welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   

 

 

مشهد ( 58 )
ليل / خارجى المقهى
الحانوتى : ماتزعلش ياسى محمد ... أبوك إزيه دلوقت ؟
محمد : لسه عيان .
االحانوتى : هو المزاد الساعة كام بكرة
محمد : الساعة عشرة
الحانوتى : يحلها ألف حلال .
لقطة متوسطة M .S.  لمحمد جالس على مائدة فى المقهى ويضع صبى المقهى القهوة لمحمد , ثم تنزل الكاميرا لأسفلTilt Down بدخول الحانوتى ويجلس يمين كادر
قطع Cut
309
الحانوتى: أنا عندى زبون سقع واحد بيه قد الدنيا , إذا كان ربنا يفرجها وياخد أجله , من هنا للصبح أقبَضك ياعم تدفع المتأخر وتحوَش البيع , وتبقى الأشيا معدن . لقطة متوسطة قريبةM. Close up للحانوتى ينظر يسار كادر
قطع Cut
310
محمد : الله يجازيك ياحاج روحى بقى علشان تفك ضيقتنا , نموت لنا واحد ؟ لقطة متوسطة قريبةM .Close up لمحمد من زاوية مرتفعة ينظر يمين كادر
قطع Cut
311
الحانوتى : نموت لنا واحد ؟ أستغفر الله العظيم يارب . أنت حتكفر ياسى محمد , ولا آيه ؟ .. هو إحنا حنخنقه ؟ ده شغل عزرائيل ! لقطة متوسطة لأثنين M. S. 2 كما فى لقطة ( 309 )
اختفاء تدريجى
312
مشهد ( 59 )
نهار / خارجى الحارة
دخول موسيقى
(15 )
صوت الحارة
وخطوات الحصان
لقطة متوسطة كبيرة M .L S لمحمد فى مقدمة الكادر ويلتفت عكس اتجاه الكاميرا ويظهر المحضر والمساعد يقوما بالحجز ومحمد يتحرك يميناً ويساراً
قطع Cut
313
لقطة متوسطة M. S.  لفاطمة فى الشرفة من زاوية منخفضة Low Angle تنظر يميناً
قطع Cut
314
لقطة كبيرةL. S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle للحارة ويظهر جواد أبيض يقوده السايس ويدور فى دائرة وحوله يقف الناس ملتفون
قطع Cut
315
لقطة متوسطة كبيرة M .L. S. للعتر ينظر يسار كادر وبجواره مجموعة من الرجال , ثم ينظرون ناحية اليمين
قطع Cut
316
لقطة كبيرة L. S.  لمحمد فى الخلفية وينظر فى اتجاه الكاميرا ومجموعة من الرجال ملتفون حوله
قطع Cut
317
شبك : مسكين سى محمد .. صعبان علىَ
الحداد : ولاأبوه اللى راقد فوق .
شبك : والندل اللى ماعندوش دم , مايحلالوش شرا كارتة إلا الساعة دى .
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  لشبك الإسكافى يسار كادر والحداد جالس على عربة قديمة وينظرا فى اتجاه بعضهما , ثم ينظر شبك يسار كادر
قطع Cut
318
لقطة كبيرةL. S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle للجواد والسايس يلف به
قطع Cut
319
لقطة متوسطةM. S.  لمحمد يتحرك يسار ويمين وخلفه المحضر
قطع Cut
320
لقطة متوسطةM. S.  لفاطمة تنظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
321
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  للعتر كما فى لقطة (316 )
قطع Cut
322
لقطة قريبةClose up لرأس الجواد وتتابعه الكاميرا  وهو يجرى  Tracking
قطع Cut
323
لقطة كبيرة L. S.  للجواد يجرى يسار كادر من زاوية مرتفعة High Angle  وتتابعه الكاميرا يساراً , ويخرج من الكادر وتثبت الكاميرا على العتر وصبيانه
قطع Cut
324
نهاية موسيقى
( 15  )
البائع : قلت آيه يامعلم ؟
العتر : أنا ماأدفعش غير كده . إذا كان عاجبكم الفلوس جاهزة  .
البائع : ماهو لازم تزودها كمان خمسة جنيه يامعلم .
العتر : ولا خمسة تعريفة .. أنا كلمتى واحدة .
البائع : النهاية .. مبروك عليك .
 
لقطة متوسطة M. S.  للعتر يمين كادر ويلتفت البائع  ناحيته
قطع Cut
325
العتر : آه ماهو أنا مايهمنيش الفلوس لقطة قريبة للعتر بروفيل يسار كادر وينظر لأعلى يمين كادر ويشير بالنقود
قطع
326
لقطة قريبة لفاطمة تنظر يسار كادر , ثم تلتفت عكس اتجاه الكاميرا
قطع
327
العتر : الحقيقة إن العز التمام لقيته أنقح فى ركوب الخيل .... خد عد دول . لقطة متوسطة للعتر يعطى النقود للبائع
قطع
328
لقطة قريبة للعتر ينظر يسار كادر ويمسك شاربه
قطع
329
المحضر : هاتدفع ولا نبيع ياسى محمد ؟
محمد : بيع .
المحضر : ياللا ياجعفر ..ابتدى شوف شغلك .
لقطة كبيرة لمحمد من زاوية مرتفعة يمين كادر , يقف المحضر بالدفتر
قطع
330
لقطة قريبة للعتر من زاوية منخفضة ينظر للخاتم الذهب فى يده ويبتسم , ثم يرفع رأسه
قطع
331

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات