وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 42 ) ليل / خارجى أمام المقهى | |
| جو المكان | صبى المقهى : الجنزبيل المطلوب .. واحد شاى . | لقطة كبيرة للمقهى والباعة يتحركون أمام الكاميرا فى اليمين واليسار قطع Cut | 233 |
| | شُبك : لا مؤاخذة أنا إتأخرت شوية . أصل دماغى بتلف كده مأعرفش ليه ؟ الحانوتى : لأ . أوعى تعملها ... أنا ماعنديش خشبة على قدك (يضحكون ) ... شُبك : مابلغكوش حكاية فاطمة , بنت المعلم عاشور ؟ الحداد : آه .. حكاية تزعل الحانوتى : آيه مالها . شُبك : مش العتر هايتجوزها ؟ | لقطة متوسطةM. S. للحانوتى والحداد جالسان أمام المقهى ويدخل شُبك من عمق الكادر ويجلس يميناً قطع Cut | 234 |
| | الحانوتى : لا ياشيخ صحيح الكلام ده ؟ أنت متأكد ؟ الحداد : أمها قبل الفطار كانت بترن الزغاريد . الحانوتى : لا حول الله .. يادى الغلب إللى أنت موعود بيه يامحمد . هو الجدع هايستحمل آيه ولاَ آيه ؟ مش بزيادة كونه يسمع إن العتر حايسد دين أبوه . | لقطة متوسطةM. S. للحانوتى والحادد من خلف ظهر شُبك قطع Cut | 235 |
| | شُبك : وداير فى الحتة الندل الخسع , يقول لكل من كان , انا اللى حافك حجزه أنا إللى هاأنتعه . الحانوتى : ديهدى . ده سى محمد جاى أهه ... ياللا إخفوا السيرة دى شُبك : ماهو مسيره حايدرى . الحداد : والسلام ... ماتجيش منا إحنا . | لقطة متوسطةM. S. كما فى لقطة ( 234 ) قطع Cut | 236 |
| | محمد : سلاموا عليكوا . الثلاثة : وعليكم السلام الحانوتى : إتفضل ... آيه ياأخويا أنت فين ! ماحدش شافك النهاردة | لقطة كبيرةL. S. لمحمد يأتى من عمق الكادر ويتحرك يساراً وتتابعه الكاميراPan Left حتى يصل الى الثلاثة ويجذب مقعد ويجلس بجوار الحانوتى وشُبك يميناً وتنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down قطع Cut | 237 |
| | محمد : من صباحية ربنا لدلوقت داير ألف على كعابى , وحتى لقمة الفطار كلتها برة . | لقطة قريبةClose up لمحمد ينظر يسار كادر قطع Cut | 238 |
| | الحانوتى : الحال من بعضه ياسى محمد , الأيام فيها كده وفيها كده , الواحد بيعدى عليه شهر وإتنين لحد مايطب له زبون . أصل الحكما خسروا علينا الشغل , والطب كل مادا بيتقدم . | لقطة قريبة Close up للحانوتى ينظر يمين كادر فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 239 |
| | | لقطة متوسطة M. S. للأربعة الحانوتى فى مواجهة الكاميرا والحداد يسار كادر وشُبك ظهره للكاميرا , ينظر الحانوتى يمين كادر , ثم يغمز بعينيه للحداد الجالس يسار كادر الذى يتجه بنظره ناحية اليمين ماعدا محمد قطع Cut | 240 |
| | رجل : مبروك يامعلم عتر .. ربنا ينعم بالخير .العتر : يبارك فيك .. عقبال عندك . تعال يارزق أقعد ياعشماوى ... خشاف للجدعان ياواد . وأنا هاتلى السادة .. اسعد الله التماسى يامحمد بيه , كل رمضان وأنت بالهم ياحانوتى الفقر .(يضحك ) | لقطة كبيرةL .S. للعتر ووراءه مجموعة من الرجال ويتحركون الى داخل المقهى وتتابعهم الكاميرا يساراً Pan Left . ثم يدخل من العمق وفى المقدمة محمد وأصدقائه جالسين , يعبر العتر مائدتهم وتتابعه الكاميرا يمينPan Right كادر حتى يجلس أمام مائدة قطع Cut | 241 |
| | الحانوتى : السنة الجاية نفرق على روحك كوارع ( يضحك الجميع ) | لقطة متوسطة M. S. لمحمد والثلاثة , ينظر الحانوتى يمين كادر قطع Cut | 242 |
| | العتر : إلا ياسى محمد ياحنفى طالعة وياك آيه .. ماتعبرش الناس وتيجى تبارك لهم ؟ | لقطة متوسطةM. S. للعتر فى مقدمة الكادر وخلفه يجلس الرجال وينظر يسار كادر قطع Cut | 243 |
| | محمد : آيه ! خير .. مابلغنيش حاجة العتر : إزاى ! ماقالولكش إنى حاتجوز فاطمة بنت المعلم عاشور !.. وإنت كده مش حاتشد حيلك كده ! | لقطة متوسطة M. S. لمحمد من زاوية مرتفعة High Angle الذى يلتفت ناحية الكاميرا وينظر يمين كادر والحداد يسار كادر , ثم يظهر الغضب على وجه محمد قطع Cut | 244 |
| | العتر : وتشوف لك شغلانة وتخلينا نجوزك ونفرح بيك .. ولاَ حتفضل كده سايقها عليوى وتقعد عواطلى . | لقطة متوسطةM. S. للعتر قطع Cut | 245 |
| | محمد : عواطلى ! .. لأ صلح كلامك . صوت العتر : أنا بسَ بأنصحك علشان خاطر أبوك الغلبان , اللى أنت مدوَخه . | لقطة متوسطة M. S. لمحمد كما فى لقطة (244 ) يحاول الوقوف ويمنعه الحانوتى , ثم يلتفت محمد ناحية المائدة ويأخذ كوب ماء قطع Cut | 246 |