welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   

بداية موسيقى
( 5)

نهاية موسيقى
( 5 )

 

صوت دجاج

عتمان : قولى لى يابت .. لو يعنى مثلاً .. مثلاً إديتك وزة تعملى بيها آيه ؟
فاطمة : ياسلام  ياعمدة دى كانت تبقى ليلة .ناكل ونشبع ونتهنى وندعيلك .
عتمان : تاكلوها كلها فى ليلة واحدة !
فاطمة : يادوبك .. حماتى حتة والعيال حتة وانا فتفوتة والباقى لأبو العلا .
لقطة أمريكية American.S.للعمدة يتحرك ويجلس وتتابعه الكاميرا Pan left وتدخل فاطمة من يسار كادر تحمل الإبريق وتقف يسار كادر بروفيل

 




قطع Cut

37-
عتمان : إشمعنى يعنى أبو العلا .
فاطمة : إهييه .. مش هو الراجل اللى بيشقى ويتعب , لابد يتقوى .. أكل الزفر صحى
عتمان : طب صبىَ .
لقطة متوسطة قريبة M.Close  up  لعتمان ويظهر جانب فاطمة من يسار الكادر .
 


قطع Cut

38-
 عتمان : أنا مستخصر الرقبة اللى زى كوز الجُمار فى العقد الفالصو ده .. أنا هااجيب لك عقد دهب . لقطة قريبةClose up من زاوية منخفضة  low angle ليد عتمان تغتسل ثم تتابعه الكاميرا لأعلى Tilt up وهو يصل لوجهها ورقبتها
قطع Cut
39-
عتمان : بسَ لو إتبسط منك
فاطمة : إيدك ياعمدة .!


حفيظة : مع السلامة يانظيرة .
عتمان : اللهم ماعافينى فى يمينى وفى ..
فاطمة : الصابونة .
حفيظة : آيه ده ياعمدة إنت بتتوضا بالمداس .
عتمان : اللهم إشرح صدرى وإحلل العقدة من لسانى .
لقطة متوسطة قريبة M.Close .up  لعتمان وجانب من جسم فاطمة يسار كادر . ثم تتحرك الكاميرا مبتعدة للخارج Track out حتى يصبح حجم اللقطة أمريكية American.S.
ثم تدخل حفيظة الكادر



قطع Cut
 

 

40-
مشهد (8 )
ليل / داخلى غرفة نوم عتمان

بداية موسيقى
( 6 )

 نهاية موسيقى
 ( 6 )

لقطة قريبة.Close .up ليد عتمان تدهن كبد الأوزة . ثم تتحرك الكاميرا مبتعدة حتى يظهر عتمان فى حجم لقطة أمريكية American.S.
قطع Cut
41-
حفيظة : دوق عمايل إيديا .
عتمان : دوقى إنتى الأول .
حفيظة : خد دى .. خد دى فى حلقك .
عتمان : خدى إنتى دى فى حنكك .
صوت فهيمة : مدد ياخالة نظيرة مدد ..
حفيظة : سامع البت دى . هاتفرسنى .
عتمان : طبعاً . متفرعنة , هايبقى حواليها أربعة . إتشطرى إنتى وإفرسيها بواحد
حفيظة : ياأخويا إتشطر إنت .
عتمان : أنا شاطر ياأختى .
حفيظة : بلا خيبة .!
لقطة متوسطة M.S. من زاوية منخفضة Low angle ليد حفيظة تدهن كبد البط , ثم ترتفع الكاميرا tilt up وتتحرك ثانية ناحية اليسارPan left  لتتابع حفيظة وهى تجلس بجوار عتمان Tilt down ويكونا يسار كادر .


 

 


قطع Cut

42-
عتمان : الأرض الشديدة بترمى محصول .
حفيظة : الرك على البذرة .
عتمان : البذرة عال العال .
حفيظة : الميه تكدب الغطاس .
عتمان : آه . ده مربط الفرس .إن كان هايبان .
لقطة متوسطة M.S. لعتمان يسار كادر وحفيظة يمين كادر وتظهر بروفيل , تنظر الى عتمان وهو يأكل البط .


قطع Cut
43-
عتمان : آه . فين الروس والإجنحة !؟
حفيظة : فى الحلة .
عتمان : الحلة مافيهاش .
حفيظة : ياندامتى.! سرقتهم مقصوفة الرقبة فاطمة.
عتمان : هاياكلهم أبو العلا وتبقى ليلة ياعمدة .. واد ياحسان .. إنت ياولا..
 
لقطة متوسطة M.S. لعتمان وحفيظة جالسان على الأرض . يفتح عتمان وعاء الطعام ,
 


 ثم ينظر يسار كادر .
 

 


قطع Cut

44-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات