welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 8 )
ليل / داخلى منزل أبو العلا
حسان : فز قوم كلمنى ... أنا جاى لك رسمى . الليلة ماتباتش فى دارك تبات فى المركز .
أبو العلا : ليه ؟
حسان : حكم العمدة  .
فاطمة : العمدة !
حسان : الراجل مفروس منك ومحكم رأيه إنك ماتباتش فى حضن ولادك .
أبو العلا: يعنى ماحبكتش غير الليلة دى!
لقطة أمريكية American S.من زاوية منخفضةLow angle لحسان الخفير , ثم تتسع عدسة الكاميرا Zoom out حتى يظهر كل من فاطمة وأبو العلا والأطفال حول الطعام .

 



قطع Cut

45-
حسان : الليلة دى بالذات .
فاطمة : مش لما تشرب الشاى فى الأول . ماتقعد تجابر الذاد . وانا عاملة فته حلوة بمرقة الزفر . هاالبت ماانت لسه ياعينى على لحم بطنك .


حسان : أىَ والله يافاطمة .
فاطمة : تعال إتعشى معانا تعالى .. تعالى أهلاً وسهلاً إتفضل .
أبو العلا : خد مصمص دى .
فاطمة : كل ياحبيبى كل .
 
لقطة متوسطة M.S.  لحسان , ثم تدخل فاطمة من يسار الكادر .ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار لتتابع حسان وفاطمة Pan left  .

 

 



 ثم تنزل الكاميرا Tilt down وهما يجلسا حول الطعام ويصبح حسان يمين كادر وأبو العلا بروفيل , وفاطمة فى الوسط ويسار الكادر الطفلان .
قطع Cut

46-
أبو العلا : ياسلام يابت على حتة الوزة دى .. إفتحى حنكك .

فاطمة : كلها انت بالهنا والشفا .
أبو العلا : كليها انتى .
فاطمة : والنبى لاانت واكلها .
أبو العلا : أنا واكل .
فاطمة : أنا كلت ياما .
حسان : عنكوا إنتوا الآتنين .. خد مصمص دى .

لقطة متوسطة قريبةM.Close .up لأبو العلا . ثم تتحرك الكاميرا Zoom out حتى حجم لقطة متوسطة لكل من حسان الذى يصبح فى منتصف الكادر وفاطمة يسار كادر وأبو العلا يمين .ثم يمد يده لفاطمة بقطعة لحم .



قطع Cut

47-
مشهد ( 9 )
ليل / داخلى غرفة نوم عتمان
حفيظة : يافاكك يافكوك فك السبع وحل عقدته . دستور ... دستور ياسبعاوى .. دستور ياسبعاوى .. يافاكك يافكوك ,فك السبع , وحل عقدته . دستور ياسبعاوى . دستور . لقطة كبيرة لحفيظة L.S.  تبخر حجرة النوم ثم تتحرك ناحية اليمين Pan right


قطع Cut
48-
عتمان : الوز كبس على نفسى لقطة متوسطةM.S. لعتمان من زاوية مرتفعة .  High angle
قطع Cut
49-
لقطة أمريكية American.S. لحفيظة تحمل وعاء الغسيل والإبريق .
قطع Cut
50-
لقطة متوسطةM.S. لعتمان ينظر يسار كادر .
قطع Cut
51-

بداية  موسيقى
(7 )

نهاية موسيقى
( 7 )

 

 

 

 

 





 

عتمان : تعالى ياروحى . تعالى ياحلوة . لقطة أمريكية American.S. لفاطمة وتتابعها الكاميرا وهى تتحرك ناحية اليمين Pan right , ثم تنزل لأسفل Tilt down وهى تقترب من عتمان ويحضنها .
قطع Cut
52-





صوت دق على الباب

عتمان :
آعوذ بالله .
حفيظة : مش تقوم تريح بدنك .
عتمان : أنا مرتاح هنا .
حفيظة: هنا ياعيب الشوم . ماتقوم ياراجل .

عتمان : الوز حمى .
حفيظة : طب ماتصحصح كده . لأجل مايتهضم .
عتمان : راكز على قلبى .




حسان : تمام ياأفندم .
عتمان : حصل ؟
حسان : وصلته بإيدى لحد المكنة .
عتمان : إعمل عليه دورية كل نص ساعة . عايز يمهيص على حسابى .
حفيظة : قوم تعالى .. تعالى قوم .

لقطة متوسطة M.S. لعتمان وحفيظة يسار كادر تقبله ثم تنظر له والإثنان بروفيل , تتحرك الكاميرا للخارج مبتعدة عنهما .

 

 

 

 

 

ثم تقوم حفيظة لتفتح الباب ليظهرحسان فى أقصى يسار الكادر .
 

 



قطع Cut

53-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات