welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 44 )
ليلي / دخلى الغرفة
صوت الطبل ينخفض لقطة كبيرةL. S.  للغرفة وتدخل فاطمة يمين كادر وتتابعها الكاميرا Pan Right وترتدى الملاءة وتفتح الباب
قطع Cut
258
صوت مقبض الباب لقطة قريبةClose up  لمقبض الباب وبه المفتاح ويتحرك المقبض و لاتستطيع أن تفتحه
قطع Cut
259
لقطة كبيرةL .S.  لفاطمة تتحرك يساراً وتتابعها الكاميراPan left وتفتح باب غرفة أخرى
قطع Cut
260
مشهد ( 45 )
ليل / داخلى غرفة نوم الأم
لقطة كبيرةL .S.  لغرفة الأم وهى نائمة يمين كادر وتنظر لها فاطمة ثم تتحرك بحذر يسار كادر وتتابعها الكاميراPan Left  وتخرج من الباب فى عمق الكادر
قطع Cut
261
مشهد ( 46 )
ليل / داخلى الصالة

دخول موسيقى
( 13 )

لقطة كبيرةL. S.  من يمين وتتحرك الكاميراPan Left  لتتابع فاطمة فى الصالة , ثم تتحرك ناحية يسار كادر وتخرج من الباب
قطع Cut
262
مشهد ( 47 )
ليل / داخلى سلالم منزل فاطمة
لقطة كبيرة لفاطمة من زاوية منخفضة وهى أمام باب الشقة تغلق الباب وترتدى الحذاء وتغطى شعرها بالملاءة , ثم تتحرك يمين كادر وتصعد السلم
قطع Cut
263
مشهد ( 48 )
ليل / خارجى السطح

نهاية موسيقى
( 13 )

لقطة كبيرة من زاوية مرتفعة High Angle  للسطوح تصعد فاطمة السلم من اليمين وتتحرك يساراً . ثم تقف وتنظر يساراً . ثم يدخل محمد وتتابعه الكاميرا Pan left يساراً ويتقابلا ويحضنا بععص ويقبلها
قطع Cut
264
فاطمة : عملت آيه يامحمد . طمنى !
محمد : ولا حاجة
فاطمة : إزاى ! وبعدين ده العتر خطبنى يامحمد ؟
محمد : مش عارف
فاطمة : وآيه العمل ؟
محمد : ده اللى بأفكر فيه . تعالى
لقطة متوسطةM. S.  لمحمد وفاطمة يقبلا بعض ثم ينظرا لبعض
قطع Cut
265
لقطة كبيرةL. S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle  للأثنين يتحركا يمين كادر وتتابعهما الكاميرا Pan Right , ثم يجلسا على أريكة خشبية فى عمق الكادر يميناً
 قطع Cut
266
فاطمة : محمد .
محمد : نعم
فاطمة : ليه مابتدوَرش على وظيفة ؟ كل اللى معاهم شهادات بيعملوا كده .
محمد : تمام وأنا راخر هاأعمل كده
محمد : أنما تفتكر تلاقى وظيفة يامحمد ؟
محمد : الاقى ماألاقيش ليه هو أنا مش زيهم
لقطة متوسطةM. S. 2 للأثنين فاطمة يمين كادر ومحمد يسار كادر , وتمسك فاطمة رابطة عنق محمد
قطع Cut
267
فاطمة : لو تعرف يامحمد آيه اللى عملته فى أمى النهاردة ؟ لقطة قريبةClose up لوجه فاطمة تعتدل وتنظر يمين كادر
قطع Cut
268
محمد : معلش إتحملى .. مش هاتتجوزيه . لقطة متوسطة قريبةM. Close up  لمحمد ينظر يمين كادر فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
269
فاطمة : إنجدنى يامحمد .. أنا قاعدة طول النهار , زى اللى كابوس خانقنى
محمد : شفت الأرنب اللى فات هناك ده ؟
لقطة متوسطة للأثنينM. S. 2 كما فى لقطة
 ( 267 ) , ثم تشيح بوجهها يميناً وينظر محمد يسار كادر ثم يشير بيده
قطع Cut
270
لقطة متوسطةM. S.  لأرنب يجرى يساراً
قطع Cut
271
فاطمة : فكرتنى يامحمد .. أرنبتى ولدت إمبارح , ومن زعلى النهاردة مطليتش عليها تعال نشوفها . لقطة متوسطة للأثنينM. S. 2 كما فى لقطة
( 269 ) ثم يقفا ويخرجا من يسار الكادر
قطع
Cut
272
فاطمة : تعالى يامسكسنة .. أنت زعلانة منى التهاردة ؟ .. أنا ماكنتش فاضية . لقطة متوسطة كبيرةM. L. S.  للأثنين ناحية الكاميرا وتنحنى فاطمة وتتابعها الكاميرا لأسفل Tilt Down . وتمسك بالأرنب
 قطع Cut
273
فاطمة : بوسها يامحمد .. خليها تصالحنى . عارفة مين اللى باسك ياعزيزة ؟ ده محمد .. قوليلى مش حلو ياعزيزة ؟ ... بتقولى آيه .. آه ياعفريتة ..
محمد : قالت آيه يافاطمة ؟
فاطمة : ده كلام سر .. خشى خشى .
محمد : شوفى هاديين إزاى ؟
 
لقطة متوسطة لأثنينM. S. 2 محمد يمين كادر وفاطمة يسار كادر تمسك بالأرنب وتوجهه ناحيتة محمد ويقبل الأرنب وتطلقها من يدها , ثم ينظرا يسار كادر لأسفل
قطع Cut
274
صوت محمد : لا تفكير ولا قلبة دماغ . ولا وظايف يافاطمة . لقطة قريبةClose up للأرانب وهى تأكل
قطع Cut
275
محمد : مين أسعد من دول ؟
فاطمة : ياما نفسى يامحمد نتلم كده فى عش ظريف بعيد عن أذية الناس , لا نحمل هم ولا نفكر فى حد , نعيش العمر , قلبنا على بعض ,
لقطة متوسطةM. S. كما فى لقطة ( 274 )
قطع  Cut
276
فاطمة : إذا حد إشتكى , زميله يواسيه . نقرح سوا ونسعد بالدنيا وحلاوتها , يبقى لنا أولاد , نراعيهم ونهنيهم , ونجدد بحبهم أحلامنا الجميلة طول العمر .
صوت محمد : فاطمة .. بتعيطى ؟
فاطمة : لأ .. أعيط من آيه ؟
لقطة قريبةClose up لفاطمة تنظر يسار كادر , ثم تخفض رأسها وتبكى
قطع Cut
277
محمد : خليكى شجاعة . مافيش ورد من غير شوك يافاطمة . اللى مايشوفش المتاعب مايعرفشى بعدها لذة النعيم والراحة ,؟ ورينى إبتسامتك , خليها تنور لى طريق الأمل ., أيوة كده . لقطة متوسطة M. S.  لمحمد يمسك كتفها
قطع Cut
278
محمد : ودلوقت ياللا بينا أنت إتأخرت , ويمكن امك تلاحظ غيابك , ويبقى فيها كلام وحديت . لقطة متوسطة كبيرةM. L. S للأثنين , ثم يقفا وترتفع الكاميرا لتتابعهما لأعلىTilt up ويخرجا من يمين الكادر
قطع Cut
279

دخول موسيقى
( 14 )

فاطمة : أشوفك إزاى يامحمد ؟
محمد : خليها للظروف . بلاش نخاطر زى الليلة , دلوقت مش زى الأول , العيون مفتحة حواليك .
فاطمة : محمد !
لقطة كبيرةL. S.  من زاوية مرتفعة للأثنين High Angle  يتحركا ناحية السلم , وتنزل فاطمة ثم تعود ثانية
قطع Cut
280
محمد : فيه آيه يافاطمة ؟
فاطمة : مش قادرة أسيبك وأنزل . خايفة ماأشوفكش بعد كده
محمد : آيه الوهم ده ! أنا جنبك تمللى .
لقطة متوسطة للأثنينM. S. 2 وتدخل فاطمة من اليمين وتصبح بين زراعيه بروفيل
قطع Cut
281
صوت خطوات محمد : إرجعى لأودتك دلوقت , وحاتضحكى بكرة على المخاوف دى كلها لقطة قريبة Close up لمحمد من زاوية مرتفعة High Angle ينظر يمين لأسفل
قطع
Cut
282
فاطمة : حد طالع يامحمد .
محمد : مش بأقولك . أهه ده اللى كنت عامل حسابه يافاطمة ..
فاطمة : تعالى
لقطة قريبةClose up لفاطمة من خلف ظهر محمد تنظر فى اتجاهه ثم تنظر يسار كادر للخلف
قطع  Cut
 
283
صوت خطوات لقطة كبيرة للأثنينL. S.  يتحركا ناحية عمق الكادر ويدخلا غرفة , ثم يصعد السم الملحن ويتحرك ناحية العمق ويغلق الباب
قطع Cut
284

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات