وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 21 )
نهار / داخلى غرفة نوم عتمان |
|
|
|
حسن :
صباح الخير يامرات عمى .
حفيظة : أنجر ياواد أنت وهو من هنا .
حسن : هوه عمى مات ياخالة حفيظة ؟
حفيظة : جاك موته تشيلك إنت وأمك . إمشى إنجر ياواد .
عتمان : امسكوهم امسكوهم ولاد الكلب دول امسكوهم .العطار : الله الله . ياصلاة
النبى أحسن ... اهو كده ياعمدة ماتشَمتش العدو فينا . ماتخليش
علوان يتفرعن علينا قاعد يقسم فى التركة ويحسب ويفك ويفك حبس ويسيب
دين بقى عمدة خلاص .
حفيظة : إن شاء الله مايوعى
هو وولاده . |
لقطة متوسطة كبيرة
M.L.S.
لحفيظة تُبخر الغرفة وعتمان نائم على السرير . ويظهر أطفال
فى يسار الكادر خلف نافذة .ثم يظهر العطار عندما تتحرك الكاميرا
ناحية اليسار .Pan left ثم تتابعه
الكاميرا وهو يدخل يمين كادر Pan right
ليجلس على السرير ويصبح يمين كادر وعتمان فى المنتصف وحفيظة
ظهرها للكاميرا يسار .
قطع
Cut
|
69- |
|
|
علوان :
سلاموا عليكوا ... ده
تعبان قوى ياست حفيظة .. أنا بأقول أجيب له حكيم يشوفه
حفيظة : حكيم ده آيه ياسى علوان
. اطمن أخوك بخير ماتبشرش عليه .
علوان : ده جتته قايدة نار ياناس.
حفيظة ( تشهق )
العطار : آل حكيم آل .
عتمان : حكيم لأ . حكيم لأ .
العطار : ماتقومى تريحى بدنك شوية .
حفيظة : وأنا هايجينى راحة إلا لما يقوم بعافية . |
لقطة كبيرة
L.S. لعلوان على باب
الحجرة وتتابعه الكاميرا ليصل الى عتمان فى السرير
Pan left ويصبحوا فى
حجم لقطة متوسطة كبيرة M.L.S . ثم يخرج علوان من الكادر .
ثم يجلس العطار مكان علوان يمين كادر .
قطع
Cut
|
70-
|
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M.Close .up لعتمان فى
مواجهة الكاميرا .
قطع Cut |
71- |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M.Close.up لحفيظة
بروفيل تنظر يمين كادر.
قطع Cut |
72- |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M.Close.up لعتمان
قطع Cut |
73- |
|
|
صوت
عتمان : آه . آه . |
لقطة متوسطة قريبة
M.Close up لحفيظة
تغمض عينيها .
قطع Cut |
74- |
|
|
عتمان :
آه |
لقطة متوسطة قريبة
M.Close .up لعتمان فى
السرير يتألم .
قطع Cut |
75- |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M.Close.up لحفيظة
تستيقظ وتنظر يمين كادر. ثم تتحرك الكاميرا
Zoom in حتى لقطة قريبة Close .up .
قطع Cut |
76- |
|
|
|
لقطة متوسطة قريبة
M.Close.up لعتمان
يموت .
قطع Cut |
77- |
بداية موسيقى
( 11 )
نهاية موسيقى
( 11 ) |
زغاريد
وصراخ |
حفيظة :
آى . أوعوا .... أوعى . لأ مستحيل ..... يستحيل ... لا
يمكن .
|
لقطة متوسطة قريبة
M.Close .up لحفيظة
تصرخ وتقوم فى اتجاه باب الغرفة وتتابعها الكاميرا للخارج
Track out .ويفتح الباب ليدخل علوان
والخفر وزوجته وأولاده . ويتجه علوان فى اتجاه الخزينة ويأخذ
منها نقود ليعطيها لأولاده , وحفيظة يمسكها الخفر من زراعاها
.ويدخل العطار ليمسك حفيظة من الخفر .
قطع Cut |
78- |
|
العطار :
ست حفيظة ... ست حفيظة ..
حفيظة : يستحيل . يستحيل .ماليكش
حاجة . ماليكش حاجة عندى .
فاطمة : ست حفيظة ...ست حفيظة .
حفيظة : آعوذ بالله . أعوذ بالله
عتمان : آه أه .
آيه ! كنتى بتحلمى ؟
حفيظة : حلم مهبب .
فاطمة : خير بالصلاة عاالنبى
حفيظة : ماتتحشريش فى اللى انتى
مالكيش فيه .إمش يابت إنجرى إعملى لى فنجان قهوة .
فاطمة
: حاضر
العطار : خليهم إتنين يافاطمة . |
لقطة متوسطة قريبة
M.Close.up لحفيظة
جالسة فى مكانها . ويهزها العطار وهو يسار كادر .وتدخل فاطمة من
يمين كادر ثم تتحرك الكاميرا حركة دائرية
Shario لليسار ليظهر عتمان فى الكادر ينظر لهم .ثم
تقف حفيظة وتتجه ناحية السرير .
وتخرج فاطمة من يسار كادر .
قطع Cut |
79- |