وصف
الصوت |
وصف
الصورة |
م |
الموسيقى |
المؤثرات |
الحوار |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مشهد ( 22)
نهار / داخلى حظيرة منزل عتمان
|
|
|
|
فاطمة :
ظبطَك ياحرامى.
حسان : يخيٌبك ... أنا إفتكرتك أم آويىء ..
فاطمة : إلا ياواد كنت تعمل آيه ساعتها !
حسان : لاآيه ولاتيه . كنت هاأروح فى داهية .
فاطمة : ماانت برضه هاتروح فى داهية .
حسان : ليه بقى ؟
فاطمة : أنى هاقوللها .... دخلت الزريبة لقيت حسان بيحلب فى
الجاموسة ونازل فيها شرب .
حسان : وأنا كمان حااقولها .
فاطمة : هاتقوللها آيه ياناصح
حسان : هاقوللها . دخلت إمبارح على
فاطمة فى أوضة الفرن لقيتها جايبة رغيفين قمح وفتاهم فى عسل اسود
وعليهم شوية قشطة ونازلة لهط .
|
لقطة متوسطة كبيرة M.Close
up
لحسان يحلب جاموسة . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى على محورها الأفقى
, Tilt up ويتحرك حسان فى اتجاه
الكاميرا حتى حجم لقطة متوسطة M.S.
ويشرب اللبن .
وتدخل يد الكادر فوق كتف حسان . وتبتعد الكاميرا
Track out ليصبح كل من حسان وفاطمة فى
حجم لقطة متوسطة كبيرة .M.L.S
قطع Cut |
80- |
|
|
|
مشهد ( 23 )
نهار / داخلى غرفة نوم عتمان
|
|
|
|
عتمان :
ماهو ده اللى راعبنى
ومشتت فكرى .. أنا لو مت ... علوان هايبهدلك .. ولو أنتى موتى
حسانين إبن عمك هايبهدلنى .
حفيظة : ربنا يجعل يومى قبل يومك ..
عتمان : يومك
. يومى . إحنا الاتنين رمه لا إسم ولا ذكرى ... لو كنتى
سمعتى كلامى . |
لقطة متوسطةM.S. لعتمان على
السرير .
ثم تبتعد الكاميرا للخارج Track out
لتظهر حفيظة يسار كادر والعطار يمين كادر وعتمان فى النصف .
قطع Cut |
81- |
|
|
حفيظة : يعنى عايزينى أعيش مع ضرة
.
العطار : ليه تسميها ضرة ياست العرفين . زى ماتقولى بهيمة تعشَر
وتولد وبس .
حفيظة : وإيش عرفك إنها حاتولد .
العطار : أنا متأكد والحكيم أمن على كلامى .
حفيظة : حكيم !
عتمان : أيوه الحكيم قاللى إنت مافيكش حاجة .
حفيظة : يعنى عايز تتجوز .
|
لقطة متوسطة قريبة لحفيظة
تنظر يمين كادر . ثم تتحرك الكاميرا للخارج
Track out وتنظر يسار ناحية العطارليصبحوا فى لقطة متوسطة
لثلاثة .M.S.3
قطع
Cut
|
82- |
|
|
عتمان :
أنى مش هاأتجوز حباً فى
الحريم .. أنا اللى مجننى إن الأموال والأطيان اللى تعبنا وشقينا
لغاية مالمناها هاتروح هدر . إنما الحمد لله راجل شبعان وعينى
مليانة .
فاطمة : القهوة .
عتمان : إسقينى يافاطمة .
فاطمة : بسم الله الرحمن الرحيم .
حفيظة : إمشى إنجرى يابت , إمشى إطلعى بره ياللا .
عتمان : الحمد لله .
|
لقطة متوسطة
M.S. لعتمان ينظر يسار كادر
. ثم تتحرك الكاميرا للخارج لتظهر حفيظة والعطار وظهرهما
للكاميرا
تدخل فاطمة بصينية القهوة
وتقترب من عتمان لتسقيه .
ثم تتحرك حفيظة لتقف مكان
فاطمة التى تخرج من يسار كادر عابرة الكاميرا .
قطع Cut
|
83- |
|
|
حفيظة : بعد العمر ده كله عايز
تتجوز ياعتمان .
العطار : بهيمة ياست .
تعشر وتولد .
عتمان : وطالقة بالتلاتة . وخدى إنتى الولد ربيه ووخديه على طبعك ,
ويبقى إبنك اللى يقف معاكى وقت الشدة .
العطار : العمدة خايف عليكى . وإنتى وحدانية وسط وحوش .
حفيظة : طب لما تصحى وتقوم من فرشتك ., اللى فيه الخير يقدمه ربنا
.
علوان : ياساتر ... عن إذنك ياست حفيظة الحكيم هايكشف . إتفضل
يابيه
الطبيب : صباح الخير ياحضرة العمدة .
علوان :
إزيك دلوقتى ياأخويا ..
عتمان : آه آه . |
لقطة متوسطة كبيرةM.L.S. لحفيظة
والعطار وعتمان على السرير .
تتحرك الكاميرا يسار كادر
Pan left ليظهر علوان من الباب ومعه
الطبيب . وتتابعهما الكاميرا يمين كادر Pan
right . تقترب الكاميرا للداخل على عتمان وعلوان الطبيب
والعطار . Track in .
إختفاء تدريجى Fade -out |
84- |