وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 19 )
نهار / داخلى غرفة نوم عتمان
|
|
|
|
عتمان
: آه .
المقدس متى :
خَلوه يرتاح.
العطار :
بالشفا إنشاء الله .
|
لقطة متوسطة قريبة
M.Close.upليد
تسخن قطعة معدن . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى
Tilt up على المقدس متى الذى يلتفت فى عكس اتجاه الكاميرا
ويتحرك لخلفية الكادر ناحية سرير عتمان ويسار كادر
حفيظة والعطار . ثم يخرج المقدس ومعه العطار من يسار الكادر .
قطع Cut |
66- |
|
|
|
مشهد ( 20 )
نهار / خارجى أمام دكان العطار |
|
|
|
العطار :
وحدوه .
الجموع : لاإله إلا الله .
فلاح : مين عارف يارجاله يمكن ربنا
ينفخ فى صورته .
المحضر : يحيي العظام وهى رميم .
علوان : سلام عليكوا .
الجموع : عليكم السلام .
العطار : الشاى ياهنية .
إتفضل ياعلوان ..... أهلا أهلا وسهلاً .
العطار : شد حيلك ياعلوان إنت راجل
مؤمن والموت علينا حق .
علوان : أخويا... ماله !
العطار : تعبان قوى .
علوان : حفيظة مش عاوزة تجيب له حكيم
.
العطار : وهو الحكيم هايعمل آيه أكتر
من اللى عملناه .!
فلاح : البركة فى حضرتك .
خفير 1: ربنا يكون فى عون حضرتك .
خفير2 : كلنا رجالتك وتحت أمرك
ياحضرة العمدة . |
لقطة كبيرة لجمع الناس
مجتمعة حول دكان العطار . ثم يدخل من يسار الكادر علوان وأحد
الخفر .ثم تتحرك الكاميرا للداخل على وجه علوان الذى يصبح فى حجم
متوسط قريب وباقى الجموع فى خلفية الكادر .
قطع
Cut
|
67- |
|
|
فلاح :
أخوك بصمنى واخد أرضى بالعافية . إعمل معروف . وغنتوا
بتقسموا التركة ترجع له أرضى .
فلاحة : جاموستى ياعمدة ... جاموستى
ياعمدة .. أنا سايقة عليك النبى رجعها لى .
الخفر : تعالى ياوليه ....... تعالى
ياوليه .. تعالى .
العطار : أنا كان ليَه مسألة . حكاية
معاملة مع العمدة .نتفاهم فيها بعدين . أنا مش غريب .
المحضر : ماتنعاش همَ أبداً . أهم حاجة
التركة كلها فى دماغى . الظاهر والمستخبي كله هنا. هه
علوان :
خبر آيه ياناس .. خبر آيه .. حد فيكم ضامن عمره . أنا
هاأجيب للعمدة حكيم وهاأفضل جنبه لحد مايخف .. سلاموا عليكوا .
الجموع : سلام .
العطار : ياسلام على الراجل ولؤمه بده يلهف
الأكله لوحده .. اونطه أونطه ... إخيه على ده زمن . |
لقطة متوسطة
M.S.لأحد الفلاحين
على عكاز يتحرك يسار كادر ناحية علوان Pan
left . ثم تتحرك الكاميرا للخارج وتدخل الكادر فلاحة فى
اتجاه علوان والخفر .ويشدوها عنوة ويخرجوها من الكادر حتى حجم
لقطة متوسطة قريبة .
ثم يتحرك علوان والعطار ويأتى المحضر بينهما
.
ثم يخرج علوان من يمين
الكادر
قطع
Cut |
68- |