welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 90 )
ليل / داخلى مسرح
موسيقى العرض لقطة كبيرةL. S.  لخشبة المسرح والصالة مطفاءة وتقدم بعض الألعاب البهلوانية على الخشبة فى عمق الكادر
قطع Cut
473
عاشور: الله الله الله هما اللى بيتشقلبوا ولا انا اللى دماغى مالت .
الأم : آيه ياخويا ده . ده إحنا مش عايشين فى الدنيا .
العتر : أنتوا شفتم آيه ! ده أنا بكرة هاأسهركم حتة سهرة . تتفرجوا فيها على فرقة جهابزة الفن . دول يضحكوا الطوب .
لقطة متوسطةM. S.  لأحد اللواج وتجلس فيه فاطمة وأمها فى المقدمة والعتر وعاشور يمين كادر فى الخلفية , وجميعهم ينظرون يسار أسفل الكادر
قطع Cut
474
العتر : واخدة بالك ياست فاطمة من البلانس النكتة ده !
الأم : بالانس ؟
العتر : آه . اهى دى بقى عندهم إسمها سانتا مارنتاريا
لقطة متوسطة M. S.  للعتر يمين كادر وفاطمة يسار كادر فى المقدمة وينظر ناحيتها , وتنظر هى بعيداً ناحية يسار الكادر , ثم تتحرك الكاميرا يميناًPan Right  ليصبح كل من العتر والأم فى حجم لقطة متوسطة  M .S.
قطع Cut
475
عاشور : ياسلام .. آهى دى اللى تكيف صحيح , سانتا مارتنيا . لقطة متوسطةM. S.  لعاشور يسار كادر ومتفرج يجلس فى لوج آخر وينظر ناحية عاشور الذى يشرب الخمر وينظر يسار كادر , ثم يعيد الكأس الى الصينية
قطع Cut
476
لقطة كبيرةL. S للألعاب على المسرح
قطع Cut
477
نهاية موسيقى العرض صوت التصفيق لقطة كبيرة L. S . من زاوية مرتفعةhigh Angle للجمهور هم يصفقون وتضاء الصالة
قطع Cut
478
العتر : عفارم . أجيب لك واحد لكوم يافطامطم .
فاطمة : لأ مش عايزة .
العتر : أجيب لك جروبى ؟
الأم
: ياندامة يامعلم عتر . ماكانش ناقص إلا كده تسقيها خمرة ؟
العتر : وأنا أسقى خطيبتى خمرة ده شربات .
لقطة متوسطة M.S.  للجميع فى اللوج , ثم يقف العتر ويصفق , ثم يجلس
قطع Cut
479
لقطة متوسطة M S.  لعاشور والمتفرج الجالس فى اللوج بجواره ينظرا لبعضهما البعض ثم يلتفت المتفرج ناحية المسرح
قطع Cut
480
دخول موسيقى اغنية يابلبل الهوى لقطة كبيرة L. S  لصالة المسرح والخشبة ترفع عنها الستار
قطع Cut
481
لقطة متوسطة M .S  للمطربة تظهر على المسرح فى المنتصف وخلفها الفرقة الموسيقية
قطع Cut
482
العتر : ياسلام , ياسلام , آى والنبى . لقطة متوسطة للأسرة من زاوية مرتفعة
قطع
483
لقطة متوسطة  M. S . من زاوية منخفضةLow Angle للمطربة من زاوية جانبية تنظر يسار كادر
قطع Cut
484
لقطة متوسطةM. S.  لعاشور والمتفرج , ثم يدخل النادل فى خلفية الكادر ويضع الصينية
قطع Cut
485
لقطة متوسطةM. S.  للصينية من زاوية مرتفعة High Angle وعليها الكأس وترتفع الكاميرا لأعلىTilt Up  للمتفرج الذى يأخذ كأس الخمر ويشربه , ثم تتحرك الكاميرا يميناًPan Right  لتتابع يده وهو يضع الكأس الفارغ
قطع Cut
486
عاشور : ياسلام يأم فاطمة على الحركة اللى جاية دى . لقطة متوسطةM .S  لعاشور يأخذ الكأس ويشرب فيجده فارغاً
قطع Cut
487
لقطة متوسطةM .S  للمطربة تنظر فى اتجاه الكاميرا وتغنى
قطع Cut
488
لقطة متوسطةM .S  لفاطمة وخلفها العتر
قطع Cut
489
لقطة متوسطة M. S  لعاشور وجاره , يأخذ عاشور الكأس ويجده فارغاً ثانية ثم ينظر يميناً
قطع Cut
490
لقطة قريبةClose up لفاطمة تنظر يسار كادر
قطع Cut
491
فاطمة : روَحونى . أنا تعبانة
العتر
: آيه ! بعد الشر يافطمطم .
الأم : مالك ؟
فاطمة : عندى صداع . مانيش قادرة أقعد . عايزة أستريح لازم أروَح
الأم : مش بعد المغنى يابنتى ؟ دى حسها حلو . أقعدى إسمعى .
العتر : إنشالله ماحد سمع المغنى .. صحتها بالدنيا .
لقطة متوسطةM .S.  للأم والعتر وفاطمة
قطع Cut
492
نهاية الأغنية العتر : يالا بينا . لقطة متوسطةM .S  للأربعة يقفون ويخرجون من يمين كادر وتتابعهما الكاميرا Pan Right
مسح Wipe  
493

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات