وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 58 ) ليل / خارجى المقهى | |
| | الحانوتى : ماتزعلش ياسى محمد ... أبوك إزيه دلوقت ؟ محمد : لسه عيان . االحانوتى : هو المزاد الساعة كام بكرة محمد : الساعة عشرة الحانوتى : يحلها ألف حلال . | لقطة متوسطة M .S. لمحمد جالس على مائدة فى المقهى ويضع صبى المقهى القهوة لمحمد , ثم تنزل الكاميرا لأسفلTilt Down بدخول الحانوتى ويجلس يمين كادر قطع Cut | 309 |
| | الحانوتى: أنا عندى زبون سقع واحد بيه قد الدنيا , إذا كان ربنا يفرجها وياخد أجله , من هنا للصبح أقبَضك ياعم تدفع المتأخر وتحوَش البيع , وتبقى الأشيا معدن . | لقطة متوسطة قريبةM. Close up للحانوتى ينظر يسار كادر قطع Cut | 310 |
| | محمد : الله يجازيك ياحاج روحى بقى علشان تفك ضيقتنا , نموت لنا واحد ؟ | لقطة متوسطة قريبةM .Close up لمحمد من زاوية مرتفعة ينظر يمين كادر قطع Cut | 311 |
| | الحانوتى : نموت لنا واحد ؟ أستغفر الله العظيم يارب . أنت حتكفر ياسى محمد , ولا آيه ؟ .. هو إحنا حنخنقه ؟ ده شغل عزرائيل ! | لقطة متوسطة لأثنين M. S. 2 كما فى لقطة ( 309 ) اختفاء تدريجى | 312 |
| | | مشهد ( 59 ) نهار / خارجى الحارة | |
دخول موسيقى (15 ) | صوت الحارة وخطوات الحصان | | لقطة متوسطة كبيرة M .L S لمحمد فى مقدمة الكادر ويلتفت عكس اتجاه الكاميرا ويظهر المحضر والمساعد يقوما بالحجز ومحمد يتحرك يميناً ويساراً قطع Cut | 313 |
| | | لقطة متوسطة M. S. لفاطمة فى الشرفة من زاوية منخفضة Low Angle تنظر يميناً قطع Cut | 314 |
| | | لقطة كبيرةL. S. من زاوية مرتفعةHigh Angle للحارة ويظهر جواد أبيض يقوده السايس ويدور فى دائرة وحوله يقف الناس ملتفون قطع Cut | 315 |
| | | لقطة متوسطة كبيرة M .L. S. للعتر ينظر يسار كادر وبجواره مجموعة من الرجال , ثم ينظرون ناحية اليمين قطع Cut | 316 |
| | | لقطة كبيرة L. S. لمحمد فى الخلفية وينظر فى اتجاه الكاميرا ومجموعة من الرجال ملتفون حوله قطع Cut | 317 |
| | شبك : مسكين سى محمد .. صعبان علىَ الحداد : ولاأبوه اللى راقد فوق . شبك : والندل اللى ماعندوش دم , مايحلالوش شرا كارتة إلا الساعة دى . | لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. لشبك الإسكافى يسار كادر والحداد جالس على عربة قديمة وينظرا فى اتجاه بعضهما , ثم ينظر شبك يسار كادر قطع Cut | 318 |
| | | لقطة كبيرةL. S. من زاوية مرتفعةHigh Angle للجواد والسايس يلف به قطع Cut | 319 |
| | | لقطة متوسطةM. S. لمحمد يتحرك يسار ويمين وخلفه المحضر قطع Cut | 320 |
| | | لقطة متوسطةM. S. لفاطمة تنظر فى اتجاه الكاميرا قطع Cut | 321 |
| | | لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. للعتر كما فى لقطة (316 ) قطع Cut | 322 |
| | | لقطة قريبةClose up لرأس الجواد وتتابعه الكاميرا وهو يجرى Tracking قطع Cut | 323 |
| | | لقطة كبيرة L. S. للجواد يجرى يسار كادر من زاوية مرتفعة High Angle وتتابعه الكاميرا يساراً , ويخرج من الكادر وتثبت الكاميرا على العتر وصبيانه قطع Cut | 324 |
نهاية موسيقى ( 15 ) | | البائع : قلت آيه يامعلم ؟ العتر : أنا ماأدفعش غير كده . إذا كان عاجبكم الفلوس جاهزة . البائع : ماهو لازم تزودها كمان خمسة جنيه يامعلم . العتر : ولا خمسة تعريفة .. أنا كلمتى واحدة . البائع : النهاية .. مبروك عليك . | لقطة متوسطة M. S. للعتر يمين كادر ويلتفت البائع ناحيته قطع Cut | 325 |
| | العتر : آه ماهو أنا مايهمنيش الفلوس | لقطة قريبة للعتر بروفيل يسار كادر وينظر لأعلى يمين كادر ويشير بالنقود قطع | 326 |
| | | لقطة قريبة لفاطمة تنظر يسار كادر , ثم تلتفت عكس اتجاه الكاميرا قطع | 327 |
| | العتر : الحقيقة إن العز التمام لقيته أنقح فى ركوب الخيل .... خد عد دول . | لقطة متوسطة للعتر يعطى النقود للبائع قطع | 328 |
| | | لقطة قريبة للعتر ينظر يسار كادر ويمسك شاربه قطع | 329 |
| | المحضر : هاتدفع ولا نبيع ياسى محمد ؟ محمد : بيع . المحضر : ياللا ياجعفر ..ابتدى شوف شغلك . | لقطة كبيرة لمحمد من زاوية مرتفعة يمين كادر , يقف المحضر بالدفتر قطع | 330 |
| | | لقطة قريبة للعتر من زاوية منخفضة ينظر للخاتم الذهب فى يده ويبتسم , ثم يرفع رأسه قطع | 331 |