L .S. من زاوية منخفضة Low
Angle للفلاحين واقفين فوق تبة ينظرون يسار كادر على شكل نصف دائرة
والجميع سلويت .
مزج Dissolve |
473 |
|
|
|
مشهد ( 104 )
نهار / خارجى الأرض الزراعية
|
|
إيقاع طبول
مع استمرار موسيقى
( 47 )
اختفاء
تدريجى للموسيقى |
|
الراوى : " وطىَ يا ولا
. وطىً يا بت . |
لقطة كبيرة
L .S. للأرض الزراعية
من زاوية منخفضة Low Angle وصفوف عمال
وعاملات
الترحيلة وهم يعملون فى الأرض
منحنين وعرفة وراءهم بالعصا
قطع
Cut |
474 |
|
الراوى : " وعاد كل شىْ سيرته
الأولى , وعاد الترحيلة يكدحون تحت وقع السياط . |
لقطة كبيرة
L .S. للفلاحات وهن
يسرن ويعبرن الجسر على الترعة وتتحرك الكاميرا لليمين لتستعرضهن
مزج Dissolve
|
475 |
|
الراوى : " وعندما تحرر الترحيلة
من رق السياط , كانت الشجرة التى شهدت مأساة عزيزة , قد أصبحت
مزاراً يزوره النساء الباحثات عن الولد فى الحلال لا فى الحرام .
" |
لقطة كبيرة
L .S للفلاحين وهم
يسيرون على هيئة صف وتتحرك الكاميرا يمينا
Pan Right على محورها
ثم تتحرك الكاميراTilt up
ً حتى تظهر الشجرة فى
خلفية الكادر ويدور حولها مجموعة من النساء ويجلسن على جزع
الشجرة
اختفاء تدريجى Fade - out |
476 |
|
|
|
كلمة
النـهاية
على خلفية سوداء |
477 |