welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 19 )
نهار / داخلى غرفة نوم عتمان
 عتمان : آه .
المقدس متى : خَلوه يرتاح.
العطار : بالشفا إنشاء الله .

 

 

 

لقطة متوسطة قريبة   M.Close.upليد تسخن قطعة معدن . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up على المقدس متى الذى يلتفت فى عكس اتجاه الكاميرا ويتحرك لخلفية الكادر   ناحية سرير عتمان ويسار كادر حفيظة والعطار . ثم يخرج المقدس ومعه العطار من يسار الكادر .
قطع Cut
66-
مشهد ( 20 )
نهار / خارجى أمام دكان العطار
العطار : وحدوه .
الجموع : لاإله إلا الله .
فلاح : مين عارف يارجاله يمكن ربنا ينفخ فى صورته .
المحضر : يحيي العظام وهى رميم .
علوان : سلام عليكوا .
الجموع : عليكم السلام .
العطار : الشاى ياهنية .
إتفضل ياعلوان ..... أهلا أهلا  وسهلاً .
العطار : شد حيلك ياعلوان إنت راجل مؤمن والموت علينا حق .
علوان : أخويا... ماله !
العطار : تعبان قوى .
علوان : حفيظة مش عاوزة تجيب له حكيم .
العطار : وهو الحكيم هايعمل آيه أكتر من اللى عملناه .!
فلاح : البركة فى حضرتك .
خفير 1: ربنا يكون فى عون حضرتك .
خفير2 : كلنا رجالتك وتحت أمرك ياحضرة العمدة .
لقطة كبيرة لجمع الناس مجتمعة حول دكان العطار . ثم يدخل من يسار الكادر علوان وأحد الخفر .ثم تتحرك الكاميرا للداخل على وجه علوان الذى يصبح فى حجم متوسط قريب وباقى الجموع فى خلفية الكادر .

 

 

 

 


 

 



قطع Cut

67-
فلاح : أخوك بصمنى واخد أرضى بالعافية . إعمل معروف . وغنتوا بتقسموا التركة ترجع له أرضى .
فلاحة : جاموستى ياعمدة ... جاموستى ياعمدة .. أنا سايقة عليك النبى رجعها لى .
الخفر : تعالى ياوليه ....... تعالى ياوليه .. تعالى .
العطار : أنا كان ليَه مسألة . حكاية معاملة مع العمدة .نتفاهم فيها بعدين . أنا مش غريب .
المحضر : ماتنعاش همَ أبداً . أهم حاجة التركة كلها فى دماغى . الظاهر والمستخبي كله هنا. هه

علوان : خبر آيه ياناس .. خبر آيه .. حد فيكم ضامن عمره . أنا هاأجيب للعمدة حكيم وهاأفضل جنبه لحد مايخف .. سلاموا عليكوا .
الجموع : سلام . 
 العطار : ياسلام على الراجل ولؤمه بده يلهف الأكله لوحده .. اونطه أونطه ... إخيه على ده زمن .

لقطة متوسطة M.S.لأحد الفلاحين على عكاز يتحرك يسار كادر ناحية علوان Pan left . ثم تتحرك الكاميرا للخارج وتدخل الكادر فلاحة فى اتجاه علوان والخفر .ويشدوها عنوة ويخرجوها من الكادر حتى حجم لقطة متوسطة قريبة .




ثم يتحرك علوان والعطار ويأتى المحضر بينهما .


 

 

 

 

 

ثم يخرج علوان من يمين الكادر

 

 

قطع Cut

68-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات