وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 12 ) نهار / داخلى المخبز | |
| صوت جرس التلفون | شحاتة : 18 و خمسة يبقوا 22 فاطمة : لأ ... يبقوا 23 شحاتة : ماأنا بأقول 23 فاطمة : لأ ياشحاتة أفندى لأ شحاتة : آلو .... أهلاً وسهلاً | لقطة متوسطة M. S. لشحاتة كاتب المخبز خلف المكتب وامام المكتب تجلس فاطمة . ثم يرفع شحاتة التليفون قطع Cut | 68 |
| | شحاتة : ياسلام آآمر .... مبارك | لقطة متوسطة قريبة M. Close Up لشحاتة ممسكاً بالسماعة قطع Cut | 69 |
| | فاطمة : فيه آيه ياشحاتة أفندى ؟ صوت شحاتة : خد الدبلوم بسلامته | لقطة متوسطة قريبةM .Close Up لفاطمة تلتفت وتنظر فى اتجاه الكاميرا ثم تبتسم قطع Cut | 70 |
| | شحاتة : سى محمد إبن الأسطى حنفى .. ماعلينا خلينا فى المهم فاطمة : مش وقته بقى ياشحاتة أفندى .. خليك أنت على مهلك . | لقطة متوسطة كبيرة M .L. S. للأثنين .. وتقف فاطمة وتخرج من يمين كادر مسرعة قطع Cut | 71 |
| | | مشهد ( 13 ) نهار / خارجى الحارة | |
دخول موسيقى ( 6 ) نهاية موسيقى ( 6 ) | صوت الحارة | | لقطة متوسطةM .S. لفاطمة تجرى ناحية يمين الكادر وتتابعها الكاميرا سريعPan Right وتصل الى دكان حنفى الحلاق قطع Cut | 72 |
| | | مشهد ( 14 ) نهار / داخلى صالون الحلاق | |
| | فاطمة : عواف ياعم الأسطى حنفى .. مبروك سى محمد نجح فاطمة : ربنا يبشرك بالخير يابنتى .... فاطمة .. | لقطة أمريكيةAmerican Shot لفاطمة تدخل من عمق الكادر حيث يقف حنفى يحلق رأس أحد الزبائن يمين كادر وتخرج من يمين كادر ثم يتبعها حنفى ويقف عند مدخل الباب وينظر يميناً قطع Cut | 73 |
| | | مشهد ( 15 ) نهار / خارجى الحارة | |
| | صوت حنفى : مين قالك ؟ فاطمة : سى محمد بنفسه قالنا بالتليفون عشان يبشرك | لقطة كبيرة L. S. لفاطمة تصعد سلالم الحارة أمام منزل محمد وتلتفت فى اتجاه الكاميرا ثم تعطى ظهرها للكاميرا قطع Cut | 74 |
| | العتر : ياواد .. تعال عشان تقف مطرحى الصبى : حاضر يامعلم العتر : ناولنى الجلابية ياواد | لقطة متوسطةM .S. للعتر يقطع اللحم ويقف ثم ينظر يمين كادر ويدير رأسه يسار كادر ويترك اللحم ويتحرك يساراً وتتابعه الكاميرا حتى يقف أمام الدكان قطع Cut | 75 |
| | شبك : عقبال الوظيفة إن شاء الله أحدهم : نفرح له كدة بالجوازة الهنية الزبون : باقى دماغى ياسطى ! حنفى : أيوة حاضر . الحانوتى : جالك كلامى .. شفت مناماتى البريفكس الزبون : باقى دماغى ياسطى حنفى : أيوة حاضر الحانوتى : ندر على أشيلك عدوينه واحد واحد . حنفى : أجاملكم فى الأفراح إنشاء الله . الزبون : فى عرضك تجاملنى أنا فى دماغى ياسطى ! حنفى : ( بغضب ) طيب .. طيب | لقطة أمريكية American Shot للأسطى حنفى من زاوية مرتفعة High Angle أمام صالون الحلاقة ويقف شبك أمامه ويدخل أحدهم من يسار الكادر . ثم يأتى الزبون الذى كان يقوم حنفى بحلاقة رأسه من عمق الكادر ويدخل الحانوتى من يسار الكادر مسرعاً مسح Wipe | 76 |
| | | مشهد ( 16 ) نهار / داخلى منزل محمد الصالة | |
| | أم محمد : تعبتى روحك ياحبيبتى يافطومة . أنشاء الله أتعب لك كدة نهار عدلك وهدو بالك يابنتى سكينة : يوه الناس للناس أم فردوس : معلوم الغرب بيساعدوا بعض أم بهية : آه أمال آيه حال الجيران | لقطة متوسطةM. S. لفاطمة تحمل صينية الشربات وتتابعها الكاميرا يميناP an Right وهى تقدم الشربات للنساء . تظهر أم محمد يمين كادر جالسة على مقعد مجاور لشرفة سلم المنزل . وتعبرها فاطمة لتعطى فردوس وأمها الجالستان يمين كادر وتقف بينهن وتصبح أم محمد يسار كادر قطع Cut | 77 |
| | فاطمة : آهه أنا ياخالتى أم محمد أتعب صحيح وأخدم بعينى الأتنين بإذن الله يوم ماسى محمد يستلم الوظيفة الحلوة | لقطة متوسطةM. S. لفاطمة تنظر يمين كادر وتبتسم قطع Cut | 78 |
| | فردوس : شايفة البت واقفة تتحنجل كدة زى عفريت العلبة ياسم كدة . الأم : إكشفى دراعاتك , أديكى شايفة المقاريص وبحلقتهم فيها فردوس : إنشاء الله مانعدمك ياحبيبتى . ام فردوس : وأنت ياست أم محمد تتفرجى على فردوس بنتى .. دى نتشت إيدى من طشت الغسيل وعلى قولة قومى ياأمه نهنى الست أم محمد وإنشاء الله ماحد غسل . أم محمد : تعيشى ياحبيبتى صوت إمرأة : أم محمد ! أم محمد : نعم ! أم زنوبة : مبروك .. إحنا فرحنا والنبى لسى محمد إنشاالله يارب إن كنت بأكدب يفرمنى ترومواى أم محمد : عدوك ياأم زنوبة . صوت سكينة : إسألى ماما من ساعة مابلغنى الخبر ..... | لقطة متوسطةM .S. لفردوس وأمها جالستان أمام المائدة وتنظرا يسار كادر . ثم تلتفت الأم ناحية الأبنة يميناً وترتفع الكاميرا لأعلى قليلاً Tilt Upعندما تدخل فاطمة الكادر وتقدم الشربات ثم تأخذان الشربات . ثم تخرج فاطمة من يمين الكادر وتنزل الكاميرا Tilt Down وتصبحا الأثنتين فى حجم لقطة متوسطة لأثنينM .S.2 . ثم تلتفت الأم ناحية يسار الكادر ثم تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left لتصل لأم محمد ثم تلتفت عكس اتجاه الكاميرا ناحية السلم وترتفع الكاميرا لأعلى Tilt Up لتظهر أم زنوبة على السلم . ثم تنزل الكاميرا لأسفل لتتابع أم محمد وهى تنظر يسار كادر . قطع Cut | 79 |
| | سكينة : وأنا فى المطبخ بقيت من فرحتى أطبل على طاسة التقلية .. شمى إيدى كدة السيدة التركية : سيس خرسيس خيبة الله . أم محمد .. تهانى مبروك , إيفيت كلام صراحات من غير إيمانات ..من غير حلفانات الحمد لله أنا مافيش عندى بنات مافيش محلسات . | لقطة متوسطةM. S. لسكينة جالسة يسار كادر وبجوارها سيدة تركية يمين كادر . ثم تلتفت ناحية السيدة التركية وتشير لها بيدها . ثم تلتفت يمين كادر قطع Cut | 80 |
| | بلحة : إدينى الحلاوة ياخالتى أم محمد . سى محمد آهه جه تحت . | لقطة متوسطة كبيرةM .L .S. لبلحة أخو فاطمة يقف على السلم وينظر فى اتجاه الكاميرا قطع Cut | 81 |
| | أم محمد : من عينيه الإتنين فاطمة : إختشى ياواد يابلحة . آيه اللى جابك هنا ؟ ياللا عا البيت أنا جاية وراك . أستأذن بقى ياخالتى أم محمد أم محمد : مالسه بدرى يافطومة أديكى منورانا . فاطمة : أصلى إتأخرت .. فتكم بعافية كلكم .الجميع : مع السلامة ياختى . فردوس : كشحة ... الله مايوريكى طريق السلامة . فاطمة : فردوس ! فردوس : نعم ياختى ! فاطمة : إبقى خلينا نشوفك | لقطة كبيرة L. S. لأم محمد وبلحة فى عمق الكادر على السلم وتدخل فاطمة الكادر وتنظر ناحية بلحة . ثم ينزل بلحة وترتدى فاطمة الملاءة وتتحرك يميناً وتتابعها الكاميرا Pan Right وتخرج من الباب فى عمق الكادر وفى المقدمة تظهر فردوس وأمها وتنزل الكاميرا قليلاً لتصبحا فى حجم لقطة متوسطة . ثم تفتح فاطمة الباب ثانية وتنظر فى اتجاه فردوس وتلتفت فردوس ناحية الابا عكس اتجا الكاميرا . قطع Cut | 82 |
| | | مشهد ( 17 ) نهار / داخلى سلالم منزل محمد | |
| خطوات فاطمة | محمد : أهلاً يافاطمة أتارى الدنيا منورة | لقطة كبيرةL. S لفاطمة من زاوية منخفضةLow Angle وهى تهبط السلالم يمين كادر ويدخل محمد من اليسار ويقفا أمام بعضهما . ثم يمسك يديها قطع Cut | 83 |
| | فاطمة : مبروك ياسى محمد فرحتلك الحتة كلها . محمد : ومين بالأكتر ! فاطمة : والدتك محمد : ومين كمان ? فاطمة : الأسطى حنفى | لقطة متوسطة قريبة M. close up لفاطمة 4/3 ومحمد يظهر جانب من وجهه يسار كادر وتخفض عينيها وترفعهما فى اتجاهه قطع Cut | 84 |
| | محمد : ماهو ده مفهوم . المهم أنتى | لقطة متوسطة قريبةM. close up يسار كادر ينظر فى اتجاه فاطمة التى يظهر جانب من رأسها وهما عكس اتجاه الكاميرا قطع Cut | 85 |
دخول موسيقى ( 7 ) | خطوات فاطمة | فاطمة : ماده مفهوم . عن إذنك ياسى محمد . محمد : إسمعى بسَ ! عايز أقول لك حاجة . فاطمة : ياندامة ! لأ ياسى محمد . | لقطة كبيرةL. S. للأثنين كما فى نهاية لقطة ( 83 ) وتتحرك فاطمة يسار كادر وتنزل مسرعة . ثم يلتفت يسار كادر ممسكاً بيدها . ثم تتركه وتهبط السلالم وتتابعها الكاميرا Pan Right قطع Cut | 86 |