وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
دخول موسيقى مارش جنائزى | | جعفر : إبتدينا المزاد .. اللى معاه فلوس يتقدم .. مرايه بداير مشطوف 175 طول فى 85 عرض .. هيه مين هايفتح المزاد ؟ | لقطة كبيرةL. S. لمحمد يتحرك ناحية الكاميرا وينظر فى اتجاهها قطع Cut | 332 |
| | | لقطة كبيرة L. S. كما فى لقطة ( 330 ) ويتحرك محمد فى اتجاه الكاميرا قطع Cut | 333 |
| | | لقطة كبيرةL. S. من وجهة نظر محمد لحملة القماقم يتحركون يميناً ويحملون نعشاً ويظهر المشيعون فى ملابس سوداء قطع Cut | 334 |
| | محمد : استنى من فضلك . دقيقتين يامحجوب أفندى . محجوب : طيب أستنى . | لقطة كبيرةL. S. من زاوية مرتفعة High Angle لمحمد يلتفت عكس أتجاه الكاميرا ثم يلتفت ناحية الكاميرا . وتقترب الكاميرا منه حتى يصبح فى حجم لقطة قريبة Close up قطع Cut | 335 |
نهاية الموسيقى الجنائزية دخول موسيقى ( 16 ) | | | لقطة كبيرةL. S. للجنازة كما فى لقطة ( 334 ), ثم تتحرك الكاميرا Pan Right ناحية الحانوتى وهو ينزل سلالم الحارة جرياً لليمين ويصل الى محمد ويعطيه النقود ويلتفت محمد يميناً وتتابعه الكاميرا Pan Right قطع Cut | 336 |
| | محمد : إتفضل الفلوس أهيه . | لقطة متوسطة M .S. لمحمد وخلفه مجموعة الرجال . ثم يعود للحانوتى وتتابعه الكاميرا يساراً Pan Left. ثم ينظر يمين كادر قطع Cut | 337 |
| | صوت الحانوتى : ياقوى على كل قوى يارب . ياكاشف ستر الأعادى يافارسهم بقوتك | لقطة متوسطة M .S. للعتر يتقدم للأمام وينظر يسار كادر قطع Cut | 338 |
| | الحانوتى : اللى دبرها فى الحجز يدبرها فى الوظيفة . والنبى لاتفرج وآدى دقنى آهه . | لقطة متوسطةM. S. لمحمد والحانوتى يبتسمان , ثم ينظرا يمين كادر . ثم ينظرا يسار كادر قطع Cut | 339 |
دخول موسيقى ( 17 ) | | | لقطة كبيرة L .S. لسيارة الباشا تدخل من اليسار وتتحرك يميناً وتتابعها الكاميرا يميناً Pan Right , وتقف . قطع Cut | 340 |
| | | لقطة متوسطة كبيرة M .L. S. للسيارة تقف أمام منزل محمد ويخرج السائق ويتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا يميناًPan Right ناحية باب منزل فاطمة قطع Cut | 341 |
| | | | |
| | | مشهد ( 60 ) نهار / داخلى سلم منزل فاطمة | |
نهاية موسيقى (17 ) | خطوات السائق صوت دقات الباب | | لقطة كبيرةL .S. من زاوية مرتفعةHigh Angle للسائق يدخل من الباب ويتحرك يميناً ويصعد السلم وتتابعه الكاميراPan Right وهو يدق على الباب قطع Cut | 342 |
| | | مشهد ( 61 ) نهار / داخلى صالة منزل فاطمة | |
| | السائق : سعادة الباشا وصل النهاردة من أوروبا وعايز محمد أفندى حالاً دلوقت . | لقطة متوسطةM .S. لأم فاطمة ويدخل السائق بعد أن تفتح الباب ويقف يمين كادر قطع Cut | 343 |
| | الأم : محمد أفندى .. محمد أفندى فى البيت اللى قدامنا , تلاقيه حضرتك دلوقت فى فى دكان المزين اللى فى الحارة . | لقطة قريبة Close up لأم فاطمة تنظر يسار كادر قطع Cut | 344 |
| | الأم : فاطمة , فاطمة صوت فاطمة : بتندهيلى ياأمه ؟ الأم : تعالى أسمعى . واحد باشا باعت مرسال لمحمد أفندى علشان يقابله . فاطمة : باشا .! الأم : أيوة أيوة .. لازم فيها حاجة مهمة , معرفة الناس الكبار كلها مكسب . | لقطة متوسطةM .S. كما فى لقطة ( 343 ) ويخرج السائق وتغلق الباب وتتحرك يمين كادر , ثم تدخل فاطمة الكادر من اليمين مسح Wipe | 345 |