وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 7 ) نهار / خارجى الحارة | |
دخول موسيقى ( 3 ) | صوت الشارع | | لقطة كبيرة L. S. لفاطمة من زاوية منخفضةLow Angle تخرج من باب المنزل وتتحرك يسار كادر نازلة السلالم ومرتدية ملاءة قطع Cut | 45 |
| | محمد : سلاموا عليكوا الجميع : عليكوا السلام ورحمة الله وبركاته . | لقطة متوسطة كبيرةM .L.S. لمحمد وهو داخل الدكان يمسح ذقنه ويرتدى الطربوش ويتحرك ناحية الكاميرا خارج الدكان قطع Cut | 46 |
| | محمد : يظهر يافاطمة إن حظهى سعيد , شفتك مرتين النهاردة ... فاطمة : إنشاء الله يكون سعيد بنجاحك ياسى محمد . الأسطى إمام : سلامات ياسى محمد : إزيك ياسطى إمام .. إنتى رايحة تراجعى حساب الفرن ؟ فاطمة : وإن ماراجعتوش مين هايراجعه .. يعنى انت مش عارف أمى وقلبها الحامى محمد : ولسه أبوكى ماصحيش لحد دلوقت ياما أنتى صعبانة عليا قوى يافاطمة , مدوخينك فى شغل البيت وهنا كمان فى الفرن مديرة قلم الحسابات | لقطة كبيرة L. S. لفاطمة تتحرك يسار كادر وتقف ويدخل محمد من اليمين ويقف بجوارها ويتصافحا ويتحركا يساراً وتتابعهما الكاميرا tracking ويظهر حنطور فى يسار الكادر ويرفع محمد رأسه ناحية العربة ثم ينظر لفاطمة ويعبرا دكان العتر الذى يظهر فى الخلفية ثم يصلا الى المخبز . قطع Cut | 47 |
| | العتر : جت قطع كلاويك خروف تفوضر الدم . | لقطة متوسطة M .S. للعتر يقف يسار كادر ويلتفت ناحية صبيه ثم يلتفت يسار كادر قطع Cut | 48 |
| | فاطمة : أما انت عليك كلام ياسى محمد محمد : عن إذنك لما اوصل للمدرسة أشوف النتيجة فاطمة : أنا هاأستنى فى الفرن جنب التليفون تبقى تطمنى والنبى | لقطة متوسطة M .S. لفاطمة 4/3 كادر وتنظر يميناً ومحمد بروفيل ينظر ناحية فاطمة قطع Cut | 49 |
نهاية الموسيقى ( 3 ) | | محمد : حاضر . إمام : على فين كدة ؟ محمد : قريب هنا إمام : لا إطلع ويايا محمد : متشكر إمام : إطلع إطلع . | لقطة كبيرة L. S. لمحمد وفاطمة التى تدخل المخبز ويدخل الكادر الحنطور ويقف الأسطى إمام ثم يصعد محمد العربة ثم ترتفع الكاميرا Tilt UP لتظهر الحارة اختفاء تدريجى Fade- Out | 50 |
دخول موسيقى ( 4 ) | | | مشهد ( 8 ) نهار / خارجى شارع | |
| | | لقطة كبيرة L. S. لشارع عصرى ومبانى عالية وميدان فسيح مسح | 51 |
| | | مشهد ( 9 ) نهار / خارجى كلية التجارة | |
نهاية موسيقى ( 4 ) | | | لقطة قريبة للوحة ( كلية التجارة ) جامعة فؤاد الأول مسح Wipe | 52 |
| صوت المكان | | لقطة كبيرة L. S. من زاوية مرتفعة High Angle لفناء الكلية ويظهر الطلبة مجتمعين فى الفناء قطع Cut | 53 |
| | طالب : مبرك ياعم محمد : عاالله . طالب آخر : أنت هاتخزى العين . إسمك فى أول اللستة محمد : لما أشوف طالب : مبروك يامحمد والله فرحتلك قوى . محمد : ميرسى أشكرك صوت عدلى : يامحمد .. محمد | لقطة أمريكيةAmerican Shot لمحمد يدخل من يسار الكادر وبعض الطلبة واقفين ويحييهم ويخرج من اليمين وتتابعه الكاميرا يميناًPan Right يصل الى لوحة الأسماء ويدخل طالب من اليمين ويصبحا فى حجم لقطة متوسطةM .S. ويتصافحا , ثم يخرج محمد من الكادر يساراً قطع Cut | 54 |
| | عدلى : هاه يا محمد ..طمنى محمد : نجحت ياعدلى عدلى : عال عال .. مبروك إيدك بقى . وإنت ياحسن عملت يه ؟ حسن : شرحه عدلى : عال عال وسليمان عبد المنعم ياحسن عمل آيه ؟ حسن : هوهو .. صح النوم ده خرج من سنة تالتة عدلى : كدة ! يعنى عمل زى حالاتى ! حسن : بس أنت سبتها بكيفك لكن دكها إترفد ( ضحك ) | لقطة متوسطة كبيرةM. L. S. لعدلى فى السيارة المكشوفة ويأتى محمد من عمق الكادر ويتصافحا , ثم يدخل حسن من يمين الكادر ويقف بجوار السيارة ناحية الكاميرا قطع Cut | 55 |
| | عدلى : ياللا يا محمد إطلع إركب ويايا ...... عايزك فى مسألة مهمة . | لقطة متوسطةM. S لعدلى من وراء ظهر محمد يظهر يسار كادر ومحمد يمين كادر قطع Cut | 56 |
| | محمد : مش دلوقتى ياعدلى .. خليها بعدين لازم أفوت عالبيت أطمنهم أولاً | لقطة متوسطة M. S لمحمد من وراء ظهر عدلى يمين كادر وعدلى يسار كادر قطع Cut | 57 |
دخول موسيقى ( 5 ) | صوت محرك السيارة | عدلى : ياسيدى .. دى كلمة ورد غطاها أركب أركب أوروفوار ياحسن حسن : اوروفوار خلينا نشوفك | لقطة متوسطة كبيرة M .L. S. لعدلى ومحمد وحسن كما فى لقطة ( 55 ) ويخرج حسن من يمين كادر , ويلف محمد حول السيارة ويدخل الكادر من اليسار ناحية الكاميرا ويخرج حسن من يسار الكادر . ثم تخرج السيارة من اليمين مسح Wipe | 58 |
| | | مشهد ( 10 ) نهار/ خارجى البار | |
نهاية موسيقى ( 5 ) | صوت محرك السيارة صوت غلق بابى السيارة | | لقطة كبيرةL. S. للسيارة تدخل من يسار الكادر وتتوقف أمام البار وينزل منها عدلى ومحمد ويدخلا من الباب فى عمق الكادر قطع Cut | 59 |
| | | مشهد ( 11 ) نهار / داخلى البار | |
موسيقى خافتة من المكان أسطوانة موسيقى غربية | صوت المكان | عدلى : بونجور ياجوكر رأفت : بونجور ميكى ماوس عزت : البنت شارلوت محضرة لك مية نار ماتمشيش بوشك عريان البار مان : بونجور إكسلانس عدلى : بونجور نيقولا .. جرى آيه يابهوات من خشب مالكم مبلمين كده ليه ؟ مش تسلموا على سى محمد | لقطة كبيرةL. S . للبار من الداخل ويدخل محمد وعدلى من يمين كادر ويعبرا الموائد ويتحركا يساراً ناحية البار ويلقيا التحية على مجموعة من الرجال جالسين حول مائدة فى منتصف الكادر ويعبراهما ويجلسا أمام البار فى اليسار . قطع Cut | 60 |
| | عزت : سى محمد ! آه .. والله زمان شوكت : فينك ياسى محمد ؟ عدلى : هنوه يابهوات باركوا له | لقطة متوسطةM. S. للثلاثة ينظرون يسار كادر ويقفون ويتحركون يسار كادر وتتابعهم الكاميراPan Left ويظهر محمد وعدلى فى الكادر قطع Cut | 61 |
| | رأفت : آيه ! وراثة ؟ شوكت : جوازة عدلى : ده نجح فى الدبلوم النهاردة عزت : مبروك شوكت : شيريوو عزت : نهنى انفسنا | لقطة متوسطةM .S. لمحمد وعدلى والكاميرا خلف البار ويظهر محمد يمين كادر وعدلى يسار والثلاثة فى المنتصف وينظرون ناحية محمد قطع Cut | 62 |
| | عزت : إتفرج ياسيدى جرابيع البلد شوكت : وآدى كمان دبلوم .. قيد عندك رأفت : وإبن المزين راخر ..آهى تمت رشاد : لا ده فى الحقيقة يستاهلها الجميع : طبعاً .. مؤكد | لقطة متوسطة كبيرة M .L. S للثلاثة يعودون الى المائدة وتتحرك الكاميرا يمين كادر للتتابعهم وهم يجلسون ثم ينضم لهم رشاد قطع Cut | 63 |
| | محمد : ماقلتليش ياعدلى آيه المسألة اللى أنت عايزنى فيها ؟ عدلى : ياسيدى البنت ريجينا الرقاصة بعد ماسبتها على إيدك راحت من غيظها ونارها قابلت بابا وعملت حتة فضيحة لرب السما وهو من وقتها وهو زعلان منى ومش طايق يشوف وشى محمد : ياخبر أبيض ده الباشا صعب قوى وبعدين هاتعمل آيه ؟ عدلى : ولا بعدين ولا قبلين | لقطة متوسطة قريبة M. Close Up لمحمد وعدلى فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 64 |
| | عدلى : فكرت أنا فيه مين يقدر يصلح بينى وبين بابا ... مالقيتش بين أصحابى كلهم حد بيثق فيه بابا وبيحترمه غيرك إنت | لقطة قريبةClose Up لعدلى من زاوية مرتفعةHigh Angle بروفيل قطع Cut | 65 |
| | محمد : ماهو ياعدلى ياحبيبى . أنا أود ماعلى طبعاً أسعى فى ترويق الجو بينك وبينه لكن آيه الفايدة لما أتكلم النهاردة وأنت تلبخ بكرة | لقطة قريبة Close Up لمحمد ينظر يسار كادر قطع Cut | 66 |
| | عدلى : لا لا المرة دى وخلاص . انا بأحق نفسى كتير قوى وبأحاول أنه يحسن ظنه بيا محمد : طيب ووسهر الليالى لأ خلاص ....أنت عارف الحاجات دى فرغنا منها خلاص . | لقطة متوسطة M .S.2 للأثنين كما فى لقطة ( 62 ) ثم يجذب محمد التليفون اختفاء تدريجى Fade -Out | 67 |