وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 8 )
ليل / داخلى منزل أبو العلا |
|
|
|
حسان : فز قوم كلمنى ...
أنا جاى لك رسمى . الليلة ماتباتش فى دارك تبات فى المركز .
أبو العلا : ليه ؟
حسان : حكم العمدة .
فاطمة : العمدة !
حسان : الراجل مفروس منك ومحكم رأيه إنك ماتباتش فى حضن ولادك .
أبو العلا: يعنى ماحبكتش غير الليلة دى! |
لقطة أمريكية
American S.من زاوية
منخفضةLow angle
لحسان الخفير , ثم تتسع عدسة
الكاميرا Zoom out
حتى يظهر كل من فاطمة وأبو العلا والأطفال حول الطعام .
قطع Cut
|
45- |
|
|
حسان :
الليلة دى بالذات .
فاطمة : مش لما تشرب الشاى فى الأول . ماتقعد تجابر الذاد . وانا
عاملة فته حلوة بمرقة الزفر . هاالبت ماانت لسه ياعينى على لحم
بطنك .
حسان : أىَ والله يافاطمة .
فاطمة : تعال إتعشى معانا تعالى .. تعالى أهلاً وسهلاً إتفضل .
أبو العلا : خد مصمص دى .
فاطمة : كل ياحبيبى كل .
|
لقطة متوسطة
M.S. لحسان , ثم تدخل
فاطمة من يسار الكادر .ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار لتتابع
حسان وفاطمة Pan left .
ثم تنزل الكاميرا Tilt down وهما يجلسا حول الطعام
ويصبح حسان يمين كادر وأبو العلا بروفيل , وفاطمة فى الوسط ويسار
الكادر الطفلان .
قطع Cut |
46- |
|
|
أبو العلا
: ياسلام يابت على حتة الوزة دى .. إفتحى حنكك .
فاطمة :
كلها انت بالهنا والشفا .
أبو العلا : كليها انتى .
فاطمة : والنبى لاانت واكلها .
أبو العلا : أنا واكل .
فاطمة : أنا كلت ياما .
حسان : عنكوا إنتوا الآتنين .. خد مصمص دى . |
لقطة متوسطة قريبةM.Close .up لأبو
العلا . ثم تتحرك الكاميرا Zoom out
حتى حجم لقطة متوسطة لكل من حسان الذى يصبح فى منتصف الكادر
وفاطمة يسار كادر وأبو العلا يمين .ثم يمد يده لفاطمة بقطعة لحم
.
قطع Cut |
47- |
|
|
|
مشهد ( 9 )
ليل / داخلى غرفة نوم عتمان |
|
|
|
حفيظة : يافاكك يافكوك فك السبع
وحل عقدته . دستور ... دستور ياسبعاوى .. دستور ياسبعاوى .. يافاكك
يافكوك ,فك السبع , وحل عقدته . دستور ياسبعاوى . دستور . |
لقطة كبيرة لحفيظة
L.S. تبخر حجرة النوم ثم تتحرك
ناحية اليمين Pan right
قطع Cut |
48- |
|
|
عتمان :
الوز كبس على نفسى
|
لقطة متوسطةM.S. لعتمان من زاوية
مرتفعة . High angle
قطع Cut |
49- |
|
|
|
لقطة أمريكية
American.S. لحفيظة تحمل وعاء الغسيل
والإبريق .
قطع Cut |
50- |
|
|
|
لقطة متوسطةM.S. لعتمان ينظر
يسار كادر .
قطع Cut |
51- |
بداية
موسيقى
(7 )
نهاية
موسيقى
( 7 )
|
|
عتمان :
تعالى ياروحى . تعالى
ياحلوة . |
لقطة أمريكية
American.S. لفاطمة وتتابعها الكاميرا وهى
تتحرك ناحية اليمين Pan right , ثم
تنزل لأسفل Tilt down وهى تقترب من
عتمان ويحضنها .
قطع Cut |
52- |
صوت دق على الباب |
عتمان :
آعوذ بالله .
حفيظة : مش تقوم تريح بدنك .
عتمان : أنا مرتاح هنا .
حفيظة: هنا ياعيب الشوم . ماتقوم ياراجل .
عتمان : الوز حمى .
حفيظة : طب ماتصحصح كده . لأجل مايتهضم .
عتمان : راكز على قلبى .
حسان : تمام ياأفندم .
عتمان : حصل ؟
حسان : وصلته بإيدى لحد المكنة .
عتمان : إعمل عليه دورية كل نص ساعة . عايز يمهيص على حسابى .
حفيظة : قوم تعالى .. تعالى قوم . |
لقطة متوسطة
M.S. لعتمان وحفيظة
يسار كادر تقبله ثم تنظر له والإثنان
بروفيل , تتحرك الكاميرا للخارج مبتعدة
عنهما .
ثم تقوم حفيظة لتفتح
الباب ليظهرحسان فى أقصى يسار الكادر .
قطع Cut |
53- |