وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 71 ) ليل / داخلى منزل محمد | |
| | | لقطة كبيرةL. S. لمحمد وفاطمة يدخلا من الباب ممسكاً يدها وبجوارهما الفتيات وأم فاطمة تلقى بالملح وأم محمد تسير بجوارهما وتتابعهم الكاميرا يسارا Pan Leftً حتى يصلا الى الكوشة ويجلسا فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 389 |
| | | لقطة متوسطة قريبةM .Close up للأثنين محمد يجلس يميناً ويرفع الطرحة ويقبلها عن وجه فاطمة ويقبلها فى جبينها قطع Cut | 390 |
نهاية موسيقى الفرح | | | لقطة كبيرة L. S. من زاوية مرتفعةHigh Angle للكوشة فى مواجهة الكاميرا وتدخل الراقصة من اليمين وترقص أمام الكوشة اختفاء تدريجى Fade -out | 391 |
| | | مشهد ( 72 ) ليل / داخلى المقهى | |
| | العتر : معلش يازهر ... فرقت بنط . | لقطة متوسطة قريبةM .Close up للعتر جالس وحوله الرجال , ويدخل صبى المقهى ويضع الشيشة بجواره اختفاء تدريجى Fade -out | 392 |
| | | مشهد ( 73 ) نهار / داخلى مكتب موظفى الشركة | |
| جو المكان | إبراهيم : يارب مستند زى ده مايضيعش إلا فى وقت الإحتياج إليه ! أدهم : والمصيبة إن الجلسة النهاردة فى المحكمة وهى دى الورقة الوحيدة المطلوبة فى القضية إبراهيم : محمد أفندى المدير بيضرب لك الجرس . محمد : ياأخوانا أنا بأستغرب المستند راح فين بسَ الساعى : محمد أفندى المدير عايزك . محمد : أيوة جاى حالاً إبراهيم : الأمر لله , بالأكادة المحامى حب يأجل القضية لكن المحكمة رفضت وحجزتها لأخر جلسة . | ظهور تدريجى Fade -in لقطة متوسطةM .S. لأحد الموظفين يشرب الماء , ثم تتحرك الكاميرا يميناً Pan Right ليظهر محمد وبجواره زميليه يقلبا فى الملفات , ثم يدخل الساعى فى الكادر بجوار محمد , ثم يخرج ثانية , ويرتدى محمد الطربوش ويخرج من اليمين قطع Cut | 393 |
| | | مشهد ( 74 ) نهار / داخلى مكتب المدير | |
| صوت فتح وغلق الباب | المدير : هه . أيوة يامتر .. أجلوها علشان إحضار المستند .. هاأتكلم معاك بعدين .. عايزنى أفسرها إزاى الحكاية دى يامحمد أفندى ؟ محمد : انا آسف ياسعادة الباشا , أنا مندهش إزاى راح المستند ده نبيه : النيابة تخليه يعترف . | لقطة كبيرةL. S. لباب مكتب المدير ويدخل محمد ويغلق الباب ويتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan Right حتى يصل الى المكتب حيث يجلس المدير يتحدث فى التليفون وأمام المكتب يجلس حسين ويحيى زملاء محمد ونبيه بـك فى مواجهة الكاميرا فى عمق الكادر قطع Cut | 394 |
| | يحيي : مافيش لزوم للنيابة . قول بقى يامحمد أفندى خلَص نفسك .. قول . محمد : اقول آيه ؟ حسين : الحكاية ماهى باينة يأخى . محمد : ياسعادة الباشا أنا أحتج على الإهانات دى . | لقطة متوسطةM .S . ليحيى من زاوية مرتفعةHigh Angle يمين كادر ومحمد فى المنتصف ويحيي يسار كادر ينظر يسار كادر قطع Cut | 395 |
| | المدير : إحتجاجك هايفيدنا بإيه ! | لقطة متوسطة قريبةM .Close up للمدير ينظر يسار كادر قطع Cut | 396 |
| | حسين : الباشا مايحبش الآذية يامحمد أفندى ..والجواز ده عادة بيعوز تكاليف ومصاريف . والخصوم طبعاص علشان يتحصلوا على مستند زى ده يكسبهم القضية . يحيي : لازم يدفعوا التمن . محمد : إخرس أنا ماأسمحلكش أنتن وغيرك تتبجح وتقول كلام زى ده . | لقطة متوسطة كبيرة M .L. S . لمحمد وحسين فى مواجهة الكاميرا من وجهة نظر المدير قطع Cut | 397 |
| | محمد : ياسعادة الباشا أنا ... المدير : يامحمد أفندى أنا يؤسفنى إنك تقف موقف زى ده , | لقطة قريبةClose up لمحمد ينظر أسفل الكادر وهو فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 398 |
| | المدير : بعد المدة الطويلة اللى قضيتها فى الشركة , والثقة الكبيرة اللى أوليناهالك .... | لقطة متوسطةM . S. للمدير بروفيل فى العمق ونبيه بـك فى مواجهة الكاميرا قطع Cut | 399 |
| | المدير : وكان لازم زى مابيقول نبيه بيه أحيلك على النيابة . | لقطة متوسطةM .S. للمدير فى مواجهة الكاميرا ينظر يسار كادر فى اتجاه الكاميرا قطع Cut | 400 |
| | صوت المدير : لكن إكراماً لنزيه باشا أنا أكتفى برفدك . محمد : ياسعادة الباشا .. صوت المدير : أستلم منه الشغل ياحسين أفندى . | لقطة قريبةClose up لمحمد ينظر فى اتجاه الكاميرا قطع Cut | 401 |
دخول موسيقى (19 ) | | | لقطة كبيرة L .S. لمحمد يلتفت ويتحرك يسار كادر ومعه يحيي وحسين ويخرجون من الباب مسح Wipe | 402 |