وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد (62 ) نهار / داخلى صالون منزل الباشا | |
| | الخادم : محمد أفندى ياسعادة الباشا . الباشا : أهلا وسهلاً.. أنت واحشنى قوى يامحمد أفندى محمد : الله يخليك ياسعادة الباشا . حمدالله على السلامة | لقطة كبيرة L. S. للصالون والباشا يمين كادر ويدخل الخادم من الباب فى عمق الكادر , ثم يدخل محمد ويتصافحا ويجلس محمد يسار كادر والباشا يسار كادر قطع Cut | 346 |
| | الباشا : قوللى ياسى محمد . آيه العبارة ؟ عدلى من ساعة ماسافرت , لابعت جوابات , ولا قاللى عملتم آيه فى شغلكم ؟ وآدينى رجعت النهاردة . وجدته متغيب عن البيت . هو غطسان فين ؟ | لقطة متوسطة M. S. للباشا ينظر يسار كادر قطع Cut | 347 |
| | محمد : والله ياسعادة الباشا أنا لى مدة ماشفتوش . صوت الباشا : ماشفتوش إزاى الكلام ده ؟ أنتم مش بتشتغلوا فى المكتب الجديد مع بعض ! محمد : مافيش مكتب ولاحاجة . | لقطة متوسطة M. S. لمحمد ينظر يمين كادر قطع Cut | 348 |
| | الباشا : يعنى آيه ؟ محمد : ماهو عدلى نقض كلامه تانى ويايا , بعد ماكنت خلاص جهزت كل حاجة ... إتفضل سعادتك أدى بيان المشاريع . الباشا : آه الحيوان . أظن أكتر من كده , مايستحملش أب من أبنه , حاولت معاه المستحيل , وآدى آخر أمل كمان طلع بالشكل ده , على أى حال أنت ماتزعلش يامحمد . محمد : انا مش زعلان ياسعادة الباشا , أنا بس كان بودى أن عدلى ينال رضاكم . الباشا : التعب اللى أنت تعبته ده كله , أنا بإذن اللله حاعوضه لك . | لقطة كبيرة L. S. للأثنين بروفيل فى مواجهة بعض ثم يعطى دوسيه للباشا , ثم يقف الباشا , ويقف محمد ويقترب من الباشا ويتحرك يسار كادر ويصبح بمفرده فى الكادر , ويلتفت يميناً ناحية محمد , ثم يدخل محمد من اليمين ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية American Shot , ثم تتابع الكاميراTracking Right الباشا وهو يتحرك يمين كادر ويدخل المكتب ويسحب ورقة وقلم قطع Cut | 349 |
| | عدلى : أهلاً بابا . أنت شرفت أمتى ؟ .. آيه اليوم السعيد ده . أنت صحتك ماشاء الله يابابا . حمدالله على السلامة , أنا آسف جداً اللى ماكانش عندى خبر أستقبلك فى المحطة ... رأفت شوكت عزت أتفضلوا . | لقطة متوسطةM .S . للباشا ينحنى على المكتب وتنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down للتابعه وهو يكتب , ثم يلتفت عكس إتجاه الكاميرا , ثم تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left لعدلى وهو يدخل المكتب , ثم تتحرك الكاميرا يميناًPan Right معه ويصبح هو والباشا فى حجم لقطة متوسطة M.S. , وينظر عكس اتجاه الكاميرا , ثم يلتفت الباشا قطع Cut | 350 |
| | رأفت : حمدالله على السلامة ياسعادة الباشا . شوكت : إزاى الصحة . عدلى : إحنا جايين سوا من رحلة صيد , كانت ظريفة قوى شوكت : مدهشة رأفت : مضينا وقت لطيف خالص . عدلى : كنا عاملين ترتيبنا نقعد وقت أكتر من كده , | لقطة أمريكيةAmerican Shot لثلاثة يدخلون من الباب , ثم يدخل عدلى من اليمين وينظرون جميعاً يمين كادر قطع Cut | 351 |
| | صوت عدلى : لكن بقى .. الباشا: أنت ماأشتغلتش مع محمد ليه ؟ | لقطة متوسطةM .S. للباشا واضعاً يديه فى الصديرى , وينظر فى اتجاه الكاميرا قطع Cut | 352 |
| | عدلى : لأن يابابا .. علشان أقولك الحق يابابا يظهر الإنسان بيتغش كتير فى الناس دى . | لقطة متوسطةM. S. لعدلى وخلفه شوكت وعزت , ينظر فى اتجاه يمين كادر قطع Cut | 353 |
| | الباشا : عايز تقول آيه ؟ صوت عدلى : تصور يابابا إنى لقيت محمد بيحاول ياخد سمسرة من ورايا . | لقطة متوسطة M. S. للباشا كما فى لقطة ( 352 ) قطع Cut | 354 |
| | عدلى : وأسأل شوكت . شوكت : أيوة هو ظهر منه شوية تلاعب , تدل على قلة الذمة عدلى : وأنا طبعاً لما شفت كده أنسحبت دوغرى من المشروع , لبعدين إذا خشينا فى فى العمل , أروح أنا كده فى الرجلين . | لقطة أمريكية American Shot لعدلى كما فى لقطة ( 351 ) قطع Cut | 355 |
| صوت الصفعة بالدوسيه | الباشا : بسَ .. هات الدوسيه يامحمد أفندى ..... أنا فى الأول كنت بأفتكر بس أنك فاسد , لكن دا يثبت إنك كداب وشرير . | لقطة كبيرةL. S. للباشا يمين كادر والأربعة يسار كادر , ثم تتحرك الكاميرا يسار كادرPan Left لمحمد ويعطى البااشا الدوسيه وتتحرك ثانية لليمين Pan Right لتتابع الباشا حيث الأربعة واقفين ويضرب الباشا عدلى بالدوسيه فى وجهه قطع Cut | 356 |
| | عدلى : بابا! صوت الباشا : أخرس يامنحط . أنا برىء منك ومن عارك , | لقطة متوسطةM. S. لعدلى يضع يده على خده وينظر يمين كادر قطع Cut | 357 |
| | الباشا : لا أنت أبنى ولا أعرفك . أمشى حالا أخرج من بيتى . | لقطة متوسطةM. S للباشا من وجهة نظر عدلى قطع Cut | 358 |
| صوت غلق الباب | الباشا : أمشى وياه أنت وهو يالللا . | لقطة كبيرة L. S . للجميع كما فى لقطة ( 356 ) ويخرجون من الباب ويغلق شوكت الباب وراءه قطع Cut | 359 |
| | | | |