وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 44 ) ليلي / دخلى الغرفة | |
| صوت الطبل ينخفض | | لقطة كبيرةL. S. للغرفة وتدخل فاطمة يمين كادر وتتابعها الكاميرا Pan Right وترتدى الملاءة وتفتح الباب قطع Cut | 258 |
| صوت مقبض الباب | | لقطة قريبةClose up لمقبض الباب وبه المفتاح ويتحرك المقبض و لاتستطيع أن تفتحه قطع Cut | 259 |
| | | لقطة كبيرةL .S. لفاطمة تتحرك يساراً وتتابعها الكاميراPan left وتفتح باب غرفة أخرى قطع Cut | 260 |
| | | مشهد ( 45 ) ليل / داخلى غرفة نوم الأم | |
| | | لقطة كبيرةL .S. لغرفة الأم وهى نائمة يمين كادر وتنظر لها فاطمة ثم تتحرك بحذر يسار كادر وتتابعها الكاميراPan Left وتخرج من الباب فى عمق الكادر قطع Cut | 261 |
| | | مشهد ( 46 ) ليل / داخلى الصالة | |
دخول موسيقى ( 13 ) | | | لقطة كبيرةL. S. من يمين وتتحرك الكاميراPan Left لتتابع فاطمة فى الصالة , ثم تتحرك ناحية يسار كادر وتخرج من الباب قطع Cut | 262 |
| | | مشهد ( 47 ) ليل / داخلى سلالم منزل فاطمة | |
| | | لقطة كبيرة لفاطمة من زاوية منخفضة وهى أمام باب الشقة تغلق الباب وترتدى الحذاء وتغطى شعرها بالملاءة , ثم تتحرك يمين كادر وتصعد السلم قطع Cut | 263 |
| | | مشهد ( 48 ) ليل / خارجى السطح | |
نهاية موسيقى ( 13 ) | | | لقطة كبيرة من زاوية مرتفعة High Angle للسطوح تصعد فاطمة السلم من اليمين وتتحرك يساراً . ثم تقف وتنظر يساراً . ثم يدخل محمد وتتابعه الكاميرا Pan left يساراً ويتقابلا ويحضنا بععص ويقبلها قطع Cut | 264 |
| | فاطمة : عملت آيه يامحمد . طمنى ! محمد : ولا حاجة فاطمة : إزاى ! وبعدين ده العتر خطبنى يامحمد ؟ محمد : مش عارف فاطمة : وآيه العمل ؟ محمد : ده اللى بأفكر فيه . تعالى | لقطة متوسطةM. S. لمحمد وفاطمة يقبلا بعض ثم ينظرا لبعض قطع Cut | 265 |
| | | لقطة كبيرةL. S. من زاوية مرتفعةHigh Angle للأثنين يتحركا يمين كادر وتتابعهما الكاميرا Pan Right , ثم يجلسا على أريكة خشبية فى عمق الكادر يميناً قطع Cut | 266 |
| | فاطمة : محمد . محمد : نعم فاطمة : ليه مابتدوَرش على وظيفة ؟ كل اللى معاهم شهادات بيعملوا كده . محمد : تمام وأنا راخر هاأعمل كده محمد : أنما تفتكر تلاقى وظيفة يامحمد ؟ محمد : الاقى ماألاقيش ليه هو أنا مش زيهم | لقطة متوسطةM. S. 2 للأثنين فاطمة يمين كادر ومحمد يسار كادر , وتمسك فاطمة رابطة عنق محمد قطع Cut | 267 |
| | فاطمة : لو تعرف يامحمد آيه اللى عملته فى أمى النهاردة ؟ | لقطة قريبةClose up لوجه فاطمة تعتدل وتنظر يمين كادر قطع Cut | 268 |
| | محمد : معلش إتحملى .. مش هاتتجوزيه . | لقطة متوسطة قريبةM. Close up لمحمد ينظر يمين كادر فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 269 |
| | فاطمة : إنجدنى يامحمد .. أنا قاعدة طول النهار , زى اللى كابوس خانقنى محمد : شفت الأرنب اللى فات هناك ده ؟ | لقطة متوسطة للأثنينM. S. 2 كما فى لقطة ( 267 ) , ثم تشيح بوجهها يميناً وينظر محمد يسار كادر ثم يشير بيده قطع Cut | 270 |
| | | لقطة متوسطةM. S. لأرنب يجرى يساراً قطع Cut | 271 |
| | فاطمة : فكرتنى يامحمد .. أرنبتى ولدت إمبارح , ومن زعلى النهاردة مطليتش عليها تعال نشوفها . | لقطة متوسطة للأثنينM. S. 2 كما فى لقطة ( 269 ) ثم يقفا ويخرجا من يسار الكادر قطع Cut | 272 |
| | فاطمة : تعالى يامسكسنة .. أنت زعلانة منى التهاردة ؟ .. أنا ماكنتش فاضية . | لقطة متوسطة كبيرةM. L. S. للأثنين ناحية الكاميرا وتنحنى فاطمة وتتابعها الكاميرا لأسفل Tilt Down . وتمسك بالأرنب قطع Cut | 273 |
| | فاطمة : بوسها يامحمد .. خليها تصالحنى . عارفة مين اللى باسك ياعزيزة ؟ ده محمد .. قوليلى مش حلو ياعزيزة ؟ ... بتقولى آيه .. آه ياعفريتة .. محمد : قالت آيه يافاطمة ؟ فاطمة : ده كلام سر .. خشى خشى . محمد : شوفى هاديين إزاى ؟ | لقطة متوسطة لأثنينM. S. 2 محمد يمين كادر وفاطمة يسار كادر تمسك بالأرنب وتوجهه ناحيتة محمد ويقبل الأرنب وتطلقها من يدها , ثم ينظرا يسار كادر لأسفل قطع Cut | 274 |
| | صوت محمد : لا تفكير ولا قلبة دماغ . ولا وظايف يافاطمة . | لقطة قريبةClose up للأرانب وهى تأكل قطع Cut | 275 |
| | محمد : مين أسعد من دول ؟ فاطمة : ياما نفسى يامحمد نتلم كده فى عش ظريف بعيد عن أذية الناس , لا نحمل هم ولا نفكر فى حد , نعيش العمر , قلبنا على بعض , | لقطة متوسطةM. S. كما فى لقطة ( 274 ) قطع Cut | 276 |
| | فاطمة : إذا حد إشتكى , زميله يواسيه . نقرح سوا ونسعد بالدنيا وحلاوتها , يبقى لنا أولاد , نراعيهم ونهنيهم , ونجدد بحبهم أحلامنا الجميلة طول العمر . صوت محمد : فاطمة .. بتعيطى ؟ فاطمة : لأ .. أعيط من آيه ؟ | لقطة قريبةClose up لفاطمة تنظر يسار كادر , ثم تخفض رأسها وتبكى قطع Cut | 277 |
| | محمد : خليكى شجاعة . مافيش ورد من غير شوك يافاطمة . اللى مايشوفش المتاعب مايعرفشى بعدها لذة النعيم والراحة ,؟ ورينى إبتسامتك , خليها تنور لى طريق الأمل ., أيوة كده . | لقطة متوسطة M. S. لمحمد يمسك كتفها قطع Cut | 278 |
| | محمد : ودلوقت ياللا بينا أنت إتأخرت , ويمكن امك تلاحظ غيابك , ويبقى فيها كلام وحديت . | لقطة متوسطة كبيرةM. L. S للأثنين , ثم يقفا وترتفع الكاميرا لتتابعهما لأعلىTilt up ويخرجا من يمين الكادر قطع Cut | 279 |
دخول موسيقى ( 14 ) | | فاطمة : أشوفك إزاى يامحمد ؟ محمد : خليها للظروف . بلاش نخاطر زى الليلة , دلوقت مش زى الأول , العيون مفتحة حواليك . فاطمة : محمد ! | لقطة كبيرةL. S. من زاوية مرتفعة للأثنين High Angle يتحركا ناحية السلم , وتنزل فاطمة ثم تعود ثانية قطع Cut | 280 |
| | محمد : فيه آيه يافاطمة ؟ فاطمة : مش قادرة أسيبك وأنزل . خايفة ماأشوفكش بعد كده محمد : آيه الوهم ده ! أنا جنبك تمللى . | لقطة متوسطة للأثنينM. S. 2 وتدخل فاطمة من اليمين وتصبح بين زراعيه بروفيل قطع Cut | 281 |
| صوت خطوات | محمد : إرجعى لأودتك دلوقت , وحاتضحكى بكرة على المخاوف دى كلها | لقطة قريبة Close up لمحمد من زاوية مرتفعة High Angle ينظر يمين لأسفل قطع Cut | 282 |
| | فاطمة : حد طالع يامحمد . محمد : مش بأقولك . أهه ده اللى كنت عامل حسابه يافاطمة .. فاطمة : تعالى | لقطة قريبةClose up لفاطمة من خلف ظهر محمد تنظر فى اتجاهه ثم تنظر يسار كادر للخلف قطع Cut | 283 |
| صوت خطوات | | لقطة كبيرة للأثنينL. S. يتحركا ناحية عمق الكادر ويدخلا غرفة , ثم يصعد السم الملحن ويتحرك ناحية العمق ويغلق الباب قطع Cut | 284 |