welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد (62 )
نهار / داخلى صالون منزل الباشا
الخادم : محمد أفندى ياسعادة الباشا .
الباشا : أهلا وسهلاً.. أنت واحشنى قوى يامحمد أفندى
محمد : الله يخليك ياسعادة الباشا . حمدالله على السلامة
لقطة كبيرة L. S.  للصالون والباشا يمين كادر ويدخل الخادم من الباب فى عمق الكادر , ثم يدخل محمد ويتصافحا ويجلس محمد يسار كادر والباشا يسار كادر
قطع Cut
346
الباشا : قوللى ياسى محمد . آيه العبارة ؟ عدلى من ساعة ماسافرت , لابعت جوابات , ولا قاللى عملتم آيه فى شغلكم ؟ وآدينى رجعت النهاردة . وجدته متغيب عن البيت . هو غطسان فين ؟ لقطة متوسطة M. S.  للباشا ينظر يسار كادر
قطع Cut
347
محمد : والله ياسعادة الباشا أنا لى مدة ماشفتوش .
صوت الباشا : ماشفتوش إزاى الكلام ده ؟ أنتم مش بتشتغلوا فى المكتب الجديد مع بعض !
محمد : مافيش مكتب ولاحاجة .
لقطة متوسطة M. S.  لمحمد ينظر يمين كادر
قطع Cut
348
الباشا : يعنى آيه ؟
محمد : ماهو عدلى نقض كلامه تانى ويايا , بعد ماكنت خلاص جهزت كل حاجة ... إتفضل سعادتك أدى بيان المشاريع .
الباشا : آه الحيوان .
أظن أكتر من كده , مايستحملش أب من أبنه , حاولت معاه المستحيل , وآدى آخر أمل كمان طلع بالشكل ده , على أى حال أنت ماتزعلش يامحمد .
محمد : انا مش زعلان ياسعادة الباشا , أنا بس كان بودى أن عدلى ينال رضاكم .
الباشا : التعب اللى أنت تعبته ده كله , أنا بإذن اللله حاعوضه لك .
لقطة كبيرة L. S.  للأثنين بروفيل فى مواجهة بعض ثم يعطى دوسيه للباشا , ثم يقف الباشا , ويقف محمد ويقترب من الباشا ويتحرك يسار كادر ويصبح بمفرده فى الكادر , ويلتفت يميناً ناحية محمد , ثم يدخل محمد من اليمين ويصبحا فى حجم لقطة أمريكية American Shot , ثم تتابع الكاميراTracking Right  الباشا وهو يتحرك يمين كادر ويدخل المكتب ويسحب ورقة وقلم
قطع Cut

 

349
    عدلى : أهلاً بابا . أنت شرفت أمتى ؟ .. آيه اليوم السعيد ده . أنت صحتك ماشاء الله يابابا . حمدالله على السلامة , أنا آسف جداً اللى ماكانش عندى خبر أستقبلك فى المحطة ... رأفت شوكت عزت أتفضلوا . لقطة متوسطةM .S . للباشا ينحنى على المكتب وتنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down للتابعه وهو يكتب , ثم يلتفت عكس إتجاه الكاميرا , ثم تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left لعدلى وهو يدخل المكتب , ثم تتحرك الكاميرا يميناًPan Right  معه ويصبح هو والباشا فى حجم لقطة متوسطة M.S. , وينظر عكس اتجاه الكاميرا , ثم يلتفت الباشا
قطع Cut
350
    رأفت : حمدالله على السلامة ياسعادة الباشا .
شوكت : إزاى الصحة .
عدلى : إحنا جايين سوا من رحلة صيد , كانت ظريفة قوى

شوكت : مدهشة
رأفت : مضينا وقت لطيف خالص .
عدلى : كنا عاملين ترتيبنا نقعد وقت أكتر من كده ,
لقطة أمريكيةAmerican Shot لثلاثة يدخلون من الباب , ثم يدخل عدلى من اليمين وينظرون جميعاً يمين كادر
قطع Cut

 

351
    صوت عدلى : لكن بقى ..
الباشا: أنت ماأشتغلتش  مع محمد ليه ؟
لقطة متوسطةM .S.  للباشا واضعاً يديه فى الصديرى , وينظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
352
    عدلى : لأن يابابا .. علشان أقولك الحق يابابا يظهر الإنسان بيتغش كتير فى الناس دى . لقطة متوسطةM. S.  لعدلى وخلفه شوكت وعزت , ينظر فى اتجاه يمين كادر
قطع Cut
353
    الباشا : عايز تقول آيه ؟
صوت عدلى : تصور يابابا إنى لقيت محمد بيحاول ياخد سمسرة من ورايا .
لقطة متوسطة M. S.  للباشا كما فى لقطة ( 352 )
قطع Cut
354
    عدلى : وأسأل شوكت .
شوكت : أيوة هو ظهر منه شوية تلاعب , تدل على قلة الذمة
عدلى : وأنا طبعاً لما شفت كده أنسحبت دوغرى من المشروع , لبعدين إذا خشينا فى فى العمل , أروح أنا كده فى الرجلين .
لقطة أمريكية American Shot لعدلى  كما فى لقطة ( 351 )
قطع Cut
355
  صوت الصفعة بالدوسيه الباشا : بسَ .. هات الدوسيه يامحمد أفندى ..... أنا فى الأول كنت بأفتكر بس أنك فاسد , لكن دا يثبت إنك كداب وشرير . لقطة كبيرةL. S.  للباشا يمين كادر والأربعة يسار كادر , ثم تتحرك الكاميرا يسار كادرPan Left لمحمد ويعطى البااشا الدوسيه  وتتحرك ثانية لليمين Pan Right  لتتابع الباشا حيث الأربعة واقفين ويضرب الباشا عدلى بالدوسيه فى وجهه
قطع Cut
356
    عدلى : بابا!
صوت الباشا : أخرس يامنحط . أنا برىء منك ومن عارك ,
لقطة متوسطةM. S.  لعدلى يضع يده على خده وينظر يمين كادر
قطع Cut
357
    الباشا : لا أنت أبنى ولا أعرفك . أمشى حالا أخرج من بيتى . لقطة متوسطةM. S للباشا من وجهة نظر عدلى
قطع Cut
358
صوت غلق الباب الباشا : أمشى وياه أنت وهو يالللا . لقطة كبيرة L. S . للجميع كما فى لقطة ( 356 ) ويخرجون من الباب ويغلق شوكت الباب وراءه
قطع Cut
359

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات