وصف الصوت | وصف الصورة | م |
الموسيقى | المؤثرات | الحوار | | |
| | | | |
| | | مشهد ( 90 ) ليل / داخلى مسرح | |
موسيقى العرض | | | لقطة كبيرةL. S. لخشبة المسرح والصالة مطفاءة وتقدم بعض الألعاب البهلوانية على الخشبة فى عمق الكادر قطع Cut | 473 |
| | عاشور: الله الله الله هما اللى بيتشقلبوا ولا انا اللى دماغى مالت . الأم : آيه ياخويا ده . ده إحنا مش عايشين فى الدنيا . العتر : أنتوا شفتم آيه ! ده أنا بكرة هاأسهركم حتة سهرة . تتفرجوا فيها على فرقة جهابزة الفن . دول يضحكوا الطوب . | لقطة متوسطةM. S. لأحد اللواج وتجلس فيه فاطمة وأمها فى المقدمة والعتر وعاشور يمين كادر فى الخلفية , وجميعهم ينظرون يسار أسفل الكادر قطع Cut | 474 |
| | العتر : واخدة بالك ياست فاطمة من البلانس النكتة ده ! الأم : بالانس ؟ العتر : آه . اهى دى بقى عندهم إسمها سانتا مارنتاريا | لقطة متوسطة M. S. للعتر يمين كادر وفاطمة يسار كادر فى المقدمة وينظر ناحيتها , وتنظر هى بعيداً ناحية يسار الكادر , ثم تتحرك الكاميرا يميناًPan Right ليصبح كل من العتر والأم فى حجم لقطة متوسطة M .S. قطع Cut | 475 |
| | عاشور : ياسلام .. آهى دى اللى تكيف صحيح , سانتا مارتنيا . | لقطة متوسطةM. S. لعاشور يسار كادر ومتفرج يجلس فى لوج آخر وينظر ناحية عاشور الذى يشرب الخمر وينظر يسار كادر , ثم يعيد الكأس الى الصينية قطع Cut | 476 |
| | | لقطة كبيرةL. S للألعاب على المسرح قطع Cut | 477 |
نهاية موسيقى العرض | صوت التصفيق | | لقطة كبيرة L. S . من زاوية مرتفعةhigh Angle للجمهور هم يصفقون وتضاء الصالة قطع Cut | 478 |
| | العتر : عفارم . أجيب لك واحد لكوم يافطامطم . فاطمة : لأ مش عايزة . العتر : أجيب لك جروبى ؟ الأم : ياندامة يامعلم عتر . ماكانش ناقص إلا كده تسقيها خمرة ؟ العتر : وأنا أسقى خطيبتى خمرة ده شربات . | لقطة متوسطة M.S. للجميع فى اللوج , ثم يقف العتر ويصفق , ثم يجلس قطع Cut | 479 |
| | | لقطة متوسطة M S. لعاشور والمتفرج الجالس فى اللوج بجواره ينظرا لبعضهما البعض ثم يلتفت المتفرج ناحية المسرح قطع Cut | 480 |
| دخول موسيقى اغنية يابلبل الهوى | | لقطة كبيرة L. S لصالة المسرح والخشبة ترفع عنها الستار قطع Cut | 481 |
| | | لقطة متوسطة M .S للمطربة تظهر على المسرح فى المنتصف وخلفها الفرقة الموسيقية قطع Cut | 482 |
| | العتر : ياسلام , ياسلام , آى والنبى . | لقطة متوسطة للأسرة من زاوية مرتفعة قطع | 483 |
| | | لقطة متوسطة M. S . من زاوية منخفضةLow Angle للمطربة من زاوية جانبية تنظر يسار كادر قطع Cut | 484 |
| | | لقطة متوسطةM. S. لعاشور والمتفرج , ثم يدخل النادل فى خلفية الكادر ويضع الصينية قطع Cut | 485 |
| | | لقطة متوسطةM. S. للصينية من زاوية مرتفعة High Angle وعليها الكأس وترتفع الكاميرا لأعلىTilt Up للمتفرج الذى يأخذ كأس الخمر ويشربه , ثم تتحرك الكاميرا يميناًPan Right لتتابع يده وهو يضع الكأس الفارغ قطع Cut | 486 |
| | عاشور : ياسلام يأم فاطمة على الحركة اللى جاية دى . | لقطة متوسطةM .S لعاشور يأخذ الكأس ويشرب فيجده فارغاً قطع Cut | 487 |
| | | لقطة متوسطةM .S للمطربة تنظر فى اتجاه الكاميرا وتغنى قطع Cut | 488 |
| | | لقطة متوسطةM .S لفاطمة وخلفها العتر قطع Cut | 489 |
| | | لقطة متوسطة M. S لعاشور وجاره , يأخذ عاشور الكأس ويجده فارغاً ثانية ثم ينظر يميناً قطع Cut | 490 |
| | | لقطة قريبةClose up لفاطمة تنظر يسار كادر قطع Cut | 491 |
| | فاطمة : روَحونى . أنا تعبانة العتر : آيه ! بعد الشر يافطمطم . الأم : مالك ؟ فاطمة : عندى صداع . مانيش قادرة أقعد . عايزة أستريح لازم أروَح الأم : مش بعد المغنى يابنتى ؟ دى حسها حلو . أقعدى إسمعى . العتر : إنشالله ماحد سمع المغنى .. صحتها بالدنيا . | لقطة متوسطةM .S. للأم والعتر وفاطمة قطع Cut | 492 |
| نهاية الأغنية | العتر : يالا بينا . | لقطة متوسطةM .S للأربعة يقفون ويخرجون من يمين كادر وتتابعهما الكاميرا Pan Right مسح Wipe | 493 |