وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 22) ليل داخلى غرفة محمد | |
| صوت الالة الكاتبة | الأم : يعنى يامحمد ماكانتش الوظيفة أحسن لك من الهم ده كله . | لقطة متوسطة قريبة M. Close up لدوسيهات . ثم تتحرك الكاميرا Traveling لتصبح لقطة كبيرة L. S لغرفة محمد الجالس على مائدة فى وسط الغرفة وأمامه آلة كاتبة وبعض الأوراق المتناثرة . ويكتب محمد على الالة الكاتبة ويفتح باب الغرفة يسار كادر وتدخل الأم وهى تحمل صنية القهوة وتضعها على المائدة . قطع Cut | 132 |
| | محمد : خلاص هانت يانينة . أنا إنتهيت تقريباً . | لقطة متوسطة قريبة M. Close up لمحمد قطع Cut | 133 |
| | الأم : بص لروحك فى المراية , عمال تخس ولا أنت دارى . دا إحنا فى رمضان يابنى , وبقى لك كام جمعة دلوقت وأنت عاالحال ده . | لقطة متوسطة M. S. للأم قطع Cut | 134 |
| | | لقطة كبيرة L. S. لمحمد فى مواجهة الكاميرا ويقف فى مواجهة الكاميرا . ثم يقف ويخرج من اليمين ممسكاً بالورق قطع Cut | 135 |
| | محمد : كلها كام يوم ونفتح المكتب . ولا يكون عندك أى فكر .. أنا رايح دلوقت أتكلم فى التليفون مع شريكى عدلى وأخد منه ميعاد أعرض عليه الترتيبات كلها . ونمضى الإتفاق سوا. .. تعرفى يانينة ! الأم : آيه يابنى ! محمد : أنتى قمر ( ضحك ) الأم : يوه .. يامحمد أنت راخر | لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. لمحمد ظهره للكاميرا وهو يرتدى الجاكيت ويتحرك يساراً وتتابعه الكاميرا Pan Left وهو يخرج من الباب وتصبح الأم بمفردها فى الكادر مسح Wipe | 136 |
| | | مشهد ( 23 ) ليل / داخلى مكتب المخبز | |
| صوت غناء الأطفال أغانى رمضان | محمد : سلاموا عليكوا . الأثنين : وعليكوا السلام عاشور : إزاى حال الشغل ياسى محمد ؟ محمد : عال الحمد لله .... آلو .. عدلى بيه موجود! ...قوله محمد حنفى. | لقطة كبيرة L. S. لشحاتة كاتب المخبز خلف المكتب وأمام المكتب عاشور جالس يسار كادر . ويدخل محمد من يمين الكادر ويمسك التليفون قطع Cut | 137 |
| | | مشهد ( 24 ) ليل / داخلى البار | |
| | البار مان: دقيقة واحدة من فضلك | لقطة كبيرة L. S. للبارمان يتحرك لليسار وتتابعه الكاميرا Pan Left ويفتح باب مكتوب عليه مخصوص قطع Cut | 138 |
| | | مشهد ( 25 ) ليل / داخلى المخبز | |
| | عاشور : ماتجيب بقى نشفت ريقى .. أنت خواف كده ليه شحاتة : مهو يامعلم ست فاطمة بتدقق ويايا قوى فى الحساب عاشور : هى من ريال يامغفل ! زوغه فى وسط التناتيش . هى بتدقق فى الحساب وأمها بتقولك ماتدنيش .. امال أصرف أنا منين بقى ؟ | لقطة كبيرةL. S. كما فى لقطة 137 قطع Cut | 139 |
| | | مشهد ( 26 ) ليل / داخلى البار | |
| | عدلى : آلو أنا متأسف يامحمد إنى غبت عليك . | لقطة متوسطة قريبةM. Close up مع حركة الكاميرا تتابع Pan Right يمين مع عدلى حتى يصل الى التليفون ويرفع السماعة قطع Cut | 140 |
| | | مشهد ( 27 ) ليل / داخلى المخبز | |
| | محمد : أنا خلاص ياعدلى جهزتلك كل شىء على الآخر . حنتفابل إمتى علشان تطلع على البيانات . ونبتدى بقى الشغل يابطل ؟ | لقطة متوسطة قريبةM. Close up لمحمد وهو يتحدث فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 141 |
| | | مشهد ( 28 ) ليل / داخلى البار | |
| | عدلى : شغل! آه طيب يامحمد . بكرة الصبح تفوت على فى البيت . أيوة طيب ياأخى طيب أورفوار . | لقطة متوسطة قريبة M. Close up لعدلىينظر يمين كادر ويتحدث فى التليفون قطع Cut | 142 |
| | | مشهد ( 29 ) ليل / داخلى المخبز | |
| | عاشور : لا والله ماتجيش ياسى محمد . محمد : متشكر سلام عليكوا عاشور : ماتفوت بقى . أنا ريقى نشف وإحنا فى رمضان ياأخى وده شهر كريم . | لقطة كبيرة L. S. لمحمد يمد يده فى جيبه ليدفع ثمن المكالمة ثم يخرج من يمين الكادر مسح Wipe | 143 |