welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد (91 )
ليل / داخلى صالة منزل فاطمة
صوت فتح الباب الأم : حد يعمل كده ؟ راجل عازمنا وفرحان بينا , تنكدى عليه وعلينا ؟ مش كفاية أنه هاياخدك وأنت عازبة .
فاطمة : منيش عايزة أتجوز .
الأم
: نعم ؟
عاشور : ياولية سيبيها .. هى دى رخرة حاجة بالعافية .. تقدرى أنت تاكلى لقمة من غير نفس ؟
الأم : آه . قدرت وأكلت .. .. أتجوزتك جتك النوايب يوم ماإتلميت عليك ... بقى حضرتك عايزة تمشى على طوعك . ماشاء الله , لما البنات يفتحوا عنيهم ويقولوا أتجوز ده وماأتجوزش ده . غيرك كانت تبوس إيديها وش وضهر . مش كفاية اللى فات أنت لازم تسمعى الكلمة اللى أقولك عليها .
 
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S  للأم تفتح الباب وتتحرك الكاميرا قليلاًTrack in  لتصل  الأم الى المصباح وتضيئه وفى الخلفية تتحرك فاطمة وعاشور الذين يخرجا من يمين كادر . تتحرك الكاميرا يميناPan Right  لتصل الى فاطمة وتنظر فاطمة يسار يسار كادر , ثم يدخل عاشور الكادر . ثم الأم
قطع Cut
494
فاطمة : ادينى سمعت كلامك وخربت على روحى بإيدى . لقطة قريبةClose up لفاطمة جالسة تنظر فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
495
الأم : مسكينة . فُتى الخدم والحشم . كان آيه راخر محمد الندمان العرة ده ؟ لقطة متوسطة M. S  للأم تنظر لأسفل فى مواجهة الكاميرا حيث تجلس فاطمة
قطع Cut
496
فاطمة : ماله محمد , عيبه آيه ؟ إحنا اللى أذيناه وبهدلناه . فضلت تزنى على فى  دماغى وودانى , وخليتينى سبته فى الوقت اللى كان محتاج فيه لقفتى جنبه . عمره ماقاللى كلمة تزعلنى , عمره ماكشر فيه . ماأفتكرلوش أسية عملها ويايا ... كان بيعاملك أنت وأبويا زى أبوه وامه تمام . لقطة متوسطة قريبةM .Close up لفاطمة تنظر لأعلى
قطع Cut
497
عاشور : أمك مالهاش فى الطيب نصيب . ىهى خدتنى أنا ولا هياش عارفة قيمتى لحد دلوقت . لقطة متوسطة قريبة M .Close up لعاشور ينظر يمين كادر
قطع Cut
498
الأم : إتليس انت . سى محمد دلوقت بقى فرخة بكشك . ياست فاطمة . والبدلة الصفرا ؟!
فاطمة : ياما فيه ناس لابسين جواهر , وهم فى أخلاقهم أقل من كلاب السكة .
الأم : ونسيتى كدبه وتلويعه !
لقطة متوسطة للثلاثةM. S. 3 من زاوية مرتفعةHigh angle , فاطمة يمين كادر وعاشور فى الخلفية جالساً بجوارها والأم يسار كادر واقفة بروفيل تنظر لفاطمة , ثم تجلس وتنزل الكاميرا لأسفل  Tilt Down
قطع Cut
499
فاطمة : ماحبش يقوللى علشان ماأزعلش فضل لوحده كاتم همه , خايف على وعلى شعورى , يخش يضحك , وهو قلبه بيتقطع . بقى مسكين مضيق على روحه , علشان مايقصرش معايا . مين يعمل أكتر من كده فى الدنيا ؟ لقطة قريبة Close up لفاطمة تنظر ناحية الكاميرا , ثم تلتفت وتنظر يسار كادر
قطع Cut
500
الأم : كلمة مافيش غيرها . تطلعى السما تنزلى الأرض , حتتجوزى العتر .كتب الكتاب ليلة المولد .
عاشور : ماتزعليش يابنتى . القسمة كده وقعتى رخرة كانت زى وقعتك .
لقطة متوسطةM .S.  للثلاثة من زاوية مرتفعة High Angle , تقف فاطمة وترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up ثم تخرج من يمين الكادر . وتنزل الكاميرا قليلاً  Tilt Downويتحرك عاشور ليجلس على المقعد بجوار فاطمة ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين M. S.  وتقترب الكاميرا منهما
اختفاء تدريجى Fade -out
501

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات